Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

E61 530i N53 - špatný studený start a rozsvícená kontrolka

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#1 Příspěvek od tee-jay »

Ahoj,

chtěl bych poprosit o radu, jsem čerstvým majitelem E61 a mám následující problém...

Při prvním startu zastudena je běh motoru dost nepravidelný, otáčky poskakujou, občas padnou až na 500rpm a motor jakoby to chtěl zabalit, auto celé vibruje. Po zahřátí (pár minut jízdy) je vše OK, auto šlape jak hodinky. Co jsem tak googlil, zřejmě nejsem ani zdaleka první s tímhle problémem u N53, většinou to prý končí u výměny všech vstřiků. :(

Dneska se k tomu ale hned po nastartování přidala rozsvícená kontrolka "chyba motoru":
Obrázek

V manuálu píšou:
Varovná kontrolka svítí: porucha motoru se zvýšeným obsahem škodlivin. Vůz nechte co nejdříve zkontrolovat.
Kontrolka už svítí pořád, zkontrolovat to určitě nechám (budu rád i za tip, kam s tim v ČB jít - Autoimport Mach nebo ACR?), ale zajímalo by mě, jestli někdo podle těchto symptomů dokážete říct, kde by problém mohl být.

Navíc pozoruju vyšší spotřebu, jel jsem dneska vysloveně klobouka trasu Praha -> ČB (tempomatových 120kmh na dálnici, jinak 100kmh) a BC mi naměřil 10l/100km. I podle příspěvků tady no fóru bych to čekal nižší.

No a na závěr cesty po zhasnutí motoru mi iDrive zahlásil, že mam dolít olej do motoru. A to jsem to ráno kontroloval a množství oleje bylo podle iDrive v normě. Ideální by bylo, aby tohle všechno teda vyřešila výměna oleje, ale tomu samozřejmě nevěřím. :?

Chjo, auto jsem před 14 dny dovezl z Rakouska, kde bylo všechno v pohodě, i první jízda po dovozu byla bez problémů, ale hned další den ráno (nevím, jestli to má souvislost s natankováním Shell95) začaly problémy při studeném startu.

Neměl jste někdo podobné problémy?
Totic Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4057
Registrován: ned 20.01.2008 01:00
Bydliště: Kromcl / Brno (Šalingrad)
Klubové ID: 3742

#2 Příspěvek od Totic Člen Klubu »

No tak to je "proklatě" známá kontrolka.. Podle mě to poukazuje na spaliny a tj. lambdy. Zejm. než se zahřejou na provoz a jede to OK.
I když problémy u těchto přímovstřiků můžou být i v dávkování paliva. Každopádně ztrácíme tady čas, protože pořád platí -> první si motor zdiagnostikuj a pak se ptej. 8)
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2235
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav
Klubové ID: 3376

#3 Příspěvek od vita11 Moderátor »

tato kontrolka poukazuje na všechno možné kolem motoru, ne jenom spaliny

ad olej: ty elektrické měrky hodně často zlobí, takže ti asi ukazuje blbě ... jenom těžko říct, jestli ukazovala blbě ráno nebo večer
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
Vesa88
Registrovaný
Příspěvky: 728
Registrován: pon 03.05.2010 00:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od Vesa88 »

Kamarad ma to same na e39 97 rok 540i. Auto slapalo uplne v pohode, pak to zaclo a hooodne se to zhorsuje. Jen prvni rnni studeny start des a hruza. Byl v BMW na diagnostice a vyhazuje mu to obe predkatove lamdy, ale rikaly mu ze se vsadi na 100% ze temi to nebude...
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#5 Příspěvek od tee-jay »

Menší update: Byl jsem s tim dneska na diagnostice v Autoimport Mach, vyjelo mu tam 40 chyb 8O, ale tipuju, že dost jich tam zůstalo nevymazaných ještě od původního majitele, protože poslední výskyty třeba před x0000 km. Každopádně chyby na lambdách tam byly a taky HPFP...jestli jsem si teda dobře přeložil Kraftstoffpumpe.

