Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.
Znalecky posudek na auto
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 4416
- Registrován: ned 23.04.2006 00:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Nenechavali jste někdo vyhotovovat znalecky posudek na vznikle poskozeni ? Pripadne cena kterou jste museli uhradit? Popisu v kratkosti o co mi jde. O uhrazeni poskozeni které vzniklo nespravnym nastavenim geometrie, reklamace se tahly mnoho mesicu, deometrie vždy navracena jako opravena, pro poslední geo před 2 mesici stroj zkalibrovany a promereny technikem firmy kde byl zakoupen, nastavena geometrie vozu výsledek totalne znicene pneu po 2k km. Takze nyní abych mohl jakkoliv argumentovat, predpokladam ze je třeba znalecky posudek, nebude mi stacit jiz další reklamace, na to nemam cas, nervy ani peníze, potrebuju to vyresit a zaplatit vcetne všech mych nakladu jako jsou znicene pneu, nového nastaveni geo, mého casu který jsem musel tomu věnovat, prezuti a nakladu na znalecky posudek pripadne všech věci které budu muset nechat ještě udelat.
Muze mi někdo pomoci radou co všechno eventualne poridit. Nyni ještě není auto opravene, je ve stavu jak ten ............... ( doplnte sami dle uvazeni ) zkalibroval tu masinu. Myslim si ze jsem vcelku rozumny, chápu ze se nekdy něco nepovede, nicmene když se to nepovede po nekolikate a vždy to vede ke skodam, není to moznost během pul roku a mnoha nebojim se napsat desitkach mereni dojit alespoň k uspokojivému vysledku, je třeba k tomu pristoupit jinak.
Muze mi někdo pomoci radou co všechno eventualne poridit. Nyni ještě není auto opravene, je ve stavu jak ten ............... ( doplnte sami dle uvazeni ) zkalibroval tu masinu. Myslim si ze jsem vcelku rozumny, chápu ze se nekdy něco nepovede, nicmene když se to nepovede po nekolikate a vždy to vede ke skodam, není to moznost během pul roku a mnoha nebojim se napsat desitkach mereni dojit alespoň k uspokojivému vysledku, je třeba k tomu pristoupit jinak.
Máš ověřený nezávislym servisem, že ti tu geometrii opravdu udělali špatně?
Mam na mysli jen to, abys měl jistotu, že to fakt zvorali.
Praktická vymožitelnost tvýho práva podle mě bohužel nebude moc reálná. V podstatě mě nenapadá reálná šance, jak prokázat, že s tim už pak nikdo nic nedělal, že jsi neprojel tankodrom rychlostí světla atd.
Navíc by určitě musel projít znaleckym posudkem celej podvozek. Jakákoliv vůle v siláčích, kloubech atd. tě bude rovnou diskvalifikovat.
Měl jsem stejnej problém se servisem v Sobíně. Dělali to 2x. Pokaždý když jsem odjel, tak jsem měl při jízdě po rovině volant mírně pootočenej doprava. Na pozdější cestě do chorvatska a zpět to odnesly všechny 4 gumy. Jedna dokonce bouchla, jak se sjela hrana. O reklamaci jsem taky přemejšlel, ale pak jsem to pustil z hlavy. V garáži jsem si to srovnal podle laseru ve vodováze
a mam klid.
Mam na mysli jen to, abys měl jistotu, že to fakt zvorali.
Praktická vymožitelnost tvýho práva podle mě bohužel nebude moc reálná. V podstatě mě nenapadá reálná šance, jak prokázat, že s tim už pak nikdo nic nedělal, že jsi neprojel tankodrom rychlostí světla atd.
Navíc by určitě musel projít znaleckym posudkem celej podvozek. Jakákoliv vůle v siláčích, kloubech atd. tě bude rovnou diskvalifikovat.
