Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

El.vedení-načernalé dráty,problém???

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
bibikuba
Registrovaný
Příspěvky: 1290
Registrován: čtv 22.07.2010 00:00
Bydliště: PRAHA A OKOLÍ.

#1 Příspěvek od bibikuba »

chci se zeptat jestli nemá někdo zkušenost jak je to s el.drátama který jsou netuším jestli od vyhřátí či zoxidování-úplě černé či načernalé..Zajímá mě jestli tyhle dráty normálně fungují nebo se musí vyměnit za nové.Konkrétně mám dva dráty načernalé od senzoru naklápění xenonu a potřebuju vyměnit tu zásuvku.Tak mě zajímá jestli je to problém a dráty to chce vyměnit nebo jestli stačí naletovat zásuvku na načernalé dráty a normálně to bude fungovat...Co tohle zčernání drátů způsobuje????
kamil320i
Registrovaný
Příspěvky: 185
Registrován: ned 21.08.2011 00:00
Bydliště: Dobříš
Klubové ID: 2836

#2 Příspěvek od kamil320i »

cau... ja ja mam podobny u mlhovek a funguji normalne akorat jsem je nastrikal tim sprejem na el. kontakty :D ted nevim jak jse jmenuje ale fungujou normalne
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#3 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Předpokládám, že máš na mysli elektrické kabely, u kterých izolace změnila odstín.

Z výroby jsou (zpravidla) jednotlivé prameny bandážovány černou textilní lepící páskou. U auta vyrobeného v roce 1999 tam ty bandáže najdeš ještě dnes. U novějších aut ty bandáže (taky zpravidla) do 3 let "slezou" samy. Říká se tomu "katování kostů" nebo taky optimalizace nákladů. Čím laciněji se ty kabely vyrobí, tím má šéf vyšší plat a automobilka zisk. Barvy jsou důležité pouze ve výrobě, aby to operátorka správně zapojila, potom už na to sere pes. Že si Ty něco budeš opravovat je samozřejmě taky špatně. Na Tvoje prachy čekají odborné servisy s vyškolenými odborníky a ti už si s těmi vyšisovanými barvami poradí. Když jsem se nedávno bavil s panem "proudem", říkal, že je mu úplně buřt, jestli teče přes kabel s modrou nebo zelenou izolací.

A teď už zase vážně.
Změna barvy izolace je způsobena povětrnostními vlivy, působením teplot a chemie. Jistý podíl na tom zčernání mívají i ty černé bandáže a lepidlo. Jak si z výše napsaného pochopil, investovat do stabilních barviv je neekonomické a někdy i neekologické. Pokud ta izolace není zuhelnatělá, nedrolí se mezi prsty, že by byly vidět jednotlivé drátky, tak se nic neděje - smiř se s tím. Pokud se ty kabely dají ohnout a narovnat, aniž by z nich něco padalo, budou Ti fungovat dalších 20 let.

Část drátků kabelu (licen), která má u kontaktu odstraněnou izolaci bývá dost zaoxidovaná, takže jsou zčernalé i ty měděné licny a blbě se to letuje. Pokud to je možné, tak ten kabel o 1-2 milimetry zkrať, aby se zase objevili čisté měděné licny. V opačném případě alespoň oškrábat nožem. Vždy použít tavidlo a cínovou pájku s olovem. Očištění konců v kyselině nedoporučuji, protože se ta kyselina nasákne dovnitř. Sice vytvoříš nádherný vodivý spoj, ale do půl roku Ti ta kyselina vyžere licny pod izolací. Odborník se diví a laik žasne, protože nedávno jsme to opravovali a už zase?
bibikuba
Registrovaný
Příspěvky: 1290
Registrován: čtv 22.07.2010 00:00
Bydliště: PRAHA A OKOLÍ.

#4 Příspěvek od bibikuba »

možná jem se špatně vyjádřil ale mám izolaci dobrou-teda vypadá dobře :wink: jenže když ten drát odizoluju tak není čistě měděný ale tmavý či načernalej..zkoušel jsem odštípnout a odizolovat delší kus ale je to to samo,vypadá to že je takhle komplet kabel-pod bužírkou načernalej...
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#5 Příspěvek od starML Člen Klubu »

To zčernání průchodu proudu nevadí, problém je při letování na koncích. Po odizolování si ty licny rozprostři na plochu a oškrábni tu oxidaci odshora i odspoda, až bude vidět čistá měď. Musíš citlivě, radši nechat trochu špíny, než vytrhat více licen. Kabel musíš vyměnit pouze v případě, že by se licny při oškrabování hromadně trhaly. Ono to k tomu očištění kyselinou hodně svádí, ale pokud nedojde k citlivému namočení do kyseliny a následnému oplachu, tak je to v důsledku ještě horší a poruchovější, než to blbě zaletovat. Částečně si s tou oxidací poradí i tavidlo.
bibikuba
Registrovaný
Příspěvky: 1290
Registrován: čtv 22.07.2010 00:00
Bydliště: PRAHA A OKOLÍ.

#6 Příspěvek od bibikuba »

jj,díky za info-pokusím se teda vyvarovat použití kyseliny a uvidím jakej bude výsledek.....
jurasis
Registrovaný
Příspěvky: 5551
Registrován: stř 06.09.2006 00:00
Bydliště: Nymburk
Klubové ID: 775

#7 Příspěvek od jurasis »

Jen doplním, chce to hodně tavidla (kalafuny) a pořádně vše prohřát pájkou. Taky je dobré často čistit hrot pájky (nebo očko) jemným drátěným kartáčkem, to přepálené tavidlo pak dělá bordel...
Ale bez toho mechanického oškrábnutí (stačí drátky aspoň načnout), jak píše starML, to nepůjde vůbec...
.
Proč většinou zvítězí hloupá myšlenka? Protože moudřejší přece vždycky ustoupí...
.
magorcondoria
Registrovaný
Příspěvky: 226
Registrován: úte 19.05.2009 00:00
Bydliště: Aussig(Ústí/L)

#8 Příspěvek od magorcondoria »

Idealní je neutrální tavidlo z GME.Neutrální je jen názvem,je chloridové,nevhodné na elektroniku.Absorbuje vodu a je vodívé a tochu korozivní.Spoje opláchnout vodou a vysušit,Pokud není smrštovací bužírka s lepidlem,namazat hustou silikonovou vazelínou pod smrštovačku.Na uplně zkorodované je nejlepší tavidlo FB12-11.To spájí vše,bez oplachu hóódně korozivní.Původně na nerez!
Odpovědět