Stránka 2 z 2

Napsal: stř 15.08.2012 21:52
od Killingman
Tak poslední reakce:
1) Studoval jsem pred 20ti lety SPSE v Pardubicich, ale od te doby se zakony fyziky snad nezmenily :-)
2) P=U*I, R=U/I
3) lednice má 55W, napeti je 12V (OK, 13.5-14.4)
4) Abych dostal určitý výkon, musím vést buďto větší proud při nižším napětí a nebo mi stačí měnší proud při vyšším napětí (výkon=napětí*proud)
5) výkon při konstatním napětí ale ku*va záleží na odebíraném proudu! Na čem jiném by záležel??? V autě jako víc než 12V (OK, opět 13.5-14.5 V) prostě nedostanu.

A teď to nejdůležitější:
Zásuvku jsem si zapojil SÁM pro SEBE, na prosbu uživatele fóra jsem zveřejnil návod jak jsem to JÁ udělal - pro lednici o 55W stačí 1,5mm kabel, VÍM, že JÁ tam nic jinýho zapojovat nebudu. Dělat to na kšeft, koupím klidně za 25kč pojistku s kabelem a zapojím na plusový drát. Jestli 10A (120W) a nebo 15A (180W) je Up2U. Co jsem koukal na historii tvých příspěvků, tak to byly buďto žádosti o radu a nebo kritika ostatních. Takže prosím, buď tak laskav a udělej občas i něco pro ostatní vyjma kritiky všeho a všech okolo, moc díky.

Pro všechny ostatní - prosím, pokud budete náhodou postupovat podle mého trapného návodu, na kterém je asi to nejcenější ta šablona na vyříznutí díry, zapojte tam prosím i pojistku, pokud možno ihned tak 1cm za baterku na plusový kabel aby Vám náhodou nepřehořel kabel...

Tímto končím tuto diskuzi o hovně

Napsal: čtv 16.08.2012 07:59
od ada540i
Ale mě nejde o to abych tě tady nějak kritizoval. Je fajn, že si se hodil návod, kterej je podrobně a srozumitelně popsanej. Ale uvědom si, že tohle neni sranda. Podle tvojeho návodu si tady lidi udělaj do kufru zásuvku, do které když zapojí něco silnějšího než lednici, tak jim může shořet auto!!

Ano je to každého věc, co si udělá do auta, ale já bych si tohle na triko nevzal. Tvoje výmluva, že TY tam nic jinýho zapojovat nebudeš je opravdu super. Tohle je jako vozit v autě časovanou bombu. Vezmi si, že si tu zásuvku zapojí laik a při první příležitosti si řekne: ,,Vždyť mám přece zásuvku v kufru, tak tam zapojím teď na chvíli tady ten kompresor.,,

A ještě poslední věc. Projektuju elektroinstalace už nějakej ten pátek, tak mě prosím o elektrotechnice nepoučuj. Tvoje vzorce jsou zde naprosto bezpředmětné. Kabelu nejde o nic jiného než o proud. Průřez kabelu se odvozuje vždy podle potřebného proudu a tomu musí odpovídat i příslušné jištění!! Napětí si můžeš akorát tak dosadit do tvojeho vzorce abys dostal výkon. To že sis tady v bodech zopakoval fyziku základní školy je super, ale nechápu proč to píšeš mě?? Já snad tvrdil, že v autě dostanu víc než 12V? Já tvrdil, že výkon při stejném napětí nezáleží na proudu? :roll:

Takže pro ostatní: Pokud budete postupovat podle Killingmanovo návodu doporučuju si určit využití zásuvky dopředu. Pokud tam budete strkat pouze lednici použijte buď kabel 1,5mm2 s pojistkou 10A, nebo kabel 2,5mm2 s pojistkou 15A. Nikdy to ale nebude to pravé, ale když už tak se snažte pojistku umístit co nejblíž k bodu napojení a ten kousek kabelu pořádně zaizolovat. Osobně bych si zásuvku rovnou udělal pro širší využití s kabelem 16mm2 a pojistkou 40A, aby se při poruše nepřepálila ta pojistka u baterky. A když budete připojovat nějaký spotřebič na 12V, tak kouknout na příkon ať je řekněme do 450W. Ale chce to prověřit kolik ampér snese ta zásuvka!

Tím taky končím tuto diskuzi o hovně, při které se řeší, jestli Vám auto shoří nebo ne. :roll:

Napsal: čtv 16.08.2012 08:26
od Vlasta
Já teda nevím, kdo by zapojoval do cigaretovýho zapalovače něco s větším příkonem. Vždyť i ty kompresory se připojujou krokodýlama přímo na akumulátor.

Napsal: čtv 16.08.2012 08:40
od ada540i
Ale na tohle se přece nemůžeš spolehnout. Už jenom ten kompresor, co jsem zmiňoval se dělá klidně 50A a není nic jednoduššího ustřihnout krokodýla a napájet zástrčku do zapalovače. Vezmi si, že ten kabel 1,5mm2 k zásuvce potáhneš někde pod tapecem v kufru, kde se ani nemůže pořádně ochladit. Na takovým místě se izolace rozteče klidně při 30A. Následně začne jiskřit a ten tapec zapálí jako nic. Neříkám, že se to stane každýmu, kdo si zásuvku udělá, ale může se to stát a o to jde.

V podstatě si do auta uděláte dobrovolně něco podobného: http://bmwklub.cz/modules.php?name=Foru ... c&t=110171

Mě jde jenom o to, že když tu je tak pěknej a podrobnej návod, tak proč už to neudělat pořádně a hlavně BEZPEČNĚ. Můžeš mi věřit, že už jsem viděl hodně škod na zdraví i majetku způsobené el.proudem a nemalá část je zapříčiněná neodborným zásahem. Ono kdyby lidi věděli čeho všeho je elektřina schopná, kdekdo by jí nechtěl ani do domu. Opravdu se nevyplácí tohle podceňovat. Prostě kdo to bude dělat, ať tam dá odpovídající pojistku a kabel o nic jinýho nejde.

Napsal: čtv 16.08.2012 12:09
od Vlasta
To je ale potom každýho riziko - neodbornej zásah. Pokud si někdo natáhne od baterky jedenapůlkou drátem 30W zesilovač, je to taky jen a jen jeho pičovina. Jenom kolik majitelů BMW jezdí s proklemovaným BST

Napsal: čtv 16.08.2012 13:20
od ada540i
No tak to každopádně, ať si každej dá do auta co chce. Já jsem spíš chtěl uvést na pravou míru jak je to s tím co psal Killingman:,,Fakt mi chces tvrdit, ze se drat v medi 1.5mm prepali pri 600W (12V), kdyz jinde vydrzi minimalne 2KW (230V)?,,

A Lukes39 na to odpovídal:,,Tohle mi jako vysvětlení toho, že by mě auto vážně nemuselo shořet stačí... Takže dobrý, jdu do toho :) ,,

Protože to je naprostá hloupost a když to vidím, ježí se mi vlasy na hlavě. Kabelem 1,5mm2 při 12V a výkonu 600W protéká 50A, které ho přepálí jak nitku. Toto nelze srovnávat s 2kW při 230V, kdy kabelem neteče ani 10A, na které je dimenzován. Někdo se toho hned chytne jako např. Lukes39 a pak se bude divit. Udělal vše podle návodu a auto shořelo :ja_nic: . Takhle přesně vznikají mýty a ohořelé vraky BMW :wink:

Killingman to má udělaný moc hezky o tom žádná, ale ta pojistka 15A o které píše, že se tam taky může někdy dát je prostě nutná, navíc stojí pár korun (navíc já bych tam dal radši 10A). Zeptejte se jakéhokoli správného elektrikáře co by Vám na tohle řekl...

Napsal: čtv 16.08.2012 13:45
od Vlasta
Já to tady nečtu tak podrobně, ale myslím, že každej zná ohmův zákon

Napsal: čtv 16.08.2012 13:56
od ada540i
No právě že asi ne, proto sem píšu. Ohmův zákon je látka základní školy, ale nelze si z něj mylně odvozovat, že 2kW ze zásuvky 230V a 2kW z autobaterie mají na kabely stejné nároky :idea:

Napsal: čtv 16.08.2012 14:35
od fornax
ada540i má pravdu.
:palec: Taky bych to nepodceňoval. Praxe je opravdu nekompromisní :nono:

Napsal: čtv 16.08.2012 19:00
od Killingman
MOMENT!
Já jsem nenapsal, že nesouhlasím s tím, že když to bude dělat někdo na kšeft, popřípadě prodá auto tak že by si na to neměl dát pozor a tu pojistku tam nedat!
Pouze jsem napsal, že JÁ jsem si to PRO SEBE zapojil ZATÍM takhle, protože jsem na cestu do Chorvatska potřeboval zásuvku a SPĚCHAL JSEM!

Jinak pro 1.5mm je maximální proud 20A, pro 2.5mm je maximální proud 27A. Takže pro 1.5mm kabel je při 13.5V v autě maximum 270W, pro 2.5mm kabel pak 360W.

Napsal: čtv 16.08.2012 19:47
od ada540i
To taky nikdo neříká. Vždyť já jsem to psal pro ostatní, když si to budou dělat ať si tam tu pojistku určitě daj. Kdyby si ze začátku nenapsal to, že ti 600W v autě nepřepálí kabel 1,5mm2 ani bych nereagoval, jenže takhle to zmátlo další lidi. Jinak návod se mi fakt líbí, je to užitečná věc a dal sis s tim práci.