Poradil mi, ať to trochu víc protáhnu, že by se to jako mohlo "vypálit" nebo co. Všechny chyby vymazal a uvidíme zítra, co to znovu načte.

Může se vadné VT čerpadlo projevovat takhle jenom za studena?

Navrhnul mi taky, že bysme mohli vyměnit svíčky. Sám říkal, že by tam mohl dát BOSCH, které narozdíl od orig. BMW (550Kč) stojí 200-300 Kč. Má tahle cca 2kKč úspora smysl nebo byste radši šli do originálů?
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#6 Příspěvek od tee-jay »

Vesa88 píše:Kamarad ma to same na e39 97 rok 540i. Auto slapalo uplne v pohode, pak to zaclo a hooodne se to zhorsuje. Jen prvni rnni studeny start des a hruza. Byl v BMW na diagnostice a vyhazuje mu to obe predkatove lamdy, ale rikaly mu ze se vsadi na 100% ze temi to nebude...
A nerikali mu taky, cim by to naopak mohlo byt? :-) Kazdopadne budu rad, kdyz sem hodis update, az se kamos s timhle nekam posune. Dik.
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2235
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav
Klubové ID: 3376

#7 Příspěvek od vita11 Moderátor »

Chyby na lambdách N53 se starším SW ráda píše i když jim nic není

Svíčky jsou dobrý začátek, ty je záhodno po koupi vyměnit tak jako tak. Ale dal bych tam origo BMW resp. NGK ZKBR7A-HTU což je to, co je zabalené v BMW krabičce

A když už jsme u toho SW .... asi by nebylo od věci udělat update řídících jednotek. To by taky mohlo pomoct
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#8 Příspěvek od tee-jay »

Super, díky, zrovna NGK ZKBR7A-HTU jsem objednal. 8)

Byl jsem dnes ráno znovu na diag, připojuju výpis. Řekli mi, že to bude chtít vyměnit VT čerpadlo. Že ty chyby na lambdách můžou být taky způsobeny vadným čerpadlem. Není možné čerpadlo třeba jenom nějak zrepasovat?

Jinak díky za tip s updatem SW, zkusim se tam optat, co by za to chtěli.
Přílohy
Výpis z diagnostiky
Výpis z diagnostiky
diag.jpg (67.29 KiB) Zobrazeno 6556 x
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#9 Příspěvek od tee-jay »

Vlastně by mě hlavně zajímala odpověď na tuto otázku:
Může se vadné VT čerpadlo projevovat takhle jenom za studena?
Taky byste doporučili výměnu HPFP?
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#10 Příspěvek od tee-jay »

Tak výměna svíček a nový olej to samozřejmě nevyřešily.

Že teda prej výměna HPFP, ale přijde mi, že je k tomu navedl jenom prostý výskyt klíčového slova "Kraftstoffpumpe" ve výpisu z diagnostiky. K té chybě 2AAF jsem ale dohledal toto, i když je to pro N54:
http://www.e90post.com/forums/showthrea ... &p=6315768

...píšou, že když se chyba neobjeví spolu s nějakou další chybou, co by se týkala vstřikování ("fuel pressure system"), tak to neznamená, že je čerpadlo na odchodu.

Tak nevim, moc se mi HPFP měnit jen na základě jejich "doporučení" nechce. :?
Uživatelský avatar
vita11 Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2235
Registrován: stř 26.06.2013 00:00
Bydliště: Praha/Brno/Břeclav
Klubové ID: 3376

#11 Příspěvek od vita11 Moderátor »

Vyměň servis. V některých autorizovaných servisech umí jenom měnit díly podle toho, co jim vypíše paměť závad, ale přemýšlet se jim u toho nechce. Jestli se pumpa umí takto projevovat jenom zastudena nevím, ale spíš bych hledal chybu někde v řízení motoru.

