Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

ET?

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
stva
Registrovaný
Příspěvky: 156
Registrován: úte 08.06.2004 00:00
Bydliště: Nová Včelnice

#1 Příspěvek od stva »

Ptám se protože:
v papírech mám u ráfků 6x15 a 7x15 psáno ET=47mm. 7,25x15, které mám na autě mají ET=35mm. Takže středová rovina kol je posunuta o 12mm ven.
Při přejíždění hrbolů, kdy se střídavě odlehčuje levé a pravé přední kolo (přejezd přes koleje, výtluky apod.) to na můj vkus moc škube s volantem. :? Nemám ale na tomhle autě zkušenost s orig. kolama, tak nevím jak moc odlišné chování to je.
Taky namáhání dílů zavěšení kola a řízení musí být zákonitě větší. :(

Je mi jasné, že bych musel buď vyměnit disky za jiný (to se mi nechce, tyhle autu moc sluší), nebo ubrat materiál z disku (z vnitřní strany náboje pochopitelně). Nevím ale, jestli výrobci alu disků počítají s takovou možností úpravy a střed kol podle toho dimenzují. Po takové úpravě bych měl bobky, že se mi někde v zatáčce "rozsypou loukotě". :)

Jak je to s vaším ET? Máte někdo podobnou zkušenost a? s ježděním (s malým ET) či s úpravou kol?
Uživatelský avatar
Huska
Registrovaný
Příspěvky: 3224
Registrován: čtv 19.06.2003 00:00
Bydliště: Brno / Olomouc
Klubové ID: 200
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Huska »

Dokud se Ti kola vlezou do blatníků tak je vše vpořádku a čím větší rozšíření tím lepší jízdní vlasnosti. Chybu bych hledal spíše v tlumičích nebo čepech.
:-) Born to be for BMW :-)
:-) 344ic E30 +320dT E46+ Superb II combi+A6 Allroad+Š1000MB+MAN TGA+Peugeot Boxer,307SW,6x Berlingo,Avia,JCB,Gilera,Stadion S11 EX: MGA roadster, E30 318i, 325e, 318i, E36 323i/LPGi,318iA, 328i, E46 328iT, E46 320d :-)
darmon
Registrovaný
Příspěvky: 3701
Registrován: úte 07.01.2003 01:00
Klubové ID: 91
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od darmon »

dej tam to co tam patri a nevymejslej pytloviny co ti akorat oddelaj tehlice, bushingy a ostatni veci z podvozku
Uživatelský avatar
patras Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 7095
Registrován: pát 02.05.2003 00:00
Bydliště: Náchod
Klubové ID: 7
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od patras Čestný člen »

ja bych to videl bud na cepy nebo siletbloky na rizeni
BMW E39 530i Topazblau - MPaket - I///M Jebat PAKET
stva
Registrovaný
Příspěvky: 156
Registrován: úte 08.06.2004 00:00
Bydliště: Nová Včelnice

#5 Příspěvek od stva »

Čepy ani řízením to není.
Tím "cukáním" se skutečně projevuje změněná geometrie. Jak jsou kola dál od rejdového šepu, tak vlivem této větší páky, jsou kola vracena dozadu větší silou. Když pak najede třeba levé kolo na hrbol, je dozadu tlačeno větší silou než pravé a kola se snaží natočit doleva (obdobný princip jako návrat kol ze zatáčky do přímého směru). Kryž najede na hrbol pravé, tak je to obráceně - projevuje se to právě tím kýváním volantu (a samozřejmě lehonkým natáčením kol). Když je hrbol příčný, takže obě kola na něj najedou současně, tak se nic neděje.
Čím člověk jede pomaleji a čím je cesta hrbolatejší (tím je to znatelnější) - v určité míře to dělá řízení každého auta. U toho mého se mi to ale zdá silnější. Proto jsem začal pátrat po velikosti ET a narazil na rozdíl těch 12mm.

Asi mi nakonec nezbyte skutečně nic jiného než sehnat jiná kola. :cry:
stva
Registrovaný
Příspěvky: 156
Registrován: úte 08.06.2004 00:00
Bydliště: Nová Včelnice

#6 Příspěvek od stva »

Teď jsem někde na webu četl, že kritické vysunutí kol začíná tak nad 20mm (někdo udává 30mm) - pak je nadměrně namáháno zavěšení kol.
12mm tedy asi není nic tak hrozného, ikdyž to zdaleka není optimální.
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6219
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i
Klubové ID: 6

#7 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

kamo, tvoje problemy bych chtel mit, fakt... nech si udelat dobre geometrii a budes mit po "trapeni"...
“Ability is what you're capable of doing.”
stva
Registrovaný
Příspěvky: 156
Registrován: úte 08.06.2004 00:00
Bydliště: Nová Včelnice

