Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 
El.vedení-načernalé dráty,problém???
chci se zeptat jestli nemá někdo zkušenost jak je to s el.drátama který jsou netuším jestli od vyhřátí či zoxidování-úplě černé či načernalé..Zajímá mě jestli tyhle dráty normálně fungují nebo se musí vyměnit za nové.Konkrétně mám dva dráty načernalé od senzoru naklápění xenonu a potřebuju vyměnit tu zásuvku.Tak mě zajímá jestli je to problém a dráty to chce vyměnit nebo jestli stačí naletovat zásuvku na načernalé dráty a normálně to bude fungovat...Co tohle zčernání drátů způsobuje????
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Předpokládám, že máš na mysli elektrické kabely, u kterých izolace změnila odstín.
Z výroby jsou (zpravidla) jednotlivé prameny bandážovány černou textilní lepící páskou. U auta vyrobeného v roce 1999 tam ty bandáže najdeš ještě dnes. U novějších aut ty bandáže (taky zpravidla) do 3 let "slezou" samy. Říká se tomu "katování kostů" nebo taky optimalizace nákladů. Čím laciněji se ty kabely vyrobí, tím má šéf vyšší plat a automobilka zisk. Barvy jsou důležité pouze ve výrobě, aby to operátorka správně zapojila, potom už na to sere pes. Že si Ty něco budeš opravovat je samozřejmě taky špatně. Na Tvoje prachy čekají odborné servisy s vyškolenými odborníky a ti už si s těmi vyšisovanými barvami poradí. Když jsem se nedávno bavil s panem "proudem", říkal, že je mu úplně buřt, jestli teče přes kabel s modrou nebo zelenou izolací.
A teď už zase vážně.
Změna barvy izolace je způsobena povětrnostními vlivy, působením teplot a chemie. Jistý podíl na tom zčernání mívají i ty černé bandáže a lepidlo. Jak si z výše napsaného pochopil, investovat do stabilních barviv je neekonomické a někdy i neekologické. Pokud ta izolace není zuhelnatělá, nedrolí se mezi prsty, že by byly vidět jednotlivé drátky, tak se nic neděje - smiř se s tím. Pokud se ty kabely dají ohnout a narovnat, aniž by z nich něco padalo, budou Ti fungovat dalších 20 let.
Část drátků kabelu (licen), která má u kontaktu odstraněnou izolaci bývá dost zaoxidovaná, takže jsou zčernalé i ty měděné licny a blbě se to letuje. Pokud to je možné, tak ten kabel o 1-2 milimetry zkrať, aby se zase objevili čisté měděné licny. V opačném případě alespoň oškrábat nožem. Vždy použít tavidlo a cínovou pájku s olovem. Očištění konců v kyselině nedoporučuji, protože se ta kyselina nasákne dovnitř. Sice vytvoříš nádherný vodivý spoj, ale do půl roku Ti ta kyselina vyžere licny pod izolací. Odborník se diví a laik žasne, protože nedávno jsme to opravovali a už zase?
Z výroby jsou (zpravidla) jednotlivé prameny bandážovány černou textilní lepící páskou. U auta vyrobeného v roce 1999 tam ty bandáže najdeš ještě dnes. U novějších aut ty bandáže (taky zpravidla) do 3 let "slezou" samy. Říká se tomu "katování kostů" nebo taky optimalizace nákladů. Čím laciněji se ty kabely vyrobí, tím má šéf vyšší plat a automobilka zisk. Barvy jsou důležité pouze ve výrobě, aby to operátorka správně zapojila, potom už na to sere pes. Že si Ty něco budeš opravovat je samozřejmě taky špatně. Na Tvoje prachy čekají odborné servisy s vyškolenými odborníky a ti už si s těmi vyšisovanými barvami poradí. Když jsem se nedávno bavil s panem "proudem", říkal, že je mu úplně buřt, jestli teče přes kabel s modrou nebo zelenou izolací.
A teď už zase vážně.
Změna barvy izolace je způsobena povětrnostními vlivy, působením teplot a chemie. Jistý podíl na tom zčernání mívají i ty černé bandáže a lepidlo. Jak si z výše napsaného pochopil, investovat do stabilních barviv je neekonomické a někdy i neekologické. Pokud ta izolace není zuhelnatělá, nedrolí se mezi prsty, že by byly vidět jednotlivé drátky, tak se nic neděje - smiř se s tím. Pokud se ty kabely dají ohnout a narovnat, aniž by z nich něco padalo, budou Ti fungovat dalších 20 let.
Část drátků kabelu (licen), která má u kontaktu odstraněnou izolaci bývá dost zaoxidovaná, takže jsou zčernalé i ty měděné licny a blbě se to letuje. Pokud to je možné, tak ten kabel o 1-2 milimetry zkrať, aby se zase objevili čisté měděné licny. V opačném případě alespoň oškrábat nožem. Vždy použít tavidlo a cínovou pájku s olovem. Očištění konců v kyselině nedoporučuji, protože se ta kyselina nasákne dovnitř. Sice vytvoříš nádherný vodivý spoj, ale do půl roku Ti ta kyselina vyžere licny pod izolací. Odborník se diví a laik žasne, protože nedávno jsme to opravovali a už zase?
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
To zčernání průchodu proudu nevadí, problém je při letování na koncích. Po odizolování si ty licny rozprostři na plochu a oškrábni tu oxidaci odshora i odspoda, až bude vidět čistá měď. Musíš citlivě, radši nechat trochu špíny, než vytrhat více licen. Kabel musíš vyměnit pouze v případě, že by se licny při oškrabování hromadně trhaly. Ono to k tomu očištění kyselinou hodně svádí, ale pokud nedojde k citlivému namočení do kyseliny a následnému oplachu, tak je to v důsledku ještě horší a poruchovější, než to blbě zaletovat. Částečně si s tou oxidací poradí i tavidlo.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 5551
- Registrován: stř 06.09.2006 00:00
- Bydliště: Nymburk
- Klubové ID: 775
Jen doplním, chce to hodně tavidla (kalafuny) a pořádně vše prohřát pájkou. Taky je dobré často čistit hrot pájky (nebo očko) jemným drátěným kartáčkem, to přepálené tavidlo pak dělá bordel...
Ale bez toho mechanického oškrábnutí (stačí drátky aspoň načnout), jak píše starML, to nepůjde vůbec...
Ale bez toho mechanického oškrábnutí (stačí drátky aspoň načnout), jak píše starML, to nepůjde vůbec...
.
Proč většinou zvítězí hloupá myšlenka? Protože moudřejší přece vždycky ustoupí...
.
Proč většinou zvítězí hloupá myšlenka? Protože moudřejší přece vždycky ustoupí...
.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 226
- Registrován: úte 19.05.2009 00:00
- Bydliště: Aussig(Ústí/L)
Idealní je neutrální tavidlo z GME.Neutrální je jen názvem,je chloridové,nevhodné na elektroniku.Absorbuje vodu a je vodívé a tochu korozivní.Spoje opláchnout vodou a vysušit,Pokud není smrštovací bužírka s lepidlem,namazat hustou silikonovou vazelínou pod smrštovačku.Na uplně zkorodované je nejlepší tavidlo FB12-11.To spájí vše,bez oplachu hóódně korozivní.Původně na nerez!