Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

moment utahování kol

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Zack83
Registrovaný
Příspěvky: 84
Registrován: úte 27.01.2015 01:00

#1 Příspěvek od Zack83 »

Zdravím bejci,
jakým momentem utahujete kola na svým "mazlíkovi" ?
Tedy pokud k utahování používáte momenťák... :D
Angelos
Registrovaný
Příspěvky: 434
Registrován: pát 13.04.2012 00:00
Bydliště: D5 Beroun-Plzeň

#2 Příspěvek od Angelos »

Podle TISu by se mělo 120 NM, mam zkušenost že se mi lehce povolovali, teď utahuju 140 NM a je to v pořádku ;) Potom jdou i pěkně povolit.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

#3 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

E60 elektrony podle TISu 120 Nm
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
DaweTDS
Registrovaný
Příspěvky: 705
Registrován: sob 10.11.2012 01:00
Bydliště: Šumperk

#4 Příspěvek od DaweTDS »

V pneuservise osobáky utahujeme na 140 SUV na 160 a ještě nikdy nic neupadlo a na další sezonu to jde dobře povolit.
Honza325
Registrovaný
Příspěvky: 708
Registrován: stř 26.03.2008 01:00
Bydliště: Praha

#5 Příspěvek od Honza325 »

Předepsáno 120, utahuju 130. Závity lehce máznout grafitkou a pak je neni problém po sezoně povolit...
PRAHAV8
Registrovaný
Příspěvky: 903
Registrován: pát 08.06.2007 00:00
Bydliště: Doma

#6 Příspěvek od PRAHAV8 »

U nás v pneu servisu utahují na 180 a já utahuji na 210 :D
maxmin
Registrovaný
Příspěvky: 414
Registrován: sob 27.01.2007 01:00

#7 Příspěvek od maxmin »

Možná se zeptám blbě, ale jak to utahovat bez momentového klíče?
Takovým tím klasickým klíčem z výbavy BMW.
Dotáhnout to "vší silou rukou" když se do toho opřu v kleče je ještě ok, nebo už moc? Když jsem teď povoloval zimní kola, tak jsem musel na ten klíč šlápnout a trochu se zhoupnout.
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

#8 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

PRAHAV8 píše:U nás v pneu servisu utahují na 180 a já utahuji na 210 :D
Na 200 Nm utahuju plecháče u Transita. Na elektrony to už je docela dost a asi to i kurví díru
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
wEnC
Registrovaný
Příspěvky: 273
Registrován: ned 26.10.2003 00:00
Bydliště: Žďár n.S. a v 528iT
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od wEnC »

vem si to takto, pokud budeš utahovat rukama a víš, že na bench zvedneš 50kg činku, tak bys na 1m dlouhém klíči utáhl šroub momentem 500Nm.

No jelikož ten klíč u bmw má asi 30cm tak 0,3*50 a to je 150Nm takže +/- utáhnout ručně co to de tím klíčem. Nepoužívat celou váhu a neskákat po klíči když máš 100+kg
Uživatelský avatar
Filozof
Registrovaný
Příspěvky: 7589
Registrován: sob 18.01.2003 01:00
Bydliště: Brno , Vyškov

#10 Příspěvek od Filozof »

taky je nejlepší rukama utahovat a prostě co jde rukama to dotáhnout a je to .... po 10-20km vyzkoušet případně dotáhnout ale nikdy nebylo co... je to jen prevence když se to dělá doma.

Duležité je mit kvalitní a dobré šrouby na kolech. Jednou jsem měl na e34 špatné šrouby všelijaké co tam kdo dal před 5ti lety ... a pak jsem se divil když jsem píchl kolo že nešlo povolit a protáčel se klíč. Musel přijet mechanik kamarád a ten měl spešl klíče i mezistupnové klíče ...nabouchal tam mezistupen kladivem a pak to povolil.... od té doby jen kvalitních 20ks šroubů a dotahovat rukou jednou co to jde ...to dělá kolem 200-250nm a nikdy není problém.

