Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

KLIMA -problémy- převzato !!!

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
jumbo
Registrovaný
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 01.12.2005 01:00
Bydliště: skoro Brno

#1 Příspěvek od jumbo »

KLIMATIZACE
Tohle je takový povídání, který by si měl přečíst každý potencionální zájemce o E34, ať ví na čem bude. Klimatizace ve většině E34 je je založena na médiu R12, což je notoricky známý a dnes již nepoužívaný freon. Od jistého roku (asi 92, 91 ještě ne) se v autech začalo používat médium R134a, (nějakej chlorfosfát nebo tak něco). Neobsahuje freon, greenpeace můžou vopruzovat jinde. Obecně platí, že R12 je účinnější než R134a, R12 se nedá dnes již téměř sehnat (já ale vím kde, tak se kdyžtak optejte) a je drahá (cca tisíc KČ za kilo) Místo R12 se dají dnes sehnat různé náhražky, které jsou zhruba na cenně R143a, jejich účinnost je tamtéž nebo nižší. Jejich R-čísla psát nebudu, je jich plno.. Systém na R12 se nesmí naplnit R134a a opačně !!!. E34 má jednu z největších náplní co existuje, necelé dvě kila (1925 g), což nemá ve světě autoklimatizací obdoby (pro srovnání, Ford Scorpio, jestli si dobře pamatuju 850g, větší auta kolem kila). Jedinej trumf co znám je E23 (sedma co byla před E34), která sežere kolem dvouapůl kila. Co to v praxi znamená, moje čerstvě naplněná sedmička originální R12kou ma na výstupu ventilátorů na palubce při venkovní teplotě 25C něco mezi jedním a dvěma stupni C. Ve Scorpiu za stejných podmínek s náhražkou R12ky tam měl 5-6. Možná se to zdá jako malicherný rozdíl, ale v principu a výsledném efektu to je znát.
Teď bych rád vyvrátil jeden mýtus, mýtus o tom že R134a je lepší a nemusí se kontrolovat a doplňovat oproti R12, je to nesmysl, nesmysl pramenící z nedávné doby, kdy auta s R134a byla mladá a ještě v pořádku. Už dneska Vám klimatizák který doplňuje toto vyvrátí. Systém klimatizace je komplikovaný, všude samé spoje, střídají se tam vysoko a nízkotlaká vedení, tlak se mění, roste až k osmi atmosférám, médium se mění na plyn a kapalinu a tak dále, plyn snáže unikne netěstnostma než kapalina, a o tom to všechno je. Pro srovnání, jezdil jsem s mondeem '95, auto nebylo po nějaký vážný havárce, ale loni už náplň klimy byla na rok a půl. Drobné netěsnosti se někde našly. Když jsem ještě 'dělal do fordů' , měl jsem Granadu 2.8 Ghia, rok 81. Auto omlácený , bral jsem ho víceméně v rozkladu, o klimu se stoprocentně v letech 95-98 nikdo nestaral ale i v tom 98mym měla na výstupu 4C a ja tehdá o technicích na klimatizaci slyšel jen z vyprávění. Když si to tak uvědomuju, tak to byla jedina věc co v tom autě byla stoprocentní. Z úniků si nedělejte moc hlavu, jestliže náplň v dvanácti a víceletým autě vydrží rok a půl nebo víc, tak bych to vůbec neřešil, dva tisíce investice za dva roky považuju jako pakatel, protože sedmička nás vysaje jinde mnohem víc :). Navíc schopný klimatizák napustí k náplni detekční látku, která ma zelenožlutou fluorescenční barvu (kdo neměl koncem osmdesátých let alespoň tkaničky od bot této barvy nebyl in :) A ta je snadno vidět v místech úniku. Navíc pod UV lampou dělá divy. Další věc, klimatizák má detektor (něco jako detektor kovů), kterým prošmejdí vnitřek motorového prostoru. A naposledy, slušný klimatizák nejprve napustí systém vákuem (heh to je teda fráze :))) a nechá to tak několik minut a na tlakoměru jasně vidí jestli někde únik je nebo není. Menší opravy se omezí na výměnu nějakých těsnicích o-kroužků.
