Podle mne není správné obviňovat servisáka nebo dodavatele náhradních dílů. Tady spolu souvisí stáří jednotlivých dílů, technologický postup i cena, ta zpravidla v první řadě. Neznačkový servis volíme z důvodu místa a ceny. Diagnostiku si uděláme u někoho jinde, protože v té dílně BMW diagnostiku nemají.
Modelový příklad:
Mám ojeté destičky, kotouče nebo špatné ložisko. Servisák řekne vedoucímu nebo zákazníkovi: "Nemáme stahovák na ložisko", vedoucí řekne mechanikovi "máš padáka" a zákazník jde jinam. V jiném servisu je mechanik Franta odvážnější, svěsí brzdový štít, všechno perfektně očistí, vymění a poskládá zpět. Při zapnutí klíčku mu nehasnou kontrolky ABS, protože při svěšení brzdy došlo k přelomení zteřelého kabelu k čidlu ABS nebo to při zkušební jízdě začne kopat do pedálu, protože při tom čištění "vyčistil" i některý zub ze signálního kola. Objednaná oprava je provedená perfektně, ale auto nefunguje správně, protože se pokazily další věci. Kdyby se s tím kolem nic nedělalo, ten kabel k čidlu by vydržel ještě rok nebo dva, i ten rezavý zub by zůstal na místě.
Servisák jde za vedoucím a sdělí obsah problému. "Franto, Ty jsi blbej, Ty jsi mu zničil čidlo za 2.500,- a já zákazníkovi slíbil, že se vejdeme do 5.000,- i s daní. Ve skříni je jedno čidlo, které jsme tenkrát blbě objednali, tohle je taky diesel, tak to tam namontuj, jinak jsi si dneska vydělal -500 korun". Z tohoto příkladu je vidět, že i když bylo všechno uděláno správně, oprava se nepodařila a na vícenákladech se musí podílet i zákazník. Ale to mu musí být řádně vysvětleno, nejlépe ještě před předáním do opravy, prostě starší auta opravujeme rádi, ale může se stát že ... .
starML píše:Objasnění: Řídící jednotka ABS si kontroluje dvě věci. První hned po zapnutí klíčku si kontroluje ohmický odpor čidel ABS. Ty čidla musí mít odpor okolo 1000 Ohmů, +/- něco, já říkám 200 ohmů hore-dole. To je statická kontrola, auto ještě nejede. Po rozjetí si zkontroluje počet zubů signálního kola na všech kolech. To se dělá tak, že jeden z těch zubů je trošku větší, myslím jako delší, než zuby ostatní. Takže si spočítá počet normálních zubů mezi dvěma průchody toho většího a má jejich počet. Pokud tohle nesedí, rozsvítí se kontrolka ABS a kromě jiného i trochu ztuhne volant, je oslabena funkce posilovače řízení a tím auto dává najevo řidiči, že všechno není OK.
Vyhodnocení prokluzu probíhá tak, že se měří počet impulsů na jednotlivých kolech za jednotku času a pokud kola neprokluzují, tak je počet impulsů za časový interval na všech kolech stejný. Pokud se počet impulsů liší ==> je rozdílná úhlová rychlost otáčení jednotlivých kol, ŘJ ABS to bere, jako že jedno z kol se otáčí pomaleji než druhé a ABS provede korekci. Povolená odchylka aniž ke korekci dojde je asi 6-10km/hod, k tomuto rozdílu typicky dochází při průjezdu zatáčkou.
Ale pokud snímač není schopen přečíst plynule impulsy od všech zubů, ŘJ ABS to vyhodnotí, jako že se kolo zastavuje a při stlačení pedálu brzdy se projeví korekce, kope do pedálu, i když brzdím jemně na suchém povrchu. Příčiny chyby jsou dvě, buď to čidlo není schopno číst ty zuby, protože je daleko od signálního kola, jeho aktivní snímací prvek je mimo zuby (když je jiného typu) a nebo je uvnitř nečistota, led, voda, kovové špony, vylámané, zkorodované zuby atd.
Příklad z mojí e39/530dA Ex
.... minulý týden se mi rozsvítilo ABS+ASC, tak jsem si to napíchnul na diagnostiku a pravé přední špatné (32 Drehzahlgeber Kabel vorn rechts fehlerhaft). Tak jsem se podíval po Internetu a jedna nabídka byla lacinejší, jen si prodávající nebyl jistý typem čidla. Nové originál stojí 2.300-2.600,-Kč, tak jsem to lacinejší zkusil. Výdledek stejný, jako popisuješ nahoře - při brždění kope do pedálu a ASC okamžitě stahuje výkon motoru dolů, prostě to jelo jen krokem, dokud mne nenapadlo vypnout tlačítko ASC na panelu klimatizace. Takže znovu napíchnout na diagnostiku a výsledek :
24 Falsches Zahnrad an einem der vier Räder (tohle tam předtím nebylo)
32 Drehzahlgeber Kabel vorn rechts fehlerhaft
Takže to čidlo nesprávně počítá zuby na snímači otáčení kola, prostě pro moje auto nevhodné, jinde fungovat může. Teď už musím koupit to správné ...
K tomu, co píše Jaromír:
INPA umí zobrazit údaje jednotlivých snímačů jak při jízdě, tak i na zvedáku. U předního kola to je sranda, se zadními koly se točí poněkud obtížněji, ale jde to. Neříkám, že po namontování čidla se auto musí napojit na diagnostiku - to nedělají ani v BMW. Vždy ale vykonají zkušební jízdu a měla by následovat výstupní diagnostika, kdy se např. zapíše i výměna destiček nebo kotoučů. Tady by se zjistilo, že po výměně ložiska
naskočila závada, která na vstupní diagnostice nebyla a bylo by jasno. Ale zase jde o čas, o peníze a diagnostika je v servisu jediná. "Co pořád špekuluješ, smázni ten servisní interval destiček v iDrive a začni dělat další auto Franto"!
Další příklad, kdy se auto pokazilo při opravě:
http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight= Vapinecko píše:... Byly totálně shnilé dráty od zásuvek od čidel dál až pod zadní sedačku jak se sundavala náprava a zahejbalo se stím tak bylo hotovo. ... jsem natahal novou kabeláž od zásuvek na nápravě až pod zadní sedačky a je to OK.