Samozřejmě máznout vazelínou at se tam nedostane voda a jde to pěkně dolů zase. :)
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#11 Příspěvek od pavproch »

souhlas s filozofem

snad jen geografická technická: jelikož žijeme v kocourkově, tak 16 (obyč) +4 (bezpečnostních) kvalitních šroubů .... :twisted:
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

#12 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Šrouby na kola se zásadně ničím nemažou
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
jazet
Registrovaný
Příspěvky: 552
Registrován: stř 31.12.2008 01:00
Bydliště: Praha city

#13 Příspěvek od jazet »

Já je mažu a nikdy jsem neměl žádnej problém,naopak kola pak povolíš bez použití násilí.
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy

#14 Příspěvek od RomanM3 »

já mažu šrouby měděnou vazelinou...
a k tomu momentu...200Nm je blbost podle mě....ten šroub je věčně přetaženej no ale jak kdo chce. já dotahuju momenťákem na 110-120 a nikdy se mi nic nepovolilo. jednou jsem zjistil že už asi delší dobu mám momenťák v p**i a tedy jsem asi pár sezón jel se šroubama tak možná kolem 90Nm a taky jsem kolo nikdy neztratil -ale to už je extrém a nikomu to nedoporučuju!
naopak, viděl jsem frajera jak dal na klíč metrovou tyč a na tu skákal při dotahování kol před zimou.....po zimě to řešil autogenem.byla to fileta....
jestliže je klíč dlouhý 25cm (standartní běžný klíč na kola - nevím jaký je bmw klíč, mám ho sice v kufru ale zatím jsem ho nemusel použít) a máš li to dotáhnout na 100Nm například, tak musíš na tn klíč působit silou 400N = 40kg, tedy pro 120Nm potřebuješ necelých 50kg. proto jsou ty klíče obvykle právě 25cm dlouhé, aby i 50kg holčina na kraji cesty s defektem měla aspon teoretickou šanci to kolo povolit....ikdyž tedy neznám takovou 50kg holčinu, co by to zkoušela....pokud se na takovýto klíč pověsí člověk mého typu (110kg) tak teoreticky bude šroub dotažený na asi 250Nm a více....pokud takto budu šrouby dotahovat xkrát zarok, tedy při každém přezouvání a pokaždé když něco na autě kutím, což je u mě často, pue moje auto už je téměř plnoleté, tak to jednoho krásnýho dne ty závity nevydrží a při nejhorším se budu koukat jak mě předbíhá moje vlastní kolo....to bych nechtěl zažít.proto mám raději momenťák který se dneska dá koupit kolem 500kč a dotahuju na cca předepsané momenty. pro řitopichy, kalibraci od toho momenťáku nemám, takže proto píšu na cca ředepsané momenty
ale at si každý dělá co chce....třeba si to dotahujte na 1000Nm, jan doufám že nepojedu zrovna proti Vám až Vám to kolo ulítne třebas :lol: :mad:
Uživatelský avatar
Filozof
Registrovaný
Příspěvky: 7589
Registrován: sob 18.01.2003 01:00
Bydliště: Brno , Vyškov

#15 Příspěvek od Filozof »

Romane : taky názor ...v pořádku sto lidí sto názoru já mám pocit ikdyž to není přesně podle předpisu ale je to lehce rukou dotažené plus mínus jako momenták bez nějaké agrese či tlaku těla je to v pohodě ... ověření po 10-20km beru jako samozřejmost...

přetrhané šrouby jsou opravdu tam kde se to rve na krev ... ale ne když to má člověk utažené rozumem a rukou ikdyž to nemá přesně změřené...
kdykoliv na jaře a na podzim to rukou zase povolíš bez problému a nějakého složitého skákání.

