Napsal: sob 14.01.2012 17:18
Jenom bych přidal taky svou zkušenost s výhřevem a elektronikou co se e34 týče:
Na e34 existují dva druhy tlačítek na výhřev a s tím spojené i dva druhy zapojení výhřevu
1) spínač výhřevu - tzn. že tlačítko je klasického kolébkového typu se třemi polohami, ale je to čistě jenom spínač. Takže tlačítko zůstává v prostřední základní poloze a při požadavku výhřevu jej obsluha zmáčkne na požadovaný výkon výhřevu (buď maximální anebo částečný). Talčítko se po přepnutí do jednoho z těchto dvou režimů pokaždé vrátí do výchozí polohy, to znamená do té prostřední. Jak jsem to pochopil a co jsem s tím laboroval (napíšu níže jak) jsem zjistil, že "řídící a časovací obvod" výhřevu je obsažen v tomto tlačítku. Funguje to tak, že po přenutí na maximální výkon výhřevu se tento mod zapne a po určité době se automaticky přepne na částečný výkon (asi kvůli úspoře el. energie nebo kvůli komfortu obsluhy? Nevim) Částečný výkon je zapnutý po podstatně delší dobu ale i ten se poté automaticky vypne. U prvního auta jsem si myslel že je to nějaká chyba komfortního modulu auta, ale jelikož mi to takhle dělaly i ostatní e34 tak jsem zjistil že je to nejspíše klasická funkce (stejně jako to, že u spolujezdce neni dojez el. okna směrem nahoru - což taky nechápu). Funguje to tak, že při přepnutí tlačítka na maximální ohřev jde do vyhřívacích deček stálé palubní napětí, kdežto při přepnutí do částečného výhřevu (ať už manuálně nebo automaticky) se toto palubní napětí do deček pouští impulsově. Toto všechno řídí výše zmíněný spínač.
2) Pak dále existuje u e34 ještě "mechanický" typ přepínače - tzn. že přepínač v sedačkách má samozřejmě taktéž tři polohy, ale v každé této poloze zůstává sepnut, takže se nevrací do své výchozí polohy. Tento typ přepínače v sobě nejspíše nemá žádný obvod (vzhledem k tomu, že má myslim míň pinů než výše zmíněný spínač a má 100% i diametrálně odlišný konektor) který by nahrazoval tento časovač a "inteligentní" ovládání výhřevu. Takže podle mého by tento typ přepínače měl fungovat tak, že i při každém vypnutí zapalování a následném zapnutí začne okamžitě topit, což u varianty č.1 spínač nedělá - po každém vypnutí a zapnutí zapalování (resp. nastartování) je potřeba výhřev znovu zapnout.
Tento typ přepínače má nejspíše v sobě zabudován nějaký odpor, který je zde umístěn kvůli funkci částečného výhřevu a funguje tak (aspoň jestli si to dobře pamatuju), že na rozdíl od spínače zmíněného výše nepouští impulsové plné palubní napětí do deček, nýbrž pouští stálé ale nižší napětí než je palubní... No odpor to asi nebude, ten by omezoval proud. Nevím jaká elektrotechnická součástka může způsobovat tento úbytek napětí, nemůžu si teď vzpomenout a hledat se mi to nechce
Jestli mně někdo poučí a připomene mi to, budu rád
K těmto závěrům jsem došel tak, že původně jsem v autě měl kožené sedáky základního typu "ala gauč" s výhřevem, které měly spínače 1. varianty. Výhřev fungoval bez problémů. Nicméně pak jsem sehnal kožené el. nastavitelné anatomy taktéž s výhřevem ale měly právě spínače toho druhého typu. I když byl na sedačce kabelový svazek podstatně jednodušší než u té první varianty, tak se mi výhřev s těmito původnímy přepínači a kabeláží nepovedlo rozchodit - nemohl sjem pochopit ten způsob zapojení. Takže jsem byl donucen holt prasit a improvizovat no
a to následovně:
Z původních "gaučových" sedaček jsem vytahal komplet kabeláž výhřevu (u spolujezdcovy i s řídící jednotkou na dečku airbagu) a na anatomech (teď to bude hrozná prasárna a nejspíš i svatokrádež - slabší povahy dále radši nečtěte
) jsem vytáhl z původní patice piny na napájení servomotorků el. nastavování sedačky a zbytek kabeláže i s původníma konektorama vytáhl pryč. Tuto kabeláž jsem nahradil kabeláží s původních sedaček, natáhl po anatomu včetně spínačů výhřevu 1. varianty, napojil na dečky (konektory jsou totožné) a do konektoru, který se zapojuje do kabeláže auta jsem akorát vložil piny na napájení servomotorků. od té doby výhřev funguje a ostatní funkce sedaček taky.
