Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Manuální převodovka 550i/650i e60/63

Vše o o E24, E63/E64, F06, F12/F13, G32
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#1 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

e63 650i manuál

Na volnoběh na neutrál mi od spojky šel takový kovově rachtavý zvuk. Měl jsem za to, že je po smrti setrvák. Najezdil jsem s tím takto 10.000km a zvuk pořád stejný. Chtěl jsem tu převodovku sundat a setrvák vyměnit už dřív, ale dostal jsem se k tomu až teď...

Nicméně po sundání převodovky jsem zjistil, že setrvák je OK...má sice vůli ve směru pohybu, ale nejde s ním nijak viklat a nic v něm nerachtá...zato když zakvedlám vstupní hřídelí převodovky, tak to dělá přesně ty kovové zvuky...ta vstupní hřídel má vůli ve směru nahoru dolu, trošku menší doleva doprava. Vůle mezi vstupní a výstupní hřídelí je taky podle mě větší než by asi měla být...(když to srovnám s 6ti kvaltem z e34) ale hlavně když se vstupní hřídelí pootáčím, tak to dělá kovový zvuk...mě to přijde, jakoby tam byla vůle mezi zuby a prostě to "cinká" o sebe...

A teď tedy co s tím...?
1) dát to zpátky a jezdit dál...až se to posere komplet, tak řešit - viz.následující body.
2) Koupit jetou....
3) Koupit novou - mají poslední kus v Německu na skladě - cca 100.000,-kč (dokázal by mi někdo vrátit DPH - klidně do SZ)
4) Nechat zrepasovat - jde to vůbec? V Cartecu mi doporučili firmu Kaps...kontaktoval jsem je a zjistí, zda na tu převodovku dokáží něco sehnat...ale mám pocit, že jsem někde četl, že tato převodovka je "nerozebíratelná"....resp.že jde rozebrat, ale už ne složit zpět....?
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Klubové ID: 482
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#2 Příspěvek od JaraX »

no a pak at mi někdo vykládá něco o tom že nechce automat kvůli ceně provozu(tys teda tuším říkal že ti to vyhovuje víc)
ale prostě to stojí víc, ale ted k věci, všechny V8 mají vůli v předloze, měl jsem tu i 6er se 40tkm, jak novou, dělal se setrvák, spojka, ale ty zvuky tam byli furt, dost se to výměnou těch věcí zlepšilo, ale dokonaly to není a nikdy nebude a podle mě to tam bylo i z výroby, a když to někdo nějak přeložiskoval, tak to stejně brzo bylo naprd.
já bych to prostě nechal tak, max bych zajel třeba do chotětova, jestli tě nechaj za drobný uplatek osahat nějaké převodovky, at víš jak na tom jsi.
v Kapsi nezvládnou vyměnit olej v automatu, natož repasovat převodovku a ta věc od BMW nebude určitě v žádné TOP, beztak nějaký tovární repas.
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#3 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

ano jsem to já, kdo upřednostňuje manuál před automatem... :-) ale vždy dodávám, že jen s tím nájezdem, který mám...kdybych jezdil víc a nebo třeba musel jezdil do Prahy, tak to bych na manuál nervy neměl...

Ano ta "nová" převodovka z BMW je repas....

Znáš někoho, kdo je na ty převodovky borec? Kdo by to dokázal posoudit, případně rozdělat a jak řikáš přeložiskovat?

Zatím ještě nevím, jak s tím naložit...chvíli si řikám, že kdybych tu "novou" koupil nějak za dobře, tak to tam dám a bude na pár let pokoj...

A za chvíli si zase řikám (jak mi i ty radíš), že to nebudu hrotit, dám ji zpátky, budu jezdit a zároveň číhat a když se nějaká kloudná někde objeví, tak ji koupim do zásoby...
LUBEC Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 509
Registrován: úte 10.05.2005 00:00
Bydliště: BRNO
Klubové ID: 887

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#4 Příspěvek od LUBEC Člen Klubu »

A když zmačkneš pedál spojky změni se zvuk?
Bmw e39 528i touring
Bmw e85 Z4 2.5i Merlot rot
Bmw e83 x3 3.0ia
Bmw e32 740ia Alpina look
Bmw e30 328i M Technik 2 / m20b28
Bmw r1100s Mandarin
Bmw r1150gs twin spark
Bmw k1100lt
cheater
Registrovaný
Příspěvky: 1451
Registrován: sob 05.01.2019 11:48

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#5 Příspěvek od cheater »

-
Naposledy upravil(a) cheater dne ned 21.11.2021 15:25, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#6 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

Lubec: Po zmáčknutí spojky je možné, že se změní intenzita toho rachtání...to si nepamatuju, ale spojkový ložisko je OK...to poznám :-)

Já vidím jako jednoznačný zdroj toho rachtání převodovku.