Měl jsem stejnej problém se servisem v Sobíně. Dělali to 2x. Pokaždý když jsem odjel, tak jsem měl při jízdě po rovině volant mírně pootočenej doprava. Na pozdější cestě do chorvatska a zpět to odnesly všechny 4 gumy. Jedna dokonce bouchla, jak se sjela hrana. O reklamaci jsem taky přemejšlel, ale pak jsem to pustil z hlavy. V garáži jsem si to srovnal podle laseru ve vodováze

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 4416
- Registrován: ned 23.04.2006 00:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Ono je to krapet slozitejsi, zhruba trikrat se reklamovala samotna geometrie jako celek, vždy odvezeno privezeno jako ok a ok to nebylo. V zaverecne fazi uz prijel mistr z prahy, nastavil geo, zkalibroval, udelo se opet auto, za pritomnosti toho člověka, volant nakřivo, podvozek abolutne bez vuli, nove tlumice, excenticke srouby které pretahli a uz nedrzely, na zaverecnou fazi kdy masiny (dve ) mely byt zcela naprosto dokonale, udelana cela geo, vymenene srouby, mereni s predepsanym zatizenim, výsledek podle masiny excelentni, po 2k km gumy na sracku, po prezuti na letni se opet ovladatenost a rizeni tragicky zhoršilo a samozrejme je jasne proc, protože gumy nejsou sjete a 16" zdaleka neudrzi auto tak, jako nizkoprofilove krapet drahsi pneu. Ta zaverecna geo se dělala 16.10.2014, prezouvalo se 23.12.2014. Ze vseho jsou protokoly o oprave te zasrane geometrie, kalibracích jak masiny, tak zvedaku, proste mělo to byt dokonale a podle pristoje bylo. Bohuzel uz ne tak realne. Není to chyba toho servisu, je to vazne pochybeni firmy která ac prodava a servisuje tyto zarizeni, nedokaze zajistit jejich funkcnost. Pro ilustraci prikladam nejaky ten obrazek. Bohuzel někdo musí nest zodpovednost, všechny pneu smetene, na vyhozeni. Jak predni, tak zadni. Predni smetene nerovnomerne, taky na vyhozeni. Ja si nemuzu dovolit co par mesicu menit pneu v zadu desetitisicu a jestliže to neumeji, at to nedelaji.
Taky si myslim ze to není mozne opravit, protože kdyby to bylo mozne, muselo by to byt jiz ok. Aby bylo mozne vůbec cokoliv narokovat, je třeba mit zdokumentovane věrohodnou autoritou ze je něco spatne a ze zbytek je naprosto v poradku. Neumim spočítat kolikrat se hledala sebemensi vule, zaslo to tak daleko ze se merilo i zda není KO napravnice, není, všechno sedi, auto je nebourane.
Taky si myslim ze to není mozne opravit, protože kdyby to bylo mozne, muselo by to byt jiz ok. Aby bylo mozne vůbec cokoliv narokovat, je třeba mit zdokumentovane věrohodnou autoritou ze je něco spatne a ze zbytek je naprosto v poradku. Neumim spočítat kolikrat se hledala sebemensi vule, zaslo to tak daleko ze se merilo i zda není KO napravnice, není, všechno sedi, auto je nebourane.
- Přílohy
-
- geos1.jpg (88.38 KiB) Zobrazeno 1010 x
-
- geos2.jpg (168.89 KiB) Zobrazeno 1010 x
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 4416
- Registrován: ned 23.04.2006 00:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Mimochodem na tom obrazku kde je mereni před a po byla pouze zkalibrovana geometrie samotnou nejspis nejvyšší autoritou firmy která prodava a servisuje cele merici zarizeni. Co dodat? Mne to pripada jako pomerne vazne pochybeni. Doposud jsem všechno hradil z vlastnich prostredku, uz to odmitam. Pneu mohly odjet ještě jednu sezonu, uz neodjedou nic, protože jezdit na tomto je naprosty hazard se životem mym a ostatních ucastniku provozu.
PavProch - zítra bych se ozval, v tuto chvili jsem prakticky nepojizdny, po prezuti je auto proste neovladatelne. Ja jsem tak nasrany ze to nemá obdoby. Umim pochopit ze se něco nepovede, technika ani lide nejsou neomylni, ale tohle je uz proste moc.