A konkrétněji, co nás může u E34 čekat. Klima nepoběží protože v ní nebude dost náplně (kompresor nesepne, když náplň klesne pod určitou mez). Nebo jsme koupili sedmu, předchozí majitel se dušoval jak klimu nechal doplnit, ale po dvou měsících jsme bez klimy. E34 a E34 ostatně taky, trpí na chladič klimatizace. Trochu teorie: rám chladiče je ocelový, trubky hliníkové, barva moc nevydrží, v zimě se dostane sůl na spoj ocel-hliník, vznikne galvanický článek, který to rozežere. Trochu praxe: 9 z 10 baworáků, který mají problém s klimou ho mají tady. Detekční látka únik pozná spolehlivě a vy taktéž, když vám bude předchozí majitel tvrdit jak to plnil a ono to po pravdě nějakej ten měsíc vydrží, tak se dá letmým pohledem zjistit jak se věci maj. Oblíbené místo E34ek je levý dolní roh ve směru jízdy (i E34ek), stačí vytáhnout ten gril vedle mlhovky a je tam vidět. Málokdy pravý, ale vyloučit ho nemůžeme. !!! Rozhodně si toto prohlédněte před koupí !!! Jako prevence je čistota - půl zdraví klimy, vapkou přes ten gril v zimě v létě čas od času umejt. Výměna chladiče je principiálně triviální, sundat přední nárazník je u E34 sranda, pak už to jsou jen dva šrouby nahoře a připojení chladiče. Tam může nastat problém, to připojení, dvě trubky, plus převlečné matky, celkově nazývané holendr, bude tak zažrané, že to nemusí jít povolit. Ty holendry jsou buď měděné (lepší případ, to obvykle jde) nebo a to pravděpodobněji hliníkové a to jít nemusí. Povolit to půjde po nahřátí autogenem, ale matky to nemusí přežít. Moje to vydržely, blbě mi šla jen jedna trubka, druhá šla povolit dobrovolně. V případě selhání musí klimatizák, nebo kdo to bude dělat, ty holendry uříznout a navařit nový (připravte si tak 600-1000KČ) Nový chladič, kvalitní z druhovýroby, stojí cca 5500 s DPH, kupovat ho z vrakoviště nedoporučuju.
Co dál v klimě máme, její srdce - kompresor, pro sedmičku je několik typů, časem dodám v jaký je jaký, mají takový vypečená jména jako Nippondisendo, Seiko-Seike a podobně. Neni to důležitý, kompresor je obvykle v pořádku. Stejně tak spojka kompresoru.
Obvyklé problematické místo je 'reciever / drier' sorry, ale nemůžu si vybavit český název, je to taková bomba pod pravým světlem, pod nádobou odstřikovače. Celkem drahá, ale sama o sobě vydrží, není-li zanesená, což by být neměla. Na tomto je spínač, nejdřív byly používaný tři spínače, od cca 89 je používán jeden s třemi funkcema (a dvoumi konektorama) Ten rád netěsní, novej stojí kolem 3-4 tisíc, použitej se dá sehnat za litr. Jo a opět to může být etuda pro autogen. Sice to je neobvyklé, ale v mém případě to tak bylo.
Poslední vypečená věc je nefunkční přídavný větrák. Jeho funkčnost je pro klimu velmi důležitá, obvyklé poruchy a testy jsou v sekci o chlazení. Jestli vám nejde, můžete vyvařit auto aniž by jelo. Zní to bláznivě, ale má to logiku a mně se to stalo. Jde o to, že chladič klimy může mít 100-150 C, když není chlazen, za jízdy nápor vzduchu a klasická vrtule motor a vše okolo uchladí, pojedete se zaplou klimou až do konce cesty, zastavíte na slunci a odejdete a vrátíte se k vyvařenýmu autu. Od rozpáleného chladiče klimy se vyvaří normální chladič a kapalina vyteče ven z expanzní nádobky. Mně to vyvařilo skoro dva litry a to venku nebylo zrovna vedro. S tím souvisí problémy se zavzdušněním systeému (viz sekce chlazení) a jiné. Jestli máte takový stav a ještě jste nepřivedli větrák k životu, vypínejte klimu aspoň 15 minut před cílem aby se stihla sama ochladit náporem vzduchu. Jak už jsem říkal, oprava větráku je v sekci chlazení.
Na závěr, chladič klimatizace potřebuje být chlazen, a to pořádně když jste v zácpách a je opravdu horko. Proto potřebuje přívod vzduchu. Jestli neznáte dokonale původ Vašeho auta, dejte si na to pozor. Častá věc je tato. Auto je po lehkém (či těžkém :| ) nárazu na předek a má nový nárazník. Nárazník, který je určený pro auta bez klimatizace. Nárazníky se liší. Nárazník pro klimatizaci má normální děrovaný dolní střední gril. Ten mezi dvouma grilama vedle mlhovek. Nárazník z druhovýroby, pro modely bez klimy toto nema, a gril má díry vyplněné. Rozhodně si tam díry dodělejte nebo použijte správný gril. Demontáž je jednoduchá, pod SPZ jsou tři špunty s roztahovacíma objímkama. Takže povytáhnout čep a i s objímkou ven. Pak už je plast jen nasunut na dolní hraně do nárazníku. Kde mají být díry je naznačeno,tak to můžete vyřezat. Já osobně jsem vzal vrták velikosti jedné drážky a udělal ze zaslepených průduchů během deseti minut ementál.
Na závěr si dáme čelní fotku, částečně odstrojeno, s popiskama.