V tom výpise píšou u Kraftsfoffpumpe Plausibilität, což je pravděpodobnost. Navíc Kraftstoffpumpe znamená palivové čerpadlo, ale už to nespecifikuje jestli HPFP, nebo podávací čerpadlo v nádrži. A podle toho tvojeho odkazu se to vztahuje spíš k čerpadlu v nádrži
V8 power :twisted: BMW 650i LCI Spacegrau
Top down 8-) BMW Z3 2.8i Arktissilber
Calming machine :) BMW R1150R Atlantablau
Obrázek
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#12 Příspěvek od tee-jay »

vita11 píše:Vyměň servis. V některých autorizovaných servisech umí jenom měnit díly podle toho, co jim vypíše paměť závad, ale přemýšlet se jim u toho nechce.
Jo, přesně takový pocit z toho mám, bohužel. Zkusím voTona. Nebo máte někdo tip na člověka/servis, co by to mohl umět rozlousknout? Ideálně v ČB nebo okolí.
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#13 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Je to asi rok, co jsem si koupil v jednom bazaru E60/530iA 12/2007 s motorem N53 s tacho 135tkm. Provětral jsem to diagnostikou - OK, zkušební jízda - OK, druhý den jsem to koupil. Při cestě domů po cca 80-100km CUK- PRÁSK - MotorLeistungAusfall, větrák před chladičem na plné pecky a žlutá kontrolka, jak jinak. Po vypnutí a nastartování vše OK, auto jede OK, jen ta žlutá kontrolka, studené startuje OK. Diagnostika INPA + ISTA psala nevěrohodný (=plausibilität) tlak paliva, nízká účinnost katů a NOx a pár blbin navíc. Den předtím byla úplně čistá = čerstvě vymazaná včetně historie, =>v bazaru nebyli žádní blbci.

BMW v Karlových Varech doporučuje vyměnit čerpadlo v nádrži, za dva dni totéž doporučuje BMW v Německu. Čerpadlo vyměněno, výpadky výkonu zůstávají, takže čerpadlem v nádrži to nebylo, teď to čerpadlo prodávám tady http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=

Preventivně vyměněny svíčky, olej v motoru byl prokazatelně vyměněn 200km před prodejem = prokazatelně. Vstřikovače vyměněné při tacho 80tkm u BMW Bychl, prověřeno v německé databázi. Bohužel nezapsány korekční hodnoty v DME = bordel, korigováno pomocí INPA, výpadky výkonu zůstávají, průměrná spotřeba trochu klesla, ale svíčky nebo vstřikovače důvodem nejsou.

Výměna vysokotlakého čerpadla (HDFP = Hoch Druck Fuel Pumpe nebo HPFP= High Pressure Fuel Pump) problém vyřešila, auto jede jako čert, spotřeba "na klobouka" = 6,5-7l/100km, když pustím koně na procházku do 9. Ale ještě blbne lamba za katem na Bank1, takže žlutá kontrolka se ještě občas rozsvítí - viz. http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=
Problém je, že když auto lambdou za katem zjistí nízkou účinnost katu, nepřepne se do režimu vrstveného spalování (Stratified injection) a nepracuje s hodnotou lamba = 1,7-2,5, ale pracuje s hodnotou lambda=1, takže žere víc. Po vymazání chyby zase jezdím se spotřebou 6,5-7, než se závada znova zapíše a znova žere v průměru 8. Nový katík za 1.000 Euro kupovat nechci, našel jsem v Německu firmu, která vymění vnitřek katu za 365 Euro i s DPH, demontáž a montáž nepočítám.

Na Tvém místě bych to HDFP za 5.500,-CZK + práce vyměnil - mě to pomohlo. Pokud najdeš firmu, která to moje staré čerpadlo za rozumnou repasuje, já Ti to staré čerpadlo za rozumnou cenu prodám. Ale budeš muset najít člověka, který tu výměnu realizuje, protože BMW montuje do vozů náhradní díly pouze z vlastní distribuční sítě.

voTon je určitě správná volba :D
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3940
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#14 Příspěvek od pavproch »

@starML: i když mi fčíl N53 "seká latinu", budu v dohledné době mít na tachu 150tis km a přitem sa chystám udělat PREVENTIVNÍ "generálku":