PavProch - zítra bych se ozval, v tuto chvili jsem prakticky nepojizdny, po prezuti je auto proste neovladatelne. Ja jsem tak nasrany ze to nemá obdoby. Umim pochopit ze se něco nepovede, technika ani lide nejsou neomylni, ale tohle je uz proste moc.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 4416
- Registrován: ned 23.04.2006 00:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Jenze ten servis za nic nemůže, bohužel je to tak. Ten odvedl praci na vybornou, nepochybil a mel snahu to resit, i ja mel snahu to resit, nyní uz ale ne, nemam duveru a neverim ze po tom vsem by to dopadlo lepe... Muze za to dodavatel který něco nakoupi a neumi zajistit at uz z jakéhokoliv duvou aby to fungovalo. A mne ten bordel uz proste vadi.
FX - jasne...
FX - jasne...
Kdyz je špatně geo, je to dost poznat, kdyby to nedokázali opravit, jel bych prostě jinam. I teď v tvojí situaci bych jel jinam. Taky je rozdíl v geo na R16 s et45 a R19 s et35 (jen příklad, ale je v tom rozdíl, at už ti budou tvrdit cokoliv... i jen 10mm podložky zmeni geo).
“Ability is what you're capable of doing.”
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 4416
- Registrován: ned 23.04.2006 00:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
No, to urcite.... Není absolutne zadny rozdil v geometrii mezi 16" a 19", protože jakakoliv geometrie pokud je prepnuta na zobrazovani v mm zadava se velikost disku na který se nastavi automaticky prepocitava. Je li geometrie prepnuta na stupne a minuty, neprepocitava nic, nezadava se ani zadna velikost nasazeneho disku, meri se uhel od idealni roviny. To zaprvé. Zadruhé mam originalni kola presne urcene pro to auto, jak zimni tak letni samozrejme se spravnym et, jinak to ani nejde. A ano, et je rozdilne oproti tem sestanctkam nebo jinym, protože je i jina sirka pneu, takze to zohlednuje. Proto taky originalni uhly jsou udavane u BMW ve stupnich a na jakekoliv kola, vubec se nezohlednuji. Zohlednuje se typ podvozku, standart, sport, m, paket pro spatne cesty atd.
Nejde o to udelat geo jinde, ale ono vznikla nejaka skoda, cas straveny s tim aby to někdo dal do poradku taky nehodlam uz sponzorovat, je třeba znovu přezout na nove pneu, vyvazit kola a ono ta nova geo bude taky zase něco stat, ze jo.
Pokud by to opet nedokazali, je to loterie jestli se jim to povede zkalibrovat spravne, ja do toho nevidim, neumim to posoudit ani ověřit ze je to v poradku. Pokud nepovede, výsledkem jsou opet znicene pneu. Při cene zhruba 8k za jednu to není něco co bych chtěl jen tak z prdele zkusit...
Nejde o to udelat geo jinde, ale ono vznikla nejaka skoda, cas straveny s tim aby to někdo dal do poradku taky nehodlam uz sponzorovat, je třeba znovu přezout na nove pneu, vyvazit kola a ono ta nova geo bude taky zase něco stat, ze jo.
Pokud by to opet nedokazali, je to loterie jestli se jim to povede zkalibrovat spravne, ja do toho nevidim, neumim to posoudit ani ověřit ze je to v poradku. Pokud nepovede, výsledkem jsou opet znicene pneu. Při cene zhruba 8k za jednu to není něco co bych chtěl jen tak z prdele zkusit...
Geometrie samozřejmě na typu kol, et apod. závislá neni. Roli by ale mohlo hrát, kdyby třeba na zadku byly širší gumy a širší disky. To je pak zásadní problém pro neorigo geošku.
Za další když je geometrie hnutá jen trochu, tak to samozřejmě nikdo při jízdě nepozná. To je utopie.
Na druhou stranu
Koukal jsem, že ty tam máš rozdíly do milimetru, spíš desetiny. Nejsem si jistej, že tenhle rozdíl ti takhle sjede gumy z třeba 4 mm po 2 tis. km.
