Stránka 2 z 2

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 17:55
od TurboShnek
Spejbl píše:Tak mi tedy napište jeden rozumný důvod, proč nemazat závit kolových šroubů. Ne dogmata, typu, že se to nedělá.
Závit očistit, umazat ho (grafitkou, měděnkou či motor. olejem) a dotáhnout momentem 120 Nm.
Není žádnej důvod je nemazat, jsou to všechno pověry, pletení si pojmů a pedance jako o Castrolu, chladící kapalině od BMW atd... :P

Když sebou vozíš metrovou tyč tak šrouby nejspíš nemusíš mazat, ale já bych je stejně namazal, nechci riskovat že zlomím klíč (už se mi stalo že prskl nástavec na golu když jsem povoloval spodní šroub zadního tlumiče), praskne šroub, strhnu hlavu atd... Když sebou vozíš jenom ten 30 cm klíč z fabriky jako já tak by jsi je měl namazat protože zarezlej šroub tím klíčem v nouzi možná nepovolíš. Když jsem koupil svý auto, a neměl jsem týč, některý šrouby byli tak zarezlý že jsem musel doslova skákat po klíči jak tady někteří píšou, a to vážím 100 klio. :lol:

Nejspíš se ti to stane v zimě, bude tma, zima, bude chcát, bude to v blbým místě, budeš unavenej a nebudeš moct povolit šroub. Namazáním o nic nepřijdeš, ale nenamazáním si možná naděláš plno zbytečných problémů.
JaraX píše:jelikož klesá tření a tím i síla kterou to drží, pokud to namažeš, měl bys to utahovat mnohem větším momentem.

http://www.auto.cz/jak-spravne-vymenit- ... dime-99460
Hodně lidí si plete pojmy a proto se toho bojí. Tohle platí jenom kdyby jsi to mazal olejem, jenže měděná pasta není olej, slouží k úplně jinýmu účelu než olej a složení je úplně jiný než olej, obsahuje měď ,tak že se naopak zvyšuje tření a měl by jsi je utáhnout o 25% míň jak říká výrobce. ;)

https://www.antiseize.com/PDFs/torque_s ... ations.pdf

Ale jak jsem už vysvětloval, ve šroubech je obrovská marže bezpečnosti tak že jestli je utáhneš na 100nm nebo na 130nm, je to absolutně jedno, důležitý je aby byli utažený pevně a stejně protože v extrémních případech kdyby jsi jeden utáhnul třeba na 300nm a ostatní na 50nm, mohlo by dojít ke zkroucení brzdovýho rotoru.

A ještě se vrátím k mazání dotekový plochy, jak už jsem říkal měděná pasta přenáší teplo výborně, ještě zvyšuje tření a s přítlačnou sílou 20 tun se opravdu nic protáčet nebude, není to olej, a pokud tam rozetřeš jenom kapičku aby to celý nepřirezlo, nebo když pořád nevěříš, namaž aspoň ten střed, nic neskazíš, akorát zabráníš tomu že ti někde v prčici nepůjde sundat kolo. ;)

A další več, plno lidí se zajímá o tuning, ale nejlepší tuning z kterýho začít je dát si do auta normální rezervu místo tý malý, nebo toho lepidla který dneska dávají, třeba i jedno zimní kolo je lepší než ta malá rezerva když někdo nemá moc peněz protože aspoň budeš moct jet víc než 80km/h. ;)

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 18:21
od TANN3R
Nemohl si je povolit, protože je někdo dotáhnul jako ty - nohou. Ten klíč je schválně tak krátkej, protože průměrně fyzicky postiženej člověk to dotáhne rukou akorát na těch 90 až 120N.m.

Ještě jednou polopaticky - nemaže se to ničím, protože se může vazelína nebo olej dostat tam, kam nemá a za druhé to není potřeba.

Na ten zbytek už reagovat nebudu, normálně už mě to fyzicky bolí tohle vůbec číst.

