Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

E36 samosvor

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Zpráva
Autor
Randaal
Registrovaný
Příspěvky: 617
Registrován: pát 31.08.2007 00:00
Bydliště: Praha

#1 Příspěvek od Randaal »

1. dotaz - kde mám hledat to přitroublý Sko, co má bejt stříklý na samosvoru?? :-))) dočetl jsem se akorát, že tam má bejt bílý S na diferáku, ale za boha netušim, kde ho hledat, shora, zespoda, zezadu....kde??

2. dotaz - u jedný 323, co jsem procházel jsem zkoušel protáčet jedno kolo, když auto bylo zvedlý na heveru, abych zjistil, jestli je tam samosvor alespon takhle (dle toho, co jsem slyšel by se měly točit obě kola stejnym směrem). Točil jsem pravým zadním kolem a levý se ani nehnulo - zde se mi naskýtá myšlenka, není to tím, že by auto mělo samosvor, ale jetý lamely? protože pokud má auto normální diferák, tak se kola točí vždy (takhle navolno) proti sobě - díky ozubeným kolům v diferáku. Jde mi tedy o to, čím to, že se to druhé kolo netočilo a jestli auto tedy nemá diferák....?

poprosím o odpověd od lidí, co jsou si tím, co napíšou, jistí, dohadovat se o blbostech umim i se svym psem, takže pls bez zbytečných dohad o něčem, co by možná mohlo znamenat něco pravděpodobného atd..thx moc
libovka
Registrovaný
Příspěvky: 2752
Registrován: pát 09.11.2007 01:00
Bydliště: praha-západ

#2 Příspěvek od libovka »

Pokud bys měl sjetý lamely v samosvoru tak by ti auto nejelo.Pokud jsou obě kola ve vzduchu a auto má samosvor tak se točí obě stejně.Pokud nemá samosvor tak se točí jen jedno a když podržíš kardan nebo dáš kvalt tak se ti budou točit proti sobě.
Randaal
Registrovaný
Příspěvky: 617
Registrován: pát 31.08.2007 00:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od Randaal »

libovka píše:Pokud bys měl sjetý lamely v samosvoru tak by ti auto nejelo.Pokud jsou obě kola ve vzduchu a auto má samosvor tak se točí obě stejně.Pokud nemá samosvor tak se točí jen jedno a když podržíš kardan nebo dáš kvalt tak se ti budou točit proti sobě.
super, díky za objasnění, protože teorie má každej, ale vědomosti chyběj ;-) thx moc
papyk
Registrovaný
Příspěvky: 977
Registrován: stř 13.07.2005 00:00
Bydliště: Valašské Království
Klubové ID: 1181

#4 Příspěvek od papyk »

A to Sko je ze spodu, ale stářím se to ošoupe a většinou zmizne, já to tam taky nemám a špéru mám.
dsvatos
Registrovaný
Příspěvky: 3244
Registrován: stř 28.09.2005 00:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 1531
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od dsvatos »

Jak bylo psáno, při zkoušení tam musíš mít kvalt a ne neutrál. Já samosvor mám a označení už dávno není.
castro
Registrovaný
Příspěvky: 9474
Registrován: úte 10.01.2006 01:00
Bydliště: West coast - Břevnov
Klubové ID: 633
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od castro »

to Sko jde většinou blbě vidět ale měl by tam být přišroubovanej kovovej štítek kde je vyraženej poměr diferáku a pokud je před tím číslem S tak je to špéra. Ponoř to do kyseliny a pak okartáčuj, bude jako novej a krásně to přečteš.
Uživatelský avatar
Killca
Registrovaný
Příspěvky: 6784
Registrován: ned 14.10.2007 00:00
Bydliště: Praha 5
Klubové ID: 1648

#7 Příspěvek od Killca »

no vidis to, to stim zarazenym kvaltem me nenapadlo, takze speru nema, uff, uz semsi rikal ze by dalsi pubertak mel speru :D
vlevo je matal Obrázek a vpravo Killca Obrázek
CZAirwolf
Registrovaný
Příspěvky: 1326
Registrován: čtv 10.05.2007 00:00

#8 Příspěvek od CZAirwolf »

Killca píše:no vidis to, to stim zarazenym kvaltem me nenapadlo, takze speru nema, uff, uz semsi rikal ze by dalsi pubertak mel speru :D
Bojis se konkurence, pubertaku ? :twisted:
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Klubové ID: 3742

