Stránka 1 z 2

Napsal: ned 09.10.2011 18:29
od fizzer
motor M50B20
problém: občas na volnoběh motor jakoby chcípne a hned zas naskočí.

asi to bude něco s teplotou, protože teď byl půl roku klid, a jak se předevčírem ochladilo, tak se to zas vrátilo. to auto mě přivede do blázince :evil:

- diagnostika zarytě mlčí, nehlásí ani lambdu která je odpojená (s ní to dělá ještě horší kusy, mmch byla taky nová, vydržela asi tři měsíce)
- čidlo kliky vyměněno
- čidlo vačky vyměněno
- potenciometr škrtící klapky vyměněn
- váha vyzkoušena z funkčního auta, bez efektu
- zapalovací cívky zkoušeny z funkčního auta, bez efektu
- svíčky vyměněny
- koleno a hadice těsní
- volnoběžný ventil vyčištěn
- čidlo teploty v sání OK (ohmický odpor dle bentley)
- čidla chladící kapaliny na bloku OK
- škrtící klapka čistá
- hadice od posilovače brzd OK, posilovač funguje
- filtr vzduchu vyměněn
- filtr paliva vyměněn
- relé pumpy a relé jednotky vyměněny
- k jednotce nezatéká
- kostra motoru i kostra baterky v kufru OK
- všechny kontakty na které jsem narazil jsem prostříkal kontaktolem, včetně pojistkové skříně v motorovém prostoru, nikde známka oxidace

dále jsem kvůli eliminování možnosti přisávání falešného vzduchu zrušil odvětrání nádrže a klikové skříně do sání, oboje je odvětráno do atmosféry, příslušné vstupy do sání samozřejmě pečlivě zaslepeny.

co jsem přehlídl? protože to už musí bejt ono, na tý svini plechový už toho snad ani víc neni :evil:

video problému, již staršího data (protože už to do p**i řešim celej zku***nej rok!)
http://www.youtube.com/watch?v=srJKXkBOAtc

Napsal: ned 09.10.2011 20:30
od Kami1
volnoběžnej ventil by to chtělo zkusit novej
zkus mírně povolit doraz klapky

Jak často to dělá?
Sleduj při jakých okolnostech, chladno, vlhko, teplo, tep/st motor.
Jaká je spotřeba?

Napsal: ned 09.10.2011 23:00
od aigo
Kami1 píše:volnoběžnej ventil by to chtělo zkusit novej
zkus mírně povolit doraz klapky

Jak často to dělá?
Sleduj při jakých okolnostech, chladno, vlhko, teplo, tep/st motor.
Jaká je spotřeba?
presne tak snizenim teploty se srazi voda ze vzduchu tim padem to dela na podzim a bude urcite i na jare

Napsal: ned 09.10.2011 23:02
od fizzer
doraz klapky mám pocit, že je tam napevno. každopádně klapka je zavřená a na lanku vůle je.

teď přes léto to nedělalo vůbec, začalo to až teď jak spadla teplota. dělá to za ohřátýho motoru, za studenýho to nedělá. jak často to dělá těžko říct, někdy to neudělá vůbec, a pak třeba třikrát hned po sobě, ale jen na volnoběh, jinak ten motor běží dobře a dlouhodobá spotřeba je 9,3 (80% město) s odpojenou lambdou.

dá se ten volnoběžnej ventil nějak ověřit? novej bude stát ranec a mě už ty investice docela serou, viz ten seznam - a to bylo pokaždý "tutovka", dle expertů :roll: a kupovat z vrakáče si moc nepomůžu...btw čistil jsem ho naposled včera, ta klapka chodí naprosto hladce - a dneska to udělalo zas několikrát :evil:

jinak když jako debil na světlech prošlapávám plyn, aby to nespadlo pod 1000 otáček, tak to neudělá. ale takhle se nedá jezdit :? ale už mě napadlo, nechat to nějak softwarově upravit, aby ten volnoběh byl třeba 900, jestli by to něco na věci změnilo. otázka je, jestli je to nějak možný no

Napsal: ned 09.10.2011 23:05
od fizzer
aigo píše:
Kami1 píše:volnoběžnej ventil by to chtělo zkusit novej
zkus mírně povolit doraz klapky

Jak často to dělá?
Sleduj při jakých okolnostech, chladno, vlhko, teplo, tep/st motor.
Jaká je spotřeba?
presne tak snizenim teploty se srazi voda ze vzduchu tim padem to dela na podzim a bude urcite i na jare
jo, na jaře to dělalo taky, ale i v zimě (a to by zas ta vlhkost měla bejt nízká.)

Napsal: pon 10.10.2011 20:42
od weNTyll
Uroven volnobeznych otacek nejvic ovlivnuje teplotni cidlo motoru. Pokud z neho lezou obcas nesmysly tak to slusne rozhoupe. Pises, ze je ok, ale predpokladam, ze za behu jeho vystup nikdo nezkoumal.

Klapka v rezimu idle musi byt samozrejme zavrena a mnozstvi vzduchu ridi jenom volnobeznak. Pootevrena klapka uz dava jednotce info, ze neni v rezimu volnobeh a je vsechno jinak, pootvirat klapku nema vyznam.

Kombinaci techto dvou veci by se na to dalo myslim dobre prijit.

Pokud te uz nebavi se v tom vrtat , muzu ti to vsechno promerit, ozvi se mi na SZ.

Napsal: pon 10.10.2011 22:43
od Kami1
Na klapce je červík kterým se nastavuje doraz zavření plynu, aby klapka nepřimrzla, nevím jestli to tvůj motor má, ale zkus to ještě zchecknout a případně trochu povolit.

kupovat v.v. jsem rozhodně doporučit nechtěl, tento styl oprav pokus/omyl u servisů neuznávám. Spíš když by byla možnost zapůjčení apod.

jak poznat špatnej v.v. je jednoduchý, ale když se třeba jednou za čas zasekne, tak se bude jevit jako dobrej

čidlo teploty propad voln. rpm podle mne nemůže způsobovat, jenom navýšení

softwarově navýšit v. rpm nejde, dalo by se to ale vyřešit právě pomocí toho tep. čidla připojením odporu, ale počítej, že jako vedlejší efekt bude vyšší spotřeba a výkon

dělá to i s tou odpojenou lambdou?
komprese?
když to funguje a kopneš do plynu na cca 3krpm, je to stále ok?
diag?

pár rad které asi nepomohou, ale neublíží:
zkontroluj kabeláž od váhy a čidla kliky k ř.j.
zkontroluj mezeru mezi čidlem kliky a ozubení řemenice
nalij do nádrže 1-2l lihu a vyjezdi
zkus při nějaký delší jízdě nebo nakládačce použít aditivum na čištění vstřiků
stoprocentní způsob, jak vyloučit děravý sání je ucpat jej a poslouchat, motor musí chcípnout. Pak je tu taky fígl s čističem brzd.

pokud by to vypadalo na špatný zapalování díky vlhkosti, tak můžeš zkusit zvětšit vzdálenost elektrod u svíčky o 0,1-0,2mm , ale to snad jen jako poslední možnost

Napsal: pon 10.10.2011 23:01
od fizzer
weNTyll píše:Uroven volnobeznych otacek nejvic ovlivnuje teplotni cidlo motoru. Pokud z neho lezou obcas nesmysly tak to slusne rozhoupe. Pises, ze je ok, ale predpokladam, ze za behu jeho vystup nikdo nezkoumal.

Klapka v rezimu idle musi byt samozrejme zavrena a mnozstvi vzduchu ridi jenom volnobeznak. Pootevrena klapka uz dava jednotce info, ze neni v rezimu volnobeh a je vsechno jinak, pootvirat klapku nema vyznam.

Kombinaci techto dvou veci by se na to dalo myslim dobre prijit.

Pokud te uz nebavi se v tom vrtat , muzu ti to vsechno promerit, ozvi se mi na SZ.
to máš pravdu ohledně toho čidla, za běhu jsem ho neměřil, stejně jako to čidlo v sání - jenom jsem ho změřil za cca 20°C a koukal jestli reaguje (zahřál jsem ho a sledoval multimetr, zda se mění odpor)- tím jsem to bral za vyřešený. tohle ještě zkusím, blbý je že když se snažim problém nasimulovat, tak se just neprojeví.

Napsal: pon 10.10.2011 23:03
od weNTyll
Cidlo teploty ktere zakolisa nebo nema dobry kontakt a vyskoci tim padem odporove nahoru okamzite prodlouzi vstrik a kvalitne uchlasta, ze zahraty motor klidne chcipne. Kdyz to je vypadek chvilkovy tak se to snazi jednotka srovnat a prida vzduch volnobeznakem a snazi se dorovnat otacky nebo zvysit.

Je to jedna z moznosti, chce to zmerit na jednotce jestli dostava na vstupech to co ma a pak resit jestli vystupy, v tomto pripade volnobeznak, privira/otevira podle el. signalu nebo ne. Bezi to ve smycce, pricina se muze nekdy jevit jako dusledek a opacne.

Napsal: pon 10.10.2011 23:15
od fizzer
Kami1: to občasný zaseknutí volnoběžňáku je teď asi můj největší favorit, ale říkám, volnoběžňák jsem několikrát čistil (na M50 už to zvládám s poslepu a s prstem v nose) a stačilo s ním zaklepat a bylo slyšet jak v něm ta klapka cvaká. nicméně: v "jak na to" je napsaný, že když zapnu zapalování, tak se ta klapka má pootevřít na cca polovinu průřezu a tak zůstat. zatímco ten můj volnoběžňák (za teplýho motoru) pořád "bručí", je to slyšet když je zapnutý zapalování a není nastartovanej motor.

dělá to s odpojenou lambdou i s připojenou, momentálně je odpojená, protože (asi) zařvala - auto žralo jak tank a nejelo jinak než s plynem na podlaze, jinak trampolína.

kompresi jsem neměřil, nemám vybavení.

kopnutím do plynu myslíš z volnoběhu podlaha? dřív s tím byly problémy, pravděpodobně způsobený přisáváním fal. vzduchu přes odvětrání nádrže. od tý doby normálka. čistič brzd a plyn do zapalovače jsem zkoušel, bez efektu (a to ani na místech kde jsem později falešnej luft opravdu našel :roll: )

o těch svíčkách jsem to už někde taky zaslechl, ale nevim jak se u těchto (NGK BKR6EK) ten odtrh nastavuje, má to dvě jiskřiště.

jinak sání jsem ucpal před váhou, bohužel v záchvatu debility mě nenapadlo nic lepšího než plesknout přes to sítko igelit, no dobře že je tak pevný, jenom se prohnulo :oops: :lol: motor okamžitá smrt a ještě to tak vteřinu nebo dvě trvalo, než ten podtlak povolil.

Napsal: pon 10.10.2011 23:17
od weNTyll
fizzer píše:
weNTyll píše:Uroven volnobeznych otacek nejvic ovlivnuje teplotni cidlo motoru. Pokud z neho lezou obcas nesmysly tak to slusne rozhoupe. Pises, ze je ok, ale predpokladam, ze za behu jeho vystup nikdo nezkoumal.

Klapka v rezimu idle musi byt samozrejme zavrena a mnozstvi vzduchu ridi jenom volnobeznak. Pootevrena klapka uz dava jednotce info, ze neni v rezimu volnobeh a je vsechno jinak, pootvirat klapku nema vyznam.

Kombinaci techto dvou veci by se na to dalo myslim dobre prijit.

Pokud te uz nebavi se v tom vrtat , muzu ti to vsechno promerit, ozvi se mi na SZ.
to máš pravdu ohledně toho čidla, za běhu jsem ho neměřil, stejně jako to čidlo v sání - jenom jsem ho změřil za cca 20°C a koukal jestli reaguje (zahřál jsem ho a sledoval multimetr, zda se mění odpor)- tím jsem to bral za vyřešený. tohle ještě zkusím, blbý je že když se snažim problém nasimulovat, tak se just neprojeví.
Zpusob mereni na sucho venku je dobry leda u neceho co nefunguje uz vubec nebo ma nejaky staly podivny projev.

Ty resis zavadu obcasnou, navic to muze byt zavada kombinovana a tam jinak, nez merenim za chodu kdy to dela kraviny neni sance to poradne najit. Kdyz neberu v uvahu variantu pokus omyl menit vsechno mozne. Tim uz jsi ale prosel viz. seznam na zacatku.

Neco konkretniho se mezi motorem a jednotkou v te chvili stane a jednotka na zaklade toho reaguje a naridi akcnim clenum se podle toho zachovat (vstriky, volnobeznak, zapalovani atd.) Vsechno se to sebehne samozrejme rychle jako prase a navzajem se to vsechno ovlivnuje az do ustaleni.

Napsal: pon 10.10.2011 23:18
od fizzer
weNTyll píše:Cidlo teploty ktere zakolisa nebo nema dobry kontakt a vyskoci tim padem odporove nahoru okamzite prodlouzi vstrik a kvalitne uchlasta, ze zahraty motor klidne chcipne. Kdyz to je vypadek chvilkovy tak se to snazi jednotka srovnat a prida vzduch volnobeznakem a snazi se dorovnat otacky nebo zvysit.

Je to jedna z moznosti, chce to zmerit na jednotce jestli dostava na vstupech to co ma a pak resit jestli vystupy, v tomto pripade volnobeznak, privira/otevira podle el. signalu nebo ne. Bezi to ve smycce, pricina se muze nekdy jevit jako dusledek a opacne.
neřekl bych, že by prodloužila vstřik - i na tom videu je vidět že ekonoměr v tu chvilku na moment spadne, jak kdyby přestal pouštět palivo uplně.

jinak napadá mě, jak snadno vyloučit to čidlo teploty chladící kapaliny - na zahřátým motoru ho nahradit odporem 0,3 kiloOhm (což je dle manuálu jeho odpor při cca 80-83 °C) :!:

každopádně je to zákeřná věc, co jsem tak koukal na zahraničních fórech, tak se s ní potýká snad každej druhej majitel e36ky... :?

Napsal: pon 10.10.2011 23:33
od weNTyll
Ekonomer je spocitana hodnota, delka vstriku je jenom jeden z vstupnich udaju, jsou tam jeste otacky, motoru, zatizeni, rychlost.

Nahradit odporem ho muzes, ale tim nevyloucis pripadnou chybu dal smerem k jednotce v kabelazi.

BTW volnobeznak bzuci vzdy, jenom u nastartovaneho to uz neni slyset. Uhel otevreni se ridi zmenou sirky impulzu, frekvence je porad stejna.

Napsal: pon 10.10.2011 23:45
od Kami1
weNTyll píše:Cidlo teploty ktere zakolisa nebo nema dobry kontakt a vyskoci tim padem odporove nahoru okamzite prodlouzi vstrik a kvalitne uchlasta, ze zahraty motor klidne chcipne. Kdyz to je vypadek chvilkovy tak se to snazi jednotka srovnat a prida vzduch volnobeznakem a snazi se dorovnat otacky nebo zvysit.
tohle máš ověřený prakticky?
Moje logika mi říká, že jakýmkoliv čachrováním s tep. čidlem motor ke chcípnutí nedonutím, ale nezkoušel jsem to.
navíc bych řek, že tam bude elektronické nebo SW filtrování s dlouhou časovou konstantou
Kami1 píše:zkontroluj kabeláž od váhy a čidla kliky k ř.j.
samozřejmě i k v.v.
takovej náhodnej zkrat bys mohl hledat i půl roku

to že se při chybě "propadne ekonoměr je důležitá informace,
značí třeba také, že pravděpodobně nebude chyba v zapalování (prakticky vylučuje cívky, (kabely), svíčky)

místo sledování teploty za chodu bych sledoval napětí na v.v., pokud bude výpadek je to jasný, pokud zvýšený napětí, tak se to snaží něco kompenzovat, pokud to bude stejný, bude to značit špatný měření vzduchu

Napsal: úte 11.10.2011 00:08
od weNTyll
Overeno to mam u nonBMW, ale taky tam byl Motronic. Tim pomalym filtrovanim si nejsem jisty, muzu nekdy zkusit overit jak rychle ktera jednotka reaguje na zmeny.

Ne vzdy jsou ale ty sporadicke chyby jak pres kopirak, ze by se dalo jet az do finale podle navodu naslepo, co si nezmerim tim si nemuzu byt na 100% jisty, pokud neni "pachatel" chycen pri cinu, neni jasny dukaz.

Napsal: úte 11.10.2011 08:55
od weNTyll
Dival jsem se znovu trochu lip na to video a nepoznam kdy to jeste "samo" a kdy uz tomu pomahas a rozjizdis se. Co to udela kdyby ses nerozjel, zhoupne nahoru dolu a ustali?

Toho ekonomeru jsem si vsiml az ted poradne, jak proleti uplne dolu. Hodne znatelne poklesne napeti podle jasu pristrojovky, takze spadne minimalne na uroven napeti baterky bez dobijeni, mozna i niz. Ani uplnym zavrenim volnobeznaku asi takto rychle motor nevydusis a sam od sebe se nezavre. Mozna bych to videl na vypadek zapalovani nebo vstrikovani, chvilkovy ale kompletni, jestli ano a z jakeho duvodu tot zatim otazka. Porad je to zatim jenom badani v teoreticke rovine.

Propad na vaze urcite videt bude, ale pokud soucasne nebude videt aspon signal z kliky tak tezko posoudit jestli se motor zhoupne dolu a vaha proto ukaze ze jde min vzduchu nebo vaha ukaze ze jde min vzduchu a motor se pak zhoupne kvuli nezapaleni na extremne chude smesi, na cistem vzduchu bez benzinu nebo kvuli nezapaleni diky vypadku signalu pro civky.

Chce to napichnout na osciloskop a zmerit zakladni zivotni funkce, kdyz se ta chyba projevi, da se naprosto presne urcit proc se to deje. Na M50 toho tolik neni.

Napsal: stř 12.10.2011 22:02
od Kami1
na video jsem se koukl až teď ,
pokud je v reálu ten propad tak rychlej, tak by to mohl být chvilkovej zkrat

pokud při propadu klesne napětí u řj pod 10,5V bude to zkratem nebo kostrou,
kostra by se ale projevovala podle mne častěji.
relativně dobře se to dá sledovat online na ručičkovém měřáku
nebo ten osciloskop

Napsal: stř 12.10.2011 22:46
od fizzer
myslím, že kdyby to byl zkrat tak to nedělá jen na volnoběh ale furt :? a dělalo by to i v létě, si myslim. řekl bych, že to ztlumení světel je asi od toho, že hodně poklesly otáčky a přestalo to dobíjet (nicméně kontrolka alternátoru nikdy ani neblikla) - občas je to i horší, že otáčkoměr spadne i na nulu.

Napsal: stř 12.10.2011 22:49
od fizzer
weNTyll píše:Dival jsem se znovu trochu lip na to video a nepoznam kdy to jeste "samo" a kdy uz tomu pomahas a rozjizdis se. Co to udela kdyby ses nerozjel, zhoupne nahoru dolu a ustali?
když se nerozjedu, tak to jen spadne dolů, vylítne na 1100 jako při startu a hned zase spadne na volnoběh (cca 700). když se to stane jako na videu při rozjezdu, tak je to zpravidla tak že auto jen cukne a nemá výkon, musím znova sešlápnout spojku a rozjet se, pak už jede jakoby nic.

myslel jsem si že je to kostra, protože mi to několikrát udělalo při sešlápnutí pedálu spojky, ale když jsem se to snažil znova nasimulovat tak to neudělalo... a jindy to udělalo třeba když jsem vůbec nebyl v autě :roll:

Napsal: stř 12.10.2011 22:51
od fizzer
jo a ještě jeden poznatek, po každém startu a prvním rozjezdu mi při překonání rychlosti cca 5km/h zachroupe pumpa ABS (podle zvuku a lokace soudě). dřív to dělalo jen při prvním rozjezdu ten danej den. je to normální? je to jen další error, nebo to může souviset? jinak při startování se stává, že kontrolka ABS problikává (jinak ABS funguje, což už jsem měl několikrát možnost zjistit... zpravidla v ten nejmíň vhodnej okamžik :lol: )