Napřed opět teorie:
Jako nejčastěji používaná lambda sonda před katalyzátorem se používá tzv. dvoubodová sonda - dává dvě hodnoty napětí, vysoké/nízké => bohatá/chudá směs. Slouží ke snímání zbytkového kyslíku ve výfukových plynech. U modernějších systémů je také používána jako sonda za katalyzátorem, kde kontroluje jeho účinnost, ale tohle teď neřešíme.
Tato lambda sonda je vyrobena z dioxidu zirkonia (ZrO2), který tvoří porézní keramické těleso s oboustrannou vrstvou platinového povlaku tvořícího elektrody lambda sondy. Další části sondy jsou ochranné těleso, ochranný labyrint proti pevným částicím a zpravidla vyhřívací článek. Principem činnosti lambda sondy je difusní průchodnost keramiky pro ionty kyslíku, při které dochází ke vzniku napětí na elektrodách sondy. Ionty kyslíku začínají procházet keramikou sondy při teplotě 200° C. Při difusi procházejí ionty kyslíku keramikou dvěma směry, a to buď ze strany výfukových plynů do vnitřního prostoru lambda sondy, nebo na opak. V případě, že je kyslíku více na straně výfukových plynů, pak ionty kyslíku proudí do vnitřního prostoru sondy. Prouděním iontů kyslíku přes keramiku, vzniká přechodem elektrických nábojů na elektrodách napětí. Z výše napětí lze rozpoznat, zda se jedná o směs bohatou, či chudou. Napětí lambda sondy se pohybuje ve dvoubodovém rozsahu 100 - 900 mV. Bohaté směsi přísluší napětí 900 mV, protože ionty kyslíku proudí ve větším množství z vnitřního prostoru, a tudíž na vnější elektrodě vzniká vyšší napětí. Napětí 100 mV přísluší chudé směsi. Protože je přítomnost iontů kyslíku téměř vyrovnaná na obou stranách sondy a přechod iontů kyslíku z vnitřního prostoru sondy je menší, vzniká i menší napětí.
Hraniční napětí pro lambda regulaci je 450 mV (tzv. Nernstschenovo napětí), které odpovídá stechiometrickému směšovacímu poměru (λ = 1). V závislosti na výši elektrického signálu lambda sondy je řízen směšovací poměr, buď obohacením, nebo ochuzením, prostřednictvím změny doby vstřiku. Pokud je napětí U(λ) > 450 mV, řídící jednotka směšovací poměr ochudí a pokud je U(λ) bohatá/chudá) v intervalu desítek až stovky milisekund (asi tak 90 – 120 ms, tj. 0,09-0,12 sekundy, tj. přibližně 10x za vteřinu).
- hodnota lambda (integrátor) = 1 odpovídá stechiometrickému poměru 14,7:1 (vzduch:palivo).
- tedy hodnota lambda integrátoru by se měla pohybovat v rozmězí 0,93-1,03, říká se tomu "katalyzátorové okno", což je rozsah nejefektivnější účinnosti katalyzátoru.
- pokud je hodnota lambda víc než 1, směs je chudá, pokud je méně než 1, je bohatá,
- z toho vyplývá, že
bohatá směs chudá směs
Upozorňuji, že je třeba
rozlišovat dvě různé hodnoty u téže součástky:
- napětí na lambda sondě (0,1-0,75V) a
- hodnotu součinitele zbytkového kyslíku λ=1 (v rozsahu 0,93-1,03), což je bezrozměrná veličina,
kdy 450 miliVoltů právě odpovídá hodnotě lambda = 1.
Možné závady způsobující nadměrné hodnoty adaptací byly již vysvětleny výše s okdazem na
http://wiki.bavariantechnic.com/index.p ... daptations
Co říká diagnostika:
- aditivní adaptace slouží pro optimalizaci chodu motoru při volnoběhu,
- INPA v čase 0:08- 0:46 sekund ukazuje 4,92ms pro Bank1 a 5,16ms pro Bank2 i s vytaženou měrkou nebo otevřeným víčkem oleje a to je OK,
- multiplikativní adaptace slouží pro optimalizaci chodu motoru při zatížení
- podle protokolu z INPA výše máme překročené multiplikativní (=provozní) adaptace, na Bank1 to má 18,75%, na Bank2 37,20%,
- při volnoběhu na tom videu v tomtéž čase s vytaženou měrkou a otevřeným víčkem jsou multiplikativní adaptace Bank1 i Bank2 a hodnotě 1,19% a to je opět OK,
- jak se chovají multiplikativní adaptace za provozu nevíme, protože by bylo třeba live data získat za jízdy a na to jsou třeba 2 osoby - možná příště,
- hodnoty součinitele zbytkového kyslíku λ (lambda integrátor) jsou na začátku videa na hodnotách 0,95 - což odpovídá mírně bohaté směsi a to je na volnoběh správně,
- v okamžiku vytažení měrky nebo otevření víčka hodnoty λ integrátoru stoupají na 1,11 a 1,13 - což odpovídá ochuzení směsi a po uzavření otvorů se zase vracejí na hodnoty 0,95 => tedy systém reaguje správně
- jak se chová λ integrátor za provozu nevíme, opět by bylo třeba live data získat za jízdy,
- váha vzduchu na prvním i druhém videu se chová správně, její hodnoty 14,4 - 14,8 jsou správné
- v čase 1:04 se zobrazují hodnoty podílu práce jednotlivých válců (rough), která
se mi nelíbí, protože válce 1 a 7 v porovnáním s ostatními se doslova flákají !!
- válec 2 se také nepřetrhne, pořadí zapalování je takové jak jsou na obrázku vypsány, takže 7-2-1 dávají při zápalu motoru menší impuls než dalších 5 ostatních válců a já se ptám proč?
Doporučení:
- udělat video live dat se zaměřením na chování multiplikativní adaptace a λ integrátor za provozu,
- odpovědět na otázku, proč válce 7-2-1 nepracují stejně jako ostatní,
- změřit tlak paliva na liště, ANO - obyčejný manometr stačí, ale nesmí z toho kapat benzín - nebezpečí požáru,
- odlučovač oleje byl vyměněn, ale membrána je v jakém stavu?
- v jakém stavu jsou svíčky, nejsou zalité olejem?
Firing order M62
http://www.bimmerfest.com/forums/attach ... 1206932887

Edit: 30.7.2016 00:02 a 15:02 oprava překlepů