#9 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Killca píše:no vidis to, to stim zarazenym kvaltem me nenapadlo, takze speru nema, uff, uz semsi rikal ze by dalsi pubertak mel speru :D
:lol:
super, díky za objasnění, protože teorie má každej, ale vědomosti chyběj ;-) thx moc
Mno já teorie o tomhle moc nemám, ale z praktické zkušenosti můžu říct, že třeba ty 323i špéry zrovna moc nemaj. Je to vzácnost, kór když tam nandaly ASC+T.. jako třeba mě. :)
Fikop
Registrovaný
Příspěvky: 1040
Registrován: pon 18.07.2005 00:00
Bydliště: New Jersey
Klubové ID: 444
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Fikop »

libovka píše:Pokud bys měl sjetý lamely v samosvoru tak by ti auto nejelo.Pokud jsou obě kola ve vzduchu a auto má samosvor tak se točí obě stejně.Pokud nemá samosvor tak se točí jen jedno a když podržíš kardan nebo dáš kvalt tak se ti budou točit proti sobě.
Jen by mě zajímala teorie, proč by to auto nemělo jet když má sjeté či spálené lamely??? Nějak mi to nedává smysl....
dsvatos
Registrovaný
Příspěvky: 3244
Registrován: stř 28.09.2005 00:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 1531
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od dsvatos »

Když by byly sjetý lamely, tak to akorát nebude samosvorovat :-) Bude z toho normál diferák..
Fikop
Registrovaný
Příspěvky: 1040
Registrován: pon 18.07.2005 00:00
Bydliště: New Jersey
Klubové ID: 444
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Fikop »

No, já vím :wink: Jen jsem se chtěl dozvědět, něco převratného :)
Uživatelský avatar
Killca
Registrovaný
Příspěvky: 6784
Registrován: ned 14.10.2007 00:00
Bydliště: Praha 5
Klubové ID: 1648

#13 Příspěvek od Killca »

no ale ted kdyz nad tim premyslim, proc by mel byt zarazeny stupen v prevodovce, vzdyt dyz hybu kolem tak se diferak toci tak jako tak a prevodovka je uplne mimo, jestli mi to muze nekdo technicky vysvetlit proc je zarazeny stupen potrebny, ja si vzpominam kdyz sem si tocil s kamosovo 325tds koly na neutral tak kola sla proti sobe a kdyz sem tocil na zvedaku u vymeny prevodovky se svymi na neutralu, tak se mi kola tocila spolu a hotovo, na co mit zarazeny stupen, to nema zadnou logiku

chapal bych treba tvrzeni ze bych tocil diferakem a kola by se tocila a kdyz tocim kolem tak se netoci protoze nepusobim primo na diferak, ale na co kvalt v prevodovce?
vlevo je matal Obrázek a vpravo Killca Obrázek
Joke320
Registrovaný
Příspěvky: 194
Registrován: ned 04.05.2008 00:00
Bydliště: Praha - 6 Břevnov

#14 Příspěvek od Joke320 »

Ted te killco nas... ale speru shanim taky.Zase dalsi pubertak ale na rozdil od nekoho budu svoji speru vyuzivat!
castro
Registrovaný
Příspěvky: 9474
Registrován: úte 10.01.2006 01:00
Bydliště: West coast - Břevnov
Klubové ID: 633
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od castro »

Killca píše:chapal bych treba tvrzeni ze bych tocil diferakem a kola by se tocila a kdyz tocim kolem tak se netoci protoze nepusobim primo na diferak, ale na co kvalt v prevodovce?
a mě se z toho tvýho příspěvku zatočila hlava :lol:
dsvatos
Registrovaný
Příspěvky: 3244
Registrován: stř 28.09.2005 00:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 1531
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od dsvatos »

Já jsem loni v zimě špéru taky dvakrát využil. Dvakrát jsem díky ní vyjel zasněženej kopec na kterým bydlím :wink:
Author
Registrovaný
Příspěvky: 314
Registrován: ned 14.10.2007 00:00
Bydliště: Klatovy
Klubové ID: 3294
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od Author »

Killca píše:chapal bych treba tvrzeni ze bych tocil diferakem a kola by se tocila a kdyz tocim kolem tak se netoci protoze nepusobim primo na diferak, ale na co kvalt v prevodovce?
pokud máš samosvor, zvedneš zadní nápravu, zařadíš kvalt a zkusíš zatočit jedním kolem půjde to hodně ztěžka, možná s nim ani nezatočíš, ty spojky proklouznou při určitym momentu pokud ten moment překonáš druhé kolo se otočí v opačném směru(díky soukolí diferenciálu)
pokud necháš neutrál obě kola se tedy budou točit ve stejném směru a bude se točit kardan
když samosvor nemáš, necháš kvalt zatočíš jedním kolem, druhé se bude točit v opačném smyslu
když necháš neutrál,zatočíš kolem, tak buď kardan bude stát a druhé kolo se otáčet v opačném smyslu a nebo se kola budou otáčet ve stejném smyslu a s nima i kardan(podle toho jestli bude větší odpor na ložiskach kardanu a v převodovce a stálém převodu, nebo na ložisku druhého kola a soukolí diferenciálu)
asi tak bych to viděl...
:wink:
jinak k těm lamelam, sou tam montovaný s určitym předpětim( to je to že jde hoodně špatně zatočit s kolem pokud je zařezenej kvalt) ale ve skutečnosti by to jen těžko roztočilo stejně obě kola při rozdílných zatížení a adhezí kol, a tak je to uděláný tak že čim víc se pošle krouťáku k zadní nápravě, tim víc se ty spojky sevřou(vyší svornost), sou tam zkosený hrany na takových zjednodušeně řečeno přítlačákach tich spojek a do toho zkosení zapadá hřídelka satelitů(ty "přítlačáky"sou roztáčený od stálého převodu, ta hřídelka se točí s kolama,pokud by se přidal plyn,"ty přítlačáky" se díky zkosení odtlačí od tý hřídelky a větší silou se přitisknou k lamelam, takže to funguje jako takovej klín, proto když se normálně otáčí na místě s málo plynu kola se točí rozdílně a odvalují se aniž by jedno prokluzovalo, když se to vokotlí ty spojky se sevřou a začnou se obě kola točit stejně rychle,popř. prokluzovat a už to de...
(zkosení se nechá upravit a tim se zvýšit svornost "pod plynem")
chce to rozebrat a vidět, ale jinak to je vynález jak bejk
pokud už to nefunguje jak má, tak investice do repasu svoru pro mě byla jedna z nejlepších, je to dost rozdíl :driver:
Uživatelský avatar
Killca
Registrovaný
Příspěvky: 6784
Registrován: ned 14.10.2007 00:00
Bydliště: Praha 5
Klubové ID: 1648

