Tohle je takový povídání, který by si měl přečíst každý potencionální zájemce o E34, ať ví na čem bude. Klimatizace ve většině E34 je je založena na médiu R12, což je notoricky známý a dnes již nepoužívaný freon. Od jistého roku (asi 92, 91 ještě ne) se v autech začalo používat médium R134a, (nějakej chlorfosfát nebo tak něco). Neobsahuje freon, greenpeace můžou vopruzovat jinde. Obecně platí, že R12 je účinnější než R134a, R12 se nedá dnes již téměř sehnat (já ale vím kde, tak se kdyžtak optejte) a je drahá (cca tisíc KČ za kilo) Místo R12 se dají dnes sehnat různé náhražky, které jsou zhruba na cenně R143a, jejich účinnost je tamtéž nebo nižší. Jejich R-čísla psát nebudu, je jich plno.. Systém na R12 se nesmí naplnit R134a a opačně !!!. E34 má jednu z největších náplní co existuje, necelé dvě kila (1925 g), což nemá ve světě autoklimatizací obdoby (pro srovnání, Ford Scorpio, jestli si dobře pamatuju 850g, větší auta kolem kila). Jedinej trumf co znám je E23 (sedma co byla před E34), která sežere kolem dvouapůl kila. Co to v praxi znamená, moje čerstvě naplněná sedmička originální R12kou ma na výstupu ventilátorů na palubce při venkovní teplotě 25C něco mezi jedním a dvěma stupni C. Ve Scorpiu za stejných podmínek s náhražkou R12ky tam měl 5-6. Možná se to zdá jako malicherný rozdíl, ale v principu a výsledném efektu to je znát.
Teď bych rád vyvrátil jeden mýtus, mýtus o tom že R134a je lepší a nemusí se kontrolovat a doplňovat oproti R12, je to nesmysl, nesmysl pramenící z nedávné doby, kdy auta s R134a byla mladá a ještě v pořádku. Už dneska Vám klimatizák který doplňuje toto vyvrátí. Systém klimatizace je komplikovaný, všude samé spoje, střídají se tam vysoko a nízkotlaká vedení, tlak se mění, roste až k osmi atmosférám, médium se mění na plyn a kapalinu a tak dále, plyn snáže unikne netěstnostma než kapalina, a o tom to všechno je. Pro srovnání, jezdil jsem s mondeem '95, auto nebylo po nějaký vážný havárce, ale loni už náplň klimy byla na rok a půl. Drobné netěsnosti se někde našly. Když jsem ještě 'dělal do fordů' , měl jsem Granadu 2.8 Ghia, rok 81. Auto omlácený , bral jsem ho víceméně v rozkladu, o klimu se stoprocentně v letech 95-98 nikdo nestaral ale i v tom 98mym měla na výstupu 4C a ja tehdá o technicích na klimatizaci slyšel jen z vyprávění. Když si to tak uvědomuju, tak to byla jedina věc co v tom autě byla stoprocentní. Z úniků si nedělejte moc hlavu, jestliže náplň v dvanácti a víceletým autě vydrží rok a půl nebo víc, tak bych to vůbec neřešil, dva tisíce investice za dva roky považuju jako pakatel, protože sedmička nás vysaje jinde mnohem víc



A konkrétněji, co nás může u E34 čekat. Klima nepoběží protože v ní nebude dost náplně (kompresor nesepne, když náplň klesne pod určitou mez). Nebo jsme koupili sedmu, předchozí majitel se dušoval jak klimu nechal doplnit, ale po dvou měsících jsme bez klimy. E34 a E34 ostatně taky, trpí na chladič klimatizace. Trochu teorie: rám chladiče je ocelový, trubky hliníkové, barva moc nevydrží, v zimě se dostane sůl na spoj ocel-hliník, vznikne galvanický článek, který to rozežere. Trochu praxe: 9 z 10 baworáků, který mají problém s klimou ho mají tady. Detekční látka únik pozná spolehlivě a vy taktéž, když vám bude předchozí majitel tvrdit jak to plnil a ono to po pravdě nějakej ten měsíc vydrží, tak se dá letmým pohledem zjistit jak se věci maj. Oblíbené místo E34ek je levý dolní roh ve směru jízdy (i E34ek), stačí vytáhnout ten gril vedle mlhovky a je tam vidět. Málokdy pravý, ale vyloučit ho nemůžeme. !!! Rozhodně si toto prohlédněte před koupí !!! Jako prevence je čistota - půl zdraví klimy, vapkou přes ten gril v zimě v létě čas od času umejt. Výměna chladiče je principiálně triviální, sundat přední nárazník je u E34 sranda, pak už to jsou jen dva šrouby nahoře a připojení chladiče. Tam může nastat problém, to připojení, dvě trubky, plus převlečné matky, celkově nazývané holendr, bude tak zažrané, že to nemusí jít povolit. Ty holendry jsou buď měděné (lepší případ, to obvykle jde) nebo a to pravděpodobněji hliníkové a to jít nemusí. Povolit to půjde po nahřátí autogenem, ale matky to nemusí přežít. Moje to vydržely, blbě mi šla jen jedna trubka, druhá šla povolit dobrovolně. V případě selhání musí klimatizák, nebo kdo to bude dělat, ty holendry uříznout a navařit nový (připravte si tak 600-1000KČ) Nový chladič, kvalitní z druhovýroby, stojí cca 5500 s DPH, kupovat ho z vrakoviště nedoporučuju.
