Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 
DISA klapky
-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Popsal jsem to tady http://www.bmwklub.sk/technicke-okienko ... 40059.html
Je to klapka která mění délku sání a ovlivnuje výkon motoru v závislosti na jeho otáčkách, ovlivnuje krouták při nižších otáčkách (zlepsuje ho- sání je delší) okolo 4 tis otáček se otvírá a zkracuje dělku sání aby koníci mohli lépe dýchat, víc o tom nevím, akorát se to vyplatí sem tam vyčistit

edit: a koukám kolega byl rychlejší a má to o dost lépe zmáknuté

edit: a koukám kolega byl rychlejší a má to o dost lépe zmáknuté

-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
Fablade: Disa je pod spodníma parohama sání. Klapka pro změnu delky je ve "spoji" spodního a horního saní. Přívod je ta hadice co ti kdysi vypadla a řešil si to tady, kam to patří...tak kdyžtak běž po ní...
Celá sestava pro M42 je třebas tady: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=45
Jak sem to studoval, tak to maká takhle: podtlak v sání nakumuluje podtlak v podtlakový nádobě (1) a drží ho tam díky zpětnýmu ventilu (6) a elektroventilu (5) , který je do otáček 4840 zavřený. řídící jednotka potom otevře elektroventil a podtlak otočí klapkou v sání přes vačku a membránu (neoznačený díl). Když otáčky klesnou pod 4760, tak se elektroventil zavře. A aby podtlak z membrány vyšel a vratná pružina na klapce otočila do nulový polohy klapku, tak si elektroventil jiným vývodem odfoukne...
Trochu polopaticky, ale pokud se pletu tak mě zkušenější opravte..!
Co já momentálně řeším je, že elektroventil mi po připojení na baterku necvakne, ale kontakty zajiskří jak ve zkratu. (A ani není pruchozí, jako kdyby se otevřel....) Tím mě klapkou neotočí... taky jsem to měřil za jízdy multákem a je tam stále + pol na obou žílách v celým rozsahu otáček..... Pokud ho máte někdo doma nebo venku, odzkoušíte ho a potvrdíte, tak díky...
EDIT: !!!!!
Popis disy je jak uvádím, ale s malým rozdílem. ;o) Jde obrácenou funkci el ventilu. Ten je při nízkých otáčkách stále pod proudem a pouští podtlak do membrány. Tedy při vypnutém motoru je klapka v poloze na krátké sání, po natočení vlivem podtlaku se klapka otočí na dlouhé sání. Po překročení určítých otáček dojde k odpojení minus polu z DME a tak ventil přepne membránu na atmosferu a díky pružině na membráně se klapka otočí na krátké sání... Sorry za v uvedení v omyl a díky za opravu uževatelem starML...
Funkčnost disy (na M42B18) se dá rozpoznat i podle zvuku. Cca 3-5 sekund po vypnutí motoru se ozve vrácení klapky společně s cvaknutím volnoběžnýho ventilu...
Já jsem musel el-ventil koupit nový, ptž muj byl v hájí -házel skrat po připojení na baterku...viz výšše.. Až ho budete kupovat, tak se dá nahradit originálem od f. Pierburg , ale na na škodovku pro přeplnovaný motory (např 1,9tdi 66kW) pod označením N75... Jedná se o naprosto stejný díl..!!! Ale pro škodovkáře ja například v Kelly o 400kč levnější...;o)
Celá sestava pro M42 je třebas tady: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=45
Jak sem to studoval, tak to maká takhle: podtlak v sání nakumuluje podtlak v podtlakový nádobě (1) a drží ho tam díky zpětnýmu ventilu (6) a elektroventilu (5) , který je do otáček 4840 zavřený. řídící jednotka potom otevře elektroventil a podtlak otočí klapkou v sání přes vačku a membránu (neoznačený díl). Když otáčky klesnou pod 4760, tak se elektroventil zavře. A aby podtlak z membrány vyšel a vratná pružina na klapce otočila do nulový polohy klapku, tak si elektroventil jiným vývodem odfoukne...
Trochu polopaticky, ale pokud se pletu tak mě zkušenější opravte..!
Co já momentálně řeším je, že elektroventil mi po připojení na baterku necvakne, ale kontakty zajiskří jak ve zkratu. (A ani není pruchozí, jako kdyby se otevřel....) Tím mě klapkou neotočí... taky jsem to měřil za jízdy multákem a je tam stále + pol na obou žílách v celým rozsahu otáček..... Pokud ho máte někdo doma nebo venku, odzkoušíte ho a potvrdíte, tak díky...
