Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Po delší jízdě svítí mazání

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Odpovědět
Zpráva
Autor
telleke
Registrovaný
Příspěvky: 4
Registrován: pát 07.12.2007 01:00

#1 Příspěvek od telleke »

Ahoj přátelé
Vlastním BMW 525TDS e34, rv. 1994 s automatem a vyskytl se celkem závažný problém. Po delší jízdě cca 50km se rozsvicí kontrolka mazání. Nejdříve problikává a pak začne svítit. Když nechám auto půl hodinky stát, kontrolka zase zhasne a můžu pokračovat zase dalších 15-20km. Olej jsem již 2x vyměnil včetně filtru - jedna výměna -> 1000km -> výměna... Po vylití původního oleje jsem chtěl motor trochu propláchnout, protože to co z toho teklo snad ani nebyl olej ale mazut...bůhví jak tam byl dlouho.
Pokud jedu krátké trasy cca 20km, mazání se nerozsvítí a vše se tváří jak má. Před výměnou oleje to nedělalo.
Olej jsem dal MOGUL EXTREME 10W-40. Filtr od Filtronu. Pokud otevřu za chodu víčko na motoru, začnou z něj létat celkem velké kapky oleje. Nejsem si jistý, ale mám za to, že po první výměně je z motoru slyšet cvakání zrychlující podle otáček, není to ale kovový zvuk tak usuzuji že by to mohly být vstřiky a ne ventily. Je to čisté pravidelné cvakání.... někdy je slyšet, někdy ne, docela bych i řekl podle počasí :) .

Netuší někdo z vás, nebo nesetkal se někdo z vás s podobným problémem? Je možné že je pouze špatné nějaké čidlo a signalizuje špatné mazání? Jak poznám jestli motor maže i když svítí kontrolka?

Pomooooooc prosím :cry: Vše ostatní jinak funguje jak má a motor jinak šlape jako hodinky.
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2455
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#2 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Nepíšeš, kolik to má najeto, ale po 17 letech tam nějaká ta "stovka tisíc" určitě bude. Píšeš, že původní náplň byl hodně hustý olej :
==> buď to bylo záměrně, aby to necvakalo a olej byl schopen při stávajícím opotřebení ložisek udržet tlak, takže ani čidlo nesignalizovalo nízký tlak - 80%
==> nebo ten olej už byl opravdu hodně starý se spoustou karbonu a popela - 20%

Jenže teď Ti ten nový čerstvý olej motor propláchnul, navíc ta aditiva rozpustila i karbony na užitečných místech, kudy teď olej protéká bez většího odporu. Takže bych tomu varování čidla o nízkém tlaku oleje i věřil. Ale pokud je pružina v čidla tlaku oleje unavená, bude spínat (rozsvěcet žárovku) už při menším poklesu tlaku, ke kterému při zahřátí oleje na provozní teplotu dochází. Tohle se dá snadno změřit ve slušně vybaveném servisu, kdy Ti změří skutečný tlak oleje, tedy jestli maže nebo ne, a kolik. Podle toho poznáš, v jakém stavu ten motor je, tedy jestli máš vadné čidlo, nebo skutečně nemaže. Nové čidlo tlaku oleje stojí 7 Euro, ale pokud to nezměříš, nikdy nebudeš vědět, na čem jsi.

Další možností je, že se olej v motoru přehřívá a potom jeho viskozita klesá a tím i jeho tlak. K chlazení se používá olejový chladič, najdeš tady : http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05 . Po těch letech bude učitě špinavý a jeho schopnost chladit olej určitě poklesla. Chce to nějaké odmašťovadlo a Wapka z větší vzdálenosti, aby jsi nepoškodil voštiny chladičů. Tohle určitě doporučuji vyčistit, včetně ostatních chladičů, s tímto bych začal. K tomu mne vede to, že se kontrolka rozsvítí až po 50km, i když olej by měl dosáhnout provozní teplotu mnohem dříve. Jenže pokud se olej nechladí, může dojít k tomu, co popisuješ. Hlavně bude zajímavé, pokud tam ten chladič vůbec bude. Protože už při malém ťuknutí předkem je první na ráně a někteří to řeší jeho demontáží nebo zaslepením.