Co dál v klimě máme, její srdce - kompresor, pro sedmičku je několik typů, časem dodám v jaký je jaký, mají takový vypečená jména jako Nippondisendo, Seiko-Seike a podobně. Neni to důležitý, kompresor je obvykle v pořádku. Stejně tak spojka kompresoru.
Obvyklé problematické místo je 'reciever / drier' sorry, ale nemůžu si vybavit český název, je to taková bomba pod pravým světlem, pod nádobou odstřikovače. Celkem drahá, ale sama o sobě vydrží, není-li zanesená, což by být neměla. Na tomto je spínač, nejdřív byly používaný tři spínače, od cca 89 je používán jeden s třemi funkcema (a dvoumi konektorama) Ten rád netěsní, novej stojí kolem 3-4 tisíc, použitej se dá sehnat za litr. Jo a opět to může být etuda pro autogen. Sice to je neobvyklé, ale v mém případě to tak bylo.
Poslední vypečená věc je nefunkční přídavný větrák. Jeho funkčnost je pro klimu velmi důležitá, obvyklé poruchy a testy jsou v sekci o chlazení. Jestli vám nejde, můžete vyvařit auto aniž by jelo. Zní to bláznivě, ale má to logiku a mně se to stalo. Jde o to, že chladič klimy může mít 100-150 C, když není chlazen, za jízdy nápor vzduchu a klasická vrtule motor a vše okolo uchladí, pojedete se zaplou klimou až do konce cesty, zastavíte na slunci a odejdete a vrátíte se k vyvařenýmu autu. Od rozpáleného chladiče klimy se vyvaří normální chladič a kapalina vyteče ven z expanzní nádobky. Mně to vyvařilo skoro dva litry a to venku nebylo zrovna vedro. S tím souvisí problémy se zavzdušněním systeému (viz sekce chlazení) a jiné. Jestli máte takový stav a ještě jste nepřivedli větrák k životu, vypínejte klimu aspoň 15 minut před cílem aby se stihla sama ochladit náporem vzduchu. Jak už jsem říkal, oprava větráku je v sekci chlazení.
Na závěr, chladič klimatizace potřebuje být chlazen, a to pořádně když jste v zácpách a je opravdu horko. Proto potřebuje přívod vzduchu. Jestli neznáte dokonale původ Vašeho auta, dejte si na to pozor. Častá věc je tato. Auto je po lehkém (či těžkém

Na závěr si dáme čelní fotku, částečně odstrojeno, s popiskama.
http://www.ukazto.com/img/er7klima.jpg
1.- Toto je odpor, 0.5 Ohmů, 100 Wattů, zapojený do obvodu větráku a má nastarosti pomalé otáčky
2. - KRITICKÉ MÍSTO - zde odejde 90% chladičů
3. - Toto jsou ty "holendry"
4. - Tahle zamotaná trubka před větrákem je chladič kapaliny do posilovače řízení.
5. - Na tomto místě, a není to vidět, je Reciever / Drier