- výměna všech cívek
- výměna všech vstřiků
- výměna čidla pedálu plynu
- výměna HPFP
- výměna napínáku řetězu + komplet výměna čerpadla oleje
- výměna spojka + dvouhmota
- výměna všech kladek všech řemenů (bo některé z nich občas "vyje" ložisko)

Takže díky, Tvé podrobné informace se mi budou velmi hodit... a třeba mi tahle "generálka" konečně pomůže odstranit to nešťastné "nepadání" otáček - viz vlákno o motorech N53B30 v sekci 3er

Btw, napadá vás někoho ještě něco z HW motoru, co preventivně ve 150tis km vyměnit?
(mimo náplní, sfíček atd.... v cca 100tis km sem už měnil všechny řemeny)
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3940
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#15 Příspěvek od pavproch »

Jo, a k themě: mně sa tahle kuntrolka rozsvěcela (nepravidelně, nahodile a bez spadnutí do nouzáku nebo zvýšené spotřeby) když "blblo" něco v hlavním reléovém bloku, pomohla až jeho kompletní výměna (kulance, bo záruka)

EDIT: rozsvěcela se za jízdy, nikoli při startu (ať už studeném nbeo teplém)
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#16 Příspěvek od tee-jay »

@starML, diky moc za prispevek a radu. HPFP teda nejspis necham vymenit. I kdyz se mi to teda projevuje trochu jinak nez jak jsi to mel Ty. Ale mne rekli cenu 8000Kc s dani, da se sehnat za 5500? Repasovat radsi nebudu, dam novy.

Krome kolisani otacek zastudena ted pozoruju uz i neprijemne vibrace motoru na volnobeh, i kdyz uz je motor zahraty. A kontrolka sviti uz porad.

Btw, docetl jsem se, ze BMW meli svolavacku na civky u N53 z 2007-08. Myslite, ze mi je i ted v ramci svolavacky vymeni?
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#17 Příspěvek od tee-jay »

@pavproch, jak rikam, mne to sviti porad a motor nebezi zrovna hladce. Asi to teda bude neco jinyho nez u tebe. Ale dobry vedet.

Jinak tahle tvoje generalka bude asi celkem za raketu, ne? 8O
Uživatelský avatar
pavproch
Registrovaný
Příspěvky: 3940
Registrován: úte 15.02.2011 01:00
Bydliště: m4Zlik + 3er, oba N52B30

#18 Příspěvek od pavproch »

bude, ale.... mám prostě brambora ráth... ( a navíc je to služebák, tak to bude platit firma a ještě navíc si odečte DPH).... :wink:

a to vše jen proto, že N.A. R6 v novém autě velikosti 3er je neska už nesehnatelné zboží, takže se o něj musím starat tak, aby mi vydržel až do důchodu...
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#19 Příspěvek od starML Člen Klubu »

tee-jay píše:....da se sehnat za 5500? ....
...meli svolavacku na civky u N53 z 2007-08. Myslite, ze mi je i ted v ramci svolavacky vymeni?
To tee-jay:
Tu cenu 5.500,- jsem hodně zjednodušil. Našel jsem ceny 268 nebo 289 USD tady http://bmwfans.info/parts-catalog/E60N/ ... mp_tubing/ a tady http://www.etk.cc/bmw/CS/parts/info/V%C ... 517616170/ . Po vynásobení x20 za USD mi vyšlo 5.360-5780 CZK, pochopitelně bez DPH 21%. Našel jsem fakturu, tak teď to bude přesnější:
- vysokotlaké čerpadlo 5.947,80
- sada těsnění 487,80
- standartní servis 218,-
- test vozidla 436,-
- demontáž/montáž 3.058,-
- 21% DPH 2.131,-
- CELKEM 12.279,- sakum prásk, ale dost podstatný rozdíl od 5.5tKč, to je pravda. Mě to bylo jedno, opravu platila pojišťovna.

