Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Návod jak správně vyměnit kolo

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Návod jak správně vyměnit kolo

#1 Příspěvek od TurboShnek »

Zdarec,

Montoval jsem na auto zimáky a uvědomil jsem si že hodně lidí ani neví takovou základní věc jak správně vyměnit kolo. V autoškolách to už vůbec neučí a některý auta už rezervu ani nemají, tak jsem si řekl že to nafotím. :P

1. Před tím než začneme měnit kolo, je třeba zaparkovat na rovném, tvrdém povrchu, to znamená že když nezatáhneme ruční brzdu, auto nikam nepojede. Nikdy se nepokoušet zvedat auto na měkké hlíně, písku, ledu atd... protože se zvedák skříží, padne, rozbije se a my se můžeme zranit.

2. Vždy je třeba dát klínek pod kolo, nikdy se nespoléhat jenom na ruční brzdu (která mimochodem brzdí jenom zadní kola) nebo na zařazený rychlostní stupeň. Klínek se dává vždy pod kolo na opačné straně a nápravě od toho kola které budeme měnit. Například, když měníme pravé, zadní kolo, dáme klínek pod levé, přední kolo. (Já vozím 2 klínky, a zaklíním kolo i z druhý strany protože zvedáček z fabriky je dost nestabilní).

Obrázek

V e46 je klínek přišroubovaný hned vedle zvedáku o čemž plno lidí ani neví. :P

Obrázek

3. Dokud máme kolo ještě na zemi povolíme si trochu šrouby, jinak by se nám kolo ve vzduchu protáčelo. Když je šroub moc utažený můžeme si na klíč stoupnout a použít váhu těla.

Obrázek

Pamatujeme si že šrouby se povolují vždy na levou stranu a utahují na pravou stranu.

4. Zvedák umístíme do zvedacího bodu pod autem. Nikdy nezvedat auto v jiném bodu! A zvedneme si auto.

Obrázek

5. Teď vyšroubujeme všechny šrouby. Nikdy je nepokládáme na bok, postavíme je buď na hlavičky nebo dáme do krabičky jinak by se do závitu mohli dostat kamínky pokud jsou ty šrouby něčím namazaný a mohli by nám zničit závit.

Obrázek

6. Sundáme kolo. Tahle část může být velmi obtížná pokud kolo nesprávně namontovali protože může byt přirezlé. Můžeme nastříkat WD-40 do direk a nebo v absolutně nejhorším případě našroubovat do direk 2 šrouby, neutahovat je a zkusit pomalu popojet a zabrzdit.

Velmi důležité! Sundané kolo si položíme pod auto jako pojistku tak aby pod autem byla půlka kola.

Obrázek

7. Je dobré vozit drátěný kartáč a očistit si čášt brzdového rotoru které se dotýká kola od rezu.

Obrázek

TIP

Aby se v budoucnosti už nestalo že nemůžeme sundat kolo, namažeme čášt brzdového rotoru které se dotýká kola měděnou pastou. Pastu ale nesmíme dát na část rotoru které se dotýkají brzdové destičky, pokud se tak stane, odstraníme jí lihem.

Obrázek

Měděná pasta stojí kolem 100 korun ale bude to nejlepších 100 korun co kdy utratíme. Pokud nám v pneuservisu nenamažou rotor a šrouby nevracíme se tam protože ten servis stojí za hovno.

Obrázek

Namažeme si také závit šroubů aby šli lehce povolit až budeme ve špatné situaci.

Obrázek

8. Nasadíme si nové kolo a šrouby utáhneme je ručně co to jde. Potom vyndáme kolo z pod auta a spustíme si auto zpátky na zem.

Šrouby vždy utahujeme ve tvaru hvězdy.

Obrázek

9. Až je auto na zemi já šrouby utáhnu ručně co to jde, a pak je nohou ještě pootočím o 1/4.

TIP - Když měníme letní kola na zimní, je dobré si staré kola označit třeba fixem (akorát ne permanentním) a až je příští sezónu budeme montovat na auto prohodit přední a zadní nápravu a taky prohodit levé a pravé kola na každé nápravě aby se rovnoměrně sjížděli.