Dále jsem ještě zjistil rozdíly co se týče signalizace obsazení spolujezdcovi sedačky kvůli airbagu, kterého jsou taktéž dva typy - rozdělím je na starší a novější (tipnu si který je starší a novější podle mojí dedukce, kdyžtak mě opravte):
Starší typ - funguje tak, že jeho součástí neni žádná "řídící" jednotka pod sedačkou ani dečka v sedadle a funguje pouze na principu spínače. Tento spínač je umístěn v přesce na zapínání bezpečnostního pásu.
Novější typ - jeho součástí je "řídící" jednotka umístěná pod sedadlem spolujezdce (malá černá krabička přichycená k pružině pod sedákem) a zátěžová dečka implantovaná v sedáku spolujezdce. Do této jednotky vedou dva konektory, jeden dvoupinový od zatěžové dečky a druhý, který podle mého vede dále kabelovým svazkem k řj airbagu. tato jednotka pod sedačkou podle mého vyhodnocuje údaj ze zátěžové dečky a dále "dekóduje" tento stav do řj airbagu, ta tuto informaci vyhodnotí a při případné kolizi buďto odápálí i spolujezdcův bag (pokud je sedačka obsazená nebo pokud řídící jednotka pod sedačkou nahlásí řj airbagu chybu - přerušená dečka, rozpojený konektor atd.) anebo airbag spolujezdce při kolizi neaktivuje (pokud je okruh v pořádku, nicméně nebude hlášeno obsazení spolujezdcovi sedačky).
Rád bych podotkl že část z tohoto jsou pouze moje doměnky, které jsem si logicky vydedukoval a zjistil když jsem se v tom svém sráči hrabal a snažil se pochopit jednotlivé principy zapojení, kde jsem uplatňoval své chabé znalosti elektr(oni)ky. Pokud se v něčem mýlím, budu velmi rád kdyby to někdo opravdu znalý uvedl na správnou míru, ať tu nešířím nějaké dogmata. A samozřejmě rád se také nechám poučit.
Když už jsem se taky tak rozepsal, tak bych se rád zeptal na jednu věc, kterou by mi tu možná mohl někdo poradit. Týká se to právě toho spolujezdcova snímače obsazení:
Jelikož jsem překopával původní kabeláž auta na starší typ sedaček, tak jsem samozřejmě i předělal svazek a "řídící" jednotku airbagu pod sedačku. Nicméně v anatomech, které jsou evidetně nejspíš staršího typu, neni implantována zátěžová dečka, ale je zde pouze spínač v přezce na bezpečnostní pás. Rád bych se dozvěděl, jaká hodnota čeho odporu musí jít na vstup této jednotky umístěné pod sedačkou? Nebo stačí jenom konektor na vstupu propojit? Jde mi o to, že bych potřeboval "nasimulovat" připojenou funkční zátěžovou dečku, aby mi pořád nesvítila kontrolka na palubce - řešit vymontováním žárovky se mi to vážně nechce, neni to zrovna moc košer
a obávám se, že spolu s tím spínačem v přezce by mi ostatní zapojení s jednotkou airbagu v autě nefungovalo. navíc bych zas musel přepinovávat konektor a byl bych přecejenom radši aby s autem komunikoval ten původní hardware, se kterým spolupracovalo i na původních sedačkách. Díky
Jo a co se týče natežené kabeláže pod sedačkami u e34 tak jsem se setkal s tím, že pokud auto mělo aspoň jednu funkci ovládanou elektricky na jedné ze sedaček, tak je kabeláž pod kobercem připravena na obou dvou stranách a pokaždé jde zprovoznit a napájet pomocí nich všechny dodatečné funkce sedaček. Tzn. že do těchto konektorů je nataženo trvalé napetí, kostra, dále napětí na podsvětlení tlačítek spínané přepínačem světlometů a spínané napětí od zapalování.