Cheater: Máš nějaké bližší info k tomu Sixtovi - já ho neznám. Teda jednoho Sixtu znám, ale ten má stavební firmu, tak to asi nebude on :-)
cheater
Registrovaný
Příspěvky: 1451
Registrován: sob 05.01.2019 11:48

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#7 Příspěvek od cheater »

-
Naposledy upravil(a) cheater dne ned 21.11.2021 15:25, celkem upraveno 1 x.
LUBEC Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 509
Registrován: úte 10.05.2005 00:00
Bydliště: BRNO
Klubové ID: 887

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#8 Příspěvek od LUBEC Člen Klubu »

Taky mě rachtala převodovka na 528i. Po sešlapnutí spojky
se zvuk ztratil. Dělalo to celou dobu co stim jezdim cca 200tis km.
Jelikož mě rachtá i e30 tak jsem žil v tom že je to hold starý a opotřebovaný :)
Onehdá jsem měl převodovku na 528i dole a všiml jsem si že lamela na tisicihranu hřidele má docela vakl.
Nová lamela už takovej vakl neměla.
Při montáži jsem lamelu namazal viz odkaz :
Mám na nové lamele najeto cca 10tis km a NERACHTÁ!!
Třeba to není tvůj připad ale mrkni na ten vakl na tisicihranu ;)

https://mlparts.cz/tuk-mazaci-spojky
Bmw e39 528i touring
Bmw e85 Z4 2.5i Merlot rot
Bmw e83 x3 3.0ia
Bmw e32 740ia Alpina look
Bmw e30 328i M Technik 2 / m20b28
Bmw r1100s Mandarin
Bmw r1150gs twin spark
Bmw k1100lt
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Klubové ID: 3742

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#9 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Ty ZF šestikvalty rachtají všechny i mě na R6, protože mají jinak řešenou mrkev s výstupním ložiskem uloženou do dvouhmoty než předchozí 5kvat nějak do klikovky.

Vyměnit a sehnat jdou díly jen co jsou v ETK. Co obnáší a jak je na tom tovární repas nevím. Za sto litrů je mi to skoro jedno.
Jestli je někdo schopen tento šestikvalt opravit třeba na synchronech, musí umět sehnat nebo spíš vyrobit díly. Zatím jsem slyšel jenom nepotvrzené typy cosi o 15-30tis. firma v německu.
TANN3R
Registrovaný
Příspěvky: 1833
Registrován: ned 29.03.2015 01:00
Bydliště: Olomouc
Klubové ID: 3633

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#10 Příspěvek od TANN3R »

Neřešit kokotiny, ty šestikvalty jsou tragicky už z výroby. Na nafty se kvůli tomu po nasazení 6q rychle dodělávaly chcipaci klapky, protože při chcípnuti to znělo jak konec světa.
Hřídel je uložena v setrvaku, takže radiální vakl je "normální". Nakokot je axiální, ale stejně bych to neřešil, nic s tím dělat nejde, pokud se bavíme o nějaké trvalejší opravě.

Btw. U V8 ta převodovka vydrží prd.
cheater
Registrovaný
Příspěvky: 1451
Registrován: sob 05.01.2019 11:48

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#11 Příspěvek od cheater »

-
Naposledy upravil(a) cheater dne ned 21.11.2021 15:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#12 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

Takže tady video se zvukem toho rachtání:
https://www.youtube.com/watch?v=w8zIgHBrTJA

Tady vůle na vstupní hřídeli:
https://www.youtube.com/watch?v=MkIs5td1F2A

A tady volný pohyb setrváku:
https://www.youtube.com/watch?v=24pQzcwDV6I

Převodovku jsem umyl a zajel za panem Sixtou. Ten mi párkrát zatočil s hřídelí převodovky a jeho diagnóza je: vůle na vstupní hřídeli je normální, vůle v ozubení je normální, ložiska jsou v pořádku. Celkově je převodovka v pořádku. To, aby nerachtali zuby v převodovce by měl zajišťovat právě ten setrvák. Takže on mi radí vyměnit setrvák. Ptal se mě, jak je tam dlouho...ale to bohužel nevím. Na setrváku by mělo být datum výroby, ale já našel jen číslo dílu "2121 7559 863", který ETK nezná...a potom "DE 11:15" - to by možná mohlo být datum výroby...11.měsíc 2015...netušim...jde o to, že jestli je tam setrvák původní, tak není co řešit. Ale jestli je z roku 2015...tak to by toho moc nenajezdil...

