Montoval jsem na auto zimáky a uvědomil jsem si že hodně lidí ani neví takovou základní věc jak správně vyměnit kolo. V autoškolách to už vůbec neučí a některý auta už rezervu ani nemají, tak jsem si řekl že to nafotím.

1. Před tím než začneme měnit kolo, je třeba zaparkovat na rovném, tvrdém povrchu, to znamená že když nezatáhneme ruční brzdu, auto nikam nepojede. Nikdy se nepokoušet zvedat auto na měkké hlíně, písku, ledu atd... protože se zvedák skříží, padne, rozbije se a my se můžeme zranit.
2. Vždy je třeba dát klínek pod kolo, nikdy se nespoléhat jenom na ruční brzdu (která mimochodem brzdí jenom zadní kola) nebo na zařazený rychlostní stupeň. Klínek se dává vždy pod kolo na opačné straně a nápravě od toho kola které budeme měnit. Například, když měníme pravé, zadní kolo, dáme klínek pod levé, přední kolo. (Já vozím 2 klínky, a zaklíním kolo i z druhý strany protože zvedáček z fabriky je dost nestabilní).

V e46 je klínek přišroubovaný hned vedle zvedáku o čemž plno lidí ani neví.


3. Dokud máme kolo ještě na zemi povolíme si trochu šrouby, jinak by se nám kolo ve vzduchu protáčelo. Když je šroub moc utažený můžeme si na klíč stoupnout a použít váhu těla.

Pamatujeme si že šrouby se povolují vždy na levou stranu a utahují na pravou stranu.
4. Zvedák umístíme do zvedacího bodu pod autem. Nikdy nezvedat auto v jiném bodu! A zvedneme si auto.

5. Teď vyšroubujeme všechny šrouby. Nikdy je nepokládáme na bok, postavíme je buď na hlavičky nebo dáme do krabičky jinak by se do závitu mohli dostat kamínky pokud jsou ty šrouby něčím namazaný a mohli by nám zničit závit.

6. Sundáme kolo. Tahle část může být velmi obtížná pokud kolo nesprávně namontovali protože může byt přirezlé. Můžeme nastříkat WD-40 do direk a nebo v absolutně nejhorším případě našroubovat do direk 2 šrouby, neutahovat je a zkusit pomalu popojet a zabrzdit.
Velmi důležité! Sundané kolo si položíme pod auto jako pojistku tak aby pod autem byla půlka kola.

7. Je dobré vozit drátěný kartáč a očistit si čášt brzdového rotoru které se dotýká kola od rezu.

TIP
Aby se v budoucnosti už nestalo že nemůžeme sundat kolo, namažeme čášt brzdového rotoru které se dotýká kola měděnou pastou. Pastu ale nesmíme dát na část rotoru které se dotýkají brzdové destičky, pokud se tak stane, odstraníme jí lihem.

Měděná pasta stojí kolem 100 korun ale bude to nejlepších 100 korun co kdy utratíme. Pokud nám v pneuservisu nenamažou rotor a šrouby nevracíme se tam protože ten servis stojí za hovno.

Namažeme si také závit šroubů aby šli lehce povolit až budeme ve špatné situaci.

8. Nasadíme si nové kolo a šrouby utáhneme je ručně co to jde. Potom vyndáme kolo z pod auta a spustíme si auto zpátky na zem.
Šrouby vždy utahujeme ve tvaru hvězdy.

9. Až je auto na zemi já šrouby utáhnu ručně co to jde, a pak je nohou ještě pootočím o 1/4.
TIP - Když měníme letní kola na zimní, je dobré si staré kola označit třeba fixem (akorát ne permanentním) a až je příští sezónu budeme montovat na auto prohodit přední a zadní nápravu a taky prohodit levé a pravé kola na každé nápravě aby se rovnoměrně sjížděli.
10. Změříme si v novém kolu tlak, podle štítku který se většinou nachází někde na kastli nebo za víkem nádrže.

Taková měrka stojí jenom 30 korun!

11. Často přehlížený krok je po 100km zastavit a zkontrolovat zda jsou všechny šrouby utažený!
TIP - Po sundání kola zkontrolujeme zda jedna strana není sjeta víc než opačná, znamenalo by to problém s geometrií nebo podvozkem. V takovém případě zajedeme do servisu.
Jak skladovat pneumatiky?
Pneumatiky je dobré před skladováním umýt a umístit do chladného, suchého místa kam nesvítí slunce (protože UV záření by způsobilo praskání gumy), kde nejsou trubky s horkou vodou atd... Pneumatiky na ráfkách lze umístit na stojato a každých pár měsíců je o 1/4 pootočit. Samostatné pneumatiky se musí položit na bok.
Jak změřit hloubku dezénu bez měřáku?
V ČR nesmí být hloubka hlavních dezénových drážek nižší než 1,6mm u letních pneumatik a 4mm u zimních. Můžeme si to změřit 5 korunou.

Pokud je u letních vidět celá pětka jsou špatný. Pokud je u zimních vidět pětka jsou špatný.
