Stránka 1 z 1

Napsal: úte 21.09.2004 10:17
od stva
Ptám se protože:
v papírech mám u ráfků 6x15 a 7x15 psáno ET=47mm. 7,25x15, které mám na autě mají ET=35mm. Takže středová rovina kol je posunuta o 12mm ven.
Při přejíždění hrbolů, kdy se střídavě odlehčuje levé a pravé přední kolo (přejezd přes koleje, výtluky apod.) to na můj vkus moc škube s volantem. :? Nemám ale na tomhle autě zkušenost s orig. kolama, tak nevím jak moc odlišné chování to je.
Taky namáhání dílů zavěšení kola a řízení musí být zákonitě větší. :(

Je mi jasné, že bych musel buď vyměnit disky za jiný (to se mi nechce, tyhle autu moc sluší), nebo ubrat materiál z disku (z vnitřní strany náboje pochopitelně). Nevím ale, jestli výrobci alu disků počítají s takovou možností úpravy a střed kol podle toho dimenzují. Po takové úpravě bych měl bobky, že se mi někde v zatáčce "rozsypou loukotě". :)

Jak je to s vaším ET? Máte někdo podobnou zkušenost a? s ježděním (s malým ET) či s úpravou kol?

Napsal: úte 21.09.2004 11:49
od Huska
Dokud se Ti kola vlezou do blatníků tak je vše vpořádku a čím větší rozšíření tím lepší jízdní vlasnosti. Chybu bych hledal spíše v tlumičích nebo čepech.

Napsal: úte 21.09.2004 12:06
od darmon
dej tam to co tam patri a nevymejslej pytloviny co ti akorat oddelaj tehlice, bushingy a ostatni veci z podvozku

Napsal: úte 21.09.2004 12:23
od patras
ja bych to videl bud na cepy nebo siletbloky na rizeni

Napsal: úte 21.09.2004 13:29
od stva
Čepy ani řízením to není.
Tím "cukáním" se skutečně projevuje změněná geometrie. Jak jsou kola dál od rejdového šepu, tak vlivem této větší páky, jsou kola vracena dozadu větší silou. Když pak najede třeba levé kolo na hrbol, je dozadu tlačeno větší silou než pravé a kola se snaží natočit doleva (obdobný princip jako návrat kol ze zatáčky do přímého směru). Kryž najede na hrbol pravé, tak je to obráceně - projevuje se to právě tím kýváním volantu (a samozřejmě lehonkým natáčením kol). Když je hrbol příčný, takže obě kola na něj najedou současně, tak se nic neděje.
Čím člověk jede pomaleji a čím je cesta hrbolatejší (tím je to znatelnější) - v určité míře to dělá řízení každého auta. U toho mého se mi to ale zdá silnější. Proto jsem začal pátrat po velikosti ET a narazil na rozdíl těch 12mm.

Asi mi nakonec nezbyte skutečně nic jiného než sehnat jiná kola. :cry:

Napsal: úte 21.09.2004 13:47
od stva
Teď jsem někde na webu četl, že kritické vysunutí kol začíná tak nad 20mm (někdo udává 30mm) - pak je nadměrně namáháno zavěšení kol.
12mm tedy asi není nic tak hrozného, ikdyž to zdaleka není optimální.

Napsal: úte 21.09.2004 16:30
od Hanz
kamo, tvoje problemy bych chtel mit, fakt... nech si udelat dobre geometrii a budes mit po "trapeni"...

Napsal: stř 22.09.2004 07:24
od stva
Hanz píše:kamo, tvoje problemy bych chtel mit, fakt... nech si udelat dobre geometrii a budes mit po "trapeni"...
Kdyby to šlo, tak bych ti je velmi rád předal. :wink:

Napsal: stř 22.09.2004 10:35
od Huska
Já jsem na všech autech měl a mám kola maximálně vylezlá (aby se ale vlezly bez úprav do blatníků) a nikdy jsem tento problém neměl.

Napsal: stř 22.09.2004 13:46
od stva
To "zacukání" na hrbolech ani není problém, je to zanedbatelný, ale díky tomu jsem přišel na ten rozdíl v zálisu na kolech. Proto mě zajímá, zda těm, kteří taky jezdí s menším ET než je originál, to dělá(dělalo) nějaké problémy - hlavně poruchy a opotřebení u zavěšení předních kol a řízení. A hlavně mě taky zajímá, jak velký rozdíl zálisu u současných disků oproti originálu máte.

Napsal: stř 22.09.2004 14:14
od matal
Podle mne to cukání volantu taky dělají široký gumy, myslím, že vím co tím myslíš. Já jsem to cejtil a cejtím po přezutí ze zimních 195/15 na letní 225/16...

Napsal: stř 22.09.2004 14:39
od stva
matal píše:Podle mne to cukání volantu taky dělají široký gumy, myslím, že vím co tím myslíš. Já jsem to cejtil a cejtím po přezutí ze zimních 195/15 na letní 225/16...
i to je možné. A jak máš široké ráfky a s jakým zálisem (ET)? Ty patnácky jsou plecháče (původní)?
Já mám teď letňáky 195/60x15 (ráfky 7,25x15 ET35). Zimáky mám 185/65x15 na orig. plecháčích (6x15) - počítám, že ET mají teda těch předepsaných 47. Bohužel jsem na nich ještě nejel, tak nemůžu srovnávat. Asi to nevydržím do zimy, vytáhnu je na světlo a na zkoušku přehodím.

Napsal: stř 22.09.2004 14:48
od Huska
Já můžu porovnávat e30 - e36 - e34 které máme doma a tahání do volantu dělají gumy .... nejmarkantnější rozdíl je na e34 kdy v zimě jezdíme na 205/65/15 a v létě 235/45/17, e36 225/55/16 (zima ještě neabsolvována a e30 185/65/14 s 30mm podložkami na všech kolech s origo plechama a léto 205/55/15 nebo 215/40/17. Na svém autě jsem zatím najel 65-70tis km a s ložiskama žádný problém.... a kolik měly najeto předtím nevím, tipuju tak 180tis.km. Proto si myslím že budeš mít chybu jinde ... podle mě to rozhodně na 15"tkách na e36 nemůže tahat do volantu a už vůbec ne vlivem ET.

Napsal: čtv 23.09.2004 11:23
od Hanz
presne tak, je to nejspis spatnou geometrii...