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 18:23
od JaraX
taky už kašlu na to tady příspívat, kalašnikov má svoje pravdy a nemám silů na ně reagovat.

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 18:31
od TurboShnek
To nejsou moje pravdy, je to dokumentace výrobce anti-sieze pasty. :ja_nic:

Já budu pokračovat mazat šrouby, mažu je léta bez problému, vy ne, a kdokoli jinej ať si to posoudí sám. :P

Já soudím že mazání šroubů kol poskytuje daleko víc výhod než případných nevýhod, protože jsem žádný nevýhody ještě nenašel.

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 20:51
od dogeatdog
kalasnikov471 píše:měděná pasta není olej, slouží k úplně jinýmu účelu než olej a složení je úplně jiný než olej, obsahuje měď ,tak že se naopak zvyšuje tření a měl by jsi je utáhnout o 25% míň jak říká výrobce. ;)
To je blábol roku, sorry za upřímnost.
Právě proto že měď tření snižuje, není možné používat stejný moment k utahování který počítá s vysokým třením mezi prvky bez použití pasty.
Ta tvá věta je dokonale mimo, v opačném případě mi vysvětli proč se měď používá do kluzných ložisek. Protože má vysoké tření?

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 21:04
od rejdy
dogeatdog píše:
kalasnikov471 píše:měděná pasta není olej, slouží k úplně jinýmu účelu než olej a složení je úplně jiný než olej, obsahuje měď ,tak že se naopak zvyšuje tření a měl by jsi je utáhnout o 25% míň jak říká výrobce. ;)
To je blábol roku, sorry za upřímnost.
Právě proto že měď tření snižuje, není možné používat stejný moment k utahování který počítá s vysokým třením mezi prvky bez použití pasty.
Ta tvá věta je dokonale mimo, v opačném případě mi vysvětli proč se měď používá do kluzných ložisek. Protože má vysoké tření?
Přesně tak, právě proto výrobce doporučuje snížit utahovací moment o 25 %, protože při použití pasty a daného momentu reálně šroub zašroubuješ o něco víc, než pokud by byl suchej.

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 21:06
od JaraX
kdyby ta pasta tření mezi dvouma kolama zvyšovala, tak můžeš přece namazat i kotouče ne?

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: sob 03.11.2018 21:16
od JaraX
TANN3R píše:Běžný závit je ale samosvorný. Tj. je jedno, jestli je mastnej nebo suchej..
tak jsem zase chytřejší. a jaký závit není samosvorný? trapez?

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: ned 04.11.2018 03:01
od TurboShnek
Máte pravdu, spletl jsem se, špatně jsem rozuměl co je napsaný v tý dokumentaci, ta pasta opravdu tření snižuje. :oops:

V takovým případě se opravdu musí snížit kroutivý moment o 25% jak píšou protože se šroub otočí víc než kdyby byl suchej a tím pádem bude víc namožnej, ne ještě zvýšit kroutivý moment jak původně psal JaraX, protože tak ho utáhneš o 50% víc než by mně bejt když je suchej.

Ale to je stejně irelevantní protože na to aby se přetočil šroub třídy 8.8 je třeba mnohem víc síly než když ho namažeš pastou a utáhneš i vzduchovou pistolí natož rukou nebo nohou, protože ty šrouby mají obrovzkou bezpečností marži. Tak že nějakých 25% nebo i 50% je jedno. Většina aut na silnici to mají stejně zarvaný pistolema že to kolikrát ani sami nemůžou povolit. Tak že stejně není žádnej důvod je nemazat.

A teď by mne zajímalo, když měděná pasta snižuje tření a mohla by se dostat na rotor, protáčet rotor atd... proč se dává mezi náboj kola a rotor, i když je to stejný jako kdyby se dala mezi rotor a kolo? :P

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: ned 04.11.2018 10:58
od tommee
Ja jen doufam, ze se timhle navodem nikdo ridit nebude :D Tohle se ucilo mozna za komousu v autoskole.

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: ned 04.11.2018 14:19
od TANN3R
kalasnikov471 píše: A teď by mne zajímalo, když měděná pasta snižuje tření a mohla by se dostat na rotor, protáčet rotor atd... proč se dává mezi náboj kola a rotor, i když je to stejný jako kdyby se dala mezi rotor a kolo? :P
Protože se tam nedává :lol: Ve většině postupů, ať už BMW nebo koncern, je to napsané tučně a s vykřičníkem. Jen třeba ATE má speciální pastu mezi kotouč a náboj, ale sami neví, jestli to tam dávat nebo ne. V jednom postupu píšou použít a v druhém zas s vykřičníkem nepoužívat.

Jarax: jde o stoupání, tuším žádnej normovanej závit nesvornej není, ale nehledal jsem.

Re: Návod jak správně vyměnit kolo

Napsal: pon 05.11.2018 03:37
od Woyta
Jak bylo receno. Jizda i kratka se dvema maticema muze skoncit hodne drahou opravou.
Pokud kolo je prirezle tak WD moc nepomuze. Mlaceni gumovou palici funguje. Ale musi se vedet kam prastit. Lehce zatuhle kolo staci prastit pesti z boku a povoli. U tezkych pripadu do toho budete mlatit dost dlouho a nic se nestane. Nejlepe funguje klepnout kolo gumovou palici z vnitrni strany. Tedy presne z opacne nez se vetsina lidi snazi mlatit.

Pretahovat srouby nohou je nejlepsi zpusob jak riskovat prasknuti sroubu/steftu. Urcite jse uz videli vesela videa jak kolo upadlo pri driftu. Doporucuji si alespon jednou vyzkouset porovnani sil s maticemi dotazenymi na spravny moment, kdyz uz nechcete investovat do klice. Pro pneu naradi existuji momentove tyce. Ale nevidel jsem zadny servis je pouzivat.

Pak je sranda kdyz narazite na blbce kterej pneu utahovacku pouzije na ctvrty stupen. Takze na 300-400nm Znici vam srouby, stefty, matice a kolo normalnim zpusobem nepovolite. Znamej ke me prijel, ze prijel , ze pri povolovani kola uz ohnul 2 klice a matice se ani nehla.
Pneu bouchacku mam sice taky ale vice jsem si oblibil bateriovou od Ryobi (R18IW3-0 kdyb nekoho zajimalo. Na trackdays menim kola furt a je to bomba vec na okruh i i do garaze). Znamej se smal, ze takam aku vrtacku tam, kde selhalo poradne naradi. Za 5s uz se nesmal, protoze matice byla dole.

Dale se vyvarujte sportovnim duralovym maticim. Vetsinou jsou na jedno pouziti. Nemluve o tom, ze trh je zaplaven maticema z levneho duralu.

Dalsi tip je pro trackdaye. Pri prezouvani, po tom co sjedete z okruhu, nedotahujte srouby na maximum. Stefty, srouby jsou teplem brzd natazene a po zchladnuti dojde k jejich natazeni a naslednemu prasknuti. Uz jsem mel moznost videt v praxi. (Ne na mem aute)

Zavit sroubu a matic mazu. Pokud proti tomu argumentujete trenim v zavitu, tak vezte, ze ho je vice v kuzelu sroubu/matice, nez zavitu. Takhle jen jde se se srouby lepe manipulovat a presneji je dotahovat na predepsany moment. Aspon jsou chranene proti korozi.

Mam tu auto z anglie, kde srouby pretahovali bouchackou, nemazali a auto pak asi 6 let stalo venku bez hnuti. Asi si dovedete predstavit v jakem stavu byli zavity a jak se to, krasne povolovalo. 20 novych steftu a matic. Mozna se mi vali par kousku v garazi pokud chcete fotku.