Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Lehčí jednohmota pro M54b22

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Vigo
Registrovaný
Příspěvky: 179
Registrován: ned 06.07.2014 00:00
Bydliště: Praha

#1 Příspěvek od Vigo »

Ahoj,

Mám e46 cabro s M54B22 a pomalu se semnou loučí spojka nebo setrvák. Proto když jsem začal řešit výměnu, napadla mě varianta lehčí jednohmoty. Ohledně toho jsem našel na netu dost informací, ale stejně v tom nemám úplně jasno. Po stránce jízdy už to je celkem jasné a včera jsem to probíral s Francisem. V jeho autě to působí až na slabonké chrastění na neutrál úplně v pohodě. Nic se netřese atd..


No tak abych formuloval svoje dotazy:

0)jak velké je riziko poškození kliky/převodovky. Slyšel jsem historky o tom jak na VW se trhají kvůli jednohmotě převodovky atd atd...

1)na netu jsem našel už hotové sady, třeba http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... w&_sacat=0 ale nic není psáno na můj motor 320 (M54b22). Pásne tam bez úprav sada pro 325/ 330? Sadu označenou jako kompatibilní s 320 totiž najít snad ani nejde :(

2) Vzhledem k nesmyslu za poštovné, nemá někdo tip nazdroj těhle dílů v EU?

3) Pokud zvolím variantu upraveného setrváku z M20 (která je tu posaná v jiném vlákně), znáte někoho, kdo celou úpravu i s výměnou udělá? Nejlépe okolí Prahy, ale není to vůbec podmínka.

Nemám problém koupit někde setrvák, odvézt ho jinam na stočení a vyvážení a jinde nechat udělat výměnu. Chci ale najít někoho, kdo to udělá kvalitně za přiměřené finance.

Díky
Vigo
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2229
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav

#2 Příspěvek od vita11 Moderátor »

ad 0) Škoda servisy mají rozkázané dávat na určité auta (jako taxi atd.) jenom jednohmotu. Že by se kvůli tomu měla škubat převodovka se mi moc nezdá..
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

0) Mírné torzní kmity řadového šestiválce jsou něco jiného, než vibrace dieselového čtyřválce. Řadový šestiválec nemá harmonické vibrace prvního řádu, to je fyzika která se nedá okecat.
K poškození klikovky nebo čehokoli v motoru nemá jak dojít. Jen na volnoběh je slyšet nepatrné rachtání v převodovce. Byly doby, kdy dvouhmotové setrváky nebyly používány a přesto převodovky žily úplně v pohodě a najely statisíce km.

1) Ano, plně záměnné pro 5q převodovky a pro motory M50/M52/M54. Je možné dát 240 mm setrvák a lamelu na M54B22 (pořežije pak zbytek auta neb bude předimenzovaná) a je možné dát 228 mm setrvák a lamelu na M54B30 ale jen dočasně, do "spálení" lamely :-)

3) M20 nebo M30. Je třeba pak zvolit správně vysoké vysouvací ložisko a správně vyklenutou vysouvací páku.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Vigo
Registrovaný
Příspěvky: 179
Registrován: ned 06.07.2014 00:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od Vigo »

JJ díky oběma

Francisi, to co jsi postoval v druhém vlákně
http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=F ... 1045451920

Tam jsou hlavně sady pro S54 tj 3,2L M3. To by taky pasovalo bez úprav?

Studuju teď cenu M20 (motor 2,5l) setrváku (cca620USD) + nevím jakou na to spojku, ale předpokládám M20 tj 228mm (222USD) a když k tomu připočtu práci a vyvážení, pak jsem na minimálne 18000Kč a to nepočítám přítlačák, který nevím zda bych nepotřeboval taky...

Ať počítám jak počítám jsem v tom za 20k ani nemrknu :)
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Setrvák pro M20 se dá sehnat za 1000 Kč
soustružení a frézování 1500 Kč
vyvážení do 500 Kč
spojková sada pro M20 od 3000 Kč např. u automedik.cz
(lamela + přítlačák + ložisko)

celkem ... 6 000 Kč + drobnosti typu šrouby atd.

+ práce

Asi mám jinou kalkulačku nebo co, protože 20k jsem nenapočítal :-)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Vigo
Registrovaný
Příspěvky: 179
Registrován: ned 06.07.2014 00:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od Vigo »

Nj já to počítal vše nové. OK, díky, zima je dlouhá a času dost...

Takže když to zrekapituluji, pro svůj motor budu potřebovat
1x setrvačník zM20 320,323,325 (je jedno z jaké?)
1x spojkovou sadu a přítlačák (ten link nejde bohužel) Šlo by to nějak upřesnit kterou, jestli pro M20 a nebo M54 co mám? Stejně tak přítlačák

1x ozubení z jakékoli dvojhmoty M50/52/54
1x Někoho kdo to odsoustruží
1x Někoho kdo to vyváží
1x někoho kdo to namontuje

Co jsem pochopil, ještě se musí vyladit přepákování pro spojkové ložisko? btw co ložisko samotné, to by to chtělo asi také nové...


