Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

E39 - termostat, provozní teplota, přehřívání

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Zdenal
Registrovaný
Příspěvky: 315
Registrován: pát 20.03.2009 01:00

#21 Příspěvek od Zdenal »

Když jedu z chalupy 90 - 100km/hod ohřeje se mi 530d snad po 3km, fakt je to rychlost, takže máš něco špatně.

Odvzdušňuje se odvzdušňovacím plastovým šroubkem na vrchu chladiče. Lehce povolíš a jde vzduch, pak občes voda, zase vzduch, prostě to bublá. Musíš odvzdušňovat dost dlouho...utáhneš a hotovo. Motor teplej a nastartovanej a klidně postavenej čumákem dovrchu.

Vyměnit oba termostaty.

Zkontrolovat jestli funguje příhřev.

Že máš neředěnej fridex nevadí.
Uživatelský avatar
cmelak
Registrovaný
Příspěvky: 1539
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Praha - Čeština do BMW

#22 Příspěvek od cmelak »

Zdenal píše:Když jedu z chalupy 90 - 100km/hod ohřeje se mi 530d snad po 3km, fakt je to rychlost, takže máš něco špatně.

Odvzdušňuje se odvzdušňovacím plastovým šroubkem na vrchu chladiče. Lehce povolíš a jde vzduch, pak občes voda, zase vzduch, prostě to bublá. Musíš odvzdušňovat dost dlouho...utáhneš a hotovo. Motor teplej a nastartovanej a klidně postavenej čumákem dovrchu.

Vyměnit oba termostaty.

Zkontrolovat jestli funguje příhřev.

Že máš neředěnej fridex nevadí.


Příhřev snad asi funguje, pokaždý ho teda slyším když vystupuju z auta, ale on by se mě zapnul i v létě protože nemám venkovní teplotní čidlo a pořád mě to ukazuje -40C a on se spíná automaticky snad když teplota klesne pod 10C ne? Každopádně to zkusím odvzdušnit, nedělal jsem to potom co jsem dal chladič zpátky, jenom jsem dolil a jel. Co se týče toho termostatu, nevim jak bych poznal kterej zrovna nejde.
Čeština do BMW, MK4, CCC, CIC, Aktualizace navigace 2019, Odblok TV/DVD
Lucas87
Registrovaný
Příspěvky: 451
Registrován: čtv 12.10.2006 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od Lucas87 »

Tak sem si dneska ráno dal tu práci a změřil to :-D
Ráno po startu:
2,6km ručička na konci modrého
6,5 km ručička v půlce.. :-)
Auto vyjelo 36s po nastartování...(měřeno)
V noci -12,5C ráno při startu -7,5C.
Nyní: BMW E61 530i 05"/BMW E46 325Ci 03"/VW Transporter 2,5Tdi-Long 06"/Yamaha FZS 1000 04"
EX: BMW e36 316i 97"/BMW e39 523i 97"/BMW e39 525i 01"/LADA NIVA Offroad spec. 99"/Toyota 4Runner Offroad special 94"
Uživatelský avatar
Velvetek
Registrovaný
Příspěvky: 1005
Registrován: stř 31.10.2007 01:00
Bydliště: východní čechy
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od Velvetek »

Lucas87 píše:Tak sem si dneska ráno dal tu práci a změřil to :-D
Ráno po startu:
2,6km ručička na konci modrého
6,5 km ručička v půlce.. :-)
Auto vyjelo 36s po nastartování...(měřeno)
V noci -12,5C ráno při startu -7,5C.


...a v jakých otáčkách se při zahřívání auta pohybuješ? Mě se zdálo, že pokud jedu opravdu pomalu a opatrně a otáčky se pohybují do 1800ot/min, tak se zahřívá pomaleji, než když jedu s třeba 2200ot/min. Ta rychlost ohřevu je potom znát...

Jinak opravdu pěkná analýza :palec:
Lucas87
Registrovaný
Příspěvky: 451
Registrován: čtv 12.10.2006 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od Lucas87 »

...a v jakých otáčkách se při zahřívání auta pohybuješ? Mě se zdálo, že pokud jedu opravdu pomalu a opatrně a otáčky se pohybují do 1800ot/min, tak se zahřívá pomaleji, než když jedu s třeba 2200ot/min. Ta rychlost ohřevu je potom znát...

