Stránka 1 z 1

Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 13:10
od zddan01
protože ty Z3 jezdí strašně rychle, tak je taky potřebujeme ubrzdit a proto si tohle téma zaslouží samostatný vlákno :)
Francis píše:Zadní brzdy na Z3/Compact vymyšlené jsou. Kotouč větraný ze Z4 2.5i/3.0i, brzdiče z E36 328i přes adaptér. Mám to tak a funguje to.
zddan01 píše:Na Z3 jsi to zkoušel? Z3 má totiž širší nápravu (přes náboj), origo kotouče Z3 vs. Compact jsou o 5 mm "hlubší" (83 x 78 mm) a Z4 je má dokonce jen 75 mm, takže budou o 8 mm víc ven

Díval jsem se na to na fóra a nenašel jsem řešení. Nevím jak se liší ramena na Z3, Z3M a Compactu, jestli jenom nějakým zesílením, pak by stačilo vyměnit náboj, ale na to by už někdo přišel...
Francis píše:Pokud má Z3 delší náboj, je víc "ven" z auta, změníš tloušťku adaptéru a dáš podložku pod štít brzdy. Délka brzdových lan snad vyjde.

Obrázek
blackjack píše:Se zadními brzdami na Z3 jsem si užil své :) Na předek se toho dá vymyslet docela dost, sám jezdím s brzdami z e39 a 300mm kotouč z 46ky, zadek vždycky na něčem shořel... Z3M to má úplně jinak a nic moc lepšího jsem tam nikdy nedokázal nabastlit.

Mimochodem dá se dát náboj přímo ze Z4, utopí se pak celé kolo o 22mm dovnitř tuším. ;-)

Adapter vypadá dost zajímavě. Mohl by si Milane prosím poskytnout víc informací? Nemáš náhodou nákres? Myslím že by to tu zajímalo dost lidí a určitě bych dokázal zajistit výrobu nějaké menší serie ;-)
zddan01 píše:https://www.youtube.com/watch?v=EzuJ4DA6wn8&fbclid=IwAR251sFZXidQbXboyOrwzgwXn7vbsrrUFhQwS5QGkm43sa10uyCk_gJQjK0

jj, to je ten náboj ze Z4, musíš ale zmenšit průměr kotouče a taky tam píše, že tam ložiska šly blbě, ještě by mě zajímalo, jestli se tam vešla ruční brzda, o tom tam mlčí... a hlavně neřešil upgrade brzd...

jak to přesně má Z3 M? rozdíl hloubky brzdovejch kotoučů je 22 mm a to je přesně tolik, aby se tam vešly ty nádherný kola s et8 :inlove: pokud jsou úchyty na třmeny stejně, tak by stačilo jen vyměnit ten náboj, ale to je jenom teorie, na živo jsem to neviděl :lol:
ramena maji jiný čísla dílů i jinou hmotnost, otázka jsou ty ty rozměry...

btw, umíte z toho někdo udělat samostatný téma? je to docela důležitý :)
blackjack píše:Souhlas, klidně vytvoř nové téma "brzdy Z3", shrneme si co všichni víme, předek zadek... :)

Jinak k nápravám... Z3 měla 3 nápravy, úzká (4 válec), široká (6 válec), něco mezi (Z3M)...

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 13:17
od zddan01
ještě k šířce té zadní nápravy, jak ji měnily?
bylo jinak široké rameno (díl 7), nebo bylo uchycené blíž středu na dílu 1 (nápravnice?)?
http://cz.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... suspension

je pravda, že nás to nemusí trápit, protože řešíme to, co je od náboje (včetně) dál...

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 13:39
od blackjack
Jiný je i díl číslo 1... Z3M má třeba i jinak udělanou podlahu v kufru, kvůli výfukům, baterku má jinde a držák pro rezervu nemá pro jistotu vůbec :) Liší se i diff a podobně. Vím, že přestavba na Z3M zadní nápravu se dělala vždycky jen celá kus za kus :) Jen ten diff se dneska prakticky nedá sehnat.

