Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Výměna ložiska v předním kole ( nebo jak ho nazvat )

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Strosek
Registrovaný
Příspěvky: 840
Registrován: čtv 15.09.2005 00:00
Bydliště: nemám :o(
Klubové ID: 2567

#1 Příspěvek od Strosek »

Stala se mi taková menší minela s mým automechanikem. Zajímá mě názor lidí věcí znalých. :D

Automechanik namontoval ložisko na těhlici - napral ho tam údery kladivem vedenými přes ořech goly na vnitřní kroužek. Žádné nahřívání vnitřního kroužku ( celého ložiska ) ...
To všechno by bylo ještě celkem v pořádku. I když trochu prasárnička, tak žádná neobvyklá věc. Tak to dělá skoro každý.

Jenže, pak se chytil za palici a říká: - a do pr... my jsme tam zapomněli,... je jedno co - ložisko muselo dolů. A to už se mně nelíbilo.
Říkal jsem mu, že to je nesmysl. Že to ložisko se demontáží poškodí.

On říkal, že když se to udělá šetrně, tak se nic nestane. :roll:

Samozřejmě stahoval to za vnější kroužek ( za vnitřní to nešlo ) a protože jsou to dve ložiska, tak vnitřní koružek toho vnitřního ložiska zůstal "nalisovaný" na těhlici. Normální věc.

Pak tam dosral to co zapomněl a ložisko "napálil" zpátky.


Já si myslím, i když se nic nijak špatně zatím neprojevuje, že to můj automechanik posral. Ložisku minimálně, velmi výrazně, zkrátil životnost.
On říká, že je to tak ještě "v pohodě", apod. alibistický kecy.

Já si myslím, že závažným způsobem porušil striktní zásady pro zacházení s ložisky.


Co vy na to - los expertos ?
:twisted:

Jestli se mi to ložisko začne v blízké budoucnosti ozývat, tak na něj budu muset nastoupit s reklamací. Což mě nebaví. Ale budu asi muset. :roll:
Vysvětlovat mu, kde pochybil, ..., on nebude souhlasit, ... trapárna.
bibikuba
Registrovaný
Příspěvky: 1290
Registrován: čtv 22.07.2010 00:00
Bydliště: PRAHA A OKOLÍ.

#2 Příspěvek od bibikuba »

Taky jsem dělal hafo ložisek doma na koleni a někdy to byl docela mazec :oops: :oops: Idealní je alespon lis a nové ložisko zalisovat...To co nejvíc trpí při lisování kladivem :? je myslím klec v ložisku a ty ochraný krytky..Snad ti ložisko vydrží :wink: :wink:
originalbmwparts
Registrovaný
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 08.09.2011 00:00
Klubové ID: 2853

#3 Příspěvek od originalbmwparts »

No tak to že se ložisko vyndá bez poškození se povede málokomu. Takže mu uršitě ubral na životnosti. Minimálně nebude tak dobře těsnit a dříve se tam dostane prach a další sra-ky. Pokud ho tam dával kladivem přes vnitřní kroužek tak je načatý určitě..... musí se vždy přes vnější. Každá rána kladivem je nějaké poškození. proto se lisují. ideálně ho podchladit a těhlici trochu zahřát, ale ne moc kvůli mazacímu tuku a simerinku na ložisku.
Strosek
Registrovaný
Příspěvky: 840
Registrován: čtv 15.09.2005 00:00
Bydliště: nemám :o(
Klubové ID: 2567

#4 Příspěvek od Strosek »

Napíšu, co o tom vím já. A jsem přesvědčen, že je to pravda.

Základní zásada je:
- radiální ložisko - v tomto případě kuličkové s kosoúhlým stykem se NESMÍ pohybovat v axiálním směru po uložení ( montáž/demontáž) ( ať už je to do díry, nebo na hřídel ) díky síle přenášené přes kuličky. Tzn. pokud je ložisko nalisované na hřídeli ( při montáží, demontáži se pohybuje, bere se jen za vnitřní kroužek ložiska.
Jako tomu je v mém případě - za ložisko se nesmí "tahat, tlačit" do něj za vnější kroužek.

Naražení údery kladiva, vedenými na oříšek goly na čelo vnitřního kroužku je zcela v pořádku. S ložiskem se nic špatného neděje. Trpět může pouze povrch hřídele / vnitřního kroužku. Pro usnadnění montáže se nahřívá vnitřní kroužek ložiska, někdy celé ložisko - aby se vnitřní průměr vnitřního kroužku ložiska co nejvíce zvětšil a ložisko šlo snáze nasunout - aby nebylo potřeba např. lisu, kladiva,...
Když se to udělá správně - jen tlakem / tahem na vnitřní kroužek ( v mém případě ) tak se ložisku nemá co stát.

