tee-jay píše:A neni třeba možné, že ten vadný NOx senzor neměří správně a právě proto to i hlásí tu chybu se stárnutím katalyzátoru? Nebo si to nějak umí katalyzátor zjistit sám, že schopnost absorpce NOx klesá? Jde mi o to, jestli jedna z těch dvou chyb nemůže být závislá na té druhé.
.... a spotřebu mam nejspíš o hodně víc než jen o 1l mimo normál.

.... navrhoval bys vyměnit NOx senzor a pak zkusit zregenerovat NOx katalyzátor?
Na diag mi teď zůstaly tyhle chyby:
- 30E9 - DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
- 2B08 - DME: Nitrogen oxide sensor, heating
- 2AAF - DME: Fuel pump, plausibility
OK, zkusím to podrobněji rozvést:
- katalyzátor se může skládat z více částí nebo má více sekcí, kdy v jedné se řeší redukce COx, v další NOx. Já jsem použil příklad, kde to je all-in-one, více v teorie odkazech níže
- část katu pro NOx zachytává oxidy dusíku (Stickoxid) a pokud sensor dusíku (NOx sensor) zjistí jejich větší množství za NOx katem, ŘJ motoru pochopí, že je NOx-katalyzátor je už zaplněn a provede jeho regeneraci přepnutím do režimu lambda=1 na několik vteřin asi 1x za 10 km.
- pokud je katalyzátor nebo sensor dusíku otráven sírou (Schwefel) a jinými ekologickými sračkami, které nám politicko-ekonomická loby přidává do paliva, jeho kapacita postupně klesá a musí se regenerovat častěji a častěji. ŘJ motoru tuto častější regeneraci zaregistruje a zapíše chybu stárnutí (ageing).
- k vymetení těchto sraček z NOx katu dochází automaticky při vyšším zatížení - teplotě výfukových plynů. Doporučuje se 25-30 minut na dálnici rychlostí nad 120km/hod, kdy je v nádrži více než 1/2 náplně. Pochopitelně toto lze absolvovat i na okresce s pevně zařazenou "trojkou" a otáčkách nad 3000rpm, ale to asi nikdo nevydrží.
- tato regenerace se dá diagnostikou vynutit, ale otáčky, zatížení a množství paliva musí být dodrženo. Více opět v důkladném pročtení německého fóra - odkazy níže.
- tím máme objasněno
30E9 - DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing. Budeš to auto muset někdy protáhnout po dálnici, couračkami po městě se ty sračky nevymetou. Z důvodu nízké kapacity absorpce oxidů dusíku ta regenerace NOx katu při lambda=1 probíhá velmi často, možná permanentně a spotřeba paliva je vyšší. Prosím rozlišovat regeneraci katalyzátoru, která probíhá normálně a vymetení sraček k otráveného katu jednou za čas - jsou to dvě různé věci. Úroveň zaplnění a "stárnutí" katu dusíku lze vyčíst pomocí diagnostiky INPA nebo ISTA, jinou jsem nezkoušel.
-
2B08 - DME: Nitrogen oxide sensor, heating znamená, že senzor NOx postrádá výhřev a proto nemůže ŘJ motoru podávat reálné informace o úrovni oxidů dusíku ve výfukových plynech. A protože je ekologicky friendly, nedovolí nikdy motoru pracovat v režimu vrstveného spalování (SFI) s lambda = 1,7-2,5 , kdy ty oxidy dusíku vznikají. Proto je opět vyšší spotřeba, než když si to ŘJ motoru řídí podle potřebného zatížení. Zjisti, jestli na kontaktu výhřevu senzoru jde napětí, tj. nějaká pojistka a pod. Pokud ano, pravděpodobně bude spirála výhřevu senzoru kaput a senzor budeš muset vyměnit. Teď jsem se koukal do faktury, sensor stojí v BMW 285 Euro, práce stojí 30 Euro + DPH. Doporučuji provést zapsání výměny senzoru a inicializaci toho vymetení diagnostikou, i když to není nutné. Já to odmítnul, že si to udělám sám a ušetřím 35 Euro a potom jsem to dvě hodiny hledal, kde to je v ISTA schované.
-
2AAF - DME: Fuel pump, plausibility je další problém, který může mít vliv na spotřebu. Vstřikování probíhá buď při lambda=1 s nízkým tlakem nebo při lambda=1,7-2,5 při vysokém tlaku. Jestli jsou ty tlaky 50 a 150 Barů teď skutečně nevím. Ale podstatné je, že pokud nebudeš mít dostatečný tlak paliva, tak to zase nikdy nemůže pracovat v tom úspornějším režimu. Jestli je to čerpadlem v nádrži a nebo vysokotlakým čerpadlem musíš vyřešit sám. Já vyměnil obě, pomohla až výměna toho HDFP. Ale ještě bych se podíval na korekční hodnoty vstřikovačů, já neměl 3 vstřikovače správně zapsané a po jejich zápisu se chod motoru zlepšil.
Resume:
- zjistit stav výhřevu NOx sensoru, opravit nebo vyměnit NOx senzor
- vymetení sraček můžeš provést kdykoliv, až pojedeš někam dále, bez ohledu na stav NOx sensoru, ale musíš mít více než 1/2 benzínu v nádrži
- tlak v palivové soustavě popsán výše
Odkazy:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 19243.html
http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/ ... abgas2.htm
http://www.e90-forum.de/e90-e91-e92-e93 ... erung.html
http://www.e60-forum.de/print.php?threa ... 3899c38fa4