Setrvák má volný pohyb cca 5 zubů - viz.video výše. Ale dle tohoto videa je to v pořádku - v čase 8:30 měří ten vakl... :
https://www.youtube.com/watch?v=P-qghje ... ZAN5a9xlvE

Problém je sehnat údaje (dovolený volný pohyb) pro můj setrvák...to se mi nepodařilo...v Istě nic není...na netu nemužu nic najít...nemáte někdo přístup k těm údajům?

Sice jsem přišel na zajímavé stránky - třeba zde:
https://www.repxpert.com/en/schaeffler- ... age-ds1728
- o setrvákách

nebo :
http://www.bgstechnic.com/cs/catalog/se ... cturer-BMW
- speciální nářadí pro BMW

ale hodnoty dovolených tolerancí pro můj případ bohužel....

Vzal jsem tedy převodovku ještě k jednomu člověku, který opravuje převodovky a ten měl na to stejný názor...převodovka je OK....mám vyměnit setrvák...

Ale ani jeden neviděl ten setrvák...ten mám doma na autě, který stojí na jámě...mě přijde ten setrvák v pořádku...pokud je ten úhel volného pohybu v toleranci....když za něj zaberu víc - do záběru pružiny, tak se vrátí do původní polohy...ale já jsem schopnej zabrat tak max 5cm do pružiny...což je asi málo, že?

Jen bych chtěl mít jistotu, že je setrvák opravdu KO...kdybych podle datumu zjistil, že je ještě původní, tak není co řešit...nebo kdyby měl vakl v ložisku...nebo se nevracel....ale mě se prostě zdá dobrej... :-)

Asi takovej vakl - cca 5-6 zubů - měl totiž i můj starej setrvák na e34 540i a nedělal vůbec žádné problémy...i přesto jsem koupil nový setrvák a ten měl i jako nový vůli tak 2-3 zuby...a po montáži na auto jsem nezaznamenal žádný rozdíl mezi tím starým a novým....takže ten starý byl taky ještě v pořádku i když měl vůli dvakrát takovou...a převodovka nerachtala...

Nerad bych koupil za 45 nový setrvák + spojkovou sadu a pak zjistil, že to tím nebylo....ale na druhou stranu mě nenapadá, čím by to mohlo být jiným, než tím setrvákem...když podle převodovkářů je převodovka OK...
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#13 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

LUBEC: to co popisuješ, jsem se taky dočetl, že je možný zdroj rachtání. Ale já to vyzkoušet nedokážu...protože když sundám spojku, abych zkusil, jestli nerachtá lamela na hřídeli, tak už ji nedám zpátky, protože nemám to speciální nářadí na self-adjusting-clutch....takže já když ji sundám, tak jsem odsouzenej koupit novou :-)
cheater
Registrovaný
Příspěvky: 1451
Registrován: sob 05.01.2019 11:48

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#14 Příspěvek od cheater »

-
Naposledy upravil(a) cheater dne ned 21.11.2021 15:26, celkem upraveno 1 x.
JaraX
Registrovaný
Příspěvky: 24548
Registrován: pát 10.06.2005 00:00
Klubové ID: 482
Kontaktovat uživatele:

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#15 Příspěvek od JaraX »

ten setvrvák je určitě v prdeli podle toho videa. on taky nevydrží víc jak 50tkm
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Klubové ID: 3742

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#16 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Na e34 540i ti vydržel nerachtat když tam byl 5tikvalt s výstupní hřídelí uloženou do klikovky.

Tady je ta konstrukce jiná, takže nějakej aftermarket může rachtat i po 50tis., ale jako takovej vydrží určitě déle. Taky bych zkusil dvouhmotu. To je ten origoš v sadě tak drahej za 45k ?
Uživatelský avatar
Tomasis Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 1403
Registrován: ned 04.02.2007 01:00
Klubové ID: 3726

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#17 Příspěvek od Tomasis Člen Klubu »

Od LuK vyjde na 19 .... Myslel jsem že už to máš vyřešený od tý doby co jsme o tom mluvili :oops:
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#18 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

Cheater: setrvák má vůli jen takhle po zubech, jinou nemá. Ještě mám doma 6ti kvalt z e34 a ten taky rachtá, ale méně než tato.