Naopak pokud v autě původní sedačky nemají ani jednu funkci elektrickou, tak je pravděpodobnost, že pod kobercem bohužel žádná kabeláž nachystaná nebude, nicméně přesvědčit se o tom je zálěžitost na pár minut - stačí povolit dva šrouby, pak vytáhnout sedačku a pak odehnout a prohledat prostor pod spojem přední a zadní části koberce u výdechu topení. Vím že u jednoho ze svých kombíků jsem měl na původní sedačce pouze pneumatické ovládání bederní opěrky a když jsem dával el. sedačku ke spolujezdcovi, tak jsem byl celkem pesimisticky naladěn představou, že budu muset ke spolujezdcovo tahat kabeláž, nicméně jsem byl takto naladěn jen do té doby, co jsem odhrnul koberec a tam našel úhledně poskládaný kabel z konektorem
V tu chvíli jsem vychvaloval inženýry z bavorska do nebeských výšin
Nicméně naopak kámošův kombik (celkem sociální výbava - ta v tom nejspíš bude hrát taky svou roli) neměl na původních sedačkách ovládaného elektricky nic a po prozkoumání výše zmíněného prostoru se ani žádná kabeláž bohužel nekonala...
Na e34 existují dva druhy tlačítek na výhřev a s tím spojené i dva druhy zapojení výhřevu
1) spínač výhřevu - tzn. že tlačítko je klasického kolébkového typu se třemi polohami, ale je to čistě jenom spínač. Takže tlačítko zůstává v prostřední základní poloze a při požadavku výhřevu jej obsluha zmáčkne na požadovaný výkon výhřevu (buď maximální anebo částečný). Talčítko se po přepnutí do jednoho z těchto dvou režimů pokaždé vrátí do výchozí polohy, to znamená do té prostřední. Jak jsem to pochopil a co jsem s tím laboroval (napíšu níže jak) jsem zjistil, že "řídící a časovací obvod" výhřevu je obsažen v tomto tlačítku. Funguje to tak, že po přenutí na maximální výkon výhřevu se tento mod zapne a po určité době se automaticky přepne na částečný výkon (asi kvůli úspoře el. energie nebo kvůli komfortu obsluhy? Nevim) Částečný výkon je zapnutý po podstatně delší dobu ale i ten se poté automaticky vypne. U prvního auta jsem si myslel že je to nějaká chyba komfortního modulu auta, ale jelikož mi to takhle dělaly i ostatní e34 tak jsem zjistil že je to nejspíše klasická funkce (stejně jako to, že u spolujezdce neni dojez el. okna směrem nahoru - což taky nechápu). Funguje to tak, že při přepnutí tlačítka na maximální ohřev jde do vyhřívacích deček stálé palubní napětí, kdežto při přepnutí do částečného výhřevu (ať už manuálně nebo automaticky) se toto palubní napětí do deček pouští impulsově. Toto všechno řídí výše zmíněný spínač.
2) Pak dále existuje u e34 ještě "mechanický" typ přepínače - tzn. že přepínač v sedačkách má samozřejmě taktéž tři polohy, ale v každé této poloze zůstává sepnut, takže se nevrací do své výchozí polohy. Tento typ přepínače v sobě nejspíše nemá žádný obvod (vzhledem k tomu, že má myslim míň pinů než výše zmíněný spínač a má 100% i diametrálně odlišný konektor) který by nahrazoval tento časovač a "inteligentní" ovládání výhřevu. Takže podle mého by tento typ přepínače měl fungovat tak, že i při každém vypnutí zapalování a následném zapnutí začne okamžitě topit, což u varianty č.1 spínač nedělá - po každém vypnutí a zapnutí zapalování (resp. nastartování) je potřeba výhřev znovu zapnout.