Když ale příjde nějakej čenda a začne ložisko demontovat tak, že ho vezme za vnější kroužek ( jinak to v tomto případě nejde ) - tak aby se "sesunul" vnitřní kroužek z hřídele ( těhlice ) tak musí na vnitřní kroužek působit nějaká axiální ( "stahovací, demontážní,..." ) síla. Jak asi se ta síla přenese ? Jedině působením kuliček ( tvrdých, kalených - jsou tvrdší jak kroužky - dráhy v nich ) na jejich dráhy ( kosoúhlý styk ) v kroužcích. No a ty kuličky vytlačí do svých drah v tom okamžiku otisky - nestane se to nikdy jinak - kulky jsou tvrdý jak sviň, kroužky jsou měkčí. No a ty otisky, byť jsou, co se týče hloubky vtisku v řádech tisícin, už kurví normální chod ložiska ( kulička si v klídku běží ve své přesné dráze a najednou odbočka do strany - zvlášť, když působí axiální síly v zatáčkách, ...) - jsou velmi nežádoucími. Kvalita, přesnost ložiska je rázem někde jinde. Z ložiska FAQ, SKF, ... je rázem čínsko polská mrdka s životností v řádu na stovektisíc provozních hodin, ale spíš jen stovek, ne-li desítek provozních hodin.

Tak to si o tom myslím já.

:roll: uff, že jsem se na tohle téma nevys.al :twisted:
Uživatelský avatar
cmelak
Registrovaný
Příspěvky: 1539
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Praha - Čeština do BMW
Klubové ID: 2687

#5 Příspěvek od cmelak »

A to myslíš E34 nebo E39? Podle avataru usuzuju, že teda asi E34. Tak jenom pro upřesnění. Mě to teď čeká na E39..
Čeština do BMW, MK4, CCC, CIC, Aktualizace navigace 2019, Odblok TV/DVD
mari
Registrovaný
Příspěvky: 1143
Registrován: pát 04.01.2008 01:00

#6 Příspěvek od mari »

Nejlepší je měnit ložisko komplet s nábojem. Při tý cenový dostupnosti se divím že to ještě někdo lisuje.
sharewood
Registrovaný
Příspěvky: 41
Registrován: úte 01.07.2008 00:00
Bydliště: Plzeň-Jih
Klubové ID: 1936

#7 Příspěvek od sharewood »

Máte naprostou pravdu..Toto je exemplárně špatný případ do školních osnov "Strojírenství" a "Technologie oprav" Asi chápu jak je to k zlosti...
originalbmwparts
Registrovaný
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 08.09.2011 00:00
Klubové ID: 2853

#8 Příspěvek od originalbmwparts »

No e39 má pokud vím ložisko, alespoň přední kompletní s nábojem a mění se jen demontáží/montáží 4 šroubů.

Co se týká montáže jestli (každopádně lisovat) za vnitřní nebo vnější kroužek tak se názory liší a dokonce i v postupech od výrobců (dle typu ložiska) jsou rozdíly. Já to lisuji za kroužek vnější, kdy dle mě při tlaku na něj, pokud na ložisko působím kolmo k těhlici. Nepřenáším zbytečně tlak přes kuličky a nic neotlačím. Ložisko většinou podchladím alespoň v mrazáku.
Strosek
Registrovaný
Příspěvky: 840
Registrován: čtv 15.09.2005 00:00
Bydliště: nemám :o(
Klubové ID: 2567

#9 Příspěvek od Strosek »

originalbmwparts píše:No e39 má pokud vím ložisko, alespoň přední kompletní s nábojem a mění se jen demontáží/montáží 4 šroubů.

Co se týká montáže jestli (každopádně lisovat) za vnitřní nebo vnější kroužek tak se názory liší a dokonce i v postupech od výrobců (dle typu ložiska) jsou rozdíly. Já to lisuji za kroužek vnější, kdy dle mě při tlaku na něj, pokud na ložisko působím kolmo k těhlici. Nepřenáším zbytečně tlak přes kuličky a nic neotlačím. Ložisko většinou podchladím alespoň v mrazáku.
Když jsem zakládal toto téma, čekal jsem, že dostanu od někoho jasnou odpověď - ložisko ti automechanik demontáží zničil, zkrátil jeho životnost.

Místo toho tady čtu dotazy na to, jaký mám vlastně auto, proč šetřím a nekoupím si celý nový auto, při dnešních cenách.