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 13:59
od Francis
Z3M má zadní brzdy jinak, vývrt "bubnu" pro ručku má větší průměr a pakny jsou z E36 M3 3.2 / E34 / ..., prostě ty větší a musí se kvůli tomu měnit brzdový štít.

U Compactu stačí vyměnit kotouč za Z4 2.5i/3.0i a brzdič s adaptérem. Kotouč Z4 je o 3,3 mm mělčí než Compactový, neřešil jsem, hrana "bubnu" mi vychází přesně s hranou brzdových paken.

U Z3 je tento rozdíl o 8,3 mm, tzn. 5 mm podložka pod brzdový štít posune tento do potřebné polohy a bude poloha štítu vs. "bubnu" v kotouči stejná, jako mám u Compactu nyní. Podložku by snad mělo být možné vyrobit dvoudílnou, aby nebylo třeba demontovat náboj a znehodnotit tím ložisko. Mohlo by stačit dát podložku 5 mm a o tuto míru delší šrouby štít držící na místě.

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 14:07
od Francis
výkresy kotoučů

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 16:28
od zddan01
OK, tak zadní máme (třmeny E36 328i a kotouč Z4 2.5i/3.0i) :thumbsup: Ještě by to tedy chtělo prozkoumat v reálu, ten adaptér máš prosím odkud?

a přední? E39 třmeny a kotouč 300 mm z E46; nějaké další možnosti? :)

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 17:27
od Francis
Přední jsou jasné, M3 E36, stačí srézovat držáky brzdičů o 7 mm a padne to tam pak jak prdel na hrnec. Mám to tak.
Jediný problém jsou kola:
16" pouze 8x16 AC Schnitzer, všechna jiná dřou o brzdič
17" a větší bez problémů

Mám to vše na Compactu, zadní brzdiče mám z 328i E36 (pístek 36 mm, E46 má 40 mm, Compact má lehčí zadek než běžná E36/E46 a nechtěl jsm mít přebržděno větším pístkem z E46. Z3M má zadní pístek 36 mm, M3 E36 má vzadu 40 mm) a držáky z 328i E36 (E46 má větší kotouč = delší držák = není místo na redukci), hlavní válec zůstal původní. Podle výpočtu je dráha asi o 7% delší než s M3 hlavním válcem, což je zanedbatelné a dá se s tím normálně fungovat.

EDIT: Zadní brzdiče jsem později měnil za E34 540i, neb mají vývod pro hadici nahoře jako Compact, asi to bude mít i Z3. Oproti tomu E36 a E46 mají hadici dole, musí se pak vést jinudy a zkrátit brzdová trubka vedoucí po rameni. Dá se to řešit záměnou brzdičů levá-pravá, ale odzvdušňováky jsou pak dole a při každém odvzdušnění je třeba třmen sundat z držáku, nechat na hadici a natočit odvzdušňovákem nahoru :-)

Poměr průměrů v hlavním válci u E36 je 23,81/19,05 = 1,2498
Poměr průměrů v hlavním válci u M3 E36 je 25,40/20,64 = 1,2306
Poměr průměrů v hlavním válci u Z3 2.8i je 23,81/20,64 = 1,1534
Poměr průměrů v hlavním válci u E46 je 22,20/20,64 = 1,0756 = nevhodné pro záměnu, zadní vývrt dává větší množství kapaliny = zadek bude brzdit dříve než předek

Nejlevnější upgrade předku jsou držáky brzdičů z E46 323i/328i + kotouče 300 mm, brzdiče zůstavají stejné i s hadicemi, není nutno vypouštět kapalinu. Je to spíš na efekt než na účinnost, větší kotouč má stejnou tloušťku a tedy větrací schopnosti, brzdy vadnou stejně rychle jako originál E36.

