Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
velikost brdičů/kotoučů -> destičky
nebyl sem na srazu, tam bych se zeptal, určitě by někdo věděl, ale vysvětlí mi někdo tohle :
máme-li 2 druhy brzdičů pro dvě velikosti kotoučů, konkrétně jde o M-Performance pro 370mm kotouč a M-Sport pro 340mm kotouč, jak můžou být destičky pro obě tyto varianty totožné?
ptám se proto, že sem se ptal na 2 různých místech jaké destičky mám použít pro danou specifikaci a ve všech případech mi bylo odpovězeno, že destičky sou stejné... nějak mi představivost nestačí na to, jak by stejně velká destička mohla brousit dva tak rozdílně velké kotouče...??
(konkrétně je to specifikace pro 370mm kotouče jsou brzdiče 34116799469/34116799470 a pro 340mm 34116799465/34116799466)
máme-li 2 druhy brzdičů pro dvě velikosti kotoučů, konkrétně jde o M-Performance pro 370mm kotouč a M-Sport pro 340mm kotouč, jak můžou být destičky pro obě tyto varianty totožné?
ptám se proto, že sem se ptal na 2 různých místech jaké destičky mám použít pro danou specifikaci a ve všech případech mi bylo odpovězeno, že destičky sou stejné... nějak mi představivost nestačí na to, jak by stejně velká destička mohla brousit dva tak rozdílně velké kotouče...??
(konkrétně je to specifikace pro 370mm kotouče jsou brzdiče 34116799469/34116799470 a pro 340mm 34116799465/34116799466)
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Co se ti nezdá?
Nakreslil jsem ti desku z 340mm kotouče položenou na 370mm kotouč. Rozdíl na kraji desky, pokud bude střed zároveň s hranou kotouče, je pouhých 0,83 mm.
Bude-li deska vyrobená "na půl cesty", bude rozdil 0,4 mm na jednom i druhém kotouči, vzhledem k přesnosti řezání brzdného materiálu zanedbatelný.
Nakreslil jsem ti desku z 340mm kotouče položenou na 370mm kotouč. Rozdíl na kraji desky, pokud bude střed zároveň s hranou kotouče, je pouhých 0,83 mm.
Bude-li deska vyrobená "na půl cesty", bude rozdil 0,4 mm na jednom i druhém kotouči, vzhledem k přesnosti řezání brzdného materiálu zanedbatelný.
- Přílohy
-
- Brake370vs340.png (7.98 KiB) Zobrazeno 3454 x
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
co se mi nezdá? jak může stejná deska brousit kotouč o průměru 340 i 370mm úplně stejně souměrně, kde je těch 15 mm plochy na poloměru navíc??? prostě mi to moje představivost nebere...
moje ETK (bmwfans.info/parts-catalog) ukazuje desky
34116859066 pro 340mm kotouč a
34116859282 pro 370mm kotouč....
moje ETK (bmwfans.info/parts-catalog) ukazuje desky
34116859066 pro 340mm kotouč a
34116859282 pro 370mm kotouč....
moje ETK (http://www.etk.cc) ukazuje pro oboje brzdy 34116859066
tam těch 15mm vůbec nemusí být ... může být o to větší střed kotouče
tam těch 15mm vůbec nemusí být ... může být o to větší střed kotouče
V8 power
BMW 650i LCI Spacegrau
Top down
BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine
BMW R1150R Atlantablau


