EDIT 2.1.09: bylo to na e34 TDS
Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 
Větrák klimy nehce vypnout
-
Player1
- Registrovaný
- Příspěvky: 1474
- Registrován: úte 30.08.2005 00:00
- Bydliště: Šternberk
- Klubové ID: 754
- Kontaktovat uživatele:
Mám problém: Když jedu, tak se mi zapne vrtule klimy a nechce vypnout, ani když vypnu motor, vytáhnu klíčky, prostě nic. Teplota motoru je ok, tím to není. Musel sem vytáhnout pojistku, aby mi to nevyžralo baterku. Mám asi nějaký pojebaný ty tlačítka na klimu, uzavřenej okruh a vyhřívání skla. Čím to že ta mrcha nechce vypnout? Stalo se to někomu? díky
EDIT 2.1.09: bylo to na e34 TDS
EDIT 2.1.09: bylo to na e34 TDS
-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Jestli správně chápu, tak i bez zapnutí klíčku větrák klimy běží. Větrák je spínán pomocí relé. Když nevíš, které to je (pod kapotou nebo ve schránce spolujezdce), zkus postupně relátka vytahovat - nutno odjistit záchyty. Pokud správné relé vytáhneš, větrák se vypne, jako když vytáhneš tu pojistku. Potom jsou možnosti :
- relé po opětovném zasunutí necvakne = má napevno spečené spínací kontakty a proto je trvale sepnutý větrák klimy - vyměnit za jiné, můžeš si půjčit podobné hned vedle
- relé po opětovném zasunutí cvakne = relé je v pořádku, ale má přivedeno napětí nebo kostru vozidla, které způsobuje jeho spínání. Je nutno zjistit původ tohoto napětí nebo uzemnění. Možnosti :
- větrák klimy pomáhá chlazení velkého chladiče, kontrola čidla přehřátí motoru i když teplota je OK. Mohou být upadlé dráty a zkratují na kostru. Čidla spínají tak, že sepnou na kostru, + je na relátku trvale.
- větrák klimy je spínán čidlem teploty klimatizace, kontrola čidla
- větrák klimy se spouští při "uzavřeném okruhu cirkulace vzduchu" tzv. režim A, kdy systém detekuje škodlivé látky ve vnějším vzduchu. Zkusit prostříknout tlačítka roztokem na bázi alkoholu nebo éteru - velmi málo pravděpodobné. Snad toto pomůže, dej vědět jak se situace vyvíjí.
- relé po opětovném zasunutí necvakne = má napevno spečené spínací kontakty a proto je trvale sepnutý větrák klimy - vyměnit za jiné, můžeš si půjčit podobné hned vedle
- relé po opětovném zasunutí cvakne = relé je v pořádku, ale má přivedeno napětí nebo kostru vozidla, které způsobuje jeho spínání. Je nutno zjistit původ tohoto napětí nebo uzemnění. Možnosti :
- větrák klimy pomáhá chlazení velkého chladiče, kontrola čidla přehřátí motoru i když teplota je OK. Mohou být upadlé dráty a zkratují na kostru. Čidla spínají tak, že sepnou na kostru, + je na relátku trvale.
- větrák klimy je spínán čidlem teploty klimatizace, kontrola čidla
- větrák klimy se spouští při "uzavřeném okruhu cirkulace vzduchu" tzv. režim A, kdy systém detekuje škodlivé látky ve vnějším vzduchu. Zkusit prostříknout tlačítka roztokem na bázi alkoholu nebo éteru - velmi málo pravděpodobné. Snad toto pomůže, dej vědět jak se situace vyvíjí.
