Vzhledem k tomu, že mi diagnostika na mé e46 328i Touring ukázala špatný snímač natočení volantu a špatný čidlo ABS pravého zadního kola, rozhodl jsem se, že se do výměny pustím svépomocí. Protože se jedná na domácí podmínky o poměrně složitou operaci, hlavně co se snímače natočení volantu týče, dovolil jsem si zpracovat následující foto návod, aby ostatní věděli co je čeká. Věřím, že se následující informace budou někomu hodit…
Nářadí a pomůcky:
Ideální je velká gola sada, kde je drtivá většina potřebného nářadí. Budeme potřebovat – malou a velkou ráčnu s různě dlouhýma nástavcema, ořechy velikostí 13, 10, 16 a 8mm, Torx (hvězda) T25 a T30, Imbus 5mm, ořech s obráceným Torxem 8mm (viz. foto v návodu). Dále pak určitě hever a něco na zajištění auta, bude se hodit i baterka na svícení, křížový a plochý šroubovák, štípačky a stranový klíč 10mm.
Ještě než se pustíte do samotné práce, je dobré se podívat na katalogové obrázky, aby člověk měl představu co ho čeká a co nemine. Tyto dva jsou konkrétně pro E46
A)Zde je samotný sloupek řízení, který potřebujete vytáhnout z auta, jsou zde vidět i plasty okolo volantu, které budete muset demontovat.

B) V hlavní roly snímač natočení volantu (č. 16), který potřebujeme vyměnit. Déle je zde vidět polohovací páka volantu (č.1), která se rovněž musí demontovat, stejně tak i lišta na kabeláž (č.13) a pružina (č.11)…

Něž začnete, srovnejte volant tak aby kola byly rovně, dále doporučuju nějakou starou deku nebo prostěradlo rozprostřít přes podlahu a sedačku řidiče, zvláště pokud máte světlý interiér jako já. Přece jen umazat nebo dokonce zničit si interiér asi nikdo nechce.
1.) Je dobré si pro práci udělat prostor, já si u své e46 vymontoval kastlík pod přepínačem světel. Jednoduše jsem pomocí křížového šroubováku povolil 2 šroubky a kastlík vytáhnul.

2.) Potom je nutné sundat plastové dno plaubky, povolíme 3 šroubky opět křížovým šroubovákem, rovným šroubovákem si pomůžeme demontovat špunt vpravo a pootočením uvolníme úchyt mezi plynovým pedálem a brzdovým pedálem, pak už jen stačí vycvaknout plast nahoře ze svorek v místě vyznačeném na obrázku.

3.) Nyní je potřeba vše odpojit, abychom plast mohli úplně vyndat.

4.) Pokud máme spodní prostor odkrytý, můžeme se pustit do demontáže volantu. Opět bude záležet na typu volantu, já mám v autě toto tříramínko s multifunkcí.

5.) Zezadu na volantu, jsou schované dva šrouby na ktré použijem Torx, nebo chcete-li „hvězdičku“ T30.

6.) Až šrouby povolíme, můžeme opatrně vyndat Airbag a odpojit ho od konektoru, který znázorňuje šipka. Teď je potřeba povolit velký šroub uprostřed, použijeme 16mm ořech, pokud možno s nástavcem a velkou ráčnu.

7.) Zkontrolujeme zda sedí ryska na ve středu volantu s ryskou na řídící tyči, případně si výchozí polohu označíme. Potom volant pohybem k sobě sundáme a odpojíme konektor multifunkce.

8.) V další fázi musíme sundat plasty okolo. Začneme tak, že povolíme křížovým šroubovák šroub, umístěný shora, ale pozor, šroub je plastový, tak ať ho nestrhnete!

9.) Do míst vyznačených na obrázku strčte malý plochý šroubovák a vycvakněte horní plast.

10.) Nyní plast drží pouze na čtyřech plastových kolíkách na zástěrce pod budíkama, které je potřeba zamáčknout, například šroubovákem. Nezapomeňte že máte polohovací volant, takže si ho dejte co nejvíc k sobě a co nejvíc dolu, aby jste se tam rukama dostali..

11.) Spodní plast by nám měl jít vycvaknout po zastrčení dvou malých kolíků, které jsou vyznačeny na obrázku.

12.) Sundáme díl s blinkrama a stěračema pomocí Torxu T25

13.) Odpojíme zelený, černý a bílí konektor.

14.) Odhalí se nám horní část sloupku řízení.

15.) Teď je potřeba vyndat svazek kabelů z lišty vlevo vedle sloupku řízení.

16.) Odcvakneme plastové klapky, který svazek drží v liště..

17.) Sejmeme imobilizér od zapalování, odpojíme velký konektor a svazek kabelů si dáme bokem, vznikne nám přístup k 2 šroubům ukrytým v liště, povolíme je opět Torxem, tentokrát T25.


18.) Pohled na zpřístupněný sloupek řízení...

