Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Jak přesně funguje chladící soustava?

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Zpráva
Autor
kourk
Registrovaný
Příspěvky: 499
Registrován: čtv 05.06.2008 00:00

#1 Příspěvek od kourk »

Ahoj chlapi. řešim takový problém.. a potřeboval bych aby mi někdo vysvětlil jak přesně funguje chladící soustava u e36 motor m42.
O co se jedná - všiml jsem si že z expansky ubývá chladící kapalina. Nikde kolem hadic ani pumpy ani jinde jsem nenašel žádné prosaky nic. Vzdy doleju do expansky tak do 3/4 né uplně do plna a během pár dní voda zmizí že je prostě pod polovinou. vzdy jsem to kontroloval za studena. Po ohřátí se množství vody v expansce zvedne. Všiml jsem si že po jízdě byla na chladiči kolem víčka expansky voda. po odšroubování víčka se hladina vody zvedne až začne tlakem vytékat z espanzky. I když za studena byla pod polovinou. Je ten tlak v chladící soustavě normální a má tak být a já mam jen špatné víčko u expanzky že neutěsní ten přetlak, ... nebo je něco špatně jinde a takový přetlak by tam být neměl.? Bojím se prasklé hlavy nebo těsnění.. ale to si moc nemyslím, bubliny z chladiče nejdou.

Tím žádám někoho znalého... ( nebo stačí znalejšího než jsem já.. :) , aby mi popsal system, jakym chladící soustava přesně funguje. Děkuji.
Kami1
Registrovaný
Příspěvky: 1704
Registrován: pát 24.10.2008 00:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 2167

#2 Příspěvek od Kami1 »

za studena ma byt voda na rysce v pulce, za tepla skoro plna - to je ok

takze pokud tam lejes vic, tak to muze pretect
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#3 Příspěvek od Lukino12 »

Az budu doma,poslu ti jak pracuje chladici okruh.Ja resim podobny problem,mam uz ale vse vymeneno,tak ted bych tak potreboval to za studena natlakovat a zjistit jestli nekde nenajdu maly unik(treba na motoru to za tepla nepoznas)
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#4 Příspěvek od Lukino12 »

omlouvam se za kvalitu,ale fotak doma nemam...
Přílohy
IMG044.JPG
IMG044.JPG (182.34 KiB) Zobrazeno 913 x
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#5 Příspěvek od Lukino12 »

:wink:
Přílohy
IMG045.JPG
IMG045.JPG (129.85 KiB) Zobrazeno 912 x
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#6 Příspěvek od Lukino12 »

:)
Přílohy
IMG055.JPG
IMG055.JPG (190.23 KiB) Zobrazeno 911 x
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#7 Příspěvek od Lukino12 »

...
Přílohy
IMG054.JPG
IMG054.JPG (125.36 KiB) Zobrazeno 910 x
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#8 Příspěvek od Lukino12 »

...
Přílohy
IMG057.JPG
IMG057.JPG (190.92 KiB) Zobrazeno 905 x
michal09
Registrovaný
Příspěvky: 2884
Registrován: stř 14.02.2007 01:00
Bydliště: Praha 05
Klubové ID: 1407

#9 Příspěvek od michal09 »

Kour: Kdy jsi začal pozorovat úbytek kapaliny? Co ukazatel teploty, ohřívá se ti auto normálně? Co topení, hřeje na plný výkon? Máš to odvzdušněný?

Lukino: Promiň, ale za studena to natlakuješ těžko.... Právě když je motor ohřátý, zjistíš zda to správně tlakuje, protože při ohřátém motoru pracují všechny komponenty chladícího okruhu a tedy poznáš zda vodní pumpa správně tlačí, zda správně pracuje termostat, zda neni prasklý někde chladič nebo jiná netěsnost. Je to jenom o tom mít oveřenou kapotu a pozorovat co se děje.

Kour: A nějaká nětěsnost víčka expanzky je nesmysl, protože víčko má odtokový kanálek, pro případ že například přestaně tlakovat vodní pumpa, nebo začne tlakovat špatně, aby mohla pod tlakem kapalina kudy odtéct a netkakovala se tak dlouho dokud by expanzka nebo jiná část oběhu nepraska... Doporučuju natočit studený motor, otevřít kapotu a čekat co se začne dít. Přitom můžeš osahávat spodní a horní hadici od chladiče, měly by se začít pomalu zahřívat a tvrdnout, ovšem nemůže být hadice tvrdá tak že nedá zmáčknout, v tom případě je tam abnormální tlak, protože chladící sytém nefunguje správně...
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#10 Příspěvek od Lukino12 »

ja myslim natlakovani testerem,nekde v servisu,nebo jestli ho od nekoho pujcim...za tepla totiz nepoznas uniky tam kde je to horke,treba na motoru,protoze to tam hned vysycha.Prave kvuli tomu se ted uz priklanim k zavade typu,ze to nekde trosku unika,nez ze by na to mel vliv nejaky z komponentu chladici soustavy,protoze jak jsem drive psal,mam uz snad vse vymenene...ted uz zbyva leda tak chladic a ten si myslim ze je spis v zalostnem stavu,podle toho jak jsem mel odpojene hadice a co jsem tam videl.
xSAFA
Registrovaný
Příspěvky: 3460
Registrován: sob 21.07.2007 00:00
Bydliště: Přerov
Klubové ID: 1477
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od xSAFA »

Nečet sem vše, nevím co je tu psáno tak pokud již někdo psal omlouvám se... M42 neznám ale bude to myslím podobné jako u M52, kde se leje kapalina zhruba do "poloviny" chladiče. Za tepla pak stoupne kus pod horní okraj, když po ohřátí otevřeš víčko začne valit voda ven - to je normální, je to tlakový systém. Pokud leješ vody víc než je potřeba, systém ten přebytek foukne ven přes víčko chladiče, takže mám ten pocit, že jen leješ moc kapaliny. Být tebou koupím za pár korun pro jistotu nové víčko a pak doleju správné množství vody. Pokud se bude hladina držet a auto se nebude přhřívat je vše v pořádku.

U neorigo chladičů bývají někdy špatně značené rysky MIN MAX a může to mást.
Crixallis
Registrovaný
Příspěvky: 198
Registrován: ned 26.06.2011 00:00
Bydliště: Praha-Západ
Klubové ID: 2929

#12 Příspěvek od Crixallis »

čaute,

mám menší dotaz týkající se též chlazení a nechci kvůli tomu zakládat nové téma. u e36 323 mám obdobnou věc, a to že se voda nechce zahřát na optimální teplotu, cirkuluje až moc a nestíhá se zahřát, takže krom studenějšího motoru nehřeje ani moc topení. Podle toho co jsem tak všude četl a zjišťoval by to měl být termostat (aspon doufám).

Zeptat se chci tedy na to jestli stačí dle ETK koupit jen termostat nebo ještě něco k němu a jestli to lze vyměnit doma v garáži nebo je to komplikovanější a musím to hodit nějakýmu servisákovi.

Díky
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#13 Příspěvek od Lukino12 »

Podle toho co tu pises to vypada skutecne na termostat,zustal sprajcnuty v otevrenem stavu.Myslim si,ze pokud jsi aspon trosku technicky zrucny,tak to zvladnes bez pomoci udelat sam.Tady ti k tomu posilam mensi poctenicko at tam neco nahodou nezdupes.Tak a ted se muzes pustit do prace :wink: Hodne stesti.
Přílohy
IMG061.JPG
IMG061.JPG (155.83 KiB) Zobrazeno 796 x
IMG060.JPG
IMG060.JPG (151.85 KiB) Zobrazeno 796 x
IMG056.JPG
IMG056.JPG (166.08 KiB) Zobrazeno 796 x
IMG055.JPG
IMG055.JPG (152.39 KiB) Zobrazeno 796 x
IMG054.JPG
IMG054.JPG (159.44 KiB) Zobrazeno 796 x
Crixallis
Registrovaný
Příspěvky: 198
Registrován: ned 26.06.2011 00:00
Bydliště: Praha-Západ
Klubové ID: 2929

#14 Příspěvek od Crixallis »

díky moc! nějaký úkony co se daly zvládnout bez pomoci jsem už na autě prováděl a tohle nevypadá nějak extra složitě. takže to snad půjde :wink:
Crixallis
Registrovaný
Příspěvky: 198
Registrován: ned 26.06.2011 00:00
Bydliště: Praha-Západ
Klubové ID: 2929

#15 Příspěvek od Crixallis »

a dle ETK by mě teda měl stačit díl číslo 5 a 6? ještě se v demontáži píše o papírovém kroužku...
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... 1%C2%A0083
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#16 Příspěvek od Lukino12 »

jasne 5,6 a 7,8 taky.uz to mas rozebrane?doporucuju,prvne,pokud s autem nikde nespechas tak prvne rozebrat a pak az objednat,at je to na tuti jasne ze ty dily vypadaji skutecne takhle,ja jsem taky az teprve nedavno zjistil ze u M43 motoru je vice rozdilnych dilu.
Crixallis
Registrovaný
Příspěvky: 198
Registrován: ned 26.06.2011 00:00
Bydliště: Praha-Západ
Klubové ID: 2929

#17 Příspěvek od Crixallis »

tak termostat vymeneny, vypada to ze to i tesni a teplota vody je na normalu.

ALE po celou dobu odvzdusnovani se nesepl velky okruh, a je pravdepodobný že je tam někde možná ještě vzduch. Autu jsem nakladal a zahrival pomerne dost ale delal jsem to vice mene venku, tak mam za to, že se motor stihal chladit tou teplotou venku (-12°C), proto se asi nesepnul velky okruh. Nebylo to potřeba.

případně jestli vás napadá čím by to mohlo být, nebo jestli je to ok. když jsem to byl projet tak teplota vody stale ok, vubec nekolisala,a kdyz jsem kontroloval stav vody,tak tam byla polovina takze jsem dolejval. díky!
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#18 Příspěvek od Lukino12 »

polovina nadrzky?nebo polovina toho co tam ma byt?protoze to je trosku rozdil,nebo takrka v polovine nadrzky je ryska max,ja davam chlad kapalinu kdyz ji menim asi centimetr pod rysku max.Hele,asi na tom neco bude tech -12 °C protoze jsem jel nejakych 50km a topeni vubec nezacalo topit az po dvaceti kilometrech jizdy jsem zastavil cely nasrany a zacal jsem zjistovat co se deje.A verdikt:hadice co jde k termostatu,byla vlazna,otevru odvzdusnovak na chladici a kapalina jde ven krasne bez bublin,takze to je ok stav kapaliny v nadobce taky ok.tak jsem motor trochu prohral na miste a pak uz se topeni zacalo trosku chytat i kdyz ani na 32° v aute to nebyla zadna slava.Jeste bych to videl zkusit jednu vec,naprat pred chladic decku v tech krutych mrazech by to snad melo pomoct i kdyz to Bmw moc nedoporucuje a ja nebudu jezdit s podchlazenym motorem a s topenim bez vykonu.
Crixallis
Registrovaný
Příspěvky: 198
Registrován: ned 26.06.2011 00:00
Bydliště: Praha-Západ
Klubové ID: 2929

#19 Příspěvek od Crixallis »

No nalil jsem tam tak 8 litru, takze ne celych tech 10,5 jak by melo byt. asi tam neco zbylo z předchozi. Jinak po tom projeti jsem dolival pul nadrzky. Topeni na 25 stupnu topi naprosto bezvadne, nemluve o 32 stupnich. a teplota vody je vazne ucebnicova. akorat si nejsem jistej, ze kdyz povolim ten odvzdusnovaci ventil(po dostatecnem zahrati motoru), ze vzdy zacne vytekat kapalina. dnes to jeste vyzkousim a uvidime.
Lukino12
Registrovaný
Příspěvky: 228
Registrován: pon 18.07.2011 00:00
Bydliště: Frenštát pod Radhošťem

#20 Příspěvek od Lukino12 »

tak jak se neprojevuje neco podivneho treba rychlyy ubytek kapaliny,netopeni,vyvreni nebo neco jineho,tak je to vcajku ne...jenze u me mi je divne ze to i po takove strece netopi,kdyz rikas ze tobe to topi normalne a vse funguje jak ma.
Odpovědět