Tak asi po 10 dnech mi přišla do
https://www.autokelly.cz/ nová váha vzduchu. Tak jsem si trošku pohrál, abych zjistil, kde je pes zakopaný.
Podle diagnostiky INPA i ISTA totiž ta stará váha nevykazuje žádnou chybu a live data vypadají +/- věrohodně. Jen auto blbě akceleruje a automatická převodovka neustále přeřazuje co nejdříve na nejvyšší převodový stupeň a v kopci nechce podřadit nahoru do otáček. Proto došlo k odpojení váhy vzduchu, kdy motor na defaultní údaje jede od 2000rpm lépe a automat v kopci podřazuje, i když to není jako dříve.
Protože byla odpojena váha vzduchu, diagnostika ukázala tyto chyby:
002A26 DME: Katalysator, Konvertierung im Schichtladebetrieb,
0029F5 DME: Katalysatorkonvertierung 2,
0029F4 DME: Katalysatorkonvertierung,
002D16 DME: Luftmassenmesser, Signal,
002D0F DME: Luftmassenmesser, Signal,
002F08 DME: Ansauglufttemperatursensor, Signal
Formální porovnání senzorů starý -> nový:
Siemens VDO -> licenční Continental
http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/$(KGrHqR,!l!FCebui8mCBQ7bNG3uZ!~~60_1.JPG ->
http://i.imgur.com/D2fFkHL.jpg
5WK97508 -> 5WK97508Z (kde Z je označení výrobní šarže)
1362 755 1638-02, kde 02 je výrobní index
Použité měřící přístoje:
- ručkový multimetr r.v. 1982, třída přesnosti 1,5%, ale nikdy neověřován,
- digitální multimetr za 150,-Kč "od větví", třída přesnosti neudána, ale funguje OK,
- digitalni teplomer se sondou , třída přesnosti neudána, vypadá podobně
https://www.hotair.cz/images/produkty/1 ... m-10_0.jpg
- 15 let starý noťas, trochu lepší USB interface a programové vybavení viz výše
Měření:
Byly porovnávány hodnoty získané oběma diagnostikami a měřícími přístroji, každé měření opakováno 2x.
1) stará váha vzduchu
* vnější teplota od čidla BC pod pravým nárazníkem 19,0, a 19,5 [°C],
* teplota nasávaného vzduchu od diagnostiky 32,3 a 35,3 [°C],
* teplota nasávaného vzduchu od digi-teploměru 24,6 a 26,0 [°C], = rozdíl skoro 10 stupňů !!
* množství protékajícího vzduchu po startu motoru a 1 minutě na volnoběh diagnostika ukazuje 16kg/hod,
* ale po přidání plynu a následném ustálení volnoběžných otáček hodnota kmitá v rozmezí 27-41kg/hod !!,
* vyčtení hodnot STAT_LUFTMASSEWERT od prográmku TESTO vypadá takto
http://vs31.sweb.cz/20170701_Air_Mass/LM_old.png ,
* ohmický odpor mezi A_TANS a M_ANALOG, tj. kontakty (4) a (5), 1.600 a 1.850 [Ω] - to je pro "skutečnou" teplotu 24,6 - 26,0 [°C] správně,
* schéma zapojení váhy zde
http://vs31.sweb.cz/20170701_Air_Mass/Wiring.PNG ,
* kalibrační tabulka (výpis) vypadá takto:
Ansauglufttemperatur [°C] Widerstand [Ω]
10 ------> 3500- 3900
20 ------> 2300- 2600
25 ------> 1900- 2100
30 ------> 1600- 1750
Nyní bylo diagnostikou provedeno vymazání výše uvedených chyb a proveden reset všech adaptačních hodnot motoru i převodovky.
Po smazání adaptací se objevila chyba komunikace od čidla teploty pro BC pod pravým nárazníkem, rozběhnul se větrák před chladičem, ale na BC to ukazovalo 19,5 [°C] jako dříve. Co se čidlu nezdálo nevím .... to bych se musel vohnout.
2) nová váha vzduchu
* vnější teplota od čidla BC po pravým nárazníkem 19,5 [°C] = logicky stejná,
* teplota nasávaného vzduchu od diagnostiky 32,3 a 35,3 [°C],
* teplota nasávaného vzduchu od digi-teploměru 33,0 a 35,0 [°C], = to +/- souhlasí, protože motor před výměnou několik minut běžel,
* množství protékajícího vzduchu po startu motoru a 1 minutě na volnoběh diagnostika ukazuje 17kg/hod,
* po přidání plynu vystoupá na 24 - 36 a následném ustálení volnoběžných otáček se hodnota vrátí na hodnotu 17 kg/hod !! - ejhle,
* vyčtení hodnot STAT_LUFTMASSEWERT od prográmku TESTO vypadá takto
http://vs31.sweb.cz/20170701_Air_Mass/LM_new.png ,
* ohmický odpor mezi A_TANS a M_ANALOG, tj. kontakty (4) a (5), 1.680 a 1.500 [Ω] - to je pro "skutečnou" teplotu 33,0 - 35,0 [°C] +/- správně,
Závěr:
- stará váha měřila hodnotu teploty nasávaného vzduchu o 10 [°C] menší, ale to by do motoru šla bohatší směs, která "necuká",
- ŘJ motoru si jako další (náhradní?) hodnotu bere i vnější teplotu od čidla BC po pravým nárazníkem, jak moc je tohle důležité netuším,
- zásadní problém u staré váhy je to kmitání okolo střední hodnoty a ŘJ motoru se z toho může zbláznit, viz porovnání níže
- diagnostika INPA to kmitání sice ukáže, ale musíte se na to zaměřit,
- diagnostika ISTA to změří 1x po kliknutí, takže záleží na štěstí a počtu kliknutí,
stará váha není čidlo, ale kmitající generátor - ten prostřední graf:
nová váha se chová rozuměji:
Zkušební jízda bude až v pondělí po cestě do práce a zpět, protože testování váhy bylo narušeno testem "trnkových kapek" a pod vlivem nelze.