Top down

Calming machine


jedna z odpovědí mi přišla že Brembo používá stejný desky na více kotoučů (322, 355 and 380mm kits use the same pads)
ale to je přece diametrální rozdíl jestli mám něco napasovat na průměr 340 nebo 370 nehledě na těch 322 a 380mm, to už je rozdíl skoro 3cm na poloměru, jak tam může být stejná deska ??? někde přece ten rozdíl musí být znát... prostě tomu nerozumím
ty kotouče 340 a 370 sem viděl vedle sebe, nehledě na to že je tam úplně jinej brzdič tak ten rozměr je prostě strašně znát, proto nechápu stejnou velikost destiček
ale to je přece diametrální rozdíl jestli mám něco napasovat na průměr 340 nebo 370 nehledě na těch 322 a 380mm, to už je rozdíl skoro 3cm na poloměru, jak tam může být stejná deska ??? někde přece ten rozdíl musí být znát... prostě tomu nerozumím

ty kotouče 340 a 370 sem viděl vedle sebe, nehledě na to že je tam úplně jinej brzdič tak ten rozměr je prostě strašně znát, proto nechápu stejnou velikost destiček

-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Vidíš "pracně" nakreslený obraz?
Kde je 15 mm rozdílu? Není to ani jeden mm
Kde je 15 mm rozdílu? Není to ani jeden mm

328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
větši kotouč nemusí nutně znamenat větší šířku třecí plochy, ta třecí plocha jenom může být posunutá dál od středu
smysl je v chlazení .... dýl tomu konkrétnímu kusu kotouče trvá, než se dostane zpět pod desku a o to dýl se chladí
smysl je v chlazení .... dýl tomu konkrétnímu kusu kotouče trvá, než se dostane zpět pod desku a o to dýl se chladí
V8 power
BMW 650i LCI Spacegrau
Top down
BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine
BMW R1150R Atlantablau


Top down

Calming machine


-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Smysl to má, i když třecí (nikoli brusná
) plocha je stejná, neboť je na větším poloměru. Vzpomeň si na školní fyziku, síla na páce. Větší poloměr = větší páka 
Mj, velikost třecí plochy nemá vliv na účinek brzd, má vliv na tepelnou zátěž a na opotřebení = životnost.
Kam se "ztratilo" 15 mm? Nikam. střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.


Mj, velikost třecí plochy nemá vliv na účinek brzd, má vliv na tepelnou zátěž a na opotřebení = životnost.
Kam se "ztratilo" 15 mm? Nikam. střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
jasný, kvůli chlazení tomu rozumím, o tom žádná diskuze...
já jen myslel, že ten kotouč je větší i kvůli zvětšené brusné ploše, z toho důvodu sem nerozumněl těm stejným doporučovaných destičkám...
myslel sem, že na větší plochu bude třeba i větší (no prostě jiné) desky, tak nějak sem totiž usuzoval, když se to strká do většího brzdiče...
protože má-li ten 370mm velkej střed, nemám nakonec větší brusnou plochu u 340mm kotouče ?
EDIT: přesně sem věděl, že kdybych se dostal na sraz, tak to mám dávno vysvětlený, ještě sme se o tom tady bavili a říkám, jo bejt tu Francis, tak to víme hned a nemáme se o čem bavit
já jen myslel, že ten kotouč je větší i kvůli zvětšené brusné ploše, z toho důvodu sem nerozumněl těm stejným doporučovaných destičkám...
myslel sem, že na větší plochu bude třeba i větší (no prostě jiné) desky, tak nějak sem totiž usuzoval, když se to strká do většího brzdiče...
protože má-li ten 370mm velkej střed, nemám nakonec větší brusnou plochu u 340mm kotouče ?

EDIT: přesně sem věděl, že kdybych se dostal na sraz, tak to mám dávno vysvětlený, ještě sme se o tom tady bavili a říkám, jo bejt tu Francis, tak to víme hned a nemáme se o čem bavit

Francisi prosímtě přeložíš mi to?Francis píše:střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.

