Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

nizky tlak v chl. soustave

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Odpovědět
Zpráva
Autor
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#1 Příspěvek od ajfel »

menil jsem na M50 termostat a kdyz jsem to zkousel odvzdusnovat, moc to neslo. slo trochu vzduchu a pak nic ... (na vickrat jsem to nejak odvzdusnil, ale nebylo to ono)

koukal jsem na vicko - 1.4Baru - patri tam 2 .. rikal jsem si, kdovi co to je ...
Koupil jsem nove vicko (v BMW), ale situace je stejna ...

pri zahratem motoru a povoleni vicka tam neni tlak - nebo je minimalni ...

voda neubyva - kdyz tak hodne malo .... mozna nekde trochu hadici, neprochazel jsem jeste spoje, nemel jsem cas (spis mi to zatim nestalo za to ... ten litr za par tkm jsem zatim prezil a mam dulezitejsi veci, co na aute delat :)

diky za tipy

petr
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#2 Příspěvek od ajfel »

jak to overit?
auto topi, chladi, po vymene termostatu teplota ok (pred ni v lete taky).
dik
petr
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#3 Příspěvek od ajfel »

hmm .. tlak tam neni, to vim sam ... :(
protoze na 318, kdyz povolim vicko, tak ten tlak proste utece ...
(a byvalych autech (ne-bmw) to delalo taky)

tady ne ... povolim vicko a nic. .. nebo utece jenom trochu.

opravdu jinak vse funguje dobre, prisel jsem na to pri tom odvzdusnovani.

DOHADY>>>>
tlak dela pumpa?
ja myslel, ze pumpa jenom honi vodu dokola - tim sice muze vzniknout tlak, ale podle me ne tam velky.
dyt se tam jenom toci lopatky a honi vodu .. tlak vyvolany pumpou vicemene musi zmizet, kdyz se proudeni ustali (rozhybe se vsechna voda) ne?
kdyz se motor vypne, tlak zustava - do vychladnuti ...
<<<<<<

pripadne diky za vysvetleni !

petr
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#4 Příspěvek od ajfel »

ok, moc diky za odpovedi ...
necham to ted teda zatim tak ...
vse se chova jak ma, byl to muj pocit.

byl jsem u kazdeho auta zvykly, ze kdyz otevru zatepla expanzku, vzdycky utika tlak -vzduch - slysitelne ..
tady to nedela byl fakt problem to odvzdusnit - bylo to potreba zahrat na 90 a chvili jet na vyssi otacky a tohle cele asi 3-4x ...
jinak prestal foukat vzduch a nedelalo to nic.
318i jsme odvzdusnil po zahrati napoprve bez problemu a nestih jsem ani spotrebovat pretlak, ktery v soustave byl - a toho upousteneho vzduchu urcite nebylo mene ...

tlak v soustave bude vyssi nez 1bar ...
kdyz vicko na M40 udrzuje tlak 1,4baru a na M50 2bary ...
nebo je to nejaky kriticky tlak, ktereho se vetsinou ani nedosahne ..?
hmmmm .... meril si nekdo tlak v chl. okruhu?

petr
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#5 Příspěvek od ajfel »

alp píše:, nebot expanzka je na velkem okruhu a pres chladic se stihne ochladit (a tim snizit tlak) drive nez do expanzky dojde. V lete je v expanzce tlak trosku jiny, diky vysledne vetsi teplote v expanzce ...


ja myslim, ze tlak je v cele soustave stejny bez ohledu na otevreni cehokoliv ....
tlak se dostane do (termostatem uzavreneho) chladice druhou vetvi ...

hele .. pokud pisu blaboly, opravujte me ..

ale ted me napadlo - bylo to mysleno asi takhle
tlak v expanzce bude zavisly na celkovem ohrati kapaliny, to mas pravdu ... pokud bude ohrata jenom cast kapaliny (maly okruh), bude tlak nizsi nez kdyz se ohreje vsechno vcetne chladice ...

podle me nezavisi na zima/leto, ale jenom na celkove prumerne teplote vody v okruhu ...
asi jsi to tak i myslel .. zejo ..
a to jsem musel napsat 20 radku, abych si to vysvetlil a pochopil to ... :oops:


diky :wink:

petr
ajfel
Registrovaný
Příspěvky: 1164
Registrován: pát 25.02.2005 01:00
Bydliště: Opava

#6 Příspěvek od ajfel »

aha ... tak moc diky za ty odpovedi ...
... a to odvzusneni - u Tebe ... proc to musis tolikrat?
jde Ti trochu vzduchu a pak voda? tzn. ze trva, nez se vyzenou bubliny z okruhu
nebo vzduch - nic - jako u me - tzn. ze je nizky tlak ?
dik :)
petr
Dande
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: úte 06.01.2004 01:00

#7 Příspěvek od Dande »

Když uz se tak bavíte o odvzdušování nechtělo by se Vám napsat či popsat jak se to přesně dělá já to třeba nevímjako spoustu věcí.Mám Tds.Díky
BMWAK
Registrovaný
Příspěvky: 612
Registrován: stř 17.12.2003 01:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od BMWAK »

alp píše:
Dande píše:Když uz se tak bavíte o odvzdušování nechtělo by se Vám napsat či popsat jak se to přesně dělá já to třeba nevímjako spoustu věcí.Mám Tds.Díky


zahrat motor na provozni teplotu, zvysit volnobeh na 3tisice otacek, povolit sroub u expanzni nadrzky (takovej ten malej plastovej) a nechat utikat vzduch, jakmile pujde ven i kapka vody, zavrit. Nechat motor vychladnout, dolejt pripadne vodu.

a cely to opakovat, dokud pujde z odvzdusnovaku vzduch a nebude spravne mnozstvi vody v nadrzce (po rysku)



jinak to tu uz nekolikrat bylo :)


TDs nemá odvzdušnovák!!
Dande
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: úte 06.01.2004 01:00

#9 Příspěvek od Dande »

Díky Alpe :)
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Tlak v chladicí soustavě :Kapalinové chladicí soustavy s přetlakem se začaly používat s nástupem nemrznoucích náplní někdy po roce 1960. Dříve používaná voda s bodem varu okolo 100 °C na uchlazení motorů stačila a v případě mrazů se prostě vypustila.