10. Změříme si v novém kolu tlak, podle štítku který se většinou nachází někde na kastli nebo za víkem nádrže.

Obrázek

Taková měrka stojí jenom 30 korun!

Obrázek

11. Často přehlížený krok je po 100km zastavit a zkontrolovat zda jsou všechny šrouby utažený!

TIP - Po sundání kola zkontrolujeme zda jedna strana není sjeta víc než opačná, znamenalo by to problém s geometrií nebo podvozkem. V takovém případě zajedeme do servisu.

Jak skladovat pneumatiky?

Pneumatiky je dobré před skladováním umýt a umístit do chladného, suchého místa kam nesvítí slunce (protože UV záření by způsobilo praskání gumy), kde nejsou trubky s horkou vodou atd... Pneumatiky na ráfkách lze umístit na stojato a každých pár měsíců je o 1/4 pootočit. Samostatné pneumatiky se musí položit na bok.

Jak změřit hloubku dezénu bez měřáku?

V ČR nesmí být hloubka hlavních dezénových drážek nižší než 1,6mm u letních pneumatik a 4mm u zimních. Můžeme si to změřit 5 korunou.

Obrázek

Pokud je u letních vidět celá pětka jsou špatný. Pokud je u zimních vidět pětka jsou špatný.

Obrázek
Uživatelský avatar
rejdy
Registrovaný
Příspěvky: 52
Registrován: sob 05.05.2012 00:00

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#2 Příspěvek od rejdy »

Z pneuservisu, kde by mi chtěli patlat měděnou pastu na šrouby a dosedací plochy, bych hodně rychle vypadnul.


Měděnou pastu na dosedací plochy ani šrouby nepoužívat!!!

Kolo - dosedací plocha je třecí spoj. Při brzdění a zrychlování nedrží disk na dosedací ploše, tak aby se neměl tendenci pootočit primárně šrouby, ale tření mezi diskem a plochou. Snižovat tření, které vzniká tlakem disku na dosedací plochu použitím pasty je nesmysl, šrouby jsou pak zbytečně namáhány. Zásadní je očistit od rzi a případně použít přípravek (vosk ve spreji) na dosedací plochu, který tření nesnižuje.

Stejně tak matlat závit šroubu je kravina, jednak se na to akorát chytá bordel, jednak utahovací moment, kterým se šrouby utahují, je u napatlanýho šroubu nemožný dodržet, resp. šrouby budou utažený víc, než má být.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#3 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Měděnou pastou vzít štětečkem tak maximálně středící hranu, kde to rádo přirezne (oxiduje)
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#4 Příspěvek od JaraX »

to je zas návod jak noha, bylo to dobře myšlený, ale oprav si zásadní věci.

- je nesmysl přezouvat si auto tím origo zvedáčkem, ten je fakt nouzový, na přehození kola v terénu, ale nikdy bych si s tím nepřezouval auto, chce to investovat alespon tu blbou pětistovku do malýho raka, mnohem lepší řešení
- v žádném případě nestříkat nikam WD, nepatří ani do děr, ani na střed, tady hrozí že se ti dostane na kotouč, nebo na pakny atd. prostě nedělat, pokud nejde kolo sundat, je dobré do něho (do pneu) kopnout nebo praštit gumovou palicí, druhým kolem atd.
- popojiždět s nasazenýma 2 šroubama a ještě neutaženýma je taky riziko jak poškodit spoustu dalších věcí, natáhnout závit atd atd.
- v žádném připadě nesmíš aplikovat žádné mazivo mezi kolo a kotouč, jednak kvuli tření jak psal rejdy a jednak kvuli tomu že plocha mezi kotoučem a kolem by měla naprosto hladká a čistá kvuli chlazení brzd.
- vosk se aplikovat dá, ale pouze na ten střed náboje, nikoliv na kotouč, navíc se jedná o speciální vosk.
Uživatelský avatar
rejdy
Registrovaný
Příspěvky: 52
Registrován: sob 05.05.2012 00:00

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#5 Příspěvek od rejdy »

JaraX píše: - vosk se aplikovat dá, ale pouze na ten střed náboje, nikoliv na kotouč, navíc se jedná o speciální vosk.
Ano, tak jsem to myslel, jen na střed, případně odpovídající část disku, která na ten střed dosedá.


