Jurasis chtěl naznačit, že na provětrání vnitřku vozu spotřebujete stejné množství energie, tj. větrák na plný výkon a minutu, nebo třetinový výkon po dobu 3 minut. To platí ! A totéž platí, že pro ochlazení kondenzátoru klimatizace poběží větrák buď minutu na plný výkon, nebo 3 minuty na třetinový. Takže na totéž spotřebujeme stejné množství energie, jde o to jakým způsobem - rychle nebo plynule.
Tady se dostáváme k okamžitému příkonu, který je přiváděn na motor větráku. Jestliže uvážím, že jeho obvod je chráněn pojistkou F75 (50A) a pojistky se dimezují na 120-130% běžného proudu, při napětí 12 Voltů mi vychází proud okolo 40 ampér, příkon do 500 Wattů, odpor vinutí motoru 0,3 Ohmu. Předřadné odpory mají hodnoty 0,5 Ohmu pro 1.stupeň a 0,2 Ohmu pro 2. stupeň. (T613 - tyhle hodnoty běžným měřákem nezměříš, budou se jevit jako zkrat.)
Když to všechno spočítám, vychází mi že :
- na 1.stupeň má větrák příkon cca 140W, spíná K21, odpovídá 30%
- na 2.stupeň má větrák příkon cca 290W, spíná K22, odpovídá 60%
- na 3.stupeň to jde na přímo ==> 500W, spíná K201,odpovídá 100%
Více je v této tabulce
http://vs31.sweb.cz//Regulace_vetraku.doc
Jako nejdůležitější beru upozornění, že "spálený první předřadný odpor většinou indikuje PRORAŽENÉ vinutí motoru." Takže větrák je třeba vyzkoušet, jestli jde naplno (kdo to pozná??:D ) a zbytečně neinvestovat do odporů. Přidám i jeden vlastní postřeh - na lopatkách vrtule bývá kovové sponka v různé vzdálenosti od středu a slouží jako závaží na vyvážení plastového odlitku. Pokud zkoroduje a odpadne, vrtule bude hlučná. Zalepit kapičkou vteřinového lepidla se vyplatí, ne šroubek, ne tavnou pistolí, to by váhu zvětšilo.
Docela dobré stránky, i pro laiky:
http://resenafyzika.ic.cz/elektrina.htm
http://www.8bitu.cz/clanek/zaklady-elek ... rezistoru/