Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Návod jak doplnit klimatizaci za pár stovek [e46]

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Návod jak doplnit klimatizaci za pár stovek [e46]

#1 Příspěvek od TurboShnek »

Zdarec,

Tak, horka jsou tady tak si ukážeme jak si doplnit klimatizaci aby zase foukala ledově pokud už nefouká jako kdysi. Autoservisy si za to berou veliký peníze protože většina lidi si myslí že na to potřebuješ bůh ví jaký zařízení a bojí se toho. U nás v Plzni dofouknutí stojí kolem 3000 + 5 korun za gram plynu, někde víc, někde mín, my jsme chytrý a doplníme si to za 500. ;)

Před tím než začneme si k tomu něco řekneme.

1) Únik plynu ze systému je normální, časem trochu unikne - když ho musíš doplňovat každej rok tak je někde špatný těsnění.
2) Důvodů proč klimatizace nefouká ledově může být několik kromě málo plynu, například špatnej větrák, expanzní ventil, kompresor, špinavej chladič nebo odpařovač (kterej ukážu jak se čistí později), špatný čidlo teploty v autě atd...
3) Vypouštět plyn z klimatizace úmyslně do atmosféry je zakázaný podle zákona!

Postup:

1) Nejdřív budeme muset shenat plechovku s plynem R134a. Na trhu je jich několik ale většinou jsou k dostání jenom v USA. Nejopulárnější jsou A/C Pro a Arctic Freeze. Tady v ČR se mi podařilo sehnat Arctic Freeze jenom v jenom eObchodu (http://www.rommar.cz). Tady je odkaz: https://www.rommar.cz/kondicioner-pro-z ... ace-v11714

Na doplnění klimatizace bude bohatě stačit 340g, ale prodávají tam i větší plechovky. Hadičku si potom necháme a v budoucnu koupíme jenom samostatnou plechovku s R134a.

2) Nejlepší je to dělat když je venku polojasno a kolem 20°C a se studeným motorem. Nastartujeme motor, pokuď máš automatickou klimatizaci tak vypneš automatickej režim, zapneš foukáni do oblyčeje, na nohy i nahoru. Dáš větrák naplno, zpaneš klimatizaci, nastavíš nejnižší teplotu, dáš nasáváni zvenku a otevřeš v autě všechny okna.

Obrázek

3) Teď se podívame jestli se točí kompresor klimatizace kterej se nachází zleva dole. Měl by se točit a chvílema zapínat a vypínat, to je normální. Když se netočí možná bude stačit dofouknout plyn, a nebo je tam jinej problém.

Před tím než začneš si vem rukavice, brýle a košili na dlouhej rukáv protože kdyby to na tebe vychlístlo, může ti to způsobit omrzliny, můžeš oslepnout atd...

4) Nasadíme hadičku na nízko tlakovej ventil. (Není třeba se bát, vysokotlakovej ventil je větší a nebude tam pasovat).

Obrázek

5) (Měřák je z Ameriky a je v librách na čtvereční palec). Zde je tabulka kde je napsaný jakej by tam měl bejt tlak při různých teplotách. Tak že při 20°C by tlak měl bejt mezi 35 - 40psi.

Obrázek

Tak že rafička by měla bejt stabilní někde mezi 0 psi a 55 psi, podle toho jaká je teplota venku. Čili v zeleným nebo modrým poli pokud to budeme dělat při 20°C. Může se stát že rafička bude v žlutým poli 45 - 60 psi, což znamená že je systém přelakovanej pokud je venku 20°C. Když je venku nad 30°C tak to žlutý pole neznamená že je systém přetlakovanej a rafička by byla až v červeným poli.

Obrázek

Když se rafička dostane do červenýho pole, okamžitě jí odpoj a vypni klimatizaci. Pravděpodobně ti nejde větrák nebo máš rozbytej expanzivní ventil. Nepouštěj jí do tý doby než se závada odstraní nebo zničíš kompresor a vyhledej profesionální pomoc.

Když je systém přetlakovnej, neupouštěj plyn do atmosféry a vyhledej profesionální pomoc!

6) Když je tlak na 0, nebo moc nízkej v srovnání s venkovní teplotou, dofoukneš ho tím že zmáčkneš na spoušť u tý plechovky, měrák přestane měřit a budeš každých 10 vteřin obracet plechovku hlavou dolu a zase zpátky aby se tam taky dostal olej který je na dně. Dopouštěj plyn v intervalech 30 vteřin, pusť spoušť a kontroluj tlak aby jsi nepřetlakoval systém.

Když to bylo prázdný může se stát že se rozběhne kompresor. Plyn přídáme jenom do potřebnýho tlaku, nikdy víc. Víc plynu než tam má bejt neuděla vzduch ledovějším!

7) Pak to odpojíš, zašroubuješ čepičku a je to.

Vyhledávaní úniků

Prodává se i verze Artic Freeze ve který je UV barvivo a UV baterka. Pokud tam máš nějakej velkej únik plynu, doplníš to tím a s pomocí UV baterky uvidíš kde je únik a ušetříš na drahý diagnostice v servisu. ;)

No a to je všechno, udržujte svůj automobil, aby vám dělal radost ještě mnoho let.
Naposledy upravil(a) TurboShnek dne sob 12.05.2018 20:52, celkem upraveno 1 x.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00
Klubové ID: 148

Re: Návod jak doplnit klimatizaci za pár stovek [e46]

#2 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Proč doplňovat olej, kterej ze systému nemůže uniknout? Velké množství oleje degraduje chladivo.
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: Návod jak doplnit klimatizaci za pár stovek [e46]

#3 Příspěvek od TurboShnek »

Vlasta píše:Proč doplňovat olej, kterej ze systému nemůže uniknout? Velké množství oleje degraduje chladivo.
Z každýho kompresoru uniká od výroby trošku oleje protože mají gumový těsnění okolo hřídle, která musí pořád bejt namazaná. Proto je dobrý tam přidat trošku oleje, v celý plechovce je jenom pár mililitrů, to není že tam leješ litr. :D To doporučuje vyrobce tý náplně. Kromě toho, ten olejíček kterej je v Arctic Freeze nebo A/C Pro je specíální, rehydruje těsnění a muže dokonce pomoct zastavit malinký úniky aniž by se celej systém musel rozebrat a něco měnit, což se na tak starým autě moc nevyplatí protože opravy klimatizace jsou velmi drahý.

Nejlepší je nehcat si starej plyn vysát a vyměnit si to sám.

Mimochodem, když někdo budete měnit nejakou součástku svépomocí, vždycky si nechte vysát plyn v auto servisu, vyměňte sušič (stojí asi 500,- a nechte všechny dirky zalepený, řekněte jim aby tam připojili trubku těsně před tím než začnou naplňovat systém aby se do sušiče dostalo co nejmín vlhkosti). Nikdy se nepouštějte do žádných oprav klimatizace když je v ní plyn, protože v systému je velmi vysoký tlak.

Komplétně naplnit systém po opravě je třeba dělat jenom v servisu a nebo se správnmým nářadím protože budou muset vysát všechnu vlhkost což trvá několik hodin.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00
Klubové ID: 148

Re: Návod jak doplnit klimatizaci za pár stovek [e46]

#4 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Pokud by unikal olej okolo hřídele, unikne rychle i chladivo.
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Klubové ID: 482
Kontaktovat uživatele:

Re: Návod jak doplnit klimatizaci za pár stovek [e46]

#5 Příspěvek od JaraX »

já myslím že si to nechal moc dlouho foukat na ten "oblyčej" :D :D :D
ten olej se má taky měnit a nedovedu si představit jak by olej unik aniž by to někde bylo mastný.
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: Návod jak doplnit klimatizaci za pár stovek [e46]

#6 Příspěvek od TurboShnek »

Vlasta píše:Pokud by unikal olej okolo hřídele, unikne rychle i chladivo.
No já nejsem expert na klimatizace ani cokoliv jinýho, jdu jenom podle toho co říká výrobce a mechanici. Podle toho co jsem slyšel tak je přípustný aby od výroby uniklo až 10% plynu ročně a že trošku oleje uniká kolem hřídle. Já si myslím že to je extrémní položka jen tak pro právníky ale podle mne ten sytém není 100% vzduchotěsnej, není to kompresor na ISS. Myslím že by se s tím ve fabrice tak nesrali. :D Stáří taký někde vytvoří malinkej únik mezi těsněním a trošku toho plynu časem unikne.

Já jsem tátovi v loni foukal Passata z roku 2002 a použil jsem na to 3/4 plechovky, teď jsem si dofouknul svoje auto a na to byla třeba akorát ta 1/4 plechovky, tak že pokud to bude stačit na dalších 10 - 15 let tak jsem spokojenej protože do tý doby by tomu autu už bylo přes 30 let a bude to v rukou nějakýho 18 letýho pacholka kterej to omotá někde kolem lítajícího stromu nebo co bude v budoucnosti. :D

Jinak kdyby to byla nějaká M3 nebo něco zběratelskýho co má velkou cenu tak bych to nikdy tímhle sprejem nefoukal a udělal bych to porádně v servisu, s výmenou oleje, odstraněním vlhkosti atd... Ale na takovýhle starý podprdelníky který nikdy nebudou mít žádnou cenu to stačí.
JaraX píše:já myslím že si to nechal moc dlouho foukat na ten "oblyčej" :D :D :D
ten olej se má taky měnit a nedovedu si představit jak by olej unik aniž by to někde bylo mastný.
Тobě pořád není něco košér ty Trpínskej utopenče. :D Já neříkam že tam teče litr oleje, jenom třeba polovička kapky týdně a ono se to za těch 20 let nazbíra. Jinak jak mi tekla nafta kolem vstřiku tak jsem se sám divil jak rychle se vypaří olej. Večer jsem si řekl podívám se na to zítra ráno nafta se tak rychle nevypaří a ráno tam nebyla ani kapka. Ale možná že tam neteče nic, nejsem expert, opravuju si auto pod stromem na parkovišti a jdu jenom podle toho co říká výrobce. :oops:
Odpovědět