Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Kola z e90 na e46

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Kola z e90 na e46

#1 Příspěvek od TurboShnek »

Zdarec,

Dostal jsem plechový ráfky z e90 a chtěl bych si na ně obout zimní pneumatiky. Ráfky jsou 7J x 16 EH2+ IS31.

Podle toho co jsem našel na netu EH2+ znamená že jsou dělaný na "run flat" pneumatiky, což já nemám, bude s tím problém?

Další problém je že mám e46 a na autě je originálně ET46 nebo ET47 zális a ty z e90 mají zális 31mm tak že vyčnívají o 1.5cm. Což jde vidět o trošku víc než jsem si myslel ale není to zase tak strašný. Mně na vzhledu nezáleží ale jde o to jestli těch 1.5cm nebude mít nějakej velikej vliv na řízení, brždění atd... Taky jsem četl že bz kvůli tomu mohli začít odcháyet ložiska, opotřebovávat se pneumatiky atd...

Poslední otzka je, jak je to co se týče zákona? Protože takovej rozměr není zapsanej v techničáku, mohl bych za to dostat pokutu, co kdybych se zůčastnil nehody, aby mi pak neřekli ty jsi to zavinil nebo pojišťovna odmítla vyplatit atd...

Mám si je nechat nebo je radši prodat a najít ty správný?

Díky :potlesk:
Adnej
Registrovaný
Příspěvky: 34
Registrován: ned 29.07.2018 15:41

Re: Kola z e90 na e46

#2 Příspěvek od Adnej »

EH je Extended Hump, dodatečná vnitřní opora patky pneumatiky, zabraňuje zutí gumy při ztrátě tlaku. Smysl má jen u run flat gumy, u obyč nepomuže, neublíží. Ale pro sichr stači zavolat do pneuservisu a zeptat se.

U rozměrů je pro bezpečnost nejdůležitější mít stejnou středovou dírů a rozteč šroubů. Zkontrolovat, aby šrouby měly stejnou dosedací plochu (kužel nebo koule) a dostatečnou délku.

ET +/- 15mm je tak akorát na hranici, kdy je to ještě v podstatě jedno. Pokud ti zadní lem nebude při pružení otírat běhoun a ve předu při rejdech drhnout kolo o podběhy, je to ok. Změníš samozřejmě geometrii, posuneš střed otáčení kola oproti ložisku na náboji směrem ven. Zvětšíš rozchod o 30mm. Na rovině to moc nepoznáš, max ve vyjetých kolejích se to bude chovat trošku jinak. V zatáčkách budou ložiska a čepy dostávat o něco víc, Na Xantii jsem měl 5 let zimáky z 406 a ET byl oproti techničáku tuším -9mm a na letních hliníkách z Berlinga naopak cca +12mm a nebyl problém ani když jsem auto poustil na hydraulice na zem.

Chování +- stejný, čepy/klouby/ložiska jsem tak nějak měnil první rok, ale nevím už kolik toho měly za sebou.

Co na to zákon, no asi to že nevhodný rozměr včetně ET je nepřípustný. Tu se to dá ukončit a nepolemizovat.

Měl jsem 2x technickou, 1x evidenčku a vždy se špatným ET a nikdo to neřešil, jim se nechce klečet u auta, otírat špínu a hledat v tom bordelu nějaký vyražený čísličko. Pokud máš dobře šířku, výšku a průměr gumy + nejsou ty gumy na hadry a je tam dostatečný vzorek, je to v klidu.
Podstatný je i mít správnou šířku ráfku ke gumě, já dal 185 na ráfek pro 205 a už byly zešikmený bočnice, někteří tuning šašci to dělají tak, že ty bočnice maj snad pod 45° úhlem....no a nakonec při 15mm to nebude ani moc vidět, oproti podložkářům co tam cpou mnohem víc milimetrů na rozšíření. I ten policat při namátce max koukne, zda máš já nevim 205/55 R16, dobrej vzorek, stejný typ a víc ho nezajímá.

A co ta pojišťovna....nevim, ale musel by se stát masakr, kde by šlo o velký peníze, aby znalec zkoumal i ET na ráfcích. Těžko by byl závěr ten, že k nehodě by nedošlo se správným ET a na základě toho by pojišťovna odmítla plnit.
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: Kola z e90 na e46

#3 Příspěvek od TurboShnek »

Adnej píše:EH je Extended Hump, dodatečná vnitřní opora patky pneumatiky, zabraňuje zutí gumy při ztrátě tlaku. Smysl má jen u run flat gumy, u obyč nepomuže, neublíží. Ale pro sichr stači zavolat do pneuservisu a zeptat se.