http://www.ukazto.com/img/er7klima.jpg

1.- Toto je odpor, 0.5 Ohmů, 100 Wattů, zapojený do obvodu větráku a má nastarosti pomalé otáčky
2. - KRITICKÉ MÍSTO - zde odejde 90% chladičů
3. - Toto jsou ty "holendry"
4. - Tahle zamotaná trubka před větrákem je chladič kapaliny do posilovače řízení.
5. - Na tomto místě, a není to vidět, je Reciever / Drier
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

#2 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Dobrej slohovej úkol. Máš to dobře, akorát vakuem se nenapouští, ale vypouští (je to něco podobnýho, jako bublinka do vodováhy :lol: ). Ale jinak celkem vyčerpávající info.
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
fix
Registrovaný
Příspěvky: 562
Registrován: úte 11.10.2005 00:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od fix »

nepsal to náhodou darmon? :lol:
roan
Registrovaný
Příspěvky: 47
Registrován: ned 27.07.2003 00:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od roan »

Vlasta píše:Dobrej slohovej úkol. Máš to dobře, akorát vakuem se nenapouští, ale vypouští (je to něco podobnýho, jako bublinka do vodováhy :lol: ). Ale jinak celkem vyčerpávající info.


jo skoro dobre to ma a navic napsano prevzato. akorat tlaky jsou ve vysokotlaku 15 az 25 atmosfer :-) a jeste R134a je v bmw od roku 90, kdy se zacinaji vyrabet prvni 24ventily benzin.
Demostenes
Registrovaný
Příspěvky: 1496
Registrován: pát 27.10.2006 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Demostenes »

Hezky napsane. Jinak muj problem na klime spociva v netesnosti na kompresoru. Repase kompresu rovnou na moderni 134a je cca 5k.

Jo a mam takovy tuseni, ze molekuly r134a jsou mensi nez r12, takze to logicky lepe utika.
Fugo
Registrovaný
Příspěvky: 1751
Registrován: sob 22.02.2003 01:00
Bydliště: ZX-10R

#6 Příspěvek od Fugo »

Ano před lety to psal darmon, kde je mu asi konec? :D
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#7 Příspěvek od ajfel »

roan píše:jo skoro dobre to ma a navic napsano prevzato. akorat tlaky jsou ve vysokotlaku 15 az 25 atmosfer :-) a jeste R134a je v bmw od roku 90, kdy se zacinaji vyrabet prvni 24ventily benzin.


mam rv92(pred facelift) a R12 ...
Demostenes
Registrovaný
Příspěvky: 1496
Registrován: pát 27.10.2006 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Demostenes »

Tak me napadlo, nevite nekdo, jak se pozna opticky rozdil mezi r12 a 134a? Mam pocit, ze je to uz podle plniciho venitilu, ale nikde jsem nenasel nejake opticke porovnani.
Fugo
Registrovaný
Příspěvky: 1751
Registrován: sob 22.02.2003 01:00
Bydliště: ZX-10R

#9 Příspěvek od Fugo »