#8 Příspěvek od stva »

Hanz píše:kamo, tvoje problemy bych chtel mit, fakt... nech si udelat dobre geometrii a budes mit po "trapeni"...
Kdyby to šlo, tak bych ti je velmi rád předal. :wink:
Uživatelský avatar
Huska
Registrovaný
Příspěvky: 3224
Registrován: čtv 19.06.2003 00:00
Bydliště: Brno / Olomouc
Klubové ID: 200
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Huska »

Já jsem na všech autech měl a mám kola maximálně vylezlá (aby se ale vlezly bez úprav do blatníků) a nikdy jsem tento problém neměl.
:-) Born to be for BMW :-)
:-) 344ic E30 +320dT E46+ Superb II combi+A6 Allroad+Š1000MB+MAN TGA+Peugeot Boxer,307SW,6x Berlingo,Avia,JCB,Gilera,Stadion S11 EX: MGA roadster, E30 318i, 325e, 318i, E36 323i/LPGi,318iA, 328i, E46 328iT, E46 320d :-)
stva
Registrovaný
Příspěvky: 156
Registrován: úte 08.06.2004 00:00
Bydliště: Nová Včelnice

#10 Příspěvek od stva »

To "zacukání" na hrbolech ani není problém, je to zanedbatelný, ale díky tomu jsem přišel na ten rozdíl v zálisu na kolech. Proto mě zajímá, zda těm, kteří taky jezdí s menším ET než je originál, to dělá(dělalo) nějaké problémy - hlavně poruchy a opotřebení u zavěšení předních kol a řízení. A hlavně mě taky zajímá, jak velký rozdíl zálisu u současných disků oproti originálu máte.
Uživatelský avatar
matal Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 13015
Registrován: pon 23.08.2004 00:00
Bydliště: Tišnov
Klubové ID: 119
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od matal Moderátor »

Podle mne to cukání volantu taky dělají široký gumy, myslím, že vím co tím myslíš. Já jsem to cejtil a cejtím po přezutí ze zimních 195/15 na letní 225/16...
Někdo potřebuje auto, já má dvě BMW..
stva
Registrovaný
Příspěvky: 156
Registrován: úte 08.06.2004 00:00
Bydliště: Nová Včelnice

#12 Příspěvek od stva »

matal píše:Podle mne to cukání volantu taky dělají široký gumy, myslím, že vím co tím myslíš. Já jsem to cejtil a cejtím po přezutí ze zimních 195/15 na letní 225/16...
i to je možné. A jak máš široké ráfky a s jakým zálisem (ET)? Ty patnácky jsou plecháče (původní)?
Já mám teď letňáky 195/60x15 (ráfky 7,25x15 ET35). Zimáky mám 185/65x15 na orig. plecháčích (6x15) - počítám, že ET mají teda těch předepsaných 47. Bohužel jsem na nich ještě nejel, tak nemůžu srovnávat. Asi to nevydržím do zimy, vytáhnu je na světlo a na zkoušku přehodím.
Uživatelský avatar
Huska
Registrovaný
Příspěvky: 3224
Registrován: čtv 19.06.2003 00:00
Bydliště: Brno / Olomouc
Klubové ID: 200
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Huska »

Já můžu porovnávat e30 - e36 - e34 které máme doma a tahání do volantu dělají gumy .... nejmarkantnější rozdíl je na e34 kdy v zimě jezdíme na 205/65/15 a v létě 235/45/17, e36 225/55/16 (zima ještě neabsolvována a e30 185/65/14 s 30mm podložkami na všech kolech s origo plechama a léto 205/55/15 nebo 215/40/17. Na svém autě jsem zatím najel 65-70tis km a s ložiskama žádný problém.... a kolik měly najeto předtím nevím, tipuju tak 180tis.km. Proto si myslím že budeš mít chybu jinde ... podle mě to rozhodně na 15"tkách na e36 nemůže tahat do volantu a už vůbec ne vlivem ET.
:-) Born to be for BMW :-)
:-) 344ic E30 +320dT E46+ Superb II combi+A6 Allroad+Š1000MB+MAN TGA+Peugeot Boxer,307SW,6x Berlingo,Avia,JCB,Gilera,Stadion S11 EX: MGA roadster, E30 318i, 325e, 318i, E36 323i/LPGi,318iA, 328i, E46 328iT, E46 320d :-)
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6219
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i
Klubové ID: 6

#14 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

presne tak, je to nejspis spatnou geometrii...
“Ability is what you're capable of doing.”
Odpovědět