-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Takže doporučuji znova zkontrolovat patici relé = RelaisSokel. Může tam být vlhkost nebo úplně zuhelnatělý konektor, který bude způsobovat spínání. Dále také relé, buď rozebrat a zkontrolovat, nebo celé vyměnit. Spínací kontakty se vrací-odpínají pomocí pružinky. Tato pružinka v relé může být prasklá nebo unavená. Takže k sepnutí kontaktů by mohlo dojít i při přejetí terénní nerovnosti a pod. Nebo míra nasycení jádra cívky je dostatečná (remanentní magnetismus) k udržení kontaktů v sepnuté poloze, i když už cívkou proud neprochází. V obou případech by to mohlo znamenat vybití baterie případně havárii ventilátoru.
Je to sice trochu OT, na dálku něco opravovat, ale když to funguje
Je to sice trochu OT, na dálku něco opravovat, ale když to funguje
-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Musíš vyndat filtr klimy u spojujezdce, potom dno toho filtru na najdeš schránku s řídící jednotkou motoru. K otevření potřebuješ imbus klíče. Sundej víko (pozor na těsnění) a uvidíš tohle :

rear RH side of engine compartment in electronics box
K201 Auxiliary fan relay, stage 3
X1732 Component connector (9 -pin, Black), Auxiliary fan relay, stage 3
Najdeš to ve WDS - tohle si spusť v IE, v Mozille to nejde :
http://rubin.dyndns.info/Bimmer/WDS/rel ... /index.htm a do toho okna vlevo dole si napiš fan relay nebo X1732. Ale musíš mít nainstalovanou Javu a SVGView_en.exe nebo SVGView_de.exe, podle toho, jakou jazykovou verzi chceš používat. Pokud to bude hlásit chybu, tak na obrazovce jsou přímo odkazy ke stažení.

rear RH side of engine compartment in electronics box
K201 Auxiliary fan relay, stage 3
X1732 Component connector (9 -pin, Black), Auxiliary fan relay, stage 3
Najdeš to ve WDS - tohle si spusť v IE, v Mozille to nejde :
http://rubin.dyndns.info/Bimmer/WDS/rel ... /index.htm a do toho okna vlevo dole si napiš fan relay nebo X1732. Ale musíš mít nainstalovanou Javu a SVGView_en.exe nebo SVGView_de.exe, podle toho, jakou jazykovou verzi chceš používat. Pokud to bude hlásit chybu, tak na obrazovce jsou přímo odkazy ke stažení.
-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Těžko říci, které relátko vyměnit - podle toho, co to dělá nebo nedělá. V nadpisu je - nejde vypnout. Ale jakými otáčkami se točí: Naplno, nebo jen na první stupeň? Funkci ventilátoru ovlivňují relátka K21, K22 a K201 v součinnosti, podle teploty motoru a teploty náplně klimatizace. Teplotu klimatizace ale teď neřeším.
Fungovat by to mělo takto :
- při zapnutí klimy se automaticky zapne el. větrák na nejnižší stupeň (Stage1), t.j. před dva odpory na bloku M9.
- při teplotě chladící kapaliny nad 91 stupňů Celsia sepne Stage2 (=jen přes jeden odpor) a ventilátor klimy pomáhá chladit chladič motoru, z druhé strany to žene vrtule přes viskospojku.
- při teplotě chladící kapaliny nad 104 stupňů Celsia sepne Stage3 (=bez předřadných odporů) a pomáhá stejně, jako u Stage2.
Buď si to najdi ve WDS http://rubin.dyndns.info/Bimmer/WDS/rel ... /index.htm po zadání "Auxiliary fan stage 1" (2 a 3), nebo se podívej na tyto obrázky. Ale musíš je otevřít v IE. Potom si ty obrázky ulož, já je z toho serveru zase smáznu (není místo).
http://sweb.cz/vs31/SP0000002067_Stage1.svgz
http://sweb.cz/vs31/SP0000002068_Stage2.svgz
http://sweb.cz/vs31/SP0000002069_Stage3.svgz
Takže vyndat relátka a vyzkoušet jejich funkci měřením. Taky vyzkoušej, jestli se Ti roztočí větrák při zapnutí klimatizace. To další asi při současných teplotách nevyzkoušíš.