Ještě je samozřejmě kravina dotahovat kolo stoupáním na klíč, to je i při tý relativně malý páce klíče z povinný výbavy mnohem víc než je doporučeno.
Snejk
Registrovaný
Příspěvky: 3118
Registrován: sob 17.06.2006 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#6 Příspěvek od Snejk »

to jo to je teda navod (asi jako muj jezdit bez vzduchovýho filtru.. )...
na šrouby ani do zavitu ani na kotouč rozhodne nesmi přijít žádný mazivo... jen na ten sredici krouzek treba keramickou vazelinku (ja mam wurth, bmw ma retech atd...) ale šrouby, zavity i dosedaci plocha kotouče musi byt čista a sucha, a to i pod kotouče a ložisko (odvod tepla a u šroubů aby se nepovolovaly... )
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#7 Příspěvek od TurboShnek »

Myslím že z toho děláte moc velký drama, ale v komunitě BMW je hodně pedantů který si do auta lejou jenom Castrol, Fridex od BMW atd... :P
JaraX píše:- je nesmysl přezouvat si auto tím origo zvedáčkem, ten je fakt nouzový, na přehození kola v terénu, ale nikdy bych si s tím nepřezouval auto, chce to investovat alespon tu blbou pětistovku do malýho raka, mnohem lepší řešení
To je pravda, já to spíš myslel jak si vyměnit kolo za rezervu v nouzový situaci.
JaraX píše:plocha mezi kotoučem a kolem by měla naprosto hladká a čistá kvuli chlazení brzd.
Měděná pasta obsahuje měď a velmi dobře přenáší teplo. Funguje stejně dobře jako termální pasta na počítačový čipy a můžeš si jí i dát na čip a nic se nestane. Od výrobce je dobrá až do 1000 stupňů, tak že v pohodě přenese teplo z rotoru do kola i když rotory nespoléhají na to že z nich kola budou odvádět teplo. Když se podíváme na rotor tepelnou kamerou zjistíme že disk vstřebává a rozptyluje skoro všechno teplo, a do kola se nepřenáší téměř nic. Tak že nějaká tenká vrstva v normálním provozu nebude mít absolutně žádnej vliv na nic. :lol:

Obrázek

https://www.mentor.com/products/mechani ... ke-cooling
rejdy píše:Kolo - dosedací plocha je třecí spoj. Při brzdění a zrychlování nedrží disk na dosedací ploše, tak aby se neměl tendenci pootočit primárně šrouby, ale tření mezi diskem a plochou. Snižovat tření, které vzniká tlakem disku na dosedací plochu použitím pasty je nesmysl, šrouby jsou pak zbytečně namáhány. Zásadní je očistit od rzi a případně použít přípravek (vosk ve spreji) na dosedací plochu, který tření nesnižuje.
To je pavda když tam dáš kilo pasty a kolo bude plavat na pastě ale když na celou plochu rozetřeš pár kapek nebude to mít vliv na nic. Pokud je na to nějakej příparavek tak nám dej odkaz ať se poučíme.
JaraX píše:- popojiždět s nasazenýma 2 šroubama a ještě neutaženýma je taky riziko jak poškodit spoustu dalších věcí, natáhnout závit atd atd.
To je taky pravda, řikál jsem jenom v absolutní nouzi. ;) Když budeš stát někde uprostřed pole tak nezbyde nic jinýho. Ale když použiješ měďenou pastu tak se do takový situace nikdy nedostaneš. :lol:
JaraX píše:- v žádném případě nestříkat nikam WD, nepatří ani do děr, ani na střed, tady hrozí že se ti dostane na kotouč, nebo na pakny atd. prostě nedělat, pokud nejde kolo sundat, je dobré do něho (do pneu) kopnout nebo praštit gumovou palicí, druhým kolem atd.
No, v nouzový situaci ti toho moc nezbyde, já jsem kdysi dávno byl v pneuservisu, tam mi přezuli na zimáky, dali kolo zpátky, pak jsem píchnul, nejdřív jsem nemohl povolit šrouby protože je zatáhli vzdušnou pistolí a ještě zarezli. :lol: Tak ať mi nikdo nemluví o nějakým kroutivým momentu, v životě jsem nikoho neviděl utáhnout kolo na správnej kroutivej moment. No a pak jsem nemohl sundat kolo protože přirezlo k rotoru. :lol: Po 2 hodinách kopání a stříkání WD-40 se mi podařilo ho sundat a pak už jsem byl tak vyčerpanej že jsem nemohl řídít a musel jsem ještě odpočívat. :D