Jarax: Když to shrnu, tak všichni, kteří tomu rozumí, mi říkají, že je setrvák v prdeli a ať ho vyměním. Takže to tak nakonec mojí eleborace i dopadne...
Mě jen nejde do hlavy, že když na to rachtání hřídelí mi stačí s ní kvedlat - pootáčet - jen o malinko - jen o pár stupňů - tak jak tomu zabrání nový setrvák, který bude mít vůli - volný pohyb mezi záběrem pružin - už od nova větší....??? A jak je možné, že tolerance volného pohybu setrváku je kolem 20 stupňů - viz.to video výše čas 8:30...?? To přeci ty kmity hřídelí nemůže vůbec pobrat...??
Pokud by byl nový setrvák absolutně bez volného pohybu, tak mi to dává smysl, ale takhle...?

Totic: na e34 je vstupní hřídel uložená do klikovky, ale je to taky 6ti kvalt.
Na e63 je sice uložena do setrváku, ale do té zadní části, která je napevno přišroubovaná ke klikovce...takže podle mě ve funkci asi moc rozdíl není...

Ten origo setrvák BMW prodává pouze jako sadu se spojkou - cca 42.000,- vč.DPH. + nějaký šrouby a matky a 45 jako vyšitejch :-) A jestli to vydrží 50.000km tak je to koruna kilometr...to potom fakt nemá cenu řešit spotřebu :-)

Tomassis: Já jsem z toho na začátku byl dost vyplašenej...tak jsem myslel, že to budu muset udělat hned...ale mechánik mě uklidnil, že s tím v klidu můžu jezdit, že to tak nehoří...že ten setrvák (taky to podle zvuku viděl na setrvák) ještě není totál mrtvej...že až bude, tak se mi rozklepe celý auto...tak jsem tedy jezdil a pořád se k tomu nemohl dostat...chtěl jsem to udělat už na jaře, ale prostě není čas...
Ten LUK za 19 není na moje VIN (CK98189)...to je na FL...nebo prostě na novější...já potřebuju číslo dílu 2120 7562 945.

Pro představu 20 stupňů je tolik:
Přílohy
VŮLE V SETRVÁKU.JPG
VŮLE V SETRVÁKU.JPG (23.26 KiB) Zobrazeno 4667 x
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#19 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

Vrtá mě hlavou ten úhel volného pohybu (freeplay angle)...tak jsem se vydal to změřit...udělal jsem si takovou šablonu a zkusil prostě zakreslit dvě úrovně mezi krajníma polohama....i s rezervou mám max 13 stupňů...čárkovaná čára je 20 stupňů...

Šel jsem to změřit s nadějí, že naměřím třeba 25 stupňů a rovnou to objednám...ale takhle...to bych se z toho pos..l

Ten údaj o "freeplay angle" nemohu nikde najít...na tom videu viz.výše říká borec, že to je 20 stupňů (jedná se o BMW e90 nějaká nafta asi 4 válec)...

Na e39 530d borec našel hodnoty na http://www.repexpert.co.uk - úhel 19 stupňů...
Přílohy
freeplay angle e39 530d.JPG
freeplay angle e39 530d.JPG (41.53 KiB) Zobrazeno 4650 x
Fotografie2673.jpg
Fotografie2673.jpg (872.25 KiB) Zobrazeno 4650 x
setrvák krajní poloha 1.jpg
setrvák krajní poloha 1.jpg (1.57 MiB) Zobrazeno 4650 x
setrvák krajní poloha 2.jpg
setrvák krajní poloha 2.jpg (1.36 MiB) Zobrazeno 4650 x
Uživatelský avatar
Gerchan Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2639
Registrován: pon 10.11.2003 01:00
Klubové ID: 3552

Re: Manuální převodovka 550i/650i e60/63

#20 Příspěvek od Gerchan Člen Klubu »

Tak jsem se zaregistroval u těch http://www.repxepert.com a mám přístup k datům...ale tím, že ten můj setrvák nelze koupit v druhovýrobě, tak se nedopátrám čísla dílu LUK....
Našel jsem tedy setrvák na facelift a ten má číslo dílu LUK 415 0387 10.

Tolerance jsou viz.obrázek - 15 stupňů - 5 zubů...já naměřil na mém předFL max 13 stupňů...

Zkontroloval jsem čísla dílů dle ETK....a předFL a FL 650i manuál mají stejnou převodovku a stejný blok motoru...tak proč maj kurva jiný setrváky...??? :-)
Přílohy
tolerance na FL setrvák.JPG
tolerance na FL setrvák.JPG (137.08 KiB) Zobrazeno 4643 x
Odpovědět