Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

velikost brdičů/kotoučů -> destičky

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Zpráva
Autor
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#1 Příspěvek od majkouch »

nebyl sem na srazu, tam bych se zeptal, určitě by někdo věděl, ale vysvětlí mi někdo tohle :
máme-li 2 druhy brzdičů pro dvě velikosti kotoučů, konkrétně jde o M-Performance pro 370mm kotouč a M-Sport pro 340mm kotouč, jak můžou být destičky pro obě tyto varianty totožné?
ptám se proto, že sem se ptal na 2 různých místech jaké destičky mám použít pro danou specifikaci a ve všech případech mi bylo odpovězeno, že destičky sou stejné... nějak mi představivost nestačí na to, jak by stejně velká destička mohla brousit dva tak rozdílně velké kotouče...??
(konkrétně je to specifikace pro 370mm kotouče jsou brzdiče 34116799469/34116799470 a pro 340mm 34116799465/34116799466)
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#2 Příspěvek od pavproch »

a co říká ETK ses díval?
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#3 Příspěvek od majkouch »

tam jsou odlišný čísla destiček, to jo, ale není mi jasný jak můžou prodejci dodávat a doporučovat stejný desky do dvou odlišných brzdičů, proto se radši ptám jestli tam není někde nějakej fígl...
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Co se ti nezdá?
Nakreslil jsem ti desku z 340mm kotouče položenou na 370mm kotouč. Rozdíl na kraji desky, pokud bude střed zároveň s hranou kotouče, je pouhých 0,83 mm.
Bude-li deska vyrobená "na půl cesty", bude rozdil 0,4 mm na jednom i druhém kotouči, vzhledem k přesnosti řezání brzdného materiálu zanedbatelný.
Přílohy
Brake370vs340.png
Brake370vs340.png (7.98 KiB) Zobrazeno 3456 x
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2229
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav

#5 Příspěvek od vita11 Moderátor »

ETK píše stejné číslo pro obě varianty
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#6 Příspěvek od majkouch »

co se mi nezdá? jak může stejná deska brousit kotouč o průměru 340 i 370mm úplně stejně souměrně, kde je těch 15 mm plochy na poloměru navíc??? prostě mi to moje představivost nebere...

moje ETK (bmwfans.info/parts-catalog) ukazuje desky
34116859066 pro 340mm kotouč a
34116859282 pro 370mm kotouč....
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3886
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#7 Příspěvek od pavproch »

moje ETK je zmatená taky.... když vezmu desky z paketu S2NHA "Sports package" (pro M235i) a podívám s epodrobně na aplikaci, tak mimo jiné je tam uvedena i f3 s ///M-performance brzdama...

dyž ale zadám do ETK f30 a ///M-performance brake set, tak mi to ukáže jiné číslo desek....
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2229
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav

#8 Příspěvek od vita11 Moderátor »

moje ETK (http://www.etk.cc) ukazuje pro oboje brzdy 34116859066

tam těch 15mm vůbec nemusí být ... může být o to větší střed kotouče
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#9 Příspěvek od majkouch »

jedna z odpovědí mi přišla že Brembo používá stejný desky na více kotoučů (322, 355 and 380mm kits use the same pads)

ale to je přece diametrální rozdíl jestli mám něco napasovat na průměr 340 nebo 370 nehledě na těch 322 a 380mm, to už je rozdíl skoro 3cm na poloměru, jak tam může být stejná deska ??? někde přece ten rozdíl musí být znát... prostě tomu nerozumím :?

ty kotouče 340 a 370 sem viděl vedle sebe, nehledě na to že je tam úplně jinej brzdič tak ten rozměr je prostě strašně znát, proto nechápu stejnou velikost destiček :?
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Vidíš "pracně" nakreslený obraz?
Kde je 15 mm rozdílu? Není to ani jeden mm :-D
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#11 Příspěvek od majkouch »

no právě, že tam nejsou... tak ale kde jsou? je to přece 340 a 370 mm...
to by ztrácelo smysl pak ten větší kotouč, když by nebyla podstatně větší brusná plocha byl-li by větší střed kotouče...
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2229
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav

#12 Příspěvek od vita11 Moderátor »

větši kotouč nemusí nutně znamenat větší šířku třecí plochy, ta třecí plocha jenom může být posunutá dál od středu


smysl je v chlazení .... dýl tomu konkrétnímu kusu kotouče trvá, než se dostane zpět pod desku a o to dýl se chladí
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Smysl to má, i když třecí (nikoli brusná :-)) plocha je stejná, neboť je na větším poloměru. Vzpomeň si na školní fyziku, síla na páce. Větší poloměr = větší páka :-)

Mj, velikost třecí plochy nemá vliv na účinek brzd, má vliv na tepelnou zátěž a na opotřebení = životnost.

Kam se "ztratilo" 15 mm? Nikam. střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#14 Příspěvek od majkouch »

jasný, kvůli chlazení tomu rozumím, o tom žádná diskuze...
já jen myslel, že ten kotouč je větší i kvůli zvětšené brusné ploše, z toho důvodu sem nerozumněl těm stejným doporučovaných destičkám...
myslel sem, že na větší plochu bude třeba i větší (no prostě jiné) desky, tak nějak sem totiž usuzoval, když se to strká do většího brzdiče...
protože má-li ten 370mm velkej střed, nemám nakonec větší brusnou plochu u 340mm kotouče ? :lol:

EDIT: přesně sem věděl, že kdybych se dostal na sraz, tak to mám dávno vysvětlený, ještě sme se o tom tady bavili a říkám, jo bejt tu Francis, tak to víme hned a nemáme se o čem bavit :lol:
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2229
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav

#15 Příspěvek od vita11 Moderátor »

Francis píše:střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.
Francisi prosímtě přeložíš mi to? :lol: četl jsem to asi 5x a pořád nevím, jestli to chápu správně
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Polopaticky: Desku posuneš vnějším okrajem k vnějšímu okraji kotouče.

Vnější hrana desky je oblouk o poloměru 170 mm (pokud je určená pro 340 mm kotouč) a střed oblouku desky není shodný se středem kotouče o průměru 370 mm.
185 - 170 = 15

Snažil jsem se vysvětlit, kam "zmizelo" 15 mm rozdílu a kde se "urodilo" 0,83 mm na náčrtu.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#17 Příspěvek od majkouch »

vita11 píše:
Francis píše:střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.
Francisi prosímtě přeložíš mi to? :lol: četl jsem to asi 5x a pořád nevím, jestli to chápu správně
klid, já to taky nechápal, byl sem s tím za 3 lidma, nějak sme se na něčem shodli - po delší diskuzi, ale pořád si nejsem na 100% jistej, že tomu rozumím proč stejně velká deska brousí jinak velké plochy stejně :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Deska je opotřebovávána stejně, i kdyby "brousila" kolejnici Z Práglu až do Vladivostoku :-) Deska by byla opotřebená až na plech a na kolejnici by neodřela ani rez za Uralem.
Větší kotouč je opotřebováván méně než menší kotouč, pod deskou ujede delší dráhu.

Vzorec pro výpočet délky kružnice ze školy pamatuješ, případně strejda google najde: pi * d = pí * průměr
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 370 = 1162,389281828223498231178051813 ...
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 340 = 1068,141502220529701077298750315 ...

Při brzdění "projede pod deskou" během jedné otáčky kola přibližně o 10 cm dráhy kotouče více v případě 370mm kotouče než u 340mm kotouče. Opotřebení je rozloženo na větší dráhu kotouče = na jednotku plochy je menší.
Toto je tzv. "trojčlenka" neboli přímá úměra, druhý stupeň základní školy :-D

Pro šťouraly: Správně by měla být při výpočtu uvažována dráha těžiště plochy dotyku desky s kotoučem a ne obvodový průměr kotouče, ale to by v tom někteří pak měli ještě větší zmatek.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

majkouch: Co to bylo za lidi, co jsi se jich ptal? Fotbalisti nebo zpěváci nebo poradci pro dotace? :-D
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
majkouch
Registrovaný
Příspěvky: 335
Registrován: stř 24.06.2009 00:00
Bydliště: Praha/Sokolov

#20 Příspěvek od majkouch »

pouze ekonomicky vzdělaní lidé, pro které je auto pouze koníček a když se jim rozsvítí kontrolka na BC, ta jedou hned do autorizáku...
beru to tak, že nikdo neví všechno, někdo se vyzná v tomhle, někdo v něčem jiném... když potřebuju vědět do jakého cenného papíru investovat, tak většinou ví víc než o autech 8)
Odpovědět