Navíc jestli to nebyla origo geometrie, ale ta která se chytá za okraj disku, tak jí taky může dost zmást házivost disků. To ti udělá klidně i přes milimetr. Zase ale opakuju. Ty gumy nejsou na nějakej milimetr zase tak extrémně citlivý. Tipuju problém někde jinde.
Mě se kdysi na mazdě stalo, že jak měly gumy na předku už jen 2mm, tak se začaly brutálně sjíždět na kraji. Geometrie OK, tak jsem to jen přezul a ty nový gumy to nedělaly. Zase až se celkově sjely pod ty 2mm.
Za další když je geometrie hnutá jen trochu, tak to samozřejmě nikdo při jízdě nepozná. To je utopie.
Na druhou stranu
Koukal jsem, že ty tam máš rozdíly do milimetru, spíš desetiny. Nejsem si jistej, že tenhle rozdíl ti takhle sjede gumy z třeba 4 mm po 2 tis. km.
Navíc jestli to nebyla origo geometrie, ale ta která se chytá za okraj disku, tak jí taky může dost zmást házivost disků. To ti udělá klidně i přes milimetr. Zase ale opakuju. Ty gumy nejsou na nějakej milimetr zase tak extrémně citlivý. Tipuju problém někde jinde.
Mě se kdysi na mazdě stalo, že jak měly gumy na předku už jen 2mm, tak se začaly brutálně sjíždět na kraji. Geometrie OK, tak jsem to jen přezul a ty nový gumy to nedělaly. Zase až se celkově sjely pod ty 2mm.
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Kontaktovat uživatele:
Zjisti si co největší počet nespokojených zákazníků, kteří absolvovali geometrii v tomto servisu => inzerát v místních novinách, supermarketu atp. Potom pomocí právníka podejte tzv. hromadnou žalobu na servis. V ten okamžik si servis uvědomí, že se nejedná o jednoho zákazníka ale o desítky postižených a půjde s Vámi proti dodavateli toho zařízení + se zmenší poplatky na právníka a znalce.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 4416
- Registrován: ned 23.04.2006 00:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Ad hazivost disku, ano, disky jsou rovne, navíc kompenzace se dělala na cele kolo, ne "jen" pojezdem. Cili zvednout napravu a udelat kompenzaci. Pokud není kolo mrdle o obrubnik, v drtive vetsine pripadu je kople vnitrkem, tam kde to mam tak krasne sesmatlane. Jenze kdyby bylo krive, nejen ze by to bylo videt na vyvazovacce, ale i zavazi by tam bylo "hooodne" coz není. Ani videt, ani tam není nejak extra moc zavazi. Ano, pneu jsou rozdilne, ovšem zcela ve specifikaci bmw, u 19" jsou predepsane 225/35/19 predni a 255/30/19 zadni, tak samo je i jiné et aby se ten jiny rozmer pneu vykompenzoval. Myslim si, ale je to jen muj názor který nemam nicim podlozeny ze nejdříve se srovna zadni naprava do spravnych hodnot vuci nejake relativni nule kterou mají nastaveny hlavice vevnitř. Tim se zajisti ze zadni kola budou nastaveny na spravnou sbihavost a "rovne" vuci kastli. Jen spravna sbihavost nestaci, protože tim ze nebudou rovne s kastli tak se budou smykat při rovne jizde. Tam kde se serizuje i odklon tak se seridi i ten. S odklonama se meni i sbihavost, takze je to třeba seřizovat tak nejak vsehno najednou. Jakmile je serizena zadni naprava, tak se srovna volant a seridi predni naprava, zase v zavislosti na te zadni. Opravte mne jestli mi to nedochazi, ale na urceni absolutni "roviny" by nemelo mit et zadny vliv, ani sirka disku, ani jeho velikost. Nedochazi mne ani proc po prepnuti na milimetry mela mit vliv i velikost disku. Jedinne co mne napada je jiny obvod kola, ale to jsou milimetry které by nemely mit tak zasadni vliv, protože se jedna o opravdu velmi male odchylky. Rozdil mezi 225/45/17 a 255/30/19 je 4mm coz je 0,2% v obvodu kola, ale budiz, predpokladam ze je i toto zohledneno. Protože moje strojarske vzdelani je nevalne, tak si myslim ze i tohle zohlednuje sw toho krapu. Jelikoz když se zadaly 17", mela by celkova sbihavost byt 1,5mm oproti 1,7mm na tech devatenáctkách, ale muzu se mylit, nepamatuju si zase uplne vsecko, zvlas ne to, co mne nezajima a toto mne fakt nezajima...
