Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Má vliv ET na opotřebování gum?

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mi00wa
Registrovaný
Příspěvky: 949
Registrován: pát 06.04.2012 00:00
Bydliště: Kunvald

#1 Příspěvek od mi00wa »

Mám vzadu disky 9,5 x 18j H2 ET19, ve velkém TP je zadaný údaj 9x18j s ET35, gumy mám 275/35 r18 nové, najel jsem asi +-10t Km a vnitřní kraje jsou už sjetý (zkosené) ne moc, vnější kraj je nový.
Ale mám zimní 17" podle TP s ET20 a jsou bez známky poškození, zatím jsem najel zhruba 4t Km.
Chápu to tak že kvůli odklonu aut a nižším ET a velkou šířkou pneumatik, dostává vnitřní okraj zabrat?
matiz
Registrovaný
Příspěvky: 4416
Registrován: ned 23.04.2006 00:00
Bydliště: Opava
Klubové ID: 3204
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od matiz »

Ja si nejsem nijak jisty, neumim to korektne absolutne vse zohlednit a proto to uvadim jako první vetu, nicmene myslim si ze ET na to nemůže mit vliv, protože ruznym et se jen meni delka mezi koly, nic vic.

Myslim si ale a to vychazim z vlastnich postrehu ze i mala odchylka odklonu a sbohavosti se projevi v daleko vetsi mire na sirsich pneu s nizkym profilem kde ta pneumatika moc neodpousti a nedeformuje se v takove mire jako balony. Moje geo byla jednim kolem mimo toleranci, druhym stále v toleranci a za necelých 2500km kraje o cca 4mm v hajzlu.
Uživatelský avatar
mi00wa
Registrovaný
Příspěvky: 949
Registrován: pát 06.04.2012 00:00
Bydliště: Kunvald

#3 Příspěvek od mi00wa »

No jak to vypadá, i když mi hlava nebere, tak asi zajedu na geometrií do BMW cartec.
Je lepší jet s letníma gumama aby se podívali jak vypadá geometrie, nebo se zimníma kde jsem ještě neviděl známky poškození?
Uživatelský avatar
Huska
Registrovaný
Příspěvky: 3224
Registrován: čtv 19.06.2003 00:00
Bydliště: Brno / Olomouc
Klubové ID: 200
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Huska »

moje zkušenost .. když mi udělali geometrii na letních 255/35/18 tak i zimní 205/50/17 jsou OK ... když to bylo naopak (na zimákách .. v té době ještě na 205/55/16) tak se letní sjížděly vnitřkem

takže doporučuji dělat geo na nejširších pneu na kterých jezdíš.
:-) Born to be for BMW :-)
:-) 344ic E30 +320dT E46+ Superb II combi+A6 Allroad+Š1000MB+MAN TGA+Peugeot Boxer,307SW,6x Berlingo,Avia,JCB,Gilera,Stadion S11 EX: MGA roadster, E30 318i, 325e, 318i, E36 323i/LPGi,318iA, 328i, E46 328iT, E46 320d :-)
bibikuba
Registrovaný
Příspěvky: 1290
Registrován: čtv 22.07.2010 00:00
Bydliště: PRAHA A OKOLÍ.

#5 Příspěvek od bibikuba »

sundal jsem ze zadku 10J disky a taky vnitřní kraje fuč,jinak vzorek dobrej...Ted mám obuto na 8,5J klasiku 235/45 a stejně se mi vnitřky víc sjíždí-dělal jsem komplet zadní osu,včetně geometrie takže OK...Mám ještě podezření na špatný zadní tlumiče ale pak už nevím..Každopádně myslím,čím širší disk a širší pneu,tím je vnitřek pneu víc opotřebený...
Uživatelský avatar
mi00wa
Registrovaný
Příspěvky: 949
Registrován: pát 06.04.2012 00:00
Bydliště: Kunvald

#6 Příspěvek od mi00wa »

Dneska jsem se podíval na pneu zblízka a ejhe oni jsou odskákané (pilové) kraje, snad mi neodchází dva tlumiče, ani jeden znich neteče. Zimní jsou ještě hladké, asi jsem to trochu přehnal možná s tlakem, jak budu dávat letní uberu trochu tlaku v pneumatikách ( myslím že tam je 2.6 bar na štítku)
bibikuba
Registrovaný
Příspěvky: 1290
Registrován: čtv 22.07.2010 00:00
Bydliště: PRAHA A OKOLÍ.

#7 Příspěvek od bibikuba »

Mám přesně to samo,jenže zadní tlumiče Nivo+M podvozek stojej nekřestanský peníze..Navíc s dnešní kvalitou dílů nemám jistotu,že to bude po výměně lepčí..Koukal jsem i na testy tlumičů,moc moudrej ohledně testování tlumičů teda nejsem.