Jinak opravdu pěkná analýza :palec:[/quote]

Při zahřívání řadím někde mezi 1200-2500ot....
:)
Nyní: BMW E61 530i 05"/BMW E46 325Ci 03"/VW Transporter 2,5Tdi-Long 06"/Yamaha FZS 1000 04"
EX: BMW e36 316i 97"/BMW e39 523i 97"/BMW e39 525i 01"/LADA NIVA Offroad spec. 99"/Toyota 4Runner Offroad special 94"
ACDC
Registrovaný
Příspěvky: 1661
Registrován: ned 15.07.2007 00:00
Bydliště: Litomyšlsko

#26 Příspěvek od ACDC »

Když se podíváš do popisu termostatu, zjistíš, že ručička je v půlce od 75 do 113 st C,
mivo
Registrovaný
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 29.10.2009 01:00
Bydliště: Žilina - SK
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od mivo »

Chlapci, o 740i, resp. 540i je zbytocna polemika. Ano, su to 8-valce, ale CELOHLINIKOVE - toto slovicko snad vysvetli tym, co neveria, ze fakt sa zohreju o poznanie rychlejsie, ako 6-valce. Mozno nie 1 km, ale 1,5 km... A samozrejme, v lete su zas lepsie chladene.
A ze sa ohreje motor az po 10 km - tiez mozne, zalezi od teploty vzduchu.
Niekedy je to skor, niekedy, pri nizsich teplotach neskor. Ak ma niekto do ciela 1 - 2 km, nemoze cakat, ze sa 6-valec v mrazoch ohreje. A je ozaj rozdiel teplota vody a motora.
Tiez je dolezite, kolko oleja mame v motore. Ked je oleja maximum, ohreje sa neskor, ako ked je hladina nizka - resp. minimum. Stari automechanici hovoria, ze je dobre olej v zime drzat tesne nad minimom a v lete zase na maxime, pretoze olej okrem mazania funguje aj ako chladiace medium... A asi bude na tom kus pravdy...
Pri emisnych kontrolach by mal byt ohriaty motor, nie len voda - a emisie by sa mali nastavovat pri teplote oleja min. cca 80°C.
renton
Registrovaný
Příspěvky: 123
Registrován: stř 13.08.2008 00:00

#28 Příspěvek od renton »

523i E39 - včera večer jsem jel cca 12km a začal jsem vařit, měl jsem asi málo kapaliny v chladiči. Vařilo mi to takovým stylem, že byla ručička na půlce a během asi 5 vteřin byla skoro u červenýho, prostě z ničehonic. Tak jsem to nechal schladnout dojel na pumpu pro fridex, odvzdušnil a uplně v pohodě jsem dojel domu, než jsem vyjel tak jsem to měl nastartovaný cca 10 minut, pak jsem jel cca 15km do kopce a před domem jsem to taky měl ještě tak pět minut nastartovaný a všechno dobrý, teplota se držela.

Dnes ráno jsem jel tu samou trasu a cestou zpátky cca 3km od domu se mi pomalinku začla zvyšovat teplota, tak jsem to za jízdy chcíp, jel jsem zrovna z kopce a po cca 1km mi teplota klesla na půlku, tak jsem znovu nastartoval a bez problémů dojel domu, doma jsem zase nechal nastartováno a teplota držela.

Taky se mi zdá že to moc netopí a mám velmi subjektivní pocit, že cítím v kabině fridex, hrozně malinko ale jště teď mě štípe nos, ale je možný že je to voňavej stromeček :D

Nevím čím by to mohlo bejt, je možný že neumím odvzdušnovat, dělal jsem to jenom tím jedním šroubkem na vrchní hadici. Nejdřív jsem myslel, že termostat, ale zdá se mi že funguje, voda v chladiči se mění.

Prosím o radu
renton
Registrovaný
Příspěvky: 123
Registrován: stř 13.08.2008 00:00

#29 Příspěvek od renton »

přátelé zkuste něco vymyslet, potřebuji to dneska vyřešit
Uživatelský avatar
cmelak
Registrovaný
Příspěvky: 1539
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Praha - Čeština do BMW

#30 Příspěvek od cmelak »

Podle mě jsou možnosti:

Zkontroluj olej - jestli tam nemáš mlíko (emulzi)
Mrkni na klíňák, kterej pohání pumpu, jestli neprokluzuje a je správně napnutej, popřípadě bych taky mrknul na čidlo teploty.

