Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

DIY denni sviceni na e31

Vše o E31, G15
Odpovědět
Zpráva
Autor
kralik
Registrovaný
Příspěvky: 319
Registrován: stř 02.01.2008 01:00
Bydliště: Praha

#1 Příspěvek od kralik »

DIY - Denni sviceni E31
denni sviceni na e31 jde dodelat bez nejakych zasadnich uprav vozu a uplne vratne. Tj. po uprave je mozna zpetna demontaz.

Cil upravy?
Splnit pozadavky nasi legislativy na denni sviceni. Tj. necim svitit pres den, aniz by bylo treba svitit hlavnim, vyklapecim svetlometem, nemusela svitit palubka + ovladace a take aby nesvitil zadek. Jelikoz e31 byla prodavana do severskych zemi, tak vuz byl dennim svicenim vybaven uz v dobe vyroby. Predni svetlomety "bumerangy" jsou vybaveny dvouvlaknovou zarovkou. Jako parkovacka se pouziva 5W vlakno, jako denni sviceni pak vlakno 21W, ktere ale v Evrope, Japonsku neni zapojeno. Zaklad kabelaze je ale stejny a instalovany do vsech vozu s evropskou specifikaci.

Co je potreba udelat?
1) Priprava relatka - dodelavky na spinani, respektive rozepinani.
2) Uprava prednich svetel - dodelani privodu do patice zarovky.
3) Uprava svazku v prostoru nohou ridice a napojeni na prepinac svetel - napajeni svetel a vypnuti relatkem.

ad 1) Relatko.
Je nutne si pripravit vypinaci relatko pro vypnuti dennich svetel v momente kdyz se rozsviti jakekoli jine. Tj. z relatka mi vedou 4 draty - [S] privod napajeni svetel zapojen na rozpinany kontakt relatka, [P] privod hlavniho napeti do relatka zapojen do privodu relatka, [R] ridici napeti na civku relatka, [Z] drat od civky vedouci na "zem" auta. Mezi [R] a [Z] se standardne dava dioda v zavernem smeru jako ochrana. Ja na [P] dal jeste pojistku 4A. Relatko dle libosti na 12V, bezi tim cca. 3A.

ad 2) Uprava prednich svetel.
Nejdriv je nutne vycvaknout mrizku po stranach ledvin. Idealne tak, ze se chytne za lamely prave u ledvin a vyvikla. Pozor, packy maj po letech tendenci se lamat. Ostatne jako vse na svetlech. Tenhle plast kolegove z nemecka uplne neodhadli.
V moment kdy jsou mrizky venku, je vydet uchyceni svetel. Ze strany mrizky jsou tam 4 krizove hlavicky. Svetlo drzi ta horni a dolni. Prostredni dve jsou pro serizeni dalkovky. Po vytoceni vrutu jde cely bumerang vytahnout ven. Vzadu (za blinkrem) drzi jen na kolikach zasunutych do diry v kapote. Ty maj sice taky "perka" ale vetsinou zlomena. Kabelaz svetla je ke kabelazi vozu pridelana kulatym konektorem. Rozdelani je jednoduche. Jen se proti sobe ty pulky pootoci. Je tam bajonet.
Ted je nutne dodelat jeden drat co spojuje patici parkovacky a konektor. Patice parkovacky ma viditelne pouze tri privody. Kdyz budete v zlutem sajrajtu patice chvili dloubat, najdete tam posledni nezapojeny, zality pin. Ten je nutne spojit s pinem v konektoru. Staci cca. 30cm dratu. V konektoru je nutne drat s banankem zasunout do prostredniho ze tri volnych pinu (direk). A je hotovo. Spojovaci drat i s banankem bud sezenete z nejakeho vraku (jako ja) nebo tam nejaky maly bananek nabastlite. V nejhorsim si cvaknete protilehly drat a spojite je natvrdo :)

ad. 3) Pripojeni v aute.
a) Odstrojeni tapecu u nohou ridice.
Nejdriv je nutne sundat operku chodidla, ktera je v jednom kusu s krytem repra a tvori levou stenu. Nejdriv se musi sundat paka otevreni kapoty. Uprosted cepu je cepicka pod kterou je maly vrut. Staci vytocit a pak sundat paku. Kryt pak jeste drzi na dvou plastakach, ktere je nutne otocit o 90°. Ted je mozne kryt vyndat do strany k sobe. Vepredu ma jeste zub, ktery zapada do podlazky.
Pak doporucuji sundat, odklopit spodni plato palubky nad nohama. Drzi na 4 plastovych cvokach.
Nyni je mozne odhrnout celou podlazku co byla pod operkou chodidla. Pod ni co hledame - spousta svazku a velkych konektoru.
Na velky bily plochy konektor, napul schovany za modrym uplne stejnym, je treba privest 12V. Jde o sedo-cerny drat, ctvrty z prava v prvni rade bileho konektoru. Kouka na vas. Na tento drat je pripojen drat [S] z relatka. Vlevo dole pod svazky je videt zemnici bod auta se spoustou hnedych dratu. Tam se chytne drat [Z]. Tim je pulka hotova a zbyva zapojit privody u vypinace svetel.
Nejdriv je nutne vytlacit vypinac svetel z palubky. Tohle je peknej voser. U mne to slo skoro bez problemu, u jineho auta to bylo horsi... Idealni je necim bez hran odloupnout palubku uplne v rohu, je tam klip, a pak zatlacit na perko vypinace zezadu a postelovat - vytlacit... Mne se osvedcila priohnuta cajova lzicka :) V momente kdy je vypinac venku, je nutne pripojit [P] na zlutobily drat, druhy, odspoda, delsi rada. Je to spinanych 12V, ktere jsou chraneny 7,5A pojistkou a jsou pro napajeni mlhovek. Idealni pro nas, protoze kdyz sviti mlhovky, nesviti denni a viceversa. Pak pripojit [R] na druhy drat te same rady odshora, tusim ze fialovo-cerny, coz je ovladani leveho parkovacky, ze ktere si bereme signal na rozepnuti relatka a vypnuti denniho - sviti misto neho parkovacka.

