myslim, že je toho tady o tom už dost napsáno, ale budiž.
Ve viscospojce je olej s bimetalem a taková rohatka. když je ten hliníkový žebrovaný obal studený, protáčí se vrtule vůči hřídely unašeče (vodního čerpadla) volně. pokud jí zahřejeme na nějakou teplotu (někde jsem četl 75-85°C) tak se vrtule sepne na unášecí hřídel a točí se s ní. Je tam ještě ten olej a jen podle roztažnosti působí mezi hřídelí a vrtulí, takže to není jen vypnuta a zapnuto, ale trochu se to přizpůsobuje podmínkám....
Visco-spojka na vrtuli - kontrola funkce:
Po studeném startu je chvíli (cca 1-3 minuty) unášená, než se kapalina přeleje do vnější komory - spojka se uvolní.
Následně je při zkoušení funkce možno vrtuli za chodu zastavit (stočené noviny jsou asi nejdostupnější bezpečný prostředek...).
Pokud teplota samotného tělesa spojky dosáhne 80°C, začíná spojka unášet vrtuli - pak samozřejmě noviny rozseká.
Jestliže ji lze takto zastavit, pak samozřejmě neunáší => špatná funkce.
Při vychládání má určitou hysterezi - uvolnění nastane na cca 65°C teploty tělesa spojky
FAQ - Exx viscospojka-problematika,zkouska
-
all
- Registrovaný
- Příspěvky: 1548
- Registrován: úte 02.01.2007 01:00
- Bydliště: Kutná Hora
- Klubové ID: 1018
-
Killca
- Registrovaný
- Příspěvky: 6784
- Registrován: ned 14.10.2007 00:00
- Bydliště: Praha 5
- Klubové ID: 1648
-
CermisE36
- Registrovaný
- Příspěvky: 742
- Registrován: ned 05.07.2009 00:00
- Bydliště: Brno
- Klubové ID: 3384
-
koty
- Registrovaný
- Příspěvky: 274
- Registrován: ned 29.03.2009 01:00
- Bydliště: Odolena Voda
- Klubové ID: 1943
-
CermisE36
- Registrovaný
- Příspěvky: 742
- Registrován: ned 05.07.2009 00:00
- Bydliště: Brno
- Klubové ID: 3384

a vpravo Killca 