#18 Příspěvek od Killca »

kurna huste popsane :-D to ty vymakany veccicce musim nekdy darovat novy olej :-D ale jinak stale si pamatuju ze auto bylo na zvedaku, na neutral a na spere se kola tocila spolu a na nespere se kola tocila protisobe, ale jinak samozrejme je jasny ze cim vetsi podlahu dam, tim vetsi svornost bude, ale u neM3(u m3 35%, skoda ze se to neprcalo i k nam :( ) vzdy jen 25% z vyroby, jako treba u me, takze se kola stale furt protaci tedy trochu bez uplne svornosti
vlevo je matal Obrázek a vpravo Killca Obrázek
Author
Registrovaný
Příspěvky: 314
Registrován: ned 14.10.2007 00:00
Bydliště: Klatovy
Klubové ID: 3294
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Author »

no ta svornost se nechá o něco zvětšit, dělá se to navařováním nějakého materiálu na ty lamely, dělal mi to Hanz myslim
ickx
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: stř 14.05.2008 00:00
Bydliště: Brno

#20 Příspěvek od ickx »

Author píše:
Killca píše:chapal bych treba tvrzeni ze bych tocil diferakem a kola by se tocila a kdyz tocim kolem tak se netoci protoze nepusobim primo na diferak, ale na co kvalt v prevodovce?
pokud máš samosvor, zvedneš zadní nápravu, zařadíš kvalt a zkusíš zatočit jedním kolem půjde to hodně ztěžka, možná s nim ani nezatočíš, ty spojky proklouznou při určitym momentu pokud ten moment překonáš druhé kolo se otočí v opačném směru(díky soukolí diferenciálu)
pokud necháš neutrál obě kola se tedy budou točit ve stejném směru a bude se točit kardan
když samosvor nemáš, necháš kvalt zatočíš jedním kolem, druhé se bude točit v opačném smyslu
když necháš neutrál,zatočíš kolem, tak buď kardan bude stát a druhé kolo se otáčet v opačném smyslu a nebo se kola budou otáčet ve stejném smyslu a s nima i kardan(podle toho jestli bude větší odpor na ložiskach kardanu a v převodovce a stálém převodu, nebo na ložisku druhého kola a soukolí diferenciálu)
asi tak bych to viděl...
:wink:
jinak k těm lamelam, sou tam montovaný s určitym předpětim( to je to že jde hoodně špatně zatočit s kolem pokud je zařezenej kvalt) ale ve skutečnosti by to jen těžko roztočilo stejně obě kola při rozdílných zatížení a adhezí kol, a tak je to uděláný tak že čim víc se pošle krouťáku k zadní nápravě, tim víc se ty spojky sevřou(vyší svornost), sou tam zkosený hrany na takových zjednodušeně řečeno přítlačákach tich spojek a do toho zkosení zapadá hřídelka satelitů(ty "přítlačáky"sou roztáčený od stálého převodu, ta hřídelka se točí s kolama,pokud by se přidal plyn,"ty přítlačáky" se díky zkosení odtlačí od tý hřídelky a větší silou se přitisknou k lamelam, takže to funguje jako takovej klín, proto když se normálně otáčí na místě s málo plynu kola se točí rozdílně a odvalují se aniž by jedno prokluzovalo, když se to vokotlí ty spojky se sevřou a začnou se obě kola točit stejně rychle,popř. prokluzovat a už to de...
(zkosení se nechá upravit a tim se zvýšit svornost "pod plynem")
chce to rozebrat a vidět, ale jinak to je vynález jak bejk
pokud už to nefunguje jak má, tak investice do repasu svoru pro mě byla jedna z nejlepších, je to dost rozdíl :driver:
Teda klobouk dolu za to vysvětlení.. :) Ale chtělo by to vidět..
Odpovědět