Zkus to odvzdušňovat dýl, občas při tom prošlápni plyn, když máš pocit, že to moc netopí tak buď máš málo vody nebo se ti občas zastaví pumpa (proklouzne, nebo je přidřená a teče) V nejhorším případě vyměnit pumpu (druhovýroba stojí asi jen 500,-), termostat (300,-?) a klíňák (400,-?), tim by si vyloučil hned tři možnosti.
Čeština do BMW, MK4, CCC, CIC, Aktualizace navigace 2019, Odblok TV/DVD
renton
Registrovaný
Příspěvky: 123
Registrován: stř 13.08.2008 00:00

#31 Příspěvek od renton »

dík, teď jsem s tím najel asi patnáct kikometrů, ohřálo se to poměrně rychle a celou dobu to teplotu drželo, topilo to taky dobře, takže to vypadá v pohodě. Až to schladne tak mrknu na ten olej, jinak řemen vypadá jak novej, tam asi problém nebude. Asi to bylo prostě jenom zavzdušněný, ale nechápu proč mi dneska ráno stoupla ta teplota a po klesnutí zase držela, je možné že by se tam dostala jenom nějaká poslední bublina?
Zdenal
Registrovaný
Příspěvky: 315
Registrován: pát 20.03.2009 01:00

#32 Příspěvek od Zdenal »

To bych viděl na vodní pumpu, za předpokladu, že vyloučíme zavzdušnění a málo chl. kapaliny..

Hřeje se, určitě při vyšší zátěži, viď?
A netopí, protože pumpa nehoní vodu do topení.

A někdy může pumpa chodit a někdy ne....
renton
Registrovaný
Příspěvky: 123
Registrován: stř 13.08.2008 00:00

#33 Příspěvek od renton »

já bych rád začal s tím že to pořádně odvzdušním, protože to celé začlo tím, že jsem měl v chladiči málo kapaliny a k tomu ještě možná málo zředěné s fridexem a v těhle mrazech to mohlo klidně trochu zamrznout a zavzdušnit.

Neporadil byste mi někdo jak 523i e39 nejlépe odvzdušnit, nejsem velkej mechanik a ani pořádně nevím kde jsou všechny odvzdušňováky. Předem moc dík
aristoloser
Registrovaný
Příspěvky: 271
Registrován: pon 07.04.2008 00:00
Bydliště: u phy

#34 Příspěvek od aristoloser »

dneska sem to řešil:stejný auto i motor.přimrzla mi směs v chladicím systemu,tak jsem to otočil do garáže,nechal pár hodin v teple a i díky alexovi 30 ůspěšně odvzdušnil takto:
1,dolít antifreeze -plný hrdlo,bez motoru.
2,povolit horní odvzdušnovák a mačkat hadice a zas dolívat
3,zavřít odvzdušnovák,i chladič,nastartovat,občas prošlápnout plyn,a až ručička teploměru doleze skoro do půlky ciferníku,zase povolit /ne vyšroubovat/dvzdušnovák
4,znova dolít,zavřít
5 ,tak 10 km to projet,postavit se do mírnýho svahu a znova odvzdušnit a dolít při běžícm motoru,
bod 5 jsem pro jistotu eště 2krát pro jistotu opakoval,i po klouzání na parkovišti
ZLATEJ TRANZIT :evil: tam doleju a hotovo,tehle křáp musí mít všechno EXTRA,kurna.... :twisted:
možná mi odbornící tady vyplísní za amatérský postup,ale auto FUNGUJE 8) 8)
Zdenal
Registrovaný
Příspěvky: 315
Registrován: pát 20.03.2009 01:00

#35 Příspěvek od Zdenal »

Taky to může být tímto, prostě nekoluje voda v okruhu. Jestli jsi neměl směs dostatečně nemrznoucí při -15´C, tak to možná přimrzlo :roll:

Stejnej princip jako kdyby byla vodní pumpa v prdeli.

S tim odvzdušňováním bych to zas tak neprožíval, ale dobrý.

