Mám už třetí E34 s tds a jsem spokojený. Nicméně tento motor má pár ALE, které jsou tu víceméně řečeny:
1) studené starty a jízdy na krátkou vzdálenost - toto nemají všeobecně diesely rády a tdsu to nesvědčí dle mého obzvlášť. Jednak se všeobecně říká, že tdso můžeš zažít krmit a využívat na plno jeho potenciál až cca po 15-17 km jízdy, až se komplet pořádně prohřeje, takže budeš jezdti jako lenochod (pokud se k tomu teda nebudeš chovat jako imbecilní hovado) no a za další ekonomika provozu tohoto motoru se rázem ztratí, poněvadž v tomto jízdním režimu se m51 spolyká docela dost nafty na sto. Řádově to dělá 9-10l /100km. U automatu mi to žere ještě víc - přes 10 teď v té zimě neni problém na tyto couračky.
2)problém koupě ojetiny - nikdy nevíš co za prase to mělo před tebou, jak se k tomu (ne)chovalo, dodržovalo klidnou jízdu před ohřátím motoru (což je částečně eliminováno u aut s automatem - ten motor nepustí nad 2 000 ot./min. dokud neni aspoň voda v motoru ohřátá). Další věc je nechávání motoru dochladit se, tzn. hned nechcípat když dostalo auto nálož ale nechat běžet klidně i delší dobu než se zdá být potřebné. Pak jsou další výměny oleje. Dodržovali je předchozí majitélé poctivě? Výměna probíhá co 10t, takže relativně často a pokaždé to máš cca 7l oleje + filtr, takže pro někoho to může být taky docela finančně náročné a na základě toho na to může srát
3) neovlivnitelné faktory jako třeba hlava na čerpadle, selhání řídícího vstřiku a dalších x možných věcí
Všeobecně je prostě známo, že koupě ojetého dieselu je větším rizikem než koupě jetého benzinu. Zase na druhou stranu když ten motor nastartuješ a necháš ho běžet třeba dvě, tři hodiny, tak se ti odvděčí celkem pěknou spotřebu při relativně i svižné jízdě, což se u benzinu stát nemůže, kultivovaností a sametovým chodem motoru, který když splyší ulácené TDíčka, tak rudnou závistí, celkem překvapivou agilností na dieselový motor a příjemným průběhem krouťáku.
Teď trochu jinak a pár konkrétních čísel z mého konkrétního případu:
Já osobně jezdím tak nějak normálně - výměna oleje mi vychází co zhruba 2,5 měsíce, takže cca 10t najetých (měním radši dřív abych zbytečně nepřejížděl - podle toho jak jsem doma, ale nikdy jsem to neměnil zatím pozděj než u poslední svítící zelené kontrolky na servisním intervalu). No a spotřeba vychází následovně:
Vyloženě město, studené starty do práce a na ubytování - řádově berme 10,5 l/100
Dálka (zejména úsek D1 Praha - Brno), cestovní rychlost 160 km/h tachometrových, takže reál 150, automat - 9 l/100 bez tempomatu, 9,5/100 s tempomatem. U manuálu ta spotřeba byla o litr níž, což znamená 8/100. Za takovouto spotřebu ti žádný benzin v e34 nikdy nepojede. 160km/h by ti jela 2,5 za deset minimálně.
Ale třeba teď jsem byl dole v rakousku, u Grazu a na spotřebu jsem nejel - dálnice klasika cca 150 pak ten zatáčkovitý úsek v horách asi 120-130, ekonoměr ukazoval neustále aktuální 18l/100 tak jsem čekal hrozivou spotřebu ale opak byl pravdou a byl jsem mile překvapen - 8,3/100 To jsem vůbec nepochopil
Já osobně tdso mám z toho důvodu, že jsem si naftu oblíbil, líbí se mi projev tohoto motoru, charakteristika a všeobecně mě prostě komůrkáč baví

Nicméně kdybych se měl znovu rozhodovat a kupovat něco, tak jsem na vážkách jestli radši nekoupit vysokoobsahový benzin s lpg sekvencí (nesouhlasím s poruchovostí a nefunkčností - záleží jaký systém kdo od jaké firmy má. Já naopak znám hodně lidí, kteří jsou spokojení) a mít k dispozici mnohem víc koníků za v podstatě stejnou spotřebu ale být limitovaný nádrží, nebo radši zase klasiku u které ale nevim jak se k ní kdo choval..
takže asi tak nějak no