19.) Následující obrázek je z prostoru kolem pedálů, kde se nachází i snímač natočení volantu. Sloupek řízení drží na šroubu, který je znázorněn na obrázku červeně. Povolíme ho pomocí ořechu 13 a 10mm. Problém je ten, že šroub jak je dlouhý, tak nelze vytáhnout z dutiny, proto je potřeba demontovat doraz brzdového pedálu, který je na obrázku znázorněn žlutě. Nejdřív odpojíme konektor, potom vycvakneme plastový rámeček a získáme tím prostor pro vytažení šroubu ze sloupku řízení. Když už budete pod volantem takhle ležet, odpojte konektor snímače natočení volantu.

20.) Nyní by sloupek řízení měl držet pouze na páce polohování volantu a na této pružině, tu rozumně sundejte a pamatujte si, jak tam byla. Jestli použijete svoje prsty nebo nějaký nářadí nechám na vás, mě se to povedlo prstama.

21.) Teď už zbývá jen sundat aretační páku. Na to nám poslouží ořech 13mm, kterým povolíme matku označenou na obrázku. Ale dávejte při povolování pozor na 3 kovové válečky viz. obrázek, jsou tam jen položené rádi skáčou ven. Nezapomeňte sloupek řízení přidržovat, protože po vytažení posledního šroubu, se stane úplně volný a asi by nebylo dobrý kdyby vám spadnul na podlahu..



22.) Nyní máte sloupek řízení úplně volný, ale bohužel pouze v interiéru, teď přijde ta nejhorší práce. Strčte nějaký šroub nebo šroubovák nebo cokoliv do mezery kde jste před chvílí vyšroubovali šroub aretační páky, zkrátka něco, aby vám sloupek držel v původní poloze. Vezměte si hever a zvedněte levé přední kolo tak, aby jste si mohli lehnout pod auto. Určitě si auto nějakým způsobem zajistěte, ať už třeba druhým heverem, nebo nějakou podpěrou známou jako „koza“ apod. To platí pro veškeré práce pod autem, přece jen stát se může cokoliv a nebylo by nic příjemného kdyby na vás spadlo tunu a půl vážící auto. Až budete mít auto zajištěné, lehněte si pod auto tak, aby jste se dostali k uložení levého ramene, nyní si přisvítíme baterkou a uvidíme následující obrázek – dolní volantový hřídel …

23.) Nyní potřebujete malou ráčnu, obrácený Torx (hvězdu) 8mm a různě dlouhé nástavce. Povolte šrouby vyznačené na předchozím obrázku, je tam sice prd vidět, ale místo na ruce tam celkem je, i když to tak nevypadá..

24.) Až budou oba šrouby dole, můžete vylézt z pod auta a vytáhnout celý sloupek řízení, zároveň se vám tím uvolní dolní volantový hřídel. Na obrázku je hřídel a detailní pohled na oba konce, konec s otočným kloubem patří na spodní hrot sloupku řízení, druhý konec je patří do tzv. spojky řízení.



25.) Zde už celý sloupek řízení venku, teď už jen sundat podložku, plastovou proužek a pastový válec tak, jak je na obrázku..

26.) Konečně můžeme sundat snímač na točení volantu a nasadit nový. Dejte pozor na to, aby drážky na snímači seděly na pastové packy, stejně tak aby seděl rámeček na ten kolík…



27.) Holý sloupek řízení...

Teď je potřeba to poskládat zase zpět. Nejhorší bude správně nasadit dolní hřídel, který naštěstí nejde nasadit špatně, protože na obou koncích má tzv. klíč viz předchozí obrázek.
Snažil jsem se udělat návod nějak srozumitelně a tak, aby to pochopil i člověk, který o tom nemá ani páru, tak jako já
Tak hodně štěstí a pevné nervy
Výměna čidla ABS v zadním kole e46
Pomocí heveru zvedneme auto, sundáme kolo a za kotoučem se krčí čidlo ABS.

Pomocí 5mm imbusu vyšroubujeme šroub a vysuneme čidlo ven. Postupně odepneme všechny svorky které drží kabel

Demontujeme plastový kryt který drží plastové špunty, pomůžeme si plochým šroubovákem.


Pro lepší přístup si povolíme část dna, jeden špunt se nachází u ohybu ramene,
druhý je šroub v podlaze, který povolíme ořechem 8mm.


Nyní se nám zpřístupní plastová krabička, ve které jsou schované konektory čidla ABS a opotřebení brzdových destiček.

Z krabičky povytáhneme válcové konektory a rozpojíme jej.

Čidlo ABS v plné kráse...

Zapojíme nové čidlo, krabičku zavřeme, zacvakáme kabeláž do svorek a zastrčíme nové čidlo do otvoru. Pak připevníme plasty, můžeme nasadit kolo a máme hotovo
MOD Killca: Vyborne, dekujeme za pekny a uceleny navod
