Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Výměna ložiska v předním kole ( nebo jak ho nazvat )

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6219
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i
Klubové ID: 6

#21 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

tohle vlakno je plny blbosti, pro poradek rozlisujeme 2 pripady:
1-lozisko chci dostat na hridel (nahreju lozisko v troube, hridel dam do mrazaku)
2-lozisko ma jit do diry (lozisko do mrazaku, dil s dirou do trouby, pokud to jde)

Rozdil teplot je pak realne vetsi nez 100-150st (samo zalezi na materialech, asi nebudu davat do trouby dil s plastovyma komponentama a sledovat, jak si hrajou na slimaky) a lozisko jde ve vetsine pripadu volne nasunout (pokud konstrukter nemel slabsi chvilku a nedal tam velky presah - typicky vstupni hridel na diferaku).

Pri demontazi z hridele se pocita s tim, ze se lozisko nahrazuje, pripadne tam jsou plochy pro stahovak. Ten je bud packovy (2 a více), ktery toho moc nedokaze, nebo miskovity/pulmesicovity (2 ci 3 segmenty kruhu, ktere se nejdrive dotahnou k sobe, tim vznikne mezera mezi vnitrnim krouzkem a hrideli, nasledne se na tento stahovak nasadi normalni "packovy" a stahne se to cele pryc.

U diry jsou opet specialni stahovaky, ktere pracuji na obdobnem principu (3dilna hlavice je pomoci kuzele roztahovana dotahovani zavitu, dojde k odsunuti loziska od loze a zasunuti pacek za vnitrni krouzek, nasledne se to zas vytahne cele ven pomoci jineho stahovaku, pripadne je primo soucasti).

Kdo tohle nema, imo riskuje, kdyz se do toho pousti. Resp. jde to, pokud ty presahy krouzek/hridel nejsou velke, je tam prostor pro packy a pod...
Přílohy
stahovak vnitrni.jpg
stahovak vnitrni.jpg (142.94 KiB) Zobrazeno 91 x
stahova vnitrni1.jpg
stahova vnitrni1.jpg (24.28 KiB) Zobrazeno 91 x
stahovak osa.jpg
stahovak osa.jpg (62 KiB) Zobrazeno 91 x
“Ability is what you're capable of doing.”
Uživatelský avatar
Giovany1971
Registrovaný
Příspěvky: 357
Registrován: ned 11.05.2014 00:00
Bydliště: Vsetin BMW 535d M 210kw(230) F 10 550i..
Klubové ID: 3968
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od Giovany1971 »

Strosek píše:Napíšu, co o tom vím já. A jsem přesvědčen, že je to pravda.

Základní zásada je:
- radiální ložisko - v tomto případě kuličkové s kosoúhlým stykem se NESMÍ pohybovat v axiálním směru po uložení ( montáž/demontáž) ( ať už je to do díry, nebo na hřídel ) díky síle přenášené přes kuličky. Tzn. pokud je ložisko nalisované na hřídeli ( při montáží, demontáži se pohybuje, bere se jen za vnitřní kroužek ložiska.
Jako tomu je v mém případě - za ložisko se nesmí "tahat, tlačit" do něj za vnější kroužek.

Naražení údery kladiva, vedenými na oříšek goly na čelo vnitřního kroužku je zcela v pořádku. S ložiskem se nic špatného neděje. Trpět může pouze povrch hřídele / vnitřního kroužku. Pro usnadnění montáže se nahřívá vnitřní kroužek ložiska, někdy celé ložisko - aby se vnitřní průměr vnitřního kroužku ložiska co nejvíce zvětšil a ložisko šlo snáze nasunout - aby nebylo potřeba např. lisu, kladiva,...
Když se to udělá správně - jen tlakem / tahem na vnitřní kroužek ( v mém případě ) tak se ložisku nemá co stát.

Když ale příjde nějakej čenda a začne ložisko demontovat tak, že ho vezme za vnější kroužek ( jinak to v tomto případě nejde ) - tak aby se "sesunul" vnitřní kroužek z hřídele ( těhlice ) tak musí na vnitřní kroužek působit nějaká axiální ( "stahovací, demontážní,..." ) síla. Jak asi se ta síla přenese ? Jedině působením kuliček ( tvrdých, kalených - jsou tvrdší jak kroužky - dráhy v nich ) na jejich dráhy ( kosoúhlý styk ) v kroužcích. No a ty kuličky vytlačí do svých drah v tom okamžiku otisky - nestane se to nikdy jinak - kulky jsou tvrdý jak sviň, kroužky jsou měkčí. No a ty otisky, byť jsou, co se týče hloubky vtisku v řádech tisícin, už kurví normální chod ložiska ( kulička si v klídku běží ve své přesné dráze a najednou odbočka do strany - zvlášť, když působí axiální síly v zatáčkách, ...) - jsou velmi nežádoucími. Kvalita, přesnost ložiska je rázem někde jinde. Z ložiska FAQ, SKF, ... je rázem čínsko polská mrdka s životností v řádu na stovektisíc provozních hodin, ale spíš jen stovek, ne-li desítek provozních hodin.

Tak to si o tom myslím já.

:roll: uff, že jsem se na tohle téma nevys.al :twisted:
Neco podobného se stane s ložiskem když dostane ránu na kolo,,, po chvíli začne hučet...přes kuličky se nesmí v žádném prípadě vest žádné údery
Odpovědět