Od tý doby si namažu šroubky pastou, rotor taky velmi tence a kolo sundám vždy bez problému. Žádnej bordel se v závitu nedrží, nic se neprotáčí, nic se nepřehřívá. Já už to tak dělám leta, znám lidi kteří to dělají už skoro 50 let a nikdo žádný problémy neměl. Jediný problémy jsem měl když jsem je nemazal a když mi to utahovali pistolí tak že musím trvat na svým. :ja_nic:
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#8 Příspěvek od TurboShnek »

Ještě tady někdo něco říkal o stresu na šroubky. Šrouby kol jsou od od fabriky masivně přehnaný a je tam obrovská marže bezpečnosti. Řekněme že běžnej rozměr šroubů kol je 12mm, nejspíš používají šrouby pevnostní třídy 8.8 což je docela dobrý, a většinou píšou že by se měli utáhnout na 100nm kroutivýho momentu.

Většina výrobců říká že šrouby třídy 8.8 12mm by se měli utáhnout na 98nm tak že podle toho usuzuju že i výrobce aut používájí šrouby 8.8...

Tak že 5 takových šroubů nám teoreticky maximálně dá zhruba 35.7 tun upínací síly mezi kolem a rotorem kdyby jsme je utáhli do bodu prasknutí. 100nm nám s 5 šroubama dá okolo 20.8 tun když budou utažený jenom na 58% do svýho limitu. Tak že aby takový šrouby možná praskli, museli by jsme na ně dát o 72% víc náporu. Trošku měděný pasty na šroubech tohle prostě neudělá a s takovým tlakem mezi kolem a rotorem tenká vrstva pasty taky nic zásadního neudělá. :ja_nic:

Musím zdůraznit, tenká vrsvta jenom pár malých kapek, ne to celý namazat aby kolo plavalo na pastě. :lol:
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#9 Příspěvek od TANN3R »

Pevnost 8.8 kolové šrouby určitě nemají, jinak by už ti umělci, co skáčou po klíči při utahování dávno dojezdili. Přesně kvůli nim se to musí dělat blbuvzdorné.

Co se týče kol a brzd, zásada je všechno čisté a suché. Mazat nic netřeba, naopak to může nadělat problémy.

Btw. momenťák na utažení kol beru jako samozřejmost a nechápu, čemu se divíš.
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#10 Příspěvek od JaraX »

taky utahujem kola momentákem, btw moment není u všech aut stejnej.
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#11 Příspěvek od TurboShnek »

JaraX píše:taky utahujem kola momentákem, btw moment není u všech aut stejnej.
No vy jste výjimky :lol: myslím si že vy tuhle práci děláte protože vás to baví a chcete svým zákazníkům pomáhat, proto sedíte i tady. Ale takových mechaniků je 1%, když dáš auto do obyčejnýho servisu jediný o co jim jde je použít vzduchový nářadí, rychle to přendat, použít při tom minimum materiálu a času, vzít si peníze a začít další auto. Ať je to Bosch nebo Franta na rohu, všechno to samý.

Já jsem 4 roky neměl plechový kola tak jsem jezdil snad 8x do pneu servisů tady v Plzni a okolí, všude to samý, vysoký ceny, nikdo neočistí rez, nikdo žádnej klíč na kroutivej moment nemá a nepoužívá (a do knížky se rozhodně dívat nebude to jsem neviděl nikde na světě), šrouby nenamaže a co pak, potřebuješ v noci vyměnit kolo, nemůžeš povolit šrouby protože jsou moc utažený, nemůžeš ho sundat, nemáš signál, chčije a nikdo ti nezastaví. :ja_nic: Tam už jsem byl a tam se vracet nebudu. :lol:

A ten klíč kterej nám továrny dávají s tím zvedákem jsou skoro vtip tak že nezbývá než na něm skákat. Kromě toho v příručce od BMW je napsaný že si na něj můžeš stoupnout nohou tak že je to absolutně košér. :P
laik
Registrovaný
Příspěvky: 1711
Registrován: pát 21.06.2013 00:00

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#12 Příspěvek od laik »

Teď jsem se vrátil z pneuservisu, nabušili to tam pistolí pro urychlení, ale doladili momenťákem.
Ocelák jsem neviděl, tedy ani rez, ale i tak špatně. Naštěstí služební. ;) Na klíč šlapu taky, ale jen při povolování, šrouby nemažu, max očistím taky ocelákem a nikdy problém. Pokud to tedy někdy nedorvalo hovado na krev.
Na Fordovi mám matky s podložkama a ty stačí jen lehce 30cm klíčem a nikdy problém.
Na X5 rezatý kroužek otřu jen mastným prstem, kotouč i disk doladím ocelákem a hadrou, dotáhnu zase jen přiměřeně rukou klíčem z kufru a nikdy problém, žádný kladivo, trubka apod. Povoluji zase rukou stejným klíčem.
Tak mě děsíte. Musím si překalibrovat ruce pro jistotu.
Uživatelský avatar
rejdy
Registrovaný
Příspěvky: 52
Registrován: sob 05.05.2012 00:00

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#13 Příspěvek od rejdy »

30 cm klíč na dotažení, pokud nemáš momenťák, úplně stačí. Dnes dával táta nové matice na Focus II, dotáhl to na pohodu jednou rukou právě tím krátkým klíčem z povinné výbavy a já mu to přejel momenťákem na doporučených 130NM. Otočil jsem ještě tak možná o 1/8 - 1/10 otáčky. Pokud se na to někdo položí celou vahou tak to přerve úplně snadno.
Spejbl
Registrovaný
Příspěvky: 310
Registrován: stř 12.04.2017 15:47

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#14 Příspěvek od Spejbl »

Tak mi tedy napište jeden rozumný důvod, proč nemazat závit kolových šroubů. Ne dogmata, typu, že se to nedělá.
Závit očistit, umazat ho (grafitkou, měděnkou či motor. olejem) a dotáhnout momentem 120 Nm.
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#15 Příspěvek od JaraX »

jelikož klesá tření a tím i síla kterou to drží, pokud to namažeš, měl bys to utahovat mnohem větším momentem.

http://www.auto.cz/jak-spravne-vymenit- ... dime-99460
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#16 Příspěvek od TANN3R »

Závit samotný namazat můžeš, v ideálním případě by se olej/vazelína neměla dostat na dosedací plochu. Spíš není logický důvod, proč ho na tomhle místě používat. Základ je očistit šroub i závit v náboji.
Hlavní důvod, proč se to nepoužívá je hlavně to, že právě nejde zabránit vazelíně aby se dostala kam nemá a pro každého je množství "akorát" něco jiného.
Spejbl
Registrovaný
Příspěvky: 310
Registrován: stř 12.04.2017 15:47

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#17 Příspěvek od Spejbl »

Pro Jarax.

Myslím, že se mýlíš. Utahovací moment je vztaženy k suchému závitu. Při stejném utahovácím momentu má namazaný závit větší přítlačnou sílu, tedy bude větší napětí v tahu. Namazaný šroub vytvoří větší svěřnou sílu, tedy větší axiální přepětí.
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#18 Příspěvek od JaraX »

co jsem si nastudoval

- Nicmene rad bych dodal, ze prave diky snizenemu treni po namazani vazelinou se sroub MUSI vic utahnout, a tedy i vice namahat zavit na sroubu i matici (ci naboji
kola).
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#19 Příspěvek od TANN3R »

Běžný závit je ale samosvorný. Tj. je jedno, jestli je mastnej nebo suchej..
Spejbl
Registrovaný
Příspěvky: 310
Registrován: stř 12.04.2017 15:47

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

#20 Příspěvek od Spejbl »

Ano, souhlasím.
Já si jen dovolil rozporovat JaraXovu tézy, že namazaný šroub se musí utahovat mnohem vyšším momentem.
:D
Odpovědět