Navíc si myslim ze 0,2mm je nesmyslny udaj který na funkci zivocichare, teda na geometrii nebude mit prazadny vliv, nebo bude, teoreticky, ale prakticky vliv bude nula nula nic.
Hanz, nevim jesli jsi to myslel ironicky nebo ne, ale myslim si ze mam pravdu. Zkusim to popopaticky nejak obhájit. Vemu si primku presne v ve stredu auta a protahnu si ji pet metru před auto. Toto je moje yychozi poloha, bod nula. Oproti te primce nastavim sbihavost kola přes uhlomer. At budu merit v kteremkoliv bode od stredu kola, tak uhel bude vždy stejny, At je to pul metru od naboje nebo dva metry, nezalezi na velikosti disku. Budu li to ovšem merit v milimetrech metrem, pro spravny uhel musim znat i vzdalenost od stredu, jelikož ta bude diametralne jina pul metru od stredu a dva metry od stredu...
Na servis prilis utocit nemuzu, cilem je vymoct to od tech, kteří to tak zkurvili. Viz rozdily v mereni před kalibraci a po kalibraci geometrie, to auto mezi téma dvěma merenima najelo mozna sto kilaku, nevim, ale je to zalezitost několika malo dnu... Ja si nemuzu pomoct, podle mne je to zkurvene tou kalibraci nebo tim, ze si to proste ukazuje uplne podle vetru.
Navíc si myslim ze 0,2mm je nesmyslny udaj který na funkci zivocichare, teda na geometrii nebude mit prazadny vliv, nebo bude, teoreticky, ale prakticky vliv bude nula nula nic.
Hanz, nevim jesli jsi to myslel ironicky nebo ne, ale myslim si ze mam pravdu. Zkusim to popopaticky nejak obhájit. Vemu si primku presne v ve stredu auta a protahnu si ji pet metru před auto. Toto je moje yychozi poloha, bod nula. Oproti te primce nastavim sbihavost kola přes uhlomer. At budu merit v kteremkoliv bode od stredu kola, tak uhel bude vždy stejny, At je to pul metru od naboje nebo dva metry, nezalezi na velikosti disku. Budu li to ovšem merit v milimetrech metrem, pro spravny uhel musim znat i vzdalenost od stredu, jelikož ta bude diametralne jina pul metru od stredu a dva metry od stredu...
Na servis prilis utocit nemuzu, cilem je vymoct to od tech, kteří to tak zkurvili. Viz rozdily v mereni před kalibraci a po kalibraci geometrie, to auto mezi téma dvěma merenima najelo mozna sto kilaku, nevim, ale je to zalezitost několika malo dnu... Ja si nemuzu pomoct, podle mne je to zkurvene tou kalibraci nebo tim, ze si to proste ukazuje uplne podle vetru.
Tvuj partner je servis. Ty budeš požadovat uhrazení škody po nich. To jestli jí oni pak překlopí na svýho dodavatele je už věc jiná.
Co se týká toho měření.... Nejsem odborník na geometrii.
Podle mě to ale funguje tak, že tu rovinu s kastlí ty přístroje měří tak, že laser jde z jednoho kola na druhý a měří se rozdíl mezi jejich kolmicema k ose. Asi to nepopisuju moc srozumitelně, ale různej rozchod v předu a v zadu na to má zásadní vliv!. Tovární rozdíl v rozchodu si ta mašina vykompenzuje, ale už nedokáže vykompenzovat jestli máš na každý nápravě jiný disky (jestli jsou teda jiný). Jestli jsou disky stejný, tak je jedno co na ně obuješ za gumy. Právě i z těchto důvodu má origo geoška uchycení do speciálních děr v disku. Ale k věci. Kdybys měl zadní kola vysunutý třeba o cenťák oproti správný pozici (např rozšiřovací podložky, nebo jiná šířka disku atd.) tak je rázem ta geometrie špatně v řádu stupňů a nikdo s tim nic neudělá. Tam bych už věřil, že se to za 2 tis. km tak sjede. Dokonce by to i zvýšilo tvoje šance, protože oni tohle musí vědět a musí tě upozornit, že na takových kolech se geometrie udělat nedá..... Samozřejmě to platí jestli tam máš jinou šířku disku (nejen pneu). viz výš.