Nemrznoucí směsi na bázi etylenglykolu (známých jako Fridex apod.) mají kromě větší tepelné roztažnosti i nižší bod varu – obecně v rozmezí 85-95 °C. To je ale (z jiných různých důvodů doporučená) provozní teplota všech moderních spalovacích motorů. Zvýšit teplotu varu kapaliny je možno zvýšením tlaku v soustavě a naopak. Proto byly zkonstruovány přetlakové chladící soustavy, kde se o kontrolu přetlaku stará pojišťovací tlakový ventil (tzv. parovzdušný ventil) ve víčku expanzní nádobky. Vytvořeným přetlakem je bod varu kapaliny kontrolovaně zvýšen na 105—115 °C. Slabší motory mají menší, silnější motory větší přetlak, cca v rozmezí 1,4-2,0 Baru (141- 202kPa). Vyšší tlaky mohou způsobit prasknutí hadic, vytláčení těsnění (=Tvoje gumička pod nádržkou) apod. Např. u E39, motor M52 je hodnota 2,0Bar, najdeš na :
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05 (RADIATOR CAP) pozice 07. Na tomtéž obrázku najdeš odvzdušňovací šroub, (VENT SCREW) pozice 08.

Ventily jsou ale ve víčku dva – jeden přetlakový a jeden podtlakový. Přetlakový umožní vytvoření potřebného přetlaku, podtlakový při ochladnutí systému umožní zpětné přisátí vzduchu do expanzní nádobky. Tím si vlastně motor zpět doplní chladicí kapalinu z expanzní nádobky. Pokud tento podtlakový zpětný ventil nefunguje, je možno najít na vychladlém motoru zdeformované (zplacatělé) hadice – jejich tvar se vyrovná po otevření víčka expanzní nádobky. Hodnotu tohoto podtlaku jsem ale nikde pro BMW nenašel – u jiných vozidel jsem našel hodnoty mezi minus 0,3 až 0,5 Baru. Všechna víčka s těmito ventily jsou bohužel nerozebíratelná a ventily neseřiditelné – kromě tanků a BVP. Přístroje na jejich kontrolu existují a používají se na kontrolu těsnosti chladícího systému - najdeš např. na :
http://www.autoserva.cz/html/diag_chlazeni.php . Na závit expanzní nádobky se namontuje redukce - mezikus, na redukci se nasadí víčko. Ruční pumpičkou se buď vytvoří přetlak a kontrolují se úniky chladící kapaliny = pozná mimo jiné i kdy přepustí přetlakový ventil ve víčku. Nebo to umí vytvořit i podtlak a zkontroluje opačnou funkci. Jenže mechanici to moc používat neumí, „přístroj má vedoucí někde zamčený“ a při těch cenách za práci radši doporučuji prověřit toto :

- podtlak – po delší jízdě a následném vychladnutí motoru vy nemělo docházet k deformaci hadic, při otevírání víčka sleduji hladinu v expanzní nádobce – nemělo by dojít k jejímu velkému úbytku vlivem zpětného nasátí do motoru – protože při chladnutí motoru už to ventil udělal sám. Ale k malému úniku podtlaku dojde vždy.

- přetlak – na víčku musí být v pořádku závit, „O“ kroužky případně jiná těsnění. Víčko musí být správně = dost silně dotaženo, ale ne násilím. TEST : Povolím víčko a střídavě mačkám horní hadici u chladiče – nádobka „dýchá“ okolo víčka. Postupným dotahováním toto „dýchání“ přestane. Pokud nepřestane, motor není schopen si vytvořit přetlak a kapalina bude vařit už při teplotě okolo 90 °C. V rozmezí teplot, kdy ručička teploměru je od „12-ti hodin“ do začátku červeného pole by měla sepnout viskospojka větráku a okolo víčka expanzní nádobky může být slyšet syčení, ale ještě by neměla začít vařit chladicí kapalina – projevuje se to typickým zvukem a silným únikem páry i kapaliny okolo víčka expanzní nádoby. Při otevírání víčka na chladnoucím (ale ne uhnaném) motoru musí vždy dojít k malému úniku přetlaku. Jinak chladící soustava netěsní.

POZOR : Nikdy neotvírat víčko expanzní nádobky na plně zahřátém motoru. Snížením tlaku v soustavě může dojít k tomu, že kapalina začne okamžitě vařit, i když předtím nevařila !! Důvody popsány výše. Navíc skoro všechny chladicí kapaliny jsou jedovaté !!

Přeji Vám hezký den
Pavel H
Registrovaný
Příspěvky: 3694
Registrován: ned 18.01.2004 01:00
Bydliště: Praha

#11 Příspěvek od Pavel H »

Na kontrolu pretlakoveho ventilu je specialni meridlo, ktere vsak lze udelat i v domacich podminkach.
Přílohy
Schránka02.jpg
Schránka02.jpg (40.1 KiB) Zobrazeno 595 x
voko21
Registrovaný
Příspěvky: 1035
Registrován: pát 23.01.2004 01:00
Bydliště: Old Pillsen
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od voko21 »

starML píše:[b]Tlak v chladicí soustavě..................Přeji Vám hezký den


Na tříkolkáře dobrý! :) :wink:
Odpovědět