U rozměrů je pro bezpečnost nejdůležitější mít stejnou středovou dírů a rozteč šroubů. Zkontrolovat, aby šrouby měly stejnou dosedací plochu (kužel nebo koule) a dostatečnou délku.

ET +/- 15mm je tak akorát na hranici, kdy je to ještě v podstatě jedno. Pokud ti zadní lem nebude při pružení otírat běhoun a ve předu při rejdech drhnout kolo o podběhy, je to ok. Změníš samozřejmě geometrii, posuneš střed otáčení kola oproti ložisku na náboji směrem ven. Zvětšíš rozchod o 30mm. Na rovině to moc nepoznáš, max ve vyjetých kolejích se to bude chovat trošku jinak. V zatáčkách budou ložiska a čepy dostávat o něco víc, Na Xantii jsem měl 5 let zimáky z 406 a ET byl oproti techničáku tuším -9mm a na letních hliníkách z Berlinga naopak cca +12mm a nebyl problém ani když jsem auto poustil na hydraulice na zem.

Chování +- stejný, čepy/klouby/ložiska jsem tak nějak měnil první rok, ale nevím už kolik toho měly za sebou.

Co na to zákon, no asi to že nevhodný rozměr včetně ET je nepřípustný. Tu se to dá ukončit a nepolemizovat.

Měl jsem 2x technickou, 1x evidenčku a vždy se špatným ET a nikdo to neřešil, jim se nechce klečet u auta, otírat špínu a hledat v tom bordelu nějaký vyražený čísličko. Pokud máš dobře šířku, výšku a průměr gumy + nejsou ty gumy na hadry a je tam dostatečný vzorek, je to v klidu.
Podstatný je i mít správnou šířku ráfku ke gumě, já dal 185 na ráfek pro 205 a už byly zešikmený bočnice, někteří tuning šašci to dělají tak, že ty bočnice maj snad pod 45° úhlem....no a nakonec při 15mm to nebude ani moc vidět, oproti podložkářům co tam cpou mnohem víc milimetrů na rozšíření. I ten policat při namátce max koukne, zda máš já nevim 205/55 R16, dobrej vzorek, stejný typ a víc ho nezajímá.

A co ta pojišťovna....nevim, ale musel by se stát masakr, kde by šlo o velký peníze, aby znalec zkoumal i ET na ráfcích. Těžko by byl závěr ten, že k nehodě by nedošlo se správným ET a na základě toho by pojišťovna odmítla plnit.
Díky za odpověď! :potlesk:

Pneumatiky tam budou přesně ty co tam mají bejt 205/55 r16, v podstatě nový protože málo jezdím. Šrouby, díra, dosedací plocha atd... jsou stejný jako u originálních kol, akorát ten zális je jinej. Zatím na nich nemám obutý pneumatiky ale zkoušel jsem jeden ráfek přišroubovat a všechno sedí jak má. S originálníma kolama je mezi ráfkem místo na jeden prst, s plechovýma na 2.

Ještě zkontroluju jestli by ty pneumatiky nikde nešoupali ale myslím že to bude dobrý protože rezervní kolo má taky zális 30mm a nikde nešoupe.

Obrázek Obrázek Obrázek
Adnej
Registrovaný
Příspěvky: 34
Registrován: ned 29.07.2018 15:41

Re: Kola z e90 na e46

#4 Příspěvek od Adnej »

Takhle to vypadá asi v poho, ten třetí obrázek je z úhlu, kdy vuběc nepoznám, jetsli to kolo kouká už z poza blatníku, nebo ne.
hansm5
Registrovaný
Příspěvky: 1084
Registrován: ned 31.08.2008 00:00

Re: Kola z e90 na e46

#5 Příspěvek od hansm5 »

Adnej píše:Takhle to vypadá asi v poho, ten třetí obrázek je z úhlu, kdy vuběc nepoznám, jetsli to kolo kouká už z poza blatníku, nebo ne.
vyjdou v pohode,kdyz je to zvedly tak je vzdycky vic ven,az to pusti ze zvedaku,zalrze dovnitr ;)
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: Kola z e90 na e46

#6 Příspěvek od TurboShnek »

Tak jsem na ně obul zimáky a namontoval je na auto. Teď se mi zdá že asi nejsou z e90, protože na Real OEM e90 neměli kola IS31. Možná jsou z jiný série nebo z F30. :ja_nic:

Každopádně jsem je nastříkal černou barvou a tahle to vypadá. :D

Co se týče řízení, zdá se mi že je trošku těžší volant ale to bude nejspíš těma zimníma pneumatikama, jinak to jede stejně, kdybych to nevěděl nevšíml bych si asi žádnýho rozdílu.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Docela pěkný, ješte nastříkám na černo závaží a pokusím se najít chromový poklice ze dobrou cenu. :lol:

Obrázek
Odpovědět