Tento typ přepínače má nejspíše v sobě zabudován nějaký odpor, který je zde umístěn kvůli funkci částečného výhřevu a funguje tak (aspoň jestli si to dobře pamatuju), že na rozdíl od spínače zmíněného výše nepouští impulsové plné palubní napětí do deček, nýbrž pouští stálé ale nižší napětí než je palubní... No odpor to asi nebude, ten by omezoval proud. Nevím jaká elektrotechnická součástka může způsobovat tento úbytek napětí, nemůžu si teď vzpomenout a hledat se mi to nechce


K těmto závěrům jsem došel tak, že původně jsem v autě měl kožené sedáky základního typu "ala gauč" s výhřevem, které měly spínače 1. varianty. Výhřev fungoval bez problémů. Nicméně pak jsem sehnal kožené el. nastavitelné anatomy taktéž s výhřevem ale měly právě spínače toho druhého typu. I když byl na sedačce kabelový svazek podstatně jednodušší než u té první varianty, tak se mi výhřev s těmito původnímy přepínači a kabeláží nepovedlo rozchodit - nemohl sjem pochopit ten způsob zapojení. Takže jsem byl donucen holt prasit a improvizovat no

Z původních "gaučových" sedaček jsem vytahal komplet kabeláž výhřevu (u spolujezdcovy i s řídící jednotkou na dečku airbagu) a na anatomech (teď to bude hrozná prasárna a nejspíš i svatokrádež - slabší povahy dále radši nečtěte

Dále jsem ještě zjistil rozdíly co se týče signalizace obsazení spolujezdcovi sedačky kvůli airbagu, kterého jsou taktéž dva typy - rozdělím je na starší a novější (tipnu si který je starší a novější podle mojí dedukce, kdyžtak mě opravte):
Starší typ - funguje tak, že jeho součástí neni žádná "řídící" jednotka pod sedačkou ani dečka v sedadle a funguje pouze na principu spínače. Tento spínač je umístěn v přesce na zapínání bezpečnostního pásu.
Novější typ - jeho součástí je "řídící" jednotka umístěná pod sedadlem spolujezdce (malá černá krabička přichycená k pružině pod sedákem) a zátěžová dečka implantovaná v sedáku spolujezdce. Do této jednotky vedou dva konektory, jeden dvoupinový od zatěžové dečky a druhý, který podle mého vede dále kabelovým svazkem k řj airbagu. tato jednotka pod sedačkou podle mého vyhodnocuje údaj ze zátěžové dečky a dále "dekóduje" tento stav do řj airbagu, ta tuto informaci vyhodnotí a při případné kolizi buďto odápálí i spolujezdcův bag (pokud je sedačka obsazená nebo pokud řídící jednotka pod sedačkou nahlásí řj airbagu chybu - přerušená dečka, rozpojený konektor atd.) anebo airbag spolujezdce při kolizi neaktivuje (pokud je okruh v pořádku, nicméně nebude hlášeno obsazení spolujezdcovi sedačky).
Rád bych podotkl že část z tohoto jsou pouze moje doměnky, které jsem si logicky vydedukoval a zjistil když jsem se v tom svém sráči hrabal a snažil se pochopit jednotlivé principy zapojení, kde jsem uplatňoval své chabé znalosti elektr(oni)ky. Pokud se v něčem mýlím, budu velmi rád kdyby to někdo opravdu znalý uvedl na správnou míru, ať tu nešířím nějaké dogmata. A samozřejmě rád se také nechám poučit.
Když už jsem se taky tak rozepsal, tak bych se rád zeptal na jednu věc, kterou by mi tu možná mohl někdo poradit. Týká se to právě toho spolujezdcova snímače obsazení:
Jelikož jsem překopával původní kabeláž auta na starší typ sedaček, tak jsem samozřejmě i předělal svazek a "řídící" jednotku airbagu pod sedačku. Nicméně v anatomech, které jsou evidetně nejspíš staršího typu, neni implantována zátěžová dečka, ale je zde pouze spínač v přezce na bezpečnostní pás. Rád bych se dozvěděl, jaká hodnota čeho odporu musí jít na vstup této jednotky umístěné pod sedačkou? Nebo stačí jenom konektor na vstupu propojit? Jde mi o to, že bