Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Tak už je to tady - dovoz v EU

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Jawak Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4103
Registrován: stř 03.09.2003 00:00
Bydliště: 63500 (Brno-ZOO)
Kontaktovat uživatele:

#1 Příspěvek od Jawak Člen Klubu »

Vítejte v EU: dovoz ojetých automobilů
Chcete si po rozšíření Evropské unie 1. května dovézt ze zahraničí starší automobil? Možná se vám vyplatí pár měsíců počkat, protože ve hře jsou ještě dvě novelizace zákonů, které mohou dovoz vozů ještě zvýhodnit - jde o zákony o DPH a silniční.

PRAHA - Veškerý pohyb zboží po EU bude od května oproštěn od cla a zboží nebude na hranicích procházet žádnou kontrolou.

Neradujte se ale předčasně, ministerstvo dopravy tvrdí, že stávající omezení importu "ojetin" u nás zůstanou i po rozšíření Unie.

Pozor na homologaci
Volně se budou moci po prvním květnu dovážet, a to bez ohledu na stáří, pouze "automobily s globální homologací" - se schválením typu ES (pozn. red. ES: s ohledem na zvyklosti EU).

Tyto vozy budou v ČR zaregistrované bez jakýchkoli dalších testů a kontrol. "Propustku" do všech zemí vydává Unie například v případě vozidel od roku 1993.

Dokument o homologaci mimo jiné obsahuje i závazek výrobce, že vůz poté, co doslouží, ekologicky zničí. Pozor na vozidlo, které toto osvědčení nemá - v tomto případě bude likvidaci platit jeho poslední vlastník.

Nebude-li dovezený automobil typu ES, majitel musí při dovozu do Česka mít osvědčení o schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla nebo jeho ověřenou kopii. V ČR se následně vůz podrobí kontrole ve zkušební stanici (tj. v pověřené STK) - ta prověří, zda plní u nás platné technické požadavky.

Vyžadovanou homologaci přitom vozidla ztrácejí v okamžiku, kdy na nich byly provedeny konstrukční změny odporující podmínkám ES.

Zatím osmiletá podmínka
"V případě dovozu staršího vozidla z EU do ČR zatím platí jistá omezení. Automobil například nesmí být starší osmi let," uvedla ke stávající praxi za ministerstvo dopravy Lenka Codlová z odboru vztahů s veřejností.

Limit stáří je přitom stanoven jako doba mezi datem první registrace vozidla v zahraničí až ke dni vystavení jednotné celní deklarace, tj. do okamžiku proclení vozidla.

"Uvolnění dovozu starších automobilů bude možné jen v případě, když budou mít příslušné osvědčení o homologaci. Unie přitom dává ve stanovení příslušných norem v této oblasti členským státům volnou ruku. Nepočítám proto, že by se po prvním květnu dovoz ojetin jakkoli změnil," doplnil informace ministerstva Josef Pokorný z odboru schvalování vozidel.

Podle úřadu se blokováním dovozu starých vozů z jiných států EU snaží Česko předcházet zaplavení našeho území technickým a ekologickým normám nevyhovujícími vraky.

Doveze-li tedy nový vlastník "ojetinu" starší osmi let a bez homologizace, příslušný úřad v Česku automobil jednoduše nezaregistruje.

Brzká novelizace zákona
"Zmíněná osmiletá podmínka bude muset po vstupu ČR do EU padnout. Do země se tak volně dostanou i automobily starší, a to v případě, že projdou technickou a emisní kontrolou v jednom ze státu Unie," dal všem potenciálním kupcům ojetých vozidel přeci jen naději pracovník Informačního centra EU v Praze Václav Pinkas.

Detailní informace k novele prý ale ještě známy nejsou a ani datum, kdy by měla být schválena. "Vše se zatím připravuje na ministerstvu dopravy," tvrdí Pinkas s tím, že novel bude pravděpodobně více.

"Záleží na všech subjektech, které se podílí na legislativním procesu v ČR, zejména pak na parlamentu, jak bude konečná praxe v dovozu automobilů z EU vypadat a jak rychle k ní dojde," doplnil Pinkas.

Zmíněné ministerstvo však podobná tvrzení odmítá. "Opravdu mi není známo, že by 1. květen otevřel automaticky naše silnice vozidlům, které už u nás nyní nemohou jezdit. Co se týče provozu ojetých automobilů dovážených z Unie zůstane i po rozšíření vše při starém," trvá na svém Pokorný.

Pramen: http://www.novinky.cz/02/58/22.html
Uživatelský avatar
Jawak Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4103
Registrován: stř 03.09.2003 00:00
Bydliště: 63500 (Brno-ZOO)
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Jawak Člen Klubu »

Vítejte v EU: Dá se ušetřit při dovozu ojetiny?

http://www.novinky.cz/02/59/11.html
PET
Registrovaný
Příspěvky: 28
Registrován: pon 11.03.2002 01:00

#3 Příspěvek od PET »

Problem je v tom, ze Ceske pravo zatim neuznava zakladni principy Vnitrniho trhu (jak je patrne na tom 8letem omezeni dobozu). Urednici ministerstva sice tvrdi, ze to budou novelizovat, ale nez bude v praxi platit to co teoreticky ma, tedy ze cokoli je legalne ve volnem obehu v jedne clenske zemi musi byt i volne exportovatelne do jakekoli jine clenske zeme, tak si jeste pockame...

...jsem zvedavej, za jak dlouho po nejake rozumne novele to doopravdy bude realizovatelne v praxi (u babcy na prepazce:-))...

Jen tak mezi nami, nemate nekdo zajem na to po kvetnu udelat precedens u ESD?:-) Sice to vyjde na 2-3 roky, ale porad to asi bude rychlejsi nez nejaka novela...
jogurt
Registrovaný
Příspěvky: 491
Registrován: pon 21.04.2003 00:00

#4 Příspěvek od jogurt »

sme v EU, ale mame smulu
toho sem se bal
LaDinek

#5 Příspěvek od LaDinek »

Podle me to schvalne tutlaji. Jak pisou nemam zpravy o tom, ze se neco zmeni a ze padne 8 lety zakaz. Stoprocentne padne. Psal jsem jim email na ministerstvo. Snazi se, aby si normalni clovek nezacal dovazet auta ze zahranici, tim padem by nepotreboval tolik vyuzivat sluzeb AAAAAAAA. ale jak pisou spravne budou na auta uplatnovany normy unie a tudiz si budes muset davat bacha jak moc to auto bude ekologicky. Jinak si ho dovezt muzes, ale zaplatis extra dan. Tady v nemecku se uz jen pojisteni auta slozite vypocitava podle toho jakej mas objem auta, jak dloho ridicak a jestli ma auto katalizator. A pak se ptali zvlastni dan na ochranu zivotniho prostredi, ktera zavisi na katalizatoru a objemu motoru. Tohle asi zavedou i u nas a nez to nastartuji muze to chvili trvat. Ale nemel bych z toho tak velkej strach. Kdyztak hurra na slovensko :-). Slovaci nas podle me ted valcuji. Snazi se o zmenu. tam to urcite vsecko pujde.
Anonymous

#6 Příspěvek od Anonymous »

...taky pořád přemejšlým, jestli teda ještě počkat do 1. května, nebo jet a přivízt káru hned...bude to dražší, nebo levnější ? Asi těžko teď říct... :(
Uživatelský avatar
Jawak Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 4103
Registrován: stř 03.09.2003 00:00
Bydliště: 63500 (Brno-ZOO)
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Jawak Člen Klubu »

Anonymous píše:...taky pořád přemejšlým, jestli teda ještě počkat do 1. května, nebo jet a přivízt káru hned...bude to dražší, nebo levnější ? Asi těžko teď říct... :(

No nejspíš levnější, DPH bude 16%
Odpovědět