Jinak kolo nemusí bejt jen kopnutý na vejšku. Dost často hází do stran a to se na vyvažovačce moc neprojeví. Ale máš pravdu, že to si ta mašina vykompenzuje. to beru zpět.
Co se týká toho měření.... Nejsem odborník na geometrii.
Podle mě to ale funguje tak, že tu rovinu s kastlí ty přístroje měří tak, že laser jde z jednoho kola na druhý a měří se rozdíl mezi jejich kolmicema k ose. Asi to nepopisuju moc srozumitelně, ale různej rozchod v předu a v zadu na to má zásadní vliv!. Tovární rozdíl v rozchodu si ta mašina vykompenzuje, ale už nedokáže vykompenzovat jestli máš na každý nápravě jiný disky (jestli jsou teda jiný). Jestli jsou disky stejný, tak je jedno co na ně obuješ za gumy. Právě i z těchto důvodu má origo geoška uchycení do speciálních děr v disku. Ale k věci. Kdybys měl zadní kola vysunutý třeba o cenťák oproti správný pozici (např rozšiřovací podložky, nebo jiná šířka disku atd.) tak je rázem ta geometrie špatně v řádu stupňů a nikdo s tim nic neudělá. Tam bych už věřil, že se to za 2 tis. km tak sjede. Dokonce by to i zvýšilo tvoje šance, protože oni tohle musí vědět a musí tě upozornit, že na takových kolech se geometrie udělat nedá..... Samozřejmě to platí jestli tam máš jinou šířku disku (nejen pneu). viz výš.
Jinak kolo nemusí bejt jen kopnutý na vejšku. Dost často hází do stran a to se na vyvažovačce moc neprojeví. Ale máš pravdu, že to si ta mašina vykompenzuje. to beru zpět.
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 4416
- Registrován: ned 23.04.2006 00:00
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Jo, jsou jiné... Jsou to presne tyto: http://bmwfans.info/parts-catalog/E90/M ... spoke_179/
Vepredu jsou to 8" et37 a vzadu 9" et 39. Rozdil 1" cili 25,4mm a rozdil et 20mm coz mne sedlackyma poctama dava rozdil 2,7mm a to nemuzu rict ze to třeba není 37,1 a 38,9 ve skutecnosti a rudiz rovnocenne oproti stejnym kolum.
Vepredu jsou to 8" et37 a vzadu 9" et 39. Rozdil 1" cili 25,4mm a rozdil et 20mm coz mne sedlackyma poctama dava rozdil 2,7mm a to nemuzu rict ze to třeba není 37,1 a 38,9 ve skutecnosti a rudiz rovnocenne oproti stejnym kolum.
To Teddy: různá šířka kol vpředu a vzadu nemá vliv na geometrii, při té se měří sbíhavost a jiné úhly vůči podélné ose vozidla a je jedno jestli kolo trčí víc nebo míň z obrysu vozidla. Podívejte se na stránky: http://www.autoznalosti.cz/index.php/po ... nikol.html
nebo: http://rbr.mystik.cz/download/geometrie.pdf
To Matiz: nejede ti náhodou auto čtyři stopy? Není hnuté vrchní uložení tlumičů?
Ještě k vlivu házivosti kol: mě při geošce hýbou autem dopředu a dozadu, aby se zjistil právě vliv házivosti,kola se při tom otočí o víc jak jednu otočku a hodnoty seřízení musí zůstat v tolerancích.