No a ten sensor množství oleje je na spodku olejové vany viz obrázek.


Fungovat by to mělo takto :
- při zapnutí klimy se automaticky zapne el. větrák na nejnižší stupeň (Stage1), t.j. před dva odpory na bloku M9.
- při teplotě chladící kapaliny nad 91 stupňů Celsia sepne Stage2 (=jen přes jeden odpor) a ventilátor klimy pomáhá chladit chladič motoru, z druhé strany to žene vrtule přes viskospojku.
- při teplotě chladící kapaliny nad 104 stupňů Celsia sepne Stage3 (=bez předřadných odporů) a pomáhá stejně, jako u Stage2.
Buď si to najdi ve WDS http://rubin.dyndns.info/Bimmer/WDS/rel ... /index.htm po zadání "Auxiliary fan stage 1" (2 a 3), nebo se podívej na tyto obrázky. Ale musíš je otevřít v IE. Potom si ty obrázky ulož, já je z toho serveru zase smáznu (není místo).
http://sweb.cz/vs31/SP0000002067_Stage1.svgz
http://sweb.cz/vs31/SP0000002068_Stage2.svgz
http://sweb.cz/vs31/SP0000002069_Stage3.svgz
Takže vyndat relátka a vyzkoušet jejich funkci měřením. Taky vyzkoušej, jestli se Ti roztočí větrák při zapnutí klimatizace. To další asi při současných teplotách nevyzkoušíš.
No a ten sensor množství oleje je na spodku olejové vany viz obrázek.

-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Není to tak jednoduché.
To relé K21 vyzkoušej, jestli cvaká a ohmetrem jestli tedy převádí napětí mezi kontakty (8 - 4) a (6 - 2). Dalším předpokladem je, že nejsou spálené pojistky F7 a F20. Tím bychom vyřešili ten problém z diagnostiky.
Podle mne ale bude chyba v těch odporech. Takže na konektor od větráku X82 vyzkoušej ještě připojit 12 Voltů. Na kontakty 2,3 a 4 (+), 1=vždy kostra. Jestli se bude větrák točit různou intenzitou.
To relé K21 vyzkoušej, jestli cvaká a ohmetrem jestli tedy převádí napětí mezi kontakty (8 - 4) a (6 - 2). Dalším předpokladem je, že nejsou spálené pojistky F7 a F20. Tím bychom vyřešili ten problém z diagnostiky.
Podle mne ale bude chyba v těch odporech. Takže na konektor od větráku X82 vyzkoušej ještě připojit 12 Voltů. Na kontakty 2,3 a 4 (+), 1=vždy kostra. Jestli se bude větrák točit různou intenzitou.
-
Studna
- Registrovaný
- Příspěvky: 735
- Registrován: sob 23.04.2005 00:00
- Bydliště: Vrbičany
- Klubové ID: 1198
Relé jsem zkoušel jiný a nic, takže je asi ok, ale po zasunutí jsem necítil že by cvaklo, zkoušel jsem 3ks, změřit se mi ho nepovedlo, nějak jsem si nebyl jistej jak, pojistky jsou ok. Je to asi tím odporem na stage 1. Napojil jsem ventilátor přímo na 12V. Pin2 nic, pin3 roztočil se na menší otáčky, pin4 točil se jak pitomej. Takže co teď, jde ten odpor vyměnit, nebo musím novej ventilátor?
-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Nevadí, k relátku se vrátíme, vyfoť mi to relé ze strany kontaktů a pošli mailem.
Ten první odpor bude špatný, ale nepotřebuješ nový ventilátor, potřebuješ "Rezistor repair kit", BMW číslo 67328371873, je to Pos. 8 na http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=64&fg=55 , cena 30 Euro. Náhrada v komerčních součástkách by se určitě našla, ale já neznám tu hodnotu odporu a jeho "Watáž", možná by někdo mohl poradit.