V8 power
BMW 650i LCI Spacegrau
Top down
BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine
BMW R1150R Atlantablau


Top down

Calming machine


-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Polopaticky: Desku posuneš vnějším okrajem k vnějšímu okraji kotouče.
Vnější hrana desky je oblouk o poloměru 170 mm (pokud je určená pro 340 mm kotouč) a střed oblouku desky není shodný se středem kotouče o průměru 370 mm.
185 - 170 = 15
Snažil jsem se vysvětlit, kam "zmizelo" 15 mm rozdílu a kde se "urodilo" 0,83 mm na náčrtu.
Vnější hrana desky je oblouk o poloměru 170 mm (pokud je určená pro 340 mm kotouč) a střed oblouku desky není shodný se středem kotouče o průměru 370 mm.
185 - 170 = 15
Snažil jsem se vysvětlit, kam "zmizelo" 15 mm rozdílu a kde se "urodilo" 0,83 mm na náčrtu.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
klid, já to taky nechápal, byl sem s tím za 3 lidma, nějak sme se na něčem shodli - po delší diskuzi, ale pořád si nejsem na 100% jistej, že tomu rozumím proč stejně velká deska brousí jinak velké plochy stejněvita11 píše:Francisi prosímtě přeložíš mi to?Francis píše:střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.četl jsem to asi 5x a pořád nevím, jestli to chápu správně


-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
Deska je opotřebovávána stejně, i kdyby "brousila" kolejnici Z Práglu až do Vladivostoku
Deska by byla opotřebená až na plech a na kolejnici by neodřela ani rez za Uralem.
Větší kotouč je opotřebováván méně než menší kotouč, pod deskou ujede delší dráhu.
Vzorec pro výpočet délky kružnice ze školy pamatuješ, případně strejda google najde: pi * d = pí * průměr
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 370 = 1162,389281828223498231178051813 ...
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 340 = 1068,141502220529701077298750315 ...
Při brzdění "projede pod deskou" během jedné otáčky kola přibližně o 10 cm dráhy kotouče více v případě 370mm kotouče než u 340mm kotouče. Opotřebení je rozloženo na větší dráhu kotouče = na jednotku plochy je menší.
Toto je tzv. "trojčlenka" neboli přímá úměra, druhý stupeň základní školy
Pro šťouraly: Správně by měla být při výpočtu uvažována dráha těžiště plochy dotyku desky s kotoučem a ne obvodový průměr kotouče, ale to by v tom někteří pak měli ještě větší zmatek.

Větší kotouč je opotřebováván méně než menší kotouč, pod deskou ujede delší dráhu.
Vzorec pro výpočet délky kružnice ze školy pamatuješ, případně strejda google najde: pi * d = pí * průměr
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 370 = 1162,389281828223498231178051813 ...
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 340 = 1068,141502220529701077298750315 ...
Při brzdění "projede pod deskou" během jedné otáčky kola přibližně o 10 cm dráhy kotouče více v případě 370mm kotouče než u 340mm kotouče. Opotřebení je rozloženo na větší dráhu kotouče = na jednotku plochy je menší.
Toto je tzv. "trojčlenka" neboli přímá úměra, druhý stupeň základní školy

Pro šťouraly: Správně by měla být při výpočtu uvažována dráha těžiště plochy dotyku desky s kotoučem a ne obvodový průměr kotouče, ale to by v tom někteří pak měli ještě větší zmatek.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
-
Francis
- Výkonná rada
- Příspěvky: 5994
- Registrován: ned 31.08.2003 00:00
- Bydliště: střed Česka
- Kontaktovat uživatele:
majkouch: Co to bylo za lidi, co jsi se jich ptal? Fotbalisti nebo zpěváci nebo poradci pro dotace? 

328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
323ti stock condition
pouze ekonomicky vzdělaní lidé, pro které je auto pouze koníček a když se jim rozsvítí kontrolka na BC, ta jedou hned do autorizáku...
beru to tak, že nikdo neví všechno, někdo se vyzná v tomhle, někdo v něčem jiném... když potřebuju vědět do jakého cenného papíru investovat, tak většinou ví víc než o autech
beru to tak, že nikdo neví všechno, někdo se vyzná v tomhle, někdo v něčem jiném... když potřebuju vědět do jakého cenného papíru investovat, tak většinou ví víc než o autech