EDIT: !!!!!
Popis disy je jak uvádím, ale s malým rozdílem. ;o) Jde obrácenou funkci el ventilu. Ten je při nízkých otáčkách stále pod proudem a pouští podtlak do membrány. Tedy při vypnutém motoru je klapka v poloze na krátké sání, po natočení vlivem podtlaku se klapka otočí na dlouhé sání. Po překročení určítých otáček dojde k odpojení minus polu z DME a tak ventil přepne membránu na atmosferu a díky pružině na membráně se klapka otočí na krátké sání... Sorry za v uvedení v omyl a díky za opravu uževatelem starML...
Funkčnost disy (na M42B18) se dá rozpoznat i podle zvuku. Cca 3-5 sekund po vypnutí motoru se ozve vrácení klapky společně s cvaknutím volnoběžnýho ventilu...
Já jsem musel el-ventil koupit nový, ptž muj byl v hájí -házel skrat po připojení na baterku...viz výšše.. Až ho budete kupovat, tak se dá nahradit originálem od f. Pierburg , ale na na škodovku pro přeplnovaný motory (např 1,9tdi 66kW) pod označením N75... Jedná se o naprosto stejný díl..!!! Ale pro škodovkáře ja například v Kelly o 400kč levnější...;o)
-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
To je pravda tu tam taky nemám. Ale jak na to schéma koukám, tak tam píšou od 1/1994 a já mám 5/1993.
Kde najdu to OEM?
Jooo už jsem na to přišel, ale ikdyž to dám podle VIN tak mi vyjede to schéma pro motory od 1/1994 =/
EDIT: Jo kecám to je DO toho roku, takže to tam mám mít. Tak to abych to dokoupil teda.
Kde najdu to OEM?
Jooo už jsem na to přišel, ale ikdyž to dám podle VIN tak mi vyjede to schéma pro motory od 1/1994 =/
EDIT: Jo kecám to je DO toho roku, takže to tam mám mít. Tak to abych to dokoupil teda.
-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
-
fabledwarrior
- Člen Klubu
- Příspěvky: 4041
- Registrován: úte 22.11.2011 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Klubové ID: 3260
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Bavíte se o elektroventilu ovládající tu DISA klapku nebo o vlastní DISA klapce? Hodinky nebo holinky?
- když ho (ten elektroventil) dáš pryč, tak DISA klapka zůstane otevřená (ve výchozí poloze jako při poruše), sání bude fungovat jako krátké a výkon ve vysokých otáčkách se dostaví. Akorát to chvilku bude trvat, než se tam z těch středních otáček z důvodu nižšího točivého momentu dostaneš. Tedy přijdeš o točivej moment ve středních otáčkách.
- když ho (ten elektroventil) zaslepíš, tak zase ta DISA klapka zůstane otevřená a zbytek jako výše.
- když odstraníš tu klapku (nebo Ti ji sežere motor), zase dojde k propojení sacího potrubí 1 a 2. skupiny válců a zase přijdeš o točivej moment ve středních otáčkách, ale "nahoře" Ti to pojede.
- jedině když tu klapku zablokuješ v zavřené poloze, tak to pojede "odspoda", ale výkon "nahoře" bude bídný.
To jsou všechny možné varianty a provozuschopnost je zaručena i v případě poruchy podle hesla Wasserdicht - Bombenfest - Idiotentsicher. Podívej se na to slovenské fórum, včera jsem tam doplnil odkazy s obrázky, které jsou lepší a názornější než stránky textu.
- když ho (ten elektroventil) dáš pryč, tak DISA klapka zůstane otevřená (ve výchozí poloze jako při poruše), sání bude fungovat jako krátké a výkon ve vysokých otáčkách se dostaví. Akorát to chvilku bude trvat, než se tam z těch středních otáček z důvodu nižšího točivého momentu dostaneš. Tedy přijdeš o točivej moment ve středních otáčkách.
- když ho (ten elektroventil) zaslepíš, tak zase ta DISA klapka zůstane otevřená a zbytek jako výše.
- když odstraníš tu klapku (nebo Ti ji sežere motor), zase dojde k propojení sacího potrubí 1 a 2. skupiny válců a zase přijdeš o točivej moment ve středních otáčkách, ale "nahoře" Ti to pojede.
- jedině když tu klapku zablokuješ v zavřené poloze, tak to pojede "odspoda", ale výkon "nahoře" bude bídný.
To jsou všechny možné varianty a provozuschopnost je zaručena i v případě poruchy podle hesla Wasserdicht - Bombenfest - Idiotentsicher. Podívej se na to slovenské fórum, včera jsem tam doplnil odkazy s obrázky, které jsou lepší a názornější než stránky textu.