MOD Francis: Odstraněna zbytečná citace.
matiz
Registrovaný
Příspěvky: 4416
Registrován: ned 23.04.2006 00:00
Bydliště: Opava
Klubové ID: 3204
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od matiz »

Poskakane gumy, s tim geo nic nenadela, tlumic dela papa... Ze nevychcat ještě neznamena ze je dobry. Mne vychcal když mu pomohl jeden zeleznicni prejezd, alespoň si to myslim a menil jsem vsecky ctyri najednou, preci jen si to auto chci nechat nejakou dobu. Auto ma něco na hrbu + nejake ty roky je třeba se pomalu pripravit. Kazdopaden geo az po tech tlumicich, jinak to jsou vyhozene prachy ven z okna a co jsem se dival tak cartec nabizel geo v akci před zimou za 5800, coz není malo abys to jen tak vyhodil. Ale mozna v tom bylo ještě něco navíc, to nevim, jen jsem to nasel nekde v letaku. Nerad bych jim krivdil, ale jsem liny tam zavolat co by to stalo a otravovat... Mají svých starosti dost -)
MattyX Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 12846
Registrován: pát 18.01.2008 01:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 1778
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od MattyX Moderátor »

U širokých gum bych si na geo pohlídal, aby hodnota odklonu byla co nejblíže krajní hodnotě směrem k nule. Ono je sice menší ET, ale širší ráfek většinou, takže směrem od náboje k tlumiči, je ta plocha kola větší.. neumím si to nějak představit, že by to na to ale mělo nějak mít vliv - spíš je to tím jak je psáno výše - nižší profil, který neodpustí takové deformace.
E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant :)
E70 3.0d - mamacar

Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Klubové ID: 3742

#10 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

Mě říkal pan geometrik na 3D laser, že rozdíl kol jednoho palce je ještě OK a hodnoty to poberou, ale jak je tam rozdíl 2 a více palců kol např. zima/léto tak tam už se liší předepsaný hodnoty nastavení. Čerpal z nějaké příručky s tabulkama. ;)
Sám nevím, jestli je to ET, šířkou nebo profilem..
hycmo
Registrovaný
Příspěvky: 38
Registrován: úte 13.01.2009 01:00

#11 Příspěvek od hycmo »

Hodnota ET má určitě vliv na to jak se kolo sjíždí protože ve tvém případě máš kolo o 16mm víc ke kraji auta a tím je větší páka na zavěšení kola a proto budou kola víc do "A" a proto se víc sjíždí vnitřní hrana pneu. Samozřejmě největší vliv na to má geometrie. Také vezmi v uvahu že čím je pneu s nižším profilem tím je měkčí směs protože výrobce předpokládá že tyto pneu se používají hlavně na sportovní auta kde je nutno přenést velký výkon na silnici a proto se tyto pneu sjíždí daleko rychleji. Osobně mám letní vpředu 245/35 19 a vzadu 275/30 19 a nenajedu na nich víc jak 35000km a to jsou zadní sjeté zevnitř tak do 2/3 uplně a venkovní kraj je ještě v poho, kdežto na zimních 225/50 17 mám už najeto 40000km a mají pořád cca 5mm vzorek.
Ohledně geometrie si myslím že dávat nějakých 5000,- v BMW je nesmysl stačí najít dobrý servis kde mají laserovou nebo 3D pohlídat si at auto naloží a za cca 1200,- máš hotovo.
Zubatý vzorek jsem také kdysi řešil a bál se že jsou tlumiče KO tak jsem začal dělat různé testy a zkoušky až mi bylo v BMW řečeno že se tlumiče mění až když vytečou, že prý je pneu odskákaná stylem jízdy. Tak jsem ho trochu změnil a je to lepší.
sedyvlk6
Registrovaný
Příspěvky: 969
Registrován: úte 17.01.2012 01:00

#12 Příspěvek od sedyvlk6 »

Nejsem si jistej jestli je po výměně tlumičů nutné dělat geo vždyť se jen vyvěsí ramena. A tím by se geo rozhodit neměla. Nebo se pletu?
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3994
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#13 Příspěvek od pavproch »

pětatřicet tisíc na jedny gumy?