Ohledně proudové zatižitelnosti kabelů: Udává se zatižitelnost v zemi, na vzduchu a v souběhu s ostatním vedením. Každá z těch hodnot je odlišná, navíc každý výrobce má jiné hodnoty. Nedá se to říct takhle všeobecně, že kabel 1,5mm2 má max.20A. Ale to je jen taková drobnost. Obecně platí pravidlo, že pro kabel 1,5mm2 patří pojistka 10A, 2,5mm2 pojistka 16A, 4mm2 pojistka 20A atd. ovšem do určité délky vedení, což tady zrovna nehraje roli. Každopádně silnějším kabelem oproti pojistce nikdo nic nezkazí opačně to ale nefunguje. Nikdy nesmí být kabel slabší než pojistka! (toto píšu taky spíš jako informace pro ostatní, kdyby to někoho zajímalo, není to narážka na tebe jen upřesnění)

Napsal: čtv 16.08.2012 19:50
od LukesE39
ada540i píše: A Lukes39 na to odpovídal:,,Tohle mi jako vysvětlení toho, že by mě auto vážně nemuselo shořet stačí... Takže dobrý, jdu do toho :) ,,
Takže hoši, díky! Pokud se dokopu k dodělání té zásuvky, dám tam silnější kabel a 10 A pojistku... Za mě jsem rád, když se takhle okolo "garážového" návodu v klidu lidi, co tomu rozumí, pobaví... Víc hlav víc ví.. :wink:

Takže díky jak Killingman, tak ada540i

Napsal: čtv 16.08.2012 22:05
od fornax
Killingman píše:MOMENT!
Já jsem nenapsal, že nesouhlasím s tím, že když to bude dělat někdo na kšeft, popřípadě prodá auto tak že by si na to neměl dát pozor a tu pojistku tam nedat!
Pouze jsem napsal, že JÁ jsem si to PRO SEBE zapojil ZATÍM takhle, protože jsem na cestu do Chorvatska potřeboval zásuvku a SPĚCHAL JSEM!

Jinak pro 1.5mm je maximální proud 20A, pro 2.5mm je maximální proud 27A. Takže pro 1.5mm kabel je při 13.5V v autě maximum 270W, pro 2.5mm kabel pak 360W.
Já ti rozumím. jako elektrikář si pro sebe taky někdy jedu něco mimo normu protože vím jak a na co to budu používat, ale spíše šlo jenom o tvoji reakci a ty vzorečky ohmova zákona. Spíš to chtělo říct: Jasně je to tak je to třeba jistit správnou pojistkou......... přece jenom nevíš pak kdo tam co zapojí a bude Tě obviňovat že mu vyhořelo auto.
Nezlob se na adu540i. možná je to jako i u mně taky prof. deformace §9:tutuk: :wink:

Napsal: pát 17.08.2012 11:44
od Killingman
No živnost si na tom fakt asi nezaložím, ale kdyby to někdo chtěl udělat do auta, tak mu mile rád pomůžu a nebo mu to i udělám, i s pojistkou :-D

Napsal: pon 18.03.2013 14:19
od aDAm_2
nepřemýšlel či nezkoušel to nekdo z vás bouchnout i do e34? Kufrové tapecy by mohly být stejné, tedy aspoň co sem tak letmo koukl, takže zasuvka by mohla jit napasovat, ale otázka, je v kufru někde místo kam to šoupnout na plus? pod levym tapecem mam sice nějakou pseudobaterku (nepodařilo se mi zjistit proč) takže teoreticky by tam mohlo být někde místo.

Chtěl bych to do léta vymyslet krz ledničky a výletu, protože se mi fakt nechce tahat kabel od zapiku z palubky ;)

Napsal: úte 19.03.2013 22:49
od aDAm_2
tak aspoň jestli se ta krytka dělá ve více barvách nevíte? přeci jen ta čená by byla na šedé trochu jak pěst na oko

Napsal: pon 09.06.2014 16:19
od Lucifer
Nevíte někdo hrubý odhad maximální proudové zatížitelnosti zásuvky v kufru ? Sám jí tam nemám ale mám určitě v plánu jí dodělávat a mám v plánu postavit pořádný chladící box který bude trošku žravější ale počítám max 20A při plným výkonu, možná i špičkově 25A, při udržovacím by to mohlo být do 5A. Silnější průřezy kabelů a pojistka je samozřejmostí.

Nejsem si vůbec jistej ale někdo mi říkal že snad zásuvky v autě jsou na 30A. Nechci to pokoušet :)

Napsal: pon 09.06.2014 16:43
od Vlasta
Na to zapomeň, na ten odběr budeš potřebovat kabel o průřezu min. 6, raděj 8 mm², taženej rovnou od baterky přes pojistku. To ta zásuvka nedá ani náhodou, většinou se dělají do 10A. Viděl jsem nějakou, u které psali 20A, ale dráty, který do ní vedly na to rozhodně nevypadaly

Napsal: pon 09.06.2014 16:53
od Lucifer
Tak o drátu nepochybuju budu tahat klidně 10mm průřez. Ale jde mi o proudovou zatížitelnost samotný zásuvky a zástrčky :)

Budu to tahat z hlavní pojistkovky kde jsou tavný pojistky je hned nad baterkou v touringu je tam velká rozdělovací pojistkovka s těma velikejma šroubovacíma pojistkama (teď nevím označení)

Napsal: ned 27.07.2014 11:13
od Lucifer
Jen pro upřesnění, dohledal jsem nakonec maximální proudový zátěže zásuvky.

Pokud má normu DIN4165 tak je maximální zatížitelnost zásuvky 20A a zástrčky 16A.