Redukce pro zadek je vlastní konstrukce, model byl z dřevěného špalku a odměřen celuloidovým školním pravítkem :-) Pro použití v Z3 bude nutná úprava tloušťky o rozdíl ve výšce (hloubce) kotoučů, případně doměřit podle ramena Z3, které podle ETK není shodné s Compactem a netuším, v čem je rozdílné.
EDIT: Držák brzdiče je dle ETK shodný pro Z3 a Compact, z toho usuzuji na rozdíl v rameni pro jinak vysazený náboj a jinak hluboký kotouč, tzn. redukce by mohla být shodná s Compactem.

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 18:15
od Francis
adapter, konstrukční ocel, na přišroubování doporučuji imbus M10 třídy 10.9

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 22:27
od blackjack
zddan01 píše:OK, tak zadní máme (třmeny E36 328i a kotouč Z4 2.5i/3.0i) :thumbsup: Ještě by to tedy chtělo prozkoumat v reálu, ten adaptér máš prosím odkud?

a přední? E39 třmeny a kotouč 300 mm z E46; nějaké další možnosti? :)
Upřesním ty předky, ať to tu je na jednom místě...

Kotouče z e46 328i tj. 300x22, držák brzdiče z e90 - benzín 4 válec, desky tedy taky z e90, brzdič z e39 (528, je hliníkový a má pístek 60mm, seriové z3 má 52 tuším). Cílem nebyl obří kotouč, 300mm mě přijde k tomu autu jako ideální, výhodou brzdiče je poměrně značná úspora váhy a větší pístek. Stejně jako psal Milan, je trochu problém je dostat pod nějaká kola. Měl jsem je pod 7x16 ET 46 a byla nutnost 15mm podložek + závaží nalepené do paprsků :) Sedělo to tam na chlup...

Obrázek

Jak zmiňoval Milan, co se týče zlepšení chlazení, moc si tam člověk nepomůže. Vadnout to bude asi. Řešit jsem to chtěl lepšími kotouči, něco ve stylu DBA T2, mají lepší systém vnitřní ventilace.

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pon 25.03.2019 22:40
od Francis
blackjack píše:... Kotouče z e46 328i tj. 300x22 ...
... co se týče zlepšení chlazení, moc si tam člověk nepomůže. Vadnout to bude asi. Řešit jsem to chtěl lepšími kotouči, něco ve stylu DBA T2, mají lepší systém vnitřní ventilace.
Není to jen o ventilaci, M3 má nejen širší kanály ale navíc jsou zahnuté a tím mají lepší proudění vzduchu, ale o rozvádění tepla do masy kotouče a mechanické odolnosti ohřátého kotouče. Více litiny se silnějšími stěnami je odolnější a i po zahřátí rozměrově stabilnější - s M3 kotouči a deskami Hawk Performace+ se dá sjet Stelvio jen na brzdy svrchu až dolů do Gomagoi :-)

MattyX referoval, že M3 kotouče 315x28 jsou odolnější a později vadnou než oblíbenější p'n'p sada z E46 330i/d s kotouči 325x25

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: pát 12.04.2019 14:10
od kudrnac
Jak by na Z3 pasovaly predni brzdy M3 e46? Ty se daji sehnat lepe. Co vim, tak obycejne brzdy z e46 jsou zamenne za brzdy z e36, ale u M3 nevim, domnivam se, ze M3 e46 budou mit vetsi kotouce nez M3 e36. Jde mi o to, ze z e46 jsou v nabidce casteji, ze kdyby to slo jen s malou upravou, jako u e36, tak bych je implementoval na svoji Z3.
Diky za info.

Re: Z3 upgrade brzd

Napsal: čtv 18.04.2019 07:36
od MattyX
brzdy z e46 M3 na e36 pasují. STačí stejná úprava jako v případe e36 M3 brzdičů - tzn dosedací plochu držáku třmene zfrezovat o 5-7mm a pak je to cajk :)

Obrázek