Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

E90 - Výměna disků z 18" na 19"

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
adamReznicek
Registrovaný
Příspěvky: 96
Registrován: pát 09.08.2019 19:13
Bydliště: BMW E90 LCI, 320i 125kw N43

E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#1 Příspěvek od adamReznicek »

Čus lidi,

snad se máte všichni v tomhle šíleném stavu dobře...

Každopádně přemýšlím, že na léto pořádím 19" kola, ale mám otázky.
Když jsem auto kupoval, tak bylo obuto do 18" 225/40 R18 (zadní náprava má podložky cca 1 cm - možná mírně víc) a prý pružiny HR. Pružiny mají snížen předek asi o 35mm a zadek o 30mm.

Když stojím na rovině, a mám průměrný nákup v kufru (bez posádky a řidiče), tak mám cca 2-3cm u každého kola místo.

Dle techničáku můžu na auto dát pneu 225/35 R19.

Chtěl jsem si to nějak vypočítat, ale mate mě, že když vezmu 18" disk (palec je 2.54), tak po vynásobení se výsledek od reality liší cca o 5 cm. O kolik je tedy reálně větší 19" disk?

Je tedy pravděpodobné, že tam ty 19" kola vlezou? Počítám, že budu muset sundat zadní podložky, abych nedrhnul o rantl.

Případně, může někdo doporučit pružiny k 19" kolům a plneumatikám (které lze), aby výsledek byl funkční a auto vypadalo slušně (snížené)?

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#2 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Stejně jako v dalším příspěvku za mě 19" na běžnou E90 blbost. http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.p ... 9#p1165129

Jinak čím je větší průměr disku o to je cca nižší profil pneu tj. 40 - 35 - 30. Šířka disku / pneu může zůstat klidně stejná, záleží co povoluje TP.
Uživatelský avatar
Stickler
Registrovaný
Příspěvky: 485
Registrován: úte 08.05.2018 08:00
Bydliště: Beskydy

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#3 Příspěvek od Stickler »

Od 19" se průměr zvětšuje, ovšem o kolik mm, to netuším a na nějaké výpočty jsem nikdy moc nebyl.
Nicméně 19" na sníženém podvozku nejsou problém ani při snížení kolem 50mm, záleží tedy samozřejmě na typu disků, u těch OEM ale problém není - maximálně ty podložky vzadu mohou haprovat, ale to uvidíš sám.

Co člověk to názor, za mě zase cokoli menšího než 19" je na E9X o ničem a pokud ti nevadí daň v podobě menšího pohodlí výměnou za hezčí vzhled, což asi nevadí, když máš snížený podvozek, není nad čím uvažovat. :)
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#4 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

Větší neodpružená hmota = míň to pojede, bude hůř tlumit, brzdit i zatáčet.
Lehké R17 jdou kolem 8kg, R19 oem jsou běžně 13 a víc... 6kg a víc na kole pozná i úplnej lempl za volantem...
“Ability is what you're capable of doing.”
Uživatelský avatar
Stickler
Registrovaný
Příspěvky: 485
Registrován: úte 08.05.2018 08:00
Bydliště: Beskydy

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#5 Příspěvek od Stickler »

Řekl bych že je to o prioritách.
Zase to díky šířce pneu lépe drží, bočnice jsou méně poddajné, vypadá to lépe a větší odpor, nebo váhu třeba v kontextu výkonu v případě 400HP nepociťuji.
Navíc je kolo a kolo, 19" ráfky mohou být lehčí než 17", nebo 18", záleží od zpracování a značky.
Taky by mě navíc zajímalo, kolik tady skutečných "odborníků", kteří opravdu poznají každý gram na běžných cestách je a kolik lidí to jen přehnaně řeší a funguje placebo. Pokud je totiž každý tak vynikající řidič a jezdí zatáčky tak skvěle, bohužel jsem ho za dosud najetých 500 tis. km zatím nepotkal a to ani v autech typu Porsche. Zatím na všechny stačí v zatáčkách i autobus s hrozným podvozkem typu Passat, protože je každý jezdí jak připosraný.
Takže asi tolik bych viděl k tématu 19" kol.
DKx
Registrovaný
Příspěvky: 266
Registrován: úte 12.05.2009 00:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#6 Příspěvek od DKx »

Jak víš, dlouhodobě jezdím 19" a je to naprosto v pohodě. Snížen mám ale jen předek, protože zadek mi při větší zátěži drhnul, a navíc jezdím občas s vozíkem. To ale není problém průměru kol, ale jejich ET/šířky disku, nemám originály a tak jsou lehce širší než by měly být (guma 265). Ono stejně u E91 ten zadek je vždycky trochu pokleslý a tak to nejde ani moc poznat.

Teorie je taková, že nezáleží zdali máš 16" nebo 19", kolo má stále stejnou výšku, mění se jen výška gumy. Praxe je ale trošku odlišná, ve skutečnosti jsou 19" na 235/35 vpředu a 265/30 vzadu lehce větší. Pro názorný výpočet doporučuji http://www.motormann.no

Jinak chytrolíny ignoruj, je pravdou, že neodpružená hmota má docela podstatný vliv, ale to i 60kg ve formě plné nádrže oproti prázdné. To co je mnohem podstatnější je šířka gumy, to je opravdu zabiják. Na tom R6 compactu mám "dočasně" origo 16" šířky 205 a je to jak raketa, na zimu pak 17" 245 (už byly na kolech co jsem kupoval) a pak to jede jak s plným vozíkem cihel.

Na co bych si ale pozor dal je kvalita kol, na ty naše cesty, mám ty kola co sezónu jak vajíčka.
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3887
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#7 Příspěvek od pavproch »

Můžu svoji trošku do mlýnice?

Mám už druhý 3er e9x (napřed e91, fčíl e90, dohromady už asi 300 tis km) jako "daily" (firemní) a 18" staggered je imho max, co to snese na našich cestách (a hlavně v zimě). 19" staggered mám na m4Zlikovi (e89) ale ten jezdí jenom v létě a snažím se vyhýbat "polňačkácm".
Naposledy upravil(a) pavproch dne pát 03.04.2020 12:12, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
HyndaDan
Registrovaný
Příspěvky: 358
Registrován: sob 25.03.2017 20:20
Bydliště: Písek

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#8 Příspěvek od HyndaDan »

Super kalkulátor na pneu je zde: https://tiresize.com/comparison/

Jinak rozdíl mezi 225/40/18 a 225/35/19 jsou 2mm v průměru, takže skoro nic. Větší rozdíl je mezi novou a sjetou pneu :)
Přílohy
Snímek obrazovky (17).png
Snímek obrazovky (17).png (166.73 KiB) Zobrazeno 5913 x
e66 750Li
Uživatelský avatar
adamReznicek
Registrovaný
Příspěvky: 96
Registrován: pát 09.08.2019 19:13
Bydliště: BMW E90 LCI, 320i 125kw N43

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#9 Příspěvek od adamReznicek »

Jasně... Mám E90 125kw, takže ztráta výkonu asi bude znát, ale snad ne nějak markantně a na komfort moc nehraju :D.
Ve výsledku mi výkon dost vyhovuje a už se mi 18" kola okoukala... Chci si je nechat na zimu.

Každopádně všem moc díky.
Ohledně velikosti kol a vhodnosti náhrady jsem dostal tip na kalkulačku.

Disky jsem vybral tyhle: Borbet XRT Black 8,5Jx19 ET35. Budu je muset nejspíše zapsat do TP, mám tam jen rozměr 8Jx19 ET37 (225/35) a 9Jx19 ET39 (255/30).

Nejspíše na ně dám dopředu 225x35 a dozadu 235x35 a vyndám podložky vzadu (vepředu je nemám).

Každopádně asi budu muset zjistit rozměr toho alu, co mám teď... To je vyraženo někde zevnitř disku? Jde mi o ten ET parametr... i když to jde možná změřit no.

Podložka:
Obrázek
Uživatelský avatar
adamReznicek
Registrovaný
Příspěvky: 96
Registrován: pát 09.08.2019 19:13
Bydliště: BMW E90 LCI, 320i 125kw N43

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#10 Příspěvek od adamReznicek »

Tak jsem i zjistil, co mám za alu teď. Je to style 330 z 5ky. http://www.bmwstylewheels.com/bmw/330
Pokud je to teda sada, tak v předu by měla být 8Jx18 ET30 a vzadu 9Jx18 ET44.

Dává teda rozměr 225x35 vpředu a 235x35 vzadu smysl? Vlézt to tam snad vleze... Sunám podložky a případně koupím užší podložku, pokud by to šlo.

Nebo co byste doporučili vy za rorměry kol 19" a k tomu pneu?
Uživatelský avatar
Stickler
Registrovaný
Příspěvky: 485
Registrován: úte 08.05.2018 08:00
Bydliště: Beskydy

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#11 Příspěvek od Stickler »

Dozadu bych každopádně dal standard, doporučený výrobcem = 255/30, do užších bych nešel.
Uživatelský avatar
adamReznicek
Registrovaný
Příspěvky: 96
Registrován: pát 09.08.2019 19:13
Bydliště: BMW E90 LCI, 320i 125kw N43

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#12 Příspěvek od adamReznicek »

Mám možnost sehnat Style313 http://www.bmwstylewheels.com/bmw/313 za cca 27tisíc, prý zachovalý (viděl jsem jen fotku a vypadaj dost dobře).
Je to lepší nabídka, než ty neoriginál? Borbet XRT Black 8,5x19 ET35 (ty se mi taky líbí hodně), ale výběrem jsem se právě chtěl přiblížit co nejvíce Style 313.
Uživatelský avatar
Stickler
Registrovaný
Příspěvky: 485
Registrován: úte 08.05.2018 08:00
Bydliště: Beskydy

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#13 Příspěvek od Stickler »

Za mě originál je originál a ačkoli si neumím vysvětlit čím to je, mám sám vyzkoušeno, že Disk A (OEM) a disk B (neorigo) o specifikacích 1:1 sedí každý jinak.
Proto jsem sám zvolil originál 437M z M4.
Ani tato kola nejsou vzhledově špatná, nebál bych se toho. ;)
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3887
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#14 Příspěvek od pavproch »

Originály jsou fajn, snesou i opravdu hrubé zacházení (a dají se následně srovnat bez prasknutí) ale jsou "příšerně" těžké. Na m4Zlikovi sem měl OEM style 296 (myslím, už si to pamatuju jen matně) v 19" staggered a vyměnil sem je taky za 19" OZ Ultraleggera (taky staggered) a rozdíl ve váze tam byl asi 3 kg na jednom! kole. To OZ sem už taky jedno rovnal a neprasklo.
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3887
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#15 Příspěvek od pavproch »

Jo, pokud se pamatuju ty fyzikální výpočty (co sem si tehdy dělal) správně, tak ty 3 kg úspory hmotnosti (x 4 kola) ale přinesou zlepšení dynamiky celého auta jen asi o 1% nebo tak nějak..... :idea:

Snad si to pamatuju správně a snad sem to tenkrát spočítal správně (z fýzy sem měl dycky jedničku).
Uživatelský avatar
adamReznicek
Registrovaný
Příspěvky: 96
Registrován: pát 09.08.2019 19:13
Bydliště: BMW E90 LCI, 320i 125kw N43

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#16 Příspěvek od adamReznicek »

No když to vezmu, tak za nové Borbet XRT Black 8,5x19 ET35 dám cca (21 tisíc) a za originál 313 (taková tmavě šedá perleť, což by snad taky pasovalo) cca těch 27, jako líbit se mi líbí... ale chtěl jsem lesk červnou no... Cena je to asi dobrá, pokud nejsou nějak moc oklepaný.

No, popřemýšlím o tom...

Pneu bych vzal buď MICHELIN 235/35 R 19 PILOT SPORT 4 nebo GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 5.

PS, co je to staggered?
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3887
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#17 Příspěvek od pavproch »

staggered = užší disky a pneu vepředu, širší vzadu
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#18 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Když už chce někdo mocimermo jezdit na profilu 30 šlupce po naší D1, tak BMW dvourozměr sada 313 je za mě úplně super. Nemusí se řešit podložky, kvalitu atp. u nějakých borbetů. Origo (kovaný?) si udrží cenu, styl a budou legal do TP. Sice podle mě navypadají na sedanu tak dobře jak na Coupe, ale na sníženým podvozku budou OK.
Uživatelský avatar
adamReznicek
Registrovaný
Příspěvky: 96
Registrován: pát 09.08.2019 19:13
Bydliště: BMW E90 LCI, 320i 125kw N43

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#19 Příspěvek od adamReznicek »

To mi tak sere... Jako 313 je pecka, ty jsem přesně chtěl... ale sere mi barva... tmavě šedý mám auto, tak to bude utopený... a nechat je stříkat na černej lesk mi přijde kokotina. bůh ví, kolik by to stálo a jestli by to vydrželo.
Uživatelský avatar
Dooby
Registrovaný
Příspěvky: 35
Registrován: úte 06.10.2015 00:00

Re: E90 - Výměna disků z 18" na 19"

#20 Příspěvek od Dooby »

https://share.icloud.com/photos/0b-Zmfc ... 4ctVGbd_SQ
Tak lesklý černý 313 v 19´jsem dával pryč minulý rok krátce po nákupu 335. Strašně nepraktický na parkování ve městě- předpisová guma (teda koupil jsem to s Nankangy) disk vůbec nechránila a odrbal jsem je (tedy jen P zadní) během týdne. Opravdu 30% šlupky moc neodfiltrujou. Poměrně těžký kola a jízda prkenná kromě dokonalýho povrchu, jo ale vzhled teda docela fajn. Cena kvalitních pneu nemalá. Záleží na prioritách.
Odpovědět