Stránka 1 z 1

Napsal: pon 10.10.2011 08:55
od Hanz
Souhrn zajímavých info k tomuto motoru (včera jsem se v tom trochu hrabal při výměně odvětrání a našel dead DISA ventil, šel na net... :-) )
Zdroj: "http://forums.my330i.com/showthread.php?s=12be32db077a0dd4d5736d9927134bd5&t=8770&page=9"

Piston Bore: 84.0 mm
Piston Stroke: 89.6 mm
Total Engine Displacement: 2979 cc
Engine Weight: 277 Lbs
Static Compression Ration: 10.2 to 1
Dynamic Compression Ratio: Approximately 9.5 to 1
Pistons: Cast lightweight alloy (Graphite Coated skirts) 1.5mm rings/ 2.0mm oil scraper
Crankcase material - Aluminum (AISi9Cu3) with cylinder liners
Height of cylinder block 211.0mm
Distance between cylinders 91mm
Main bearing diameter mm 60.0
Conrod bearing diameter mm 45.0
Connecting Rods: Fracture-split Forged Steel 135mm
Crank: Forged Steel (Adopted from the S52B32)
Cylinder head material - Aluminum ((AISi6CU4)
Camshafts - 2 chain-driven camshafts running in 7 bearings and with ultra-fine balance
Intake: Composite plastic with 3 cylinder plenum division flap (Opens above 4100 RPM)
Valve diameter intake/outlet mm 33.0 / 30.5
Valve shaft diameter intake/outlet 6.0 / 6.0
Valve angle intake/outlet 20 o 15' / 19 o 15'
Camshafts: 240 deg Intake / 9.7mm lift, 244 deg. Exhaust / 9.7mm lift
VANOS: Intake timing variable by 40 degrees, Exhaust timing variable by 25 degrees
Intake angle range o CS 86 - 126, infinitely variable
Outlet angle range o CS 80 - 105, infinitely variable
Mass Air Flow Meter: 1046kg/hr Maximum, 85mm Bore
Engine Idle Speed: 700 RPM
Engine Cut-off Speed: 6500 (Stock)
Engine weight according to BMW standard 170kg
Siemens MS43, RON 87 - 98 (output with 98 ROM fuel), EU 4 / ULEV

Max torque 300Nm from 3500-4750 rpm
Max output 170kW/231PS at 5900 rpm


DISA ventil je potvora v sání, která v uzavřeném stavu pomáhá zvednou krouťák do 3750 ot/min a poté otevřená zvyšuje výkon v horním pásmu... problém je, že je zoufale ušetřeno na osičce z plastu a malým čepu na druhé straně, takže po 100tis km tam ta klapka většinou je létá bez pevného vedení a nereaguje na pohyb membrány=ztráta krouťáku, v horším případě se utrhne nebo vypadne ten čep...

Napsal: pon 10.10.2011 09:07
od Hanz
Vliv zvýšení kompresního poměru na výkon (modelový případ 8:1 jako základ):
8.0:1 = 0%
8.5:1 = 5%
9.0:1 = 8%
9.5:1 = 9.5%
10.0:1 = 11%
10.5:1 = 12.5%
11.0:1 = 14%
11.5:1 = 15%
Problémem je, že bez lepšího paliva začne nad určitou mez k detonacím docházet na nedokonalém vnitřním spalovacím prostoru (žhavý výfukový ventil, ostré hrany na pístu, ...), takže pouhé zvýšení CR (kompresní poměr) může vyústit naopak ve snížení výkonu (ŘJ motoru pomocí čidla klepání přestavý předstih, aby k detonacím nedošlo=ztráta výkonu).

Poměr Ba-vzduch je další cestou jak zvýšit výkon, konkrétně 14.7:1 versus 13:1 viz křivky.

Vliv Vanosu (obrázek je pro M54b25, ale pro představu postačí).

Napsal: pon 10.10.2011 09:40
od Hanz
Vačky:
sériové mají 9,7mm zdvih a sání 240st/výfuk 244st, fyzické limity zvihu jsou 12mm a 272st sání/260st výfuk (víc nemá smysl). V kostce s 10st na sání se posune max výkon o 400-500 ot/min, viz příklady
Stock Camshafts: 240 Intake – Peak HP @ 5900 w/9.7mm lift
Schrick Performance Camshafts: 264 Intake w/10.5mm lift – Estimated peak HP @ 6860-7100 RPM
Schrick High Performance Camshafts: 272 Intake w/11mm lift – Estimated peak HP @ 7180-7500 RPM

Ventily:
Sací: 33mm
Sací port size: 26mm V x 47mm Š
Výfukové: 30.5mm
Výfuk port: 27mm V x 35.5mm Š

Napsal: pon 10.10.2011 13:11
od BudVlad
Zajímavé obrázky, ty svody jsou parádní.

Tady je pro zajímavost jak funguje 3 stupňové sání u N52 a N53:

Obrázek

Obrázek

Napsal: úte 11.10.2011 08:38
od Hanz
Díky za info, budu rad za další podobne prima obrázky:-)

Napsal: úte 11.10.2011 20:44
od ACDC
Dobrý info, hlavně teda obr. fce..

Napsal: úte 11.10.2011 20:52
od MattyX
ty svody jsou neskutecnej pletenec , ten druhej valec to je dobrej had :) jakej to je výrobce ?

Napsal: úte 15.11.2011 23:47
od Mirda328
pekne

Napsal: pát 11.05.2012 09:18
od Hanz
vi nekdo z ceho je sani na Alpine 3,3 - 3,4 ? je to obyc M52b28 sani stejne jako cela hlava? je to teda jen prevrtanej M52 motor s jinou klikou/ojnicema/pistama?

Napsal: pát 11.05.2012 09:43
od noname
ee, sani je už od pohledu o mnoho větší :wink: