Re: tlak v pneu
Napsal: ned 29.04.2018 09:23
Filozofe maaarketing, lidi koupi i nalesteny hovno, kdyz k tomu bude dobrej pribeh;)
Veřejné diskusní fórum pod záštitou BMW Auto Klubu Česká Republika
https://www.bmwklub.cz/
No.... dnes som sa vrátil po 10-tich dňoch super dovolenky s Nesebaru v Bulharsku. Ako som sľúbil tak som si odmeral tlak v pneumatikách (245/50 R18) pred jazdou (predok 2,3 a zadok 2,5). Jazda 1340 km v teplotách 27 až 32 stupňov celzia. Do Nesebaru som prišiel o 16,30 miestneho času. Hneď som zmeral tlak a bol taký istý ako doma. Ani o kúsok väčší. Len podotýkam, že keď som mal v pneumatikách vzduch, tak vo všetkých pneu som mal po príchode do Bulharska tlak cez 3. Tak nech mi už nikto nenapíše že dusík v pneu je placebo.lolko111 píše:Čo sa mňa týka, tak si to urobím po svojom. Mám overené pneu so vzduchom .. nárast tlaku pri dlhej jazde v lete z 2,2 na 3,5. Teraz mám v pneu dusík. Až pôjdem na dovolenku autom, tak si to zmeriam a potom napíšem, čo som zistil
Prečo zbytočne jazdiť s podhustenými pneu??? Aby mi zo začiatku dralo kraje a potom dúfať, že boli dosť podhustené aby mi pri väčšom zvýšení tlaku zase nedralo stredy? Však som písal že keď som mal v pneumatike vzduch na 2,3, tak po 1300 km to bolo cez 3 !!! Nie je jednoduchšie tam dať dusík a mať ten tlak konštantný?MattyX píše:A přitom si to stačí ufouknout před cestou podle potřeby ... trochu to tomu přizpůsobit a hotovo![]()
Zbytečná kovbojka
Prečítaj si prosím moje príspevky vyššie v tomto vlákne. Nie sú to žiadne výmysly ale mnou overené údaje na mojom vlastnom aute. A potom mi napíš ako je to možné pri tvojich tvrdeniachdogeatdog píše:Pokud se nezmenily zakony termodynamiky, tak dusik ma teplotni rozpinavost jako kazdy jiny plyn. Pak bych byl se slovem "konstatni" asi opatrnejsi.
Tvoje auto se vymyká fyzikálním zákonůmlolko111 píše:Prečítaj si prosím moje príspevky vyššie v tomto vlákne. Nie sú to žiadne výmysly ale mnou overené údaje na mojom vlastnom aute. A potom mi napíš ako je to možné pri tvojich tvrdeniach
Vidíš.. toto ma nenapadloVlasta píše:Tvoje auto se vymyká fyzikálním zákonůmlolko111 píše:Prečítaj si prosím moje príspevky vyššie v tomto vlákne. Nie sú to žiadne výmysly ale mnou overené údaje na mojom vlastnom aute. A potom mi napíš ako je to možné pri tvojich tvrdeniach
Pozri.... mne úplne stačí, že pri dusíku sa mi tlak v pneumatikách po 1300 km jazde v letnom počasí nezmenil a keď som tam mal vzduch, tak výrazne stúpol (merané tým istým tlakomerom). A je mi úplne jedno akými fyzikálnymi vlastnosťami dusíka sa to stalodogeatdog píše:lolko:
to nejsou "moje tvrdenia", to je prosta fyzika. Dusik ma stejnou tepelnou rozpinavost jako kazdy jiny plyn a ano, stejnou jako atmosfericky vzduch.
Rozdil spociva v odlisne tepelne vodivosti, kdy bezny atmosfericky vzduch ma 0,0262 W·m−1·K−1, dusik ma 0,02583 (vsimni si "vyrazneho" rozdilu).
Tento rozdil je znat pri velkych objemech a prudkych zmenach teplot, proto se vyuziva u kamionu (velke objemy) a v letectvi (prudky narust teploty v radech desitek stupnu v malem case v pneumatice velkeho objemu).
Dalsi vyhoda je pruchodnost molekul latkami, v nasem pripade pneumatikou, kdy dusik dovede dlouhodobeji zachovat svuj objem aniz by prostupoval molekularni strukturou pryze ven - zde to nesporne vyhoda je.
Pneumatika plnena dusikem pri zmenach teplot NEMA konstantni tlak. Kdyby to tak bylo, kazdy autoservis by s tim maval jako se svatym gralem. Takto mavaji pouze planymi kecy a nasledne uctem na par stovek.
Takže tu asi bude pôvod toho stúpania tlaku v horúčavách pri dlhej jazde. Ale ako major Haluška vraveli... bohu otcu prisahám, že tlak v pneumatike so vzduchom mi stúpol z 2,5 na niečo vyše 3 !! Už sa nebudem hádať že či to bolo 3,5 alebo 3,2 lebo to bolo pred pár rokmi a nezapisoval som si to. Cez 3 však bol určite!!!starML píše:Pokud by dusik dovedl neprostupovat molekulární strukturou pryže ven a kyslík by tou pryží unikl, tak by v pneumatikách zůstával ten ideální dusík. Ale pokud porovnám velikost molekul, tak kyslík O2 má velikost molekuly 3.64*10^-10 m a dusík N2 3,75*10^-10 m, tj. skoro stejnou.
Ale zapoměli jste na vodu, která je ve vzduchu obsažena.
- při relativní vlhkosti 50% a teplotě 5°C je v jednom kubickém metru vzduchu obsaženo 3,8 gramu vody,
- při teplotě 10°C to je 4,66 g,
- při teplotě 20°C to je 8,60 g,
- při teplotě 30°C to je 15,02 g, tedy záleží při jaké relativní vlkhosti došlo k naplnění pnematik směsí vzduchu a vodních par,
- kompresory na čerpacích stanicích by měly mít odlučovače vody a oleje, ale kdo to odkaluje,
- kompresory tlačí buď přímo, nebo přes vzduchojem, kde ty páry kondenzují a takové zařízení potom vydává vzduch o relativní vlkhkosti 100%, tj. dvojnásobek množství vody než v přehledu výše,
- tepelná roztažnost vody β = 1,8 ∙ 10-4 K-1, tj. při ohřátí 1 litru vody z 10°C na 40°C dojde ke zvětšení objemu o 0,0063 litru, ANO- je to pouhých 6,3 mililitrů,
- nemyslím si, že v pneumatikách auta "lolko111" čvachtá decilitr vody, který se přemění na páru a tím dojde ke zvýšení původního tlaku 2,5 na 3,5 Baru, tj. +140%,
- ale pokud došlo k naplnění pneumatik dusíkem bez příměsi vody, tak tlak po jízdě zůstal stejný.
Vidim ze jsem si sam nabehl na vidle a neoveril si zakladni fakta, nekolikrat jsem byl vystaven nazoru ze toto je vyhoda dusiku v pneumatikach a jak vidno, nebyla to pravdastarML píše:Pokud by dusik dovedl neprostupovat molekulární strukturou pryže ven a kyslík by tou pryží unikl, tak by v pneumatikách zůstával ten ideální dusík. Ale pokud porovnám velikost molekul, tak kyslík O2 má velikost molekuly 3.64*10^-10 m a dusík N2 3,75*10^-10 m, tj. skoro stejnou.