Řešení bude syntézou obojího, co jsem výše popsal. Pokud bude tlak oleje nízký (i při čistých chladičích), budeš muset zkusit nějaký hustější olej, ale s tím Ti musí pomoci "olejáři" z toho to fóra. Výměna olejového čerpadla by sice mohla trochu pomoci, ale vzhledem k pravděpodobnému opotřebení mechanických částí by to asi moc nepomohlo. A hlavně - pokud se Ti rozvítí kontrolka mazání, tak okamžitě vypnout. Žádné dojetí 2km domů, to by byla rychlá smrt.
telleke
Registrovaný
Příspěvky: 4
Registrován: pát 07.12.2007 01:00

#3 Příspěvek od telleke »

Prvně děkuji za reakci a informace.
Podle počítadla na tachometru to má něco málo přes 340 000km, jestli je to pravda netuším. Původní olej nebyl nějak hustý, ale totálně černý...čehokoliv se dotknul (nádoba), to okamžitě natrvalo zčernalo. Typ původního oleje nevím, nikde jsem neobjevil žádný štítek s informacemi.
Zítra se zkusím podívat na ten chladič, teda jestli tam bude. Ani jsem nevěděl, že tam nějaký je. Předchozí majitel měl auto přes 10 let a prý všechno fungovalo bez problémů, ale to mohl taky kecat aby se toho zbavil.
V týdnu zkusím servis na měření tlaku oleje. Ještě jsem si všiml, že se mi kolem víčka na motoru(hranaté) dělá flek oleje. Je možné že by třeba mohlo hrát roli i to víčko, které nedrží tlak?

Ještě domám, že to cvakání/klepání které jsem popisoval zní stejně jako na tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=f_c4ti4Dgos
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2455
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#4 Příspěvek od starML Člen Klubu »

340tkm je dost, ale nic strašného pro tyhle motory, pokud se nehoní za studena a po větší záteži nechává asi minutu dochladit turbo. Barvu oleje neřeš, u dieselů je nově vyměněný olej po 500km zase černý, ale maže to dobře.

To víčko oleje má mít těsnění, nové si seženeš nebo vystřihneš z gumy, ale na tlak oleje to vliv nemá. Flek vzniká proto, že v klikové skříni je malý přetlak a páry by měl odsávat systém odsávání a spálit v motoru. Pokud těsnění chybí, tak Ti to tudy trochu funí.

Ten zvuk z videa není nic nezvyklého, podle mne normální zvuk tdsa. Ale pokud se Ti olej přehřívá nebo je moc řídký, jsou slyšet (cvakají) tzv. hydroštely. To je systém vymezování vůle ventilů u motorů BMW, po ochladnutí nebo volbě hustějšího oleje to zmizí. Pokud to cvaká stále, musí se hydroštely vyměnit. To ale teď není aktuální, po kontrole chladičů se ozvi.
beny-maser
Registrovaný
Příspěvky: 1978
Registrován: čtv 24.12.2009 01:00
Bydliště: Duchcov

#5 Příspěvek od beny-maser »

já na tvém místě bych to nechal změřit v servisu jestli to maže když ti svítí ta kontrolka jaký je tam tlak oleje a potom zkusit vyměnit olejové čerpadlo, na ten olejový chladič moc nevěřím, nemá náhodou tds termostat oleje?v etk jsem ho nenašel ale v zimě, když jsem jel s vlekem tak jsem to zloušel ve volné chlice ošahat a byl studený, jinak olej mi tam normálně proudí,musel jsem vyměnit hadice za nové a chladič jsem při té příložitosti zkoušel. Ta trasa byla krátká a venku mrzlo, ale motor jsem mě ohřátý ještě před jízdou s vlekem. Až si na to vzpomenu tak to zase zkusím ošahat teť v létě. Na to, že to teče kolem ložisek ven taky moc nevěřím ještě jsem to u BMW neviděl a taky by to dost mlátilo. Za mě sázím na čerpadlo. Jinak mám tds najeto 400tis a leju 5w-40.
ThatsMe
Registrovaný
Příspěvky: 245
Registrován: úte 08.06.2010 00:00
Bydliště: Mikulov

#6 Příspěvek od ThatsMe »

Mrkni po tom olejovém termostatu. Na E34 jsem ho ještě nehledal, ale E30 ho měla. Nebo metoda "osaháním", jak píše kolega. Když se ti to rožne, chladič musí být horký. Pokud je, chyba je jinde.
Pak bych mrkl na to čidlo. Je-li OK, budou to vůle na spodku nebo olejové čerpadlo. Čerpadlo bych možná ještě řešil, ale vyběhaný spodek už asi ne. Každopádně bych to zkusil napřed rozdýchat olejem a aditivem.
Kup Oil System Cleaner & Conditioner, šupni to do staré náplně, pojezdi 15 km v různých režimech a vypusť to celé ven. A až to vyteče, ještě to na 2 vteřiny nastartuj, vytlačíš zbytky.
Pak tam dej 10W-40 nebo i viskóznější. Ale do minerálu bych nešel, kvůli turbu. Na zvýšení viskozity je dobrý Stop Smoke, který naliješ do nové náplně. Kolik ti to žere oleje?
Odpovědět