Ahoj, chtěl bych na své E90tce provést opravu laku.
Jedná se o opravu drobných teček od kamínků a malého škrábance (do velikosti cca 2x3mm).
Kopil jsem si na to originální retušovací sadu od BMW, která obsahuje můj lak a pak bezbarvý lak pro přelakování - jsou to takové dva laky na nehty.
Máte někdo nějaký návod, jak se stím přesně má pracovat pro dosažení co nejlepšího výsledku?
Problém je v tom, že ty poškození jsou velmi malé a pokud tím štětečkem jen lehce přejedu poškozené místo, tak se tam vytvoří kapka, která příliš velká.
Prozatím jsem se s tím moc nehrál ale spíše jen nanečisto zkoušel co to udělá. Někde jsem četl, že pro dobrý vzhled by se to mělo následně rozleštit....
Může prosím někdo napsat postup JAK NA TO?
a případně i s přípravky, které by se měli použít pro rozleštění.
Díky
Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 
E90: Oprava laku pomocí retušní sady od BMW
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 31.07.2007 00:00
- Bydliště: Slovácko
- Klubové ID: 1332
- Kontaktovat uživatele:
To Jamall:
Právěže ty dírky od kamínků jsou až na podkladovou barvu, tak už asi není možné to rozleštit.
To paveld:
Ten postup by mě zajímal, a uvažoval jsem nad tím.
Předpokládám, že bych tam kapnul trochu barvy, a pak bych to nějakou tisícovkou papírem opatrně obrousil (asi bych musel okolí nějak ochránit - olepit) tak aby to bylo do roviny - přetřel bezbarvým lakem a pak rozleštil.
Jsou tam nějaké technologické pauze, někde jsem četl, že by tam měla být týden pauza mezi nanesením barvy a nanesením laku (kvůli vytvrdnutí)...
Právěže ty dírky od kamínků jsou až na podkladovou barvu, tak už asi není možné to rozleštit.
To paveld:
Ten postup by mě zajímal, a uvažoval jsem nad tím.
Předpokládám, že bych tam kapnul trochu barvy, a pak bych to nějakou tisícovkou papírem opatrně obrousil (asi bych musel okolí nějak ochránit - olepit) tak aby to bylo do roviny - přetřel bezbarvým lakem a pak rozleštil.
Jsou tam nějaké technologické pauze, někde jsem četl, že by tam měla být týden pauza mezi nanesením barvy a nanesením laku (kvůli vytvrdnutí)...
-
- Registrovaný
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 31.07.2007 00:00
- Bydliště: Slovácko
- Klubové ID: 1332
- Kontaktovat uživatele:
Snad se nebude uživatelka DORIS z Nisan klubu zlobit, když sem vložím její text, který se zabývá opravou laku stejnou technologií:
odkaz na její text:
http://www.nissanclub.cz/forum-tema/skr ... laku-33313
odkaz na její text:
http://www.nissanclub.cz/forum-tema/skr ... laku-33313
blesk666: Pokud je to 1cm velké, a nevadí Ti, že to bude po opravě trochu poznat, můžeš to zatřít. Samozřejmě zástřik do ztracena by to dokonale zaretušoval, ale je to náročnější a jak jsi sám poznal, nová barva se jeví trošku jinak. Často i nový bezbarvý lak na tom originálním dělá jakoby živější nádech (poznatek z Mazdy 6, kde jsem při opravě laku na předním nárazníku musela potáhnout zástřik laku až do bočních zaoblených míst, kde se to ve zlomu ztratilo a ani profíci v autorizovaném serives Mazdy to po marném hlednání nenašli... )
Je to dáno odstínem a pigmentaci a použitými přísadami v barvě - jsou tam látky, které zajistí uložení zrnek v určité výši, a bohužel u stříbrných a světlých metalíz se to jen málokdy dopasuje na 100%, i když máš namíchaný přesný odstín.
Na střeše to navíc není až tak moc vidět, většinou. Nejhůře se opravují místa, která jsou přímo natočená ke světlu (kapota, vrchní části dveří, šikmé sloupky) - jejich nasvícení prakticky vždy odhalí sebemenší anomálie v pigmentu. Rozhodně i malé poškození v laku by se mělo co nejdříve opravit aspoň zatřením lakem, jinak se v okolí poškození začne původní lak znehodnocovat a loupat a rána se vzvětší. Může vzniknout i koroze a to už je pak problém.
Takže, máš-li poškození až na kov, postup můžeš volit následující: Vyčisti poškození technickým benzínem a měkkým hadříkem, co nepouští vlákna. Dělej to za teplého počasí, vše jde lépe. Vezmeš si základvou barvu ve spreji , eventuelně jemný plnič(nejlépe podobný odstín, jako má auto) a trochu jí odstříkneš třeba do víčka nebo nádobky. Jemným štětečkem ji naneseš v několika slabých vrstvách do ranky a necháš vždy několik minut proschnout. Tato barva se nesmí dostat na okolní lak, musí vyplnit jen vzniklou prohlubeň a srovnat ji pro nátěr barvou. Lépe a přesněji se pracuje s řidšími barvami. Požívej akrylové barvy, NE vodou ředitelné. Třeba Motip, s tímhle se mi osobně dělá nejlépe. Poslední vrstva základovky by měla dosahovat k barevnému pigmentu, ale počítej s určitým procentem sesychání barvy. Může se ještě během několika hodin trochu srazit a klesnout. Pro srovnání zaschlé avšak nevytvrdlé barvy můžeš použít silikonový papírek a po navlhčení ho tlakem prstu přitiskneš na lak.
Barva, která Ti zůstala z lakovny je akryl nebo vodovka? Pokud je to akryl, klidně ji můžeš použít, vodovku nedoporučuji, protože dlouho schne a mizerně chytá k podkladu při těchto opravách ale i obecně. Barva z lakovny nemusí mít zcela totožný odstín, protože střecha auta už bude asi trochu vybledlá a ani origo retušovací tužka nedá stejný odstín a uložení pigmentu, je to holt metalíza. Ale origo tužky jsou přesnější a mají trošku jiné složky, protože když jsem opravovala drobné ťupky na laku, tak mi nikdy ta barva z lakovny neseděla - je vhodná spíše pro stříkání. Barva z tužky byla o dost lepší a po zaschnutí více splynula s okolím. Objednala jsem si ji přímo v Nissanu. Ty budeš mít asi odstín KL 0.
Po vytvrdnutí základovky poškozené místo zatřeš barveným pigmentem, opět jemným štětečkem ve více tenkých vrsvách a při poslední můžeš opatrně přibrat malý kousíček z okolí, ale maximálne 0,5mm, aby se místo zacelilo a srovnalo. Při natírání štetečkem si všimni, jak se ukládá pigment a zda se jeví stejně jako okolní lak. Pokud se jeví světlejší nebo naopak tmavší, změň směr tahu štětcem nebo to natírej jen dotekem špičky štětce těsně vedle sebe.Ono totiž záleží i na směru, jakým dělaš tahy štětcem, protože se zrnka ukládají určitým způsobem a mohou se jevit odlišně, než okolní lak. Necháš to zaschnout a pak opravované místo přetřeš několika tenkými vrstvami bezbarvého laku, který musí zasahovat až na zdravý lak. Necháš vše několik dnů v klidu vyzrát a vytvrdnout a nakonec vše rozleštíš vodním smirkem (1500-2000) a brusnou pastou navrátíš dokonalý lesk.
Barevné nedokonalosti, které Ti zůstaly po lakovně, se dají postupně odstínově srovnat leštěním barevnými vosky s tmavším pigmentem. Bude to však trvat delší dobu a část práce musí udělat i sluníčko.
Na přiložených fotkách je postup leštění laku ve finále. Jedná se o poslední část práce, kdy jsem lakovala celou horní i dolní část předního nárazníku na M6. Bohužel jedná se o modrou perleťovou metalízu, jejiž náročnost k dopasování odstínu je snad ještě horší než u té stříbrné. Použitý bezbarvý lak má aditivaci uzpůsobenou pro zvýšenou odolnost vůči průrazu kamínků a též agersivním organickým látkam. Na první je vidět přechod u zástřiku do předchozí nové vrstvy laku po vybroušení vodním smirkem 2000. 2. srovnaný přebroušený lak před vyleštěním brusnou pastou, horní část nárazníku je již hotova. 3. přeleštěno profi brusnou pastou. 4. vyleštěno jelenicí. 5. dokonale opravený nárazník komplet, lak je nádherně sklovitě lesklý bez jakékoliv anomálie.
- paveld
- Registrovaný
- Příspěvky: 3141
- Registrován: pát 25.05.2007 00:00
- Bydliště: Praha-západ
- Klubové ID: 1931
- Kontaktovat uživatele:
Jo, něco takovýho jsem měl na mysli. Zkušenost s tim nemám, jen jsem takový postupy několikrát četl. Akorát tam nikdo nedával základovku, ale rovnou díry vyplňoval barvou.
Já tohle na autě dělal, ale bez následného rozleštění, protože nemám leštičku a i tak to dost zabralo a je to vidět až zblízka (bílý tečky jsou proti tomu vidět už hodně z dálky).
Chce to hlavně dát dost pozor na to, aby se opravdu opravovaný místo srovnalo s povrchem, protože dokud tam je sebemenší prohlubeň, tak se v tom drží pak leštěnka a vosk po leštění a akorát to ty místa zvýrazní.
Já tohle na autě dělal, ale bez následného rozleštění, protože nemám leštičku a i tak to dost zabralo a je to vidět až zblízka (bílý tečky jsou proti tomu vidět už hodně z dálky).
Chce to hlavně dát dost pozor na to, aby se opravdu opravovaný místo srovnalo s povrchem, protože dokud tam je sebemenší prohlubeň, tak se v tom drží pak leštěnka a vosk po leštění a akorát to ty místa zvýrazní.