Ted uz jen zbyva zas cely ten bordel v nohou ricice naskladat zpet a je hotovo a nemusite jezdit s vyklopenyma svetlama.
Přílohy
Klicek v poloze II, prepinac svetel - sviceni hlavnim svetlometem
Klicek v poloze II, prepinac svetel - sviceni hlavnim svetlometem
Den_all.JPG (50.97 KiB) Zobrazeno 16940 x
Klicek v poloze II, prepinac svetel - parkovacky
Klicek v poloze II, prepinac svetel - parkovacky
Den_park.JPG (50.44 KiB) Zobrazeno 16940 x
Klicek v poloze II, prepinac svetel - vypnuto
Klicek v poloze II, prepinac svetel - vypnuto
Den_denni.JPG (50.26 KiB) Zobrazeno 16940 x
Prepinac svetel s nacvaklymi draty [P] a [R]
Prepinac svetel s nacvaklymi draty [P] a [R]
Konektor_sKlipy.JPG (22.29 KiB) Zobrazeno 16852 x
Frosty
Registrovaný
Příspěvky: 64
Registrován: úte 16.12.2008 01:00

#2 Příspěvek od Frosty »

Neposlal by jsi schéma, jak jsi to zapojil ? Já jsem nacpal diodové žárovky do obrysovek, ale furt musím mít rozsvíceno, že. Protože nejsem elektrikář, tak by mi to schéma Tvého zapojení helflo.
:P
lospiratos
Registrovaný
Příspěvky: 171
Registrován: stř 15.03.2006 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od lospiratos »

cool jak vůl!!!
kralik
Registrovaný
Příspěvky: 319
Registrován: stř 02.01.2008 01:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od kralik »

A mate navod :) Lidove tvorivosti se meze nekladou, upravam take ne.
Frosty
Registrovaný
Příspěvky: 64
Registrován: úte 16.12.2008 01:00

#5 Příspěvek od Frosty »

Tak to luxus, já jsem zatím nacpal do obrasovek místo dvouvláknové žárovky velkou diodovou, takže jezdím na obrysová světla a bohužel mi svítí i při normálních světlech. A navíc i přes montáž odporů hlásí poruchu obrysovek. Musel bych tam asi nacpat ještě odpory i na druhé vlákno a to už jsem líný. Radši pověřím kolegu autoelektrikáře z BMW o Tebou poisovanou úpravu. Navíc on mi tvrdí, že tam stejně bude příprava na denní svícení. Tak uvidíme. S vyklopenými světly odmítám jezdit, jednak se mi to nelíbí, jednak trpí mechanizmus vyklápění na našich tankodromech a jednak jsem samozřejmě dostal šutrem do skla světlometu a 2500 Kč je v hajzlu. :evil:
kralik
Registrovaný
Příspěvky: 319
Registrován: stř 02.01.2008 01:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od kralik »

Tvuj elektrikar v e31 vetsi pripravu na denni sviceni nenajde nez tu co jsem popsal. Nakodovat neni co a kdybychom to chteli mit fakt jak severani, tak nam chybi prepinac a patice s relatkama na denni sviceni v kufru. To co jsem popsal je celkem jednoducha uprava. Jinak, jeden Svicar prodava modul i s Norskym vypinacem, ale cca. 5000Kc se mi za to dat nechtelo, kdyz funkce je stejna a ja to ostatne delal podle jeho uplbne prvni verze, kdy to jeste nemel na Norsky vypinac :) (Google "Tagfahrlicht bmw e31" a mas to)
Na jizdu s vyklopenyma svetlama mam stejny nazor. A jeste je tu jeden faktor a to zvedla spotreba :)
kralik
Registrovaný
Příspěvky: 319
Registrován: stř 02.01.2008 01:00
Bydliště: Praha

#7 Příspěvek od kralik »

Pokud ma nekdo zajem, mam jednu sestavicku na denni sviceni v 8er doma.
RuDoSh
Registrovaný
Příspěvky: 9986
Registrován: ned 20.04.2003 00:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od RuDoSh »

co za to? :-)
Frosty
Registrovaný
Příspěvky: 64
Registrován: úte 16.12.2008 01:00

#9 Příspěvek od Frosty »

Tak jsme udělali denní svícení také a použili jsme zapojení pro Švédsko-Norsko, takže originál vypínač světel s jednou polohou navíc pro denní svícení, lehká úprava napájení vypínače a je to super.
Přílohy
BMW 850 Ci.jpg
BMW 850 Ci.jpg (66.57 KiB) Zobrazeno 16699 x
kralik
Registrovaný
Příspěvky: 319
Registrován: stř 02.01.2008 01:00
Bydliště: Praha

#10 Příspěvek od kralik »

To mam radost ze to nekdo dalsi zmaknul. Jezdit za dne s vyklopenyma ocima mi prijde jak blbost a jezdit na parkovacky zas neni dle CR legislativy. A 8er vlastne denni sviceni ma origo, tak neni treba zadnych ledek a jinejch dodelavek.
Odpovědět