Edit: ještě zajímavý odkaz: https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=40556
Tímto nechci nikoho poučovat,jen se snažím pomoci s vyloučením všech negativních vlivů, které mohou působit.
nebo: http://rbr.mystik.cz/download/geometrie.pdf
To Matiz: nejede ti náhodou auto čtyři stopy? Není hnuté vrchní uložení tlumičů?
Ještě k vlivu házivosti kol: mě při geošce hýbou autem dopředu a dozadu, aby se zjistil právě vliv házivosti,kola se při tom otočí o víc jak jednu otočku a hodnoty seřízení musí zůstat v tolerancích.
Edit: ještě zajímavý odkaz: https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=40556
Tímto nechci nikoho poučovat,jen se snažím pomoci s vyloučením všech negativních vlivů, které mohou působit.
Jak říkám, nejsem odborník na způsob měření geometrie. Zásadní otázka ale je, jak ten přístroj zjistí přesnou osu vozidla.FFrenkie píše:To Teddy: různá šířka kol vpředu a vzadu nemá vliv na geometrii, při té se měří sbíhavost a jiné úhly vůči podélné ose vozidla a je jedno jestli kolo trčí víc nebo míň z obrysu vozidla.
Podle mě zná z tabulek rozdíl mezi rozchodem vpředu a rozchodem vzadu. Podle toho si nastaví posunutí osy předního a zadního kola na každé straně. Pak jse jen o to, aby ty rozdíly seděly podle té vypočtené.
U aut, který maji stejnej rzochod vpředu i vzadu je ta kompenzace nulová. Tam se ty osy musí překrývat.
Jinýmy slovy spolu vzájemně komunikujou ty čidla umístěny na kolech. Umístíš to na kolo a ono to vysílá laserovej paprsek do jednotky na druhém kole. Tam se změří o kolil je ten paprsek mimo. Podle toho se to pak srovná. Stejně tak vysílá přední čidlo do zadního a srovná se přední kolo. Úhel sbíhavosti to přímo měřit neumí, proto podle mě ten rozchod hraje zásadní roli.
Teď se mi nechce hledat ty rozměry kol a počítat to, ale přikládám obrázek, jak jsem to myslel.
Na prvnim obrázku je správná geometrie. Pro názornost jsem zvolil auto, který má vpředu i vzadu stejnej rozchod. Kdyby byl rozdílnej, tak jsou ty osy pořád rovnoběžný, jen by se nepřekrejvaly. Podle tabulky si mašina dopočítá rozdíl a ten kompenzuje (nastaví to právě na ten požadovanej rozdíl). Na druhym obrázku je co mašina naměří, když dáš na zadek kola, který rozšíří vzadu rozchod. Geometrie je pořád správně, ale mašina změří, že je špatně a požaduje nastavení na obrázek č. 3.
Jestli mi nevěříš, tak si nech srovnat geometrii, pak si dej na zadek (nebo předek) rozšiřovací podložky a nech si jí znova změřit. Uvidíš, že bude totálně blbě.
Jestli máš druhou sadu kol, kde jsou všechny disky stejný (ET i šířka), tak je tam obuj a zajeď si na geo. Budeš valit oči.
Na prvnim obrázku je správná geometrie. Pro názornost jsem zvolil auto, který má vpředu i vzadu stejnej rozchod. Kdyby byl rozdílnej, tak jsou ty osy pořád rovnoběžný, jen by se nepřekrejvaly. Podle tabulky si mašina dopočítá rozdíl a ten kompenzuje (nastaví to právě na ten požadovanej rozdíl). Na druhym obrázku je co mašina naměří, když dáš na zadek kola, který rozšíří vzadu rozchod. Geometrie je pořád správně, ale mašina změří, že je špatně a požaduje nastavení na obrázek č. 3.
Jestli mi nevěříš, tak si nech srovnat geometrii, pak si dej na zadek (nebo předek) rozšiřovací podložky a nech si jí znova změřit. Uvidíš, že bude totálně blbě.
Jestli máš druhou sadu kol, kde jsou všechny disky stejný (ET i šířka), tak je tam obuj a zajeď si na geo. Budeš valit oči.
- Přílohy
-
- geometrie auta.png (28.93 KiB) Zobrazeno 292 x