Od tebe taky obecné, nic neříkající "informace" - "názory se liší " :roll:

Děláte si srandu ? Jděte do politiky - něco kecat a nic neříct.

Tak úplně naposled, pro ty, kteří o "uložení" neví vůbec nic.
Když se ložisko lisuje na hřídel - díra ložiska ( vnitřní kroužek ) se nasazuje na hřídel ( podle mě těhlici, nebo jak se to jmenuje ) tak se musí, bezpodmínečně působit na vnitřní kroužek - v žádném případě NE na vnější. A nawokap. Všechno je to k hovnu. :twisted:

K tomu co jsem začervenil - takže, ty když dáváš ložisko na hřídel = "lisuješ" vnitřní kroužek, tak působíš hlavně teda kolmo :roll: :twisted: na vnější kroužek - nepřenášíš nic přes koule - už to si protiřečí,... a ještě uděláš to, že ložisku ten vnitřní kroužek zmenšíš v mrazáku ?
- co se zchlazuje, to se přece zmenšuje.
Nechte si tyhle obecný rady, které akorát svědčí o tom, že o věci vůbec nic nevíte, kromě toho, že se názory liší.


Včera jsem s tebou mluvil po telefonu, vím, že víš, jen jsi se špatně vyjádřil a toto nebudeš brát jako nějaký útok na tebe. Jen uvádím věci na pravou míru.
- ještě se tím někdo bude řídit a zkurví si ložisko, podobně jako se to stalo mně

prosím někoho z moderátorů o smazání tohoto anketního předvolebního tématu :roll: :twisted:
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#10 Příspěvek od RomanM3 »

tady se ta debata dobře zvrtla :lol:
já si myslím, že když se lisuje ložisko na hřídel, tak by se rozhodně mělo působit na vnitřní kroužek, hřídel by se měla chladit a ložisko nahřívat aby se to dalo provést snáz.
pokud se lisuje ložisko do díry, tak je lepší působit na vnější kroužek, ložisko chladit a "díru" do které se ložisko lisuje, nahřát.
teď to nemyslím vzhledem k jakémukoliv autu, ani vzhledem k jakémukoliv typu ložiska - myslím to všeobecně.
jakémukoliv mlácení kladivem po ložisku bych se vyhnul.
můj názor tedy je, že ti tvůj mechoš to ložisko určitě načnul a jeho životnost bude kratší - pokud jej tedy stahoval z hřídele za vnější kroužek a dvakrát ho tam nabíjel. pokud jej nabíjel čistě za vnitřní kroužek, tak by se tomu nemělo stát nic. pokud ale ten ořech prostě někam sednul a on po něm mlátil kladivem, tak to asi není uplně nejlepší. ono to ložisko to nějkou dobu vydrží, než se zase rozsype, ale kdyby se to udělalo pořádně, tak by určo vydrželo dýl
hodně štěstí :wink:
Uživatelský avatar
cmelak
Registrovaný
Příspěvky: 1539
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Praha - Čeština do BMW
Klubové ID: 2687

#11 Příspěvek od cmelak »

Hele poslyš kloučku, když se zakládá téma v 5er sekci je pravidlem tam pro pořádek uvést jakého auta se to týká, jinak se běž ptát do technických dotazů.

Pokuď chceš odbornou radu, zaplať si za ní odborníkovi. Tady ti není nikdo povinnej přesně odpovídat na tvoje dotazy, tak tady laskavě neremcej. Nazdar.
Čeština do BMW, MK4, CCC, CIC, Aktualizace navigace 2019, Odblok TV/DVD
rooc
Registrovaný
Příspěvky: 963
Registrován: stř 23.11.2011 01:00
Bydliště: Rýmařov - Olomouc

#12 Příspěvek od rooc »

proč by neremcal :-) zaplatil si členství :D :D :D :D :D
Strosek
Registrovaný
Příspěvky: 840
Registrován: čtv 15.09.2005 00:00
Bydliště: nemám :o(
Klubové ID: 2567

#13 Příspěvek od Strosek »

cmelak píše:Hele poslyš kloučku, když se zakládá téma v 5er sekci je pravidlem tam pro pořádek uvést jakého auta se to týká, jinak se běž ptát do technických dotazů.

Pokuď chceš odbornou radu, zaplať si za ní odborníkovi. Tady ti není nikdo povinnej přesně odpovídat na tvoje dotazy, tak tady laskavě neremcej. Nazdar.
Čau cmelaku,
jen by mě zajímalo, jestli jsi starší jak já, když mě oslovuješ "kloučku" ? :D Ale budiž, mohls taky klidně napsat blbče,...