Ten první odpor bude špatný, ale nepotřebuješ nový ventilátor, potřebuješ "Rezistor repair kit", BMW číslo 67328371873, je to Pos. 8 na http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=64&fg=55 , cena 30 Euro. Náhrada v komerčních součástkách by se určitě našla, ale já neznám tu hodnotu odporu a jeho "Watáž", možná by někdo mohl poradit.
-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
No tak to jsou spirály do vařiče, to radši kup nové nebo se zeptej na nějakém vrakovišti, pokud bude celý větrák za rozumnou cenu. Jinak fotky jsou v tomhle vlákně, je tam i jejich autor, tak se ho zeptej, jak to opravoval - http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... ry&start=0
-
Studna
- Registrovaný
- Příspěvky: 735
- Registrován: sob 23.04.2005 00:00
- Bydliště: Vrbičany
- Klubové ID: 1198
to jo. Jen tak jsem se koukal po netu na rezistory a podobné hodnoty jsou za ranec. Ještě ti vyfotím to relé a i ten můj kaslík, mám to tam trochu jinak než je na obrázcích. Docela mi trvalo než jsem to dokázal identifikovat. V tom vlákně řeší vnitřní ventilátor rozvodu vzduchu v autě, mě nejde ten venkovní u chladiče. Ale v podstatě je to podobný, odpory vyměnit zvládnu, ale sehnat je. Asi to vezmu origo z Autecu.
-
starML
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2456
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
To relé vyfoť nebo se podívej na http://bmwfans.info/original/E39/Lim/52 ... l-61_0178/ a napiš, které to je. Ale v podstatě, když na to relé K21 zapojíš 12 Voltů -
(+) na kontakt 86 a
(-) na kontakt 85, tak relé musí cvakat a při sepnutí budou ve zkratu kontakty 30 a 87. Nevím proč, ale myslím si, že to bude to relé na pos. 1. Že ty fotky z WDS nevypadají přesně, jak to máš ty neřeš, něco je víc, něco míň rozebrané. A hlavně musíš projít všechny možné obrázky, schémata a texty, které Ti to heslo (např. K21) ukáže, odshora až dolů a pak se vrátit a podívat se do popisu, pro který typ auta to je. Tam jsou totiž všechny, diesel, benzín, s pravým řízením, touringy to mívají trošku jinak atd.
Ty odpory kup u BMW, ale stejně budeš muset (asi) pájet. Jenže když si vzpomenu, tak 95% odporů bývá poškozeno u přívodu, málo kdy někde uprostřed, pokud není poškozen mechanicky. Takže když zjistíš, že je upadlý jeden z konců spirály, tak ji trošku zkrať. Ten odpor se moc nezmění, když mu odebereš jeden závit a dobře znova zaletuj a ušetříš. Připomínám očistit obě části na čistý kov, cín, kalafuna, pořádná pájka.
(+) na kontakt 86 a
(-) na kontakt 85, tak relé musí cvakat a při sepnutí budou ve zkratu kontakty 30 a 87. Nevím proč, ale myslím si, že to bude to relé na pos. 1. Že ty fotky z WDS nevypadají přesně, jak to máš ty neřeš, něco je víc, něco míň rozebrané. A hlavně musíš projít všechny možné obrázky, schémata a texty, které Ti to heslo (např. K21) ukáže, odshora až dolů a pak se vrátit a podívat se do popisu, pro který typ auta to je. Tam jsou totiž všechny, diesel, benzín, s pravým řízením, touringy to mívají trošku jinak atd.
Ty odpory kup u BMW, ale stejně budeš muset (asi) pájet. Jenže když si vzpomenu, tak 95% odporů bývá poškozeno u přívodu, málo kdy někde uprostřed, pokud není poškozen mechanicky. Takže když zjistíš, že je upadlý jeden z konců spirály, tak ji trošku zkrať. Ten odpor se moc nezmění, když mu odebereš jeden závit a dobře znova zaletuj a ušetříš. Připomínám očistit obě části na čistý kov, cín, kalafuna, pořádná pájka.