Teoreticky dle plnícího ventilu, R12 má závit a R134a jen takovej žlábek na plnících ventilech, žil jsem v domění že mám u sebe v 750 R12, je to rok 91 tudíž by tam měl být , je to i na štítku a dle ventilů. Tak jsem se ptal člověka co mě plní klimatizace, a on mě říkal že od začátku co jsme to plnili tam dával R134a, žádnej olej jsme neměnili a ani nic jiného a chodí to od roku 2002 co to auto mám, kdy jsem auto přivezl a byla prasklá hadice. Tímto se zároveň omlouvám všem co jsem jim říkal že to nejde a musí se měnit olej. Sorry.
Starosta
Registrovaný
Příspěvky: 767
Registrován: stř 08.08.2007 00:00

#10 Příspěvek od Starosta »

Ahoj,

poraďte pls, kde v Praze (či okolí) nechat naplnit klimu? Jde o chladivo R12-ku (e34 01/92).
Jde mi o test těsnosti, příp. proplach(?), naplnění správným množstvím (s barvivem) a příp. odstranění netěsnosti (nějaká ta těsnění, kroužky, apod. když bude třeba). Kompresor a chladič by měl být OK, nechával jsem měnit...

Ale sháním někoho, kdo tomu rozumí, skoukne zda jsou i čidla a odpory OK - tedy, ledničkáře nebrat :)
Pokud byste věděli o někom, kdo dělá a dělá dobře za rozumnou cenu, podělte se prosím, udělám mu rád kšeft :D

Díky předem!
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7553
Registrován: sob 20.03.2004 01:00

#11 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Známej byl s Mondeem tady http://www.autoklimatizace.net/ a maximální spokojenost.
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
Starosta
Registrovaný
Příspěvky: 767
Registrován: stř 08.08.2007 00:00

#12 Příspěvek od Starosta »

Diky za info, nevis nahodou, co mu s tim delali? Jen plneni, nebo i nejaky drobnosti navic?
Zkousel jsem tam volat, jestli delaji i R12, ale zatim jsem se nedovolal...
Fugo
Registrovaný
Příspěvky: 1751
Registrován: sob 22.02.2003 01:00
Bydliště: ZX-10R

#13 Příspěvek od Fugo »

R12 ti dnes nikdo neudělá protože se již několik let neprodává, takže jedině nějaká náhražka nebo R134a, tou plním běžně já a není to problém, jak jsem psal vyzkoušeno na mě osobně (R134a místo R12) od roku 2002 po dnešek. Kdybys měl cestu přes Liberec tak ti to zkouknu, a naplním.
Strosek
Registrovaný
Příspěvky: 840
Registrován: čtv 15.09.2005 00:00
Bydliště: nemám :o(

#14 Příspěvek od Strosek »

Co vlastně všechno dělaj v servisech, při kontrole klimatizace ? Musej na to mít nějakej drahej spešl přístroj ?

Mě se nabízel jeden majitel servisu, že mi za nemalý poplatek zkontroluje a popřípadě doplní / odpustí náplň.
Že prej má být nějakej stav a pokud není optimální, tak auto víc zežere pohonných hmot,...

No, zatím jsem mu poděkoval, klima mi funguje k mý spokojenosti, jestli můj 4.0l žere o trochu víc, že mi ani tak nevadí. :twisted:

Ale sere mě to trošku - nahlodal mě. :D
Fugo
Registrovaný
Příspěvky: 1751
Registrován: sob 22.02.2003 01:00
Bydliště: ZX-10R

#15 Příspěvek od Fugo »

ber to tak jak často kontroluješ nebo necháš kontrolovat lednici, klima je defakto něco podobného, pravdou je že u autoklimatizace se počítá s nějakou ztrátou chladiva během provozu a to ucpávkou klimakompresoru (hřídel), v lednici máš kompresor uvnitř a nic pohybujícího se vůči okolí těsnit nemusí.

Takže dle mého (budu sám proti sobě ale je to tak) názoru si do klimaservisu zajedu jen v případě že mě klima nechladí tzn. chladivo uniklo (neřešíme el. závady), takže se systém napojí a dle potřeby se zkontroluje únik, což je při malém úbytku skoro nereálné, kolem motoru se většinou člověk dostane ale pod palubku už ne (90% aut ale uniká v mot. prostoru). Pokud je únik takový že po doplnění klima funguje až do podzimu, zákaznící pomalu 100% únik neřeší a na jaře se systém opět dofoukne, oprava pokud se nejedná jen o nějaký okroužek většinou vyjde na víc peněz než 500 jednou ročně.