Svolávačky (Rückrufaktion) byly na HDFP, cívky i vstřikovače u motorů N52, N53 a N54, ale byly přesně definovány podle data výroby a VIN auta. Navíc to platilo asi do 5 let od výroby a do 120tkm, takže tohle v mém i Tvém případě určitě propadlo. Například mého auta z 12/2007 se žádná taková svolávačka netýkala, bylo třeba reklamovat extra. A pokud to předchozí majitel udělal, tak to dopadlo blbě, protože ty vstřikovače do DME nezapsali. Jeden to vymontoval, druhý namontoval, na třetího se ze zápisem už nedostalo a fertig!

Nečekej, že ta kontrolka sama zhasne, to se stane až po smazání závad. Ta chyba 2AAF to rozsvícení kontrolky nikdy nezpůsobí, ale ty lambdy před katem ANO. Jenže když to čerpadlo jednou tlačí málo, potom zase moc, tak to tam stříká v chaosu, který se právě objeví na těch lambdách. Ty tam máš chybu 2C3E Leitungsfehler (=chyba na el. vedení) a 2CAB Temperatur. Tyto chyby na té diagnostice ISTA by bylo třeba dále rozkliknout a zjistit jaké vedení a jaká teplota je v bordelu. Může protékat některý vstřikovač na 4-5-6 válci, který způsobí pokles tlaku paliva na railu, ale zvýšenou bohatost to na lambdě nehlásí. Ale jak už jsem v předchozím příspěvku napsal, zásadní změna se dostavila po výměně toho vysokotlakého čerpadla.

Ty hledej člověka, který do Tebe nevrazí výpis z diagnostiky, ale v diagnostice ISTA pokračuje ve vlákně závady a odpovídá na otázky, které diagnostika klade. Ten dialog technika vede ke zjištění příčiny závady.
tee-jay
Registrovaný
Příspěvky: 63
Registrován: sob 19.04.2014 00:00
Bydliště: ČB

#20 Příspěvek od tee-jay »

Takže kam jsem se posunul...

Zajel jsem za voTonem, snažil se otestovat přes ISTU tu lambdu, ani po cca 8 min zahřívání na 2000rpm (už jsem myslel, že mi auto pod zadkem shoří) se z lambdy nepodařilo získat odezvu. Takže výměna. Btw, zrovna tahle pre-cat lambda na 2. větvi je extrémně špatně přístupná, ale voTon se s tim po pár hodinách a přípravě vlastního nástavce pomocí dvou ořechů, rozbrusu a svářečky popral. :)

Po výměně lambdy je situace mnohem lepší. Kontrolka už nesvítí, z chyb zmizely ty 2C3E a 2CAB týkající se právě té vadné lambdy. Po startu zastudena otáčky pozvolna klesnou z 1000rpm na nějakých těch 600rpm (před tím na 1000 vůbec nevyskočily), ale při těch 600 motor hladce pořád neběží, cítím vibrace a po několika sekundách to jednou spadne na 500rpm a "zakucká se". Po zahřátí vše OK.

Co mě ale trápí víc je stále vysoká spotřeba, kterou hlásí BC - po městě 18l/100km, a to jezdim volně. I když tomu přestávám věřit, reálně vypadá spotřeba nižší, o víkendu udělám ještě porovnávací test.

Na diag mi teď zůstaly tyhle chyby:
- 30E9 - DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
- 2B08 - DME: Nitrogen oxide sensor, heating
- 2AAF - DME: Fuel pump, plausibility
... přičemž 30E9 se naposledy objevila před 80km, tj. ihned po výměně lambdy.

Rád bych teď věděl, jestli má smysl měnit ten NOx senzor. Ovlivňuje vůbec nějak přípravu směsi?

Do výměny HPFP se mi zatím úplně nechce, i když je to levnější sranda než ten NOx senzor. Ale motor vždy naskočí na první šlápnutí a v chybách z diag to nevypadá na to, že by si to stěžovalo na HPFP (ta chyba 2AAF opravdu spíš vypadá na čerpadlo v nádrži podle toho popisu, co jsem postoval výše).
Odpovědět