Jinak máš ve všem pravdu až na jednu věc - nenapsal jsi to, ale podle mě reaguješ na nějakou agresi.
- já ale nebyl nijak naštvanej, když jsem to psal - jen všechno vyjadřuju bez příkras, padni komu padni, ... spíš drsněji, než je zdvořilé.
Nechtěl jsem nikoho urazit, na kohokoli útočit. Bylo by chybou brát to osobně. Netýkalo se to všech, kteří měli snahu poradit, přispět svou nicneříkající troškou do mlýna. :twisted:

Nedozvěděl jsem se nic, co bych nevěděl, zavádějící informace jsem chtěl uvést na pravou míru - např. když ložisko cpu na hřídel, nemůžu ho dávat do mrazáku.
RomanM3 píše to samé, co píšu já.

Napadlo mě, že má někdo konkrétní zkušenost. Můj předpoklad, hloupé očekávání se nenaplnilo. To je všechno. Nezlobte se hoši. Hádání se je dobrý, může přinést užitek, jen když je o čem se hádat, o co se přít. Tady ve svý podstatě už není co řešit. Obecně to všichni víme.

Zapomněl jsem uvést typ auta : Trabant T601 coupetouring - takže tam je to všechno jinak - ložisko je dražší než nový auto a nebo navopak, jak kdo chce.
Uživatelský avatar
cmelak
Registrovaný
Příspěvky: 1539
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Praha - Čeština do BMW
Klubové ID: 2687

#14 Příspěvek od cmelak »

rooc píše:proč by neremcal :-) zaplatil si členství :D :D :D :D :D
Přesně tak jak píšeš, zaplatil si členství, ne placenou radu odborníka. Tady se totiž můžou ptát i ne-členové.
Čeština do BMW, MK4, CCC, CIC, Aktualizace navigace 2019, Odblok TV/DVD
Uživatelský avatar
cmelak
Registrovaný
Příspěvky: 1539
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Praha - Čeština do BMW
Klubové ID: 2687

#15 Příspěvek od cmelak »

Ok, když už jsme v tom hnoji se tady bavit o něčem jiném než ložisko na přední nápravě, využiju toho, protože to za chvilku stejně smažou a dostaneme BAN:lol:

Reagoval jsem na tvůj příspěvěk, kde se vyjadřuješ i o tom co jsem napsal já a to mě donutilo ti tohle napsat. Nevim jak by to znělo z tvých úst ale já to pochopil jako útok na ty, kteří se účastní diskuze.

Jako kloučka jsem tě oslovil, protože jsem nechtěl psát nic horšího jak píšeš ale vidím, že máš trochu rozumu tak toho necháme. Mě jen tyhle výše zmíněné narážky neskutečně iritují.

Jinak jestli ses chtěl ptát na typ auta Trabant T601 coupetouring tak seš v této sekci opravdu špatně, neboť tyhle typy aut ještě nemají takový vynález jako jsou ložiska :lol:
Čeština do BMW, MK4, CCC, CIC, Aktualizace navigace 2019, Odblok TV/DVD
Eks
Registrovaný
Příspěvky: 260
Registrován: úte 04.12.2007 01:00
Klubové ID: 1372

#16 Příspěvek od Eks »

Už jste to psali. Ložisko do díry za venkovní průměr, to je ten velký, na hřídel za vnitřní to je ten malý.
Jinak zmrazení v mrazáku je nanic, o kolik si myslíš, že -20°C změní rozměr. Podle mě je to neměřitelné, to budou tisíciny.

Kuličky i dráhy jsou kalenýn a cementovaný a ač nejsem specialista tak tvrdím, že jsou stejně tvrdý.
Klec v ložisku je pouze proto , aby kuličky (válečky atd.) byly rovnoměrně rozděleny po obvodu. Jinou funkci nemá. Ještě mi vysvětli jak trpí prachovky. Pokud do plechové prachovky nepraštíš, aby se ohnula tak s lisováním nemá nic společného. Gumovou vyndáš a znovu nasadíš bez problémů, či poškození.
Chtěl bych vědět který výrobce doporučuje lisovat ložisko za venkovní průmět na hřídel.

Pokud ložisko nasadíš na hřídel rovně, aby se nestřihlo, máš trubku (ořech) s rovnou dosedací plochou a dírou o cca 1-2mm větší než je hřídel, tak nevidím jediný důvod proč by to ložisku vadilo. Myslí to tím kladivem. Do díry v opačném gardu.