Díky
Vigo
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Nebo tato sada: http://www.ebay.com/itm/XTR-STAGE-1-CLU ... 2a&vxp=mtr

Prodraží se o dopravu z USA. Pokud to někdo vezme jako zavazadlo s sebou, nebude platit DPH a clo.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Vigo
Registrovaný
Příspěvky: 179
Registrován: ned 06.07.2014 00:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od Vigo »

Nj díky za link, zase mrchy nemají 320 uvedenou, ale to už je v USA standard. Spíš je otázka jaká to bude kvalita a taky pak už vyjde skoro líp vzít v ČR ten F1 racing setrvačník + zbytek originální díly.

To je dilema, strašný.. Klidně bych šel do té úpravy M20 setrváku, jenže sám do do kupy nedám, prot pátránm po konkrétních informacích a nebo někom kdo to udělá.

Jinak jsem studoval půl dne web a opravdu řadový šestiválec by neměl mít zásadní problém s nevyvážením a tím pádem mu změna váhy setrvačníku je celkem buřt.
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Vigo píše:Takže když to zrekapituluji, pro svůj motor budu potřebovat
1x setrvačník zM20 320,323,325 (je jedno z jaké?)
1x spojkovou sadu a přítlačák (ten link nejde bohužel) Šlo by to nějak upřesnit kterou, jestli pro M20 a nebo M54 co mám? Stejně tak přítlačák

1x ozubení z jakékoli dvojhmoty M50/52/54
1x Někoho kdo to odsoustruží
1x Někoho kdo to vyváží
1x někoho kdo to namontuje

Co jsem pochopil, ještě se musí vyladit přepákování pro spojkové ložisko? btw co ložisko samotné, to by to chtělo asi také nové...
Setrvák z jakékoli M20.
Spojkovou sadu na M20, když budeš mít setrvák z M20, případně sadu pro S14 (M3 E30) ale ta je za jinou cenu.
Věnec pro startér na setrvák ti půjčím a pak si ho vezmu ze setrváku který z auta vytáhneš.
Poskytnu kontakt na obráběče i na vyvžovače.
Namontuje to kdokoli, třeba DC.
Spojkové ložisko je součástí spojkové sady.

Sada pro S14 (pro M3 E30, zástavbovými rozměry shodná pro M20): http://www.automedik.cz/autodily.html?p ... duct=19415
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Já mám 228 mm Sachs performance lamelu a přítlačák, ale pro tebe je zbytečná neb je dimenzovaná až na 350 Nm a ty máš asi 200 Nm. Běžná sada pro M3 E30 ti poslouží dostatečně.

http://www.sachsperformance.com/Sachs-P ... ::345.html

http://www.sachsperformance.com/Sachs-P ... e::64.html

http://www.ebay.de/itm/organische-Sport ... 4ada02fcad
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Vigo
Registrovaný
Příspěvky: 179
Registrován: ned 06.07.2014 00:00
Bydliště: Praha

#11 Příspěvek od Vigo »

Ok, moc díky za pomoc, začínám to chápat a začnu shánět setrvák z M20. Je to kus želza, tak snad se na tom nemá co pokazit i když bude 20 let starý... protže za nový dát 6-800 se mi nechce.

Spojku vezmu tu M3 co jsi odkazoval, výkon je podobný.

za kontakty budu rád a ještě se chci zeptat je potřeba tedy něco dalšího, když budu mít vyvážený setrvák s jiným ozubením + spojkovou sadu? Mám na mysli další úpravy v autě, případně nějaké úpravy na mechanismu vystavování spojky.


Díky
Vigo
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Setrvák při koupi zkontroluj, zda má správnou barvu dosedací plochy, aby nebyl vyhřátý a nerovnoměrně opotřebený. Dále zkontroluj, zda v dosedací ploše nejsou trhliny a to ani malé, vznikají přehřátím = přetížením.

Originál M20 setrvák s originálním přítlačákem jsem do auta nedával. Je možné že bude třeba vymezit vůli vypínacího mechanismu, a to buď navařením podložky pod ložisko na vypínací páku a nebo nastavit tyčku (nejlépe vyrobit novou, pomocí flexy je to práce na chvilku) prasátka. Obě úpravy jsou řešitelné až v průběhu výměny.

Kontakty dostaneš až budeš mít koupený setrvák a až nějak oceníš předané know-how (CAD výkres úpravy pro obráběče atp.) Někde jsem slyšel, že od doby co byly vypuštěny peníze do oběhu už se neděkuje :-D
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Vigo
Registrovaný
Příspěvky: 179
Registrován: ned 06.07.2014 00:00
Bydliště: Praha

#13 Příspěvek od Vigo »

No stejně díky a do sz pošli nakolik si to ceníš :wink:
Já jdu zkoumat a poptávat setrvák
Odpovědět