Pokud je systém prázdný, tak vakuace a test těsnosti, pokud je to ok tak naplnění.

Doplnění oleje je většinou jen odhadem nebo dle tabulek, např měnil se kondenzátor = doplnit 20ml, olej nelze bez demontáže kompresoru nikdy všechen ze systému dostat a tak zkontrolovat jeho množství.

Čištění chladiva, zde dle mého názoru jde jen o tahání peněz z lidí, jiná chladící zařízení chodí také bez nějakého čištění, přijde mě to jako přijeďte vyčistím vám vzduch v gumě. Pokud je chladivo něčím znečištěné tak dle mě to může být tak pilinama z kompresoru a zda již čištění nepomůže protože kompresor je KO, něco jiného je čištění systému po této závadě.

Desinfekce, pokud člověk není prase a klimu vypne včas aby měla čas se vysušit (výparník bývá namražen jak se na něm sráží voda z okolí - známá loužička pod autem po zastavení při provozu klimy) tak klima nesmrdí, zde platí kde je sucho tak tam se nemnoží bakterie a plísně.

Víc mě momentálně nenapadá, jde o osbní zkušenosti s klimatizacema od roku cca 1997 kdy jsem si ji montoval do svého vozu jiné značky.
Fugo
Registrovaný
Příspěvky: 1751
Registrován: sob 22.02.2003 01:00
Bydliště: ZX-10R

#16 Příspěvek od Fugo »

ještě k tvojí otázce moc chladiva, člověk co ti to plnil by byl sám proti sobě kdyby ti tam dal víc, leda že by ti to taky dal zaplatit. Pokud je chladiva víc než je zdrávo tak klima velice často vypíná protože se systém natlakuje k max tlaku a bezp. spínač ji odpojí, po snížení tlaku ji opět připojí. Ale tohle se opravdu moc často nestává, zde pomůže jedině kontrola provozních tlaků.
Starosta
Registrovaný
Příspěvky: 767
Registrován: stř 08.08.2007 00:00

#17 Příspěvek od Starosta »

Fugo píše:R12 ti dnes nikdo neudělá protože se již několik let neprodává, takže jedině nějaká náhražka nebo R134a, tou plním běžně já a není to problém, jak jsem psal vyzkoušeno na mě osobně (R134a místo R12) od roku 2002 po dnešek. Kdybys měl cestu přes Liberec tak ti to zkouknu, a naplním.

Slysel jsem, ze snad nekdo na Hajich (Praha-Haje) by to jeste mel delat - nevite nekdo kontakt?? Nebo jinde v Praze, kde nenecham majlant a odjedu bez starosti?
Liberec je prece jen dost z ruky :?
Diky!
Starosta
Registrovaný
Příspěvky: 767
Registrován: stř 08.08.2007 00:00

#18 Příspěvek od Starosta »

Tak R12 uz opravdu nejspis nikdo nedela, jedine teda prechod na R134a.

Pred nahradni naplni na "R12kovy" klimy, ISCEONem, jsem byl varovan, ze prej to sezere ani ne za rok veskery gumovy tesneni a ze je potreba udelat vic, nez jen naplnit.

U zameny za R134a se zas musi (mel by se) menit olej v kompresoru. Zrejme je potreba ohlidat i typ dehydratoru (pod nadobkou ostrikovacu), jestli do nej smi to novy plnivo. Jinak to prej profici skrz.
Demostenes
Registrovaný
Příspěvky: 1496
Registrován: pát 27.10.2006 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Demostenes »

Starosta píše:Tak R12 uz opravdu nejspis nikdo nedela, jedine teda prechod na R134a.




Mno, r12 ti naplni temer vsude, kde se plni lednicky a mraznicky ;) Me tenkrat jeden typek z klimatizaci kousek u suchdola do jedne takove firmy poslal. Dela se to samozrejme na cerno, ale dela ;)

Zkus tohle cislo:

602 227 482

Meli by mit sidlo nekde kousek u Prahy, jel jsem tam pro r12, ale udelali mi detekci a zjistili, ze utika kompresor.
Starosta
Registrovaný
Příspěvky: 767
Registrován: stř 08.08.2007 00:00

#20 Příspěvek od Starosta »

S krizkem po funuse, ale dik.
Odpovědět