Stačí když doleješ expanzku, necháš vodu zahřát, povolíš odvzdušňovák (musí trošku bublat, syčet nebo téct) a doléváš až nepůjde vzduch je to ok. Můžeš se projet a ještě jednou odvzdušnit.
Jako u Avie, takže nemusí mít vše extra....
renton
Registrovaný
Příspěvky: 123
Registrován: stř 13.08.2008 00:00

#36 Příspěvek od renton »

díky všem za rady, jdu na to :wink:
H
Registrovaný
Příspěvky: 17
Registrován: ned 05.12.2010 01:00

#37 Příspěvek od H »

Zdenal píše:Taky to může být tímto, prostě nekoluje voda v okruhu. Jestli jsi neměl směs dostatečně nemrznoucí při -15´C, tak to možná přimrzlo :roll:


Zdravím, něco podobného se mi taky stalo. Pravděpodobně jsem neměl dostatečně nemrznoucí směs a trochu to přimrzlo (ale chl.kapalina je pořád tekutá). Motor se zatím nehřeje a ukazatel teploty po zahřátí ukazuje standartně na polovinu rysky-symbol teploměru. Problém který mám je ale v topení. Když nastartuju a nechám to zahřát, topení fouká jenom studenně. V čem by mohl být problém? Zavzdušnění? Díky (E39 525tds)
mivo
Registrovaný
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 29.10.2009 01:00
Bydliště: Žilina - SK
Kontaktovat uživatele:

#38 Příspěvek od mivo »

Hore v strede pristrojovky (nad stredovym panelom) su 2 mriezky na vyfukovanie vzduchu. Medzi nimi je kolecko - otocny regulator teploty, ktory ma 3 modre a 3 cervene stupne.
Ked mas to kolecko natocene tak, ze vidis 1, 2 alebo 3 modre bodky, to je prisavanie cerstveho vzduchu do tepleho prudu z topenia. Ked ho nastavis tak, ze vidis 3 modre bodky, ide do auta vzduch priamo zvonku, teda nie z topenia. 1 a 2 modre bodky, to je vlastne zmes tepleho a studeneho vzduchu a 3 modre je prepnuta klapka na nasavanie vzduchu zvonku. Ked ho das tak, aby si videl cervene bodky, ide do auta teply vzduch a opacne, ako u modrych, ked nastavis 3 cervene, ide do interieru cez nafuky len teply vzduch z topenia.
Ked teda chces, aby to topilo, musis vidiet 3 cervene bodky... Vysvetlil som to asi zlozito, ale hadam to pochopis...
H
Registrovaný
Příspěvky: 17
Registrován: ned 05.12.2010 01:00

#39 Příspěvek od H »

Díky, ale tohle není přesně můj problém. S kolečkem můžu točit jak chci a stejně fouká jenom studený vzduch. Stejně tak když na topení (IHKA) nastavím dejme tomu 32 stupňů pro levou i pravou část auta, nefouká teplý vzduch ale studený. Stejně tak ofuk čelního skla, jenom studený. Dělá to i když je auto zahřáté na provozní teplotu. Dřív to normálně topilo podle toho jakou teplotu jsem nastavil, stejně tak na středovém panelu když jsem nastavil Č a M tečky tak foukal vzduch dle nastavení. Teď jen studený odevšad. Auto týden stálo pod sněhem, předtím šlo vše bez problémů. Ale jak jsem psal, byla tam pravděpodobně slabá nemrznoucí směs do chladiče, tak jestli to může mít vliv. Hadice popraskané ale nikde nevidím, i když jsou venku mínusové teploty, nikde není ani led ani nakapané. Když hadice promáčknu, tak je cítit že je v nich voda. Ale nevím jak moc to může být přimrzlé. Dolil jsem tam nemrznoucí směs G48 - do -60ti (co tam bylo předtím netuším).

Dočetl jsem se ale na fóru, že plno lidí odvzdušňuje topení a chladič. Tak jestli by nemohl být problém třeba tady. Další věc jak je to s klimatizací, je potřeba na zimu taky měnit směs?
Auto mám zatím pár dní.
Uživatelský avatar
cmelak
Registrovaný
Příspěvky: 1539
Registrován: úte 29.07.2008 00:00
Bydliště: Praha - Čeština do BMW

#40 Příspěvek od cmelak »

Kluci můžete mi někdo říct kde najdu ten zas.. odvzdušňovací šroub na chladiči u 530D 142kW 2001? Našel jsem jen ten na trubce k termostatu, na chladiči je plastovej kryt, kterej abych sundal musim sundat i viscu, takhle složitý to snad nebude ne?
Čeština do BMW, MK4, CCC, CIC, Aktualizace navigace 2019, Odblok TV/DVD
Odpovědět