No když musí ven tak to je samozřejmě problém. Já to dělám tak. že naklepnu proti sobě dva šroubováky, nebo štíhlé karosářské majzlíky mezi ložisko a osazení hřídele. Potom do té mezery vsunu dva silné šroubováky, nebo slabší montpáky zase proti sobě, aby se ložisko nepříčilo a ložisko pak za vnitřní kroužek stáhnu. Jinak to asi nejde. Snad je to k pochopení?
Sundavání ložiska ranou kladivem přímo na kroužek, nevím nevím. Byl to opravdu automechanik??? Jo někdy jsou situace, že to fakt jinak nejde a přijde ke slovu hrubé násilí a destrukce.

Zd
Oldman
Registrovaný
Příspěvky: 836
Registrován: stř 07.11.2007 01:00
Bydliště: Ostrava,Čr,Žilina,Sr
Klubové ID: 1434
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od Oldman »

Drobná organizační připomínka,když chcete něco zmrazit,nebo nahřívat,nikdy ne ložisko,buď hřídel,nebo domek,ale vesměs jsou všude tolerance z továrny tak,že něco řešit s teplotou je zbytečné...a na závěr,mechanik ložisko zkurvil,pokud ložisko nejde stáhnout současným tlakem na oba kroužky,je ložisko na vyhození :!:
sharewood
Registrovaný
Příspěvky: 41
Registrován: úte 01.07.2008 00:00
Bydliště: Plzeň-Jih
Klubové ID: 1936

#18 Příspěvek od sharewood »

Založil jsi nové téma v kterém jsi si sám naprosto technicky přesně odpověděl.Pofoukat bebinku, že Ti mechanik zkurvil ložisko při Tvých technických znalostech,IQ a vyjadřovacích schopnostech jsem opravdu nepatří.Následně lituješ ,že jsi založil téma.Chjo.Kremrofoibní ......
Strosek
Registrovaný
Příspěvky: 840
Registrován: čtv 15.09.2005 00:00
Bydliště: nemám :o(
Klubové ID: 2567

#19 Příspěvek od Strosek »

sharewood píše:Založil jsi nové téma v kterém jsi si sám naprosto technicky přesně odpověděl.Pofoukat bebinku, že Ti mechanik zkurvil ložisko při Tvých technických znalostech,IQ a vyjadřovacích schopnostech jsem opravdu nepatří.Následně lituješ ,že jsi založil téma.Chjo.Kremrofoibní ......

Já ti vůbec nerozumím.

Můžeš to nějak trochu víc vysvětlit ?

Co je to " Kremrofoibní " ?

Při jakém mém IQ to sem nepatří ?
Co souvisí s nějakým qvíkvé ?


Já si nejsem jist, že mi mechanik zkurvil ložisko. Někdo říká, že se ložisko demontáží vždy poškodí, někdo říká, že ani náhodou, že kuličky i kroužky jsou stejně tvrdý.
Proto jsem založil toto téma. Mám jen nějaké povrchní teoretické znalosti získané z třetí ruky, žádné praktické zkušenosti. Doufal jsem, že někdo napíše něco z praxe.
pekarik
Registrovaný
Příspěvky: 119
Registrován: pát 02.03.2012 01:00
Bydliště: Tábor

#20 Příspěvek od pekarik »

Tak jsem po 192000 km, taky dospěl k výměně předního ložiska, které začínalo hučet ale nejprve jsem vyměnil pneu (asi zbytečně , ale byly šípovitě sjeté Pireli Cinturato a chybně jsem si myslel, že to dělají oni a dal jsem Dunlop SP01 a po ujetí 2000 km to začalo být neúnosné a ložisko se projevilo naplno tedy podle mě manželka vpoho.), tak jsem měl jasno a šel po ložisku, které při průjezdu pravotočivou zatáčkou zvýšilo svůj neustálý hukot a naopak. Levé přední ložisko jsem vylisoval a bylo znát, že se tam dostala voda a vnitřní půlka ložiska byla trochu narezlá. Dal jsem ložisko FAG (original bylo taky FAG) za 1800Kč a nalisoval do těhlice za vnější kroužek, dal ségr pojistku a nalisoval do něj náboj při podepřeném vnitřním kroužku. (podle mě aspoň jsem se to tak učil se nesmí v žádném případě tlačit přes kuličky, aby se nepoškodila dráha a u takto drahých ložisek bych to zbytečně neriskoval a mlácení na něj taky není nic moc, lis je lis.) Trochu problém bylo vyndat poloosu z náboje a musel jsem použít trochu násilí a snímač ABS jsem vůbec nevyndal, protože bych ho asi zničil, ale šlo to udělat i tak. Tak jsem zvědavý kdy odejde druhé ložisko :(
Odpovědět