8O

ešče se mi nepodařilo na jednu letní sadu najet víc než 22tis (a to už ze zadních doslovaadopísmene lezl kord...)

bridge potenza Re050A vydržely tak 17-18tis km
p-zero max rtěch 22tis...

př 225
z 255

200kW @ 1715kg (kerb) @ xDrive + neustálé práskání bíčem :oops:
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Klubové ID: 3742

#14 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

sedyvlk6 píše:Nejsem si jistej jestli je po výměně tlumičů nutné dělat geo vždyť se jen vyvěsí ramena. A tím by se geo rozhodit neměla. Nebo se pletu?
No tak když vyvěsíš ramena který drží to kolo ve správné poloze a určují tu geometrii tak bych na tu geo radši zajel.. ;)
Od pár lidí jsem slyšel, že se dělat nemusí ale podle mě se to prostě rozhodí.
matiz
Registrovaný
Příspěvky: 4416
Registrován: ned 23.04.2006 00:00
Bydliště: Opava
Klubové ID: 3204
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od matiz »

Zcela jiste to rozhodi, v ramenou je vule jak tam prochazi sroub a mozna necely milimetr s tim hýbat jdenez se to utahne. Když jsem menil tlumice tak jsem musel povolit a jednu stranu jsme trefili absolutne presne a druha je o fous "vedle" Je to ale uplne minimum. Jak se bude delat geo na velkych kolech tak to necham srovnat podle masiny, sice to k nicemu nepovede, ale pro ten pocit at mam zaklony na stejne hodnote.
hycmo
Registrovaný
Příspěvky: 38
Registrován: úte 13.01.2009 01:00

#16 Příspěvek od hycmo »

pavproch píše:pětatřicet tisíc na jedny gumy?

8O

ešče se mi nepodařilo na jednu letní sadu najet víc než 22tis (a to už ze zadních doslovaadopísmene lezl kord...)

bridge potenza Re050A vydržely tak 17-18tis km
p-zero max rtěch 22tis...

př 225
z 255

200kW @ 1715kg (kerb) @ xDrive + neustálé práskání bíčem :oops:
asi jezdím víc vklidu :-) a taky mám jen 160kW ikdyž zase manuál, vždy jsem tam dával P Zero Rosso a zadní sjedu skoro do hladka, ted tam mám od lonska na doporučení Falken tak jsem zvědavý co vydrží.
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3994
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#17 Příspěvek od pavproch »

fčíl sem se skoro urazil.... já mám !!SAMOZŘEJMĚ!! taky 6MT.... :twisted:

ale jak píšu, pořád práskám bičem nad celým stádem.... šak taky loni 47.700km s průměrem 11.88 (přesně, bo kniha jíz bo služebák)... dybych byl na špricmonitoru, tak byl byl o prsa vietnamské závodnice druhý...
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3994
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#18 Příspěvek od pavproch »

Jo, jinak ať nejsem úplně OT:

na obou autech mám kola s předepsaným ET (3er = 18", m4Zlik = 19") a obou "neutrálně" nastavenou geošku obou náprav (tj. na "střední hodnotu" v předepsaném rozsahu), s oběma jezdím "s práskáním bičem" a ...

u obou aut se mi na předních sjíždí víc vnějšek a zadní plus mínus rovnoměrně
MattyX Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 12846
Registrován: pát 18.01.2008 01:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 1778
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od MattyX Moderátor »

Totic píše:
sedyvlk6 píše:Nejsem si jistej jestli je po výměně tlumičů nutné dělat geo vždyť se jen vyvěsí ramena. A tím by se geo rozhodit neměla. Nebo se pletu?
No tak když vyvěsíš ramena který drží to kolo ve správné poloze a určují tu geometrii tak bych na tu geo radši zajel.. ;)
Od pár lidí jsem slyšel, že se dělat nemusí ale podle mě se to prostě rozhodí.
Jelikož je to rameno uloženo v gumě a při brždění to chodí o 1cm (!). Tak se ti mění geometrie, jen, když vyjedeš z dílny ven...
E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant :)
E70 3.0d - mamacar

Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3994
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#20 Příspěvek od pavproch »

pavproch píše:pětatřicet tisíc na jedny gumy?

8O

ešče se mi nepodařilo na jednu letní sadu najet víc než 22tis (a to už ze zadních doslovaadopísmene lezl kord...)

bridge potenza Re050A vydržely tak 17-18tis km
p-zero max rtěch 22tis...

př 225
z 255

200kW @ 1715kg (kerb) @ xDrive + neustálé práskání bíčem :oops:
pavproch neska na AF.cz píše:tak Sottozero III 255/35 R18 vzadu při letošní nezimě vydržely pouhých 12kkm :p

ešče tam bylo asi milimetr nad limit, ale páč zaftra idu do žabožroutova na lyže, taxem je preventivně vyměnil za nové... :ymhug:
:twisted:
Odpovědět