18let praxe je 18let praxe bez problémů. a 400tisicích kilometrech ve 4ech autech. a z toho polovina je v servisu a polovina doma cca.

Mazání šroubu je proti vlhkosti a zareznutí šroubu. i to se občas stávalo u starších aut. je to taková prevence která může pomoci po pul roce lehce dostat kola dolů....viděl jsem to i v servisech ...
Honza325
Registrovaný
Příspěvky: 708
Registrován: stř 26.03.2008 01:00
Bydliště: Praha

#16 Příspěvek od Honza325 »

To je jasný,že se šrouby na konci závitu máznou i v servisech (jak v kterých asi). V Porsche Smíchov se to dělalo,stejně jako měděná pasta na střed v případě plecháčů. Už tam nedělám,ale v tomhle pokračuju a bezproblému. Negativní účinek to nemá.
Ji-rka
Registrovaný
Příspěvky: 285
Registrován: ned 14.02.2010 01:00
Bydliště: mezi UL a TP

#17 Příspěvek od Ji-rka »

Vždy mazat,protože šroubovej spoj nedrží pohromadě třením na ploše tý spirály závitu, ale předpětím šroubu. Když je závit suchej, nedotahuje se šroub správným momentem, protože ten moment je nepřiměřeně navýšenej právě nežádoucím třením suchýho závitu - šrouby (jakýkoliv) zásadně vždy mazat!!!
Jedině namazanej šroub lze dotáhnout správným momentem a zajistit tak pevnej spoj. Dotahování suchýho šroubu způsobuje jeho přetažení, ztrátu jeho pružnosti a následný samovolný povolení šroubu.

Idioti se výše napsanému vyhýbají dotažením kola,tak,že 2m trubka a 2 lidi mají problém povolit.Navařování klíčů a matek na šrouby jsme si už užil dost.

Utahuju na 120Nm ALU a 110Nm plechy,závit vždy lehce máznu měděnkou nebo grafitkou a nikdy se mi nic nepovolilo jinak než opět klíčem při přezouvání.
Honza325
Registrovaný
Příspěvky: 708
Registrován: stř 26.03.2008 01:00
Bydliště: Praha

#18 Příspěvek od Honza325 »

Co dodat :wink:
zzeli
Registrovaný
Příspěvky: 765
Registrován: čtv 26.12.2013 01:00

#19 Příspěvek od zzeli »

Kazdy mechanicky rozebiratelny spoj drzi trenim (sroub, uzel na spagatu atd). Kdyby neexistovalo treni, tak se to povoli. Proto se delaji pojistne matice napr. s plastovou vlozkou.
Na druhou stranu je pravda, ze takovy ty srouby, ktery pri povolovani a utahovani zakvici, tak se timto pouzivanim nadmerne opotrebovava zavit a uz vubec nejde odhadnout spravny moment utazeni, protoze vetsina momentu se spotrebuje na prekonani treni, zvlast kdyz je ten sroub utahovan/povolovan jednostranou pakou.
Takze utahovat proste s citem nejlepe tim krizovym klicem a pokud mazat tak decentne.
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy

#20 Příspěvek od RomanM3 »

Chlapi, vite co je zvlastni? Možná mi to tu někdo vysvětlí, takový to písknutí při povolení šroubu kola se mi u bmw nikdy nestalo. Alu u ochcavky to bylo pokaždý at jsem ten šroub namazal uplně celý...a dělá to i otcova dvojkova ochcavka i kamaradova ochcavka proste všecky ochcavky co znam to delaji na plechacich i litakach. Čím to je, že bmw touhle traparnou netrpí? Umí to někdo vysvětlit?
Jsem samo rád že bmw na tohle netrpí.
Jinak souhlasím s filozofem. Ja používám momentak je pro kontrolu. Časem má člověk takový cvik, že to celkem trefím rukou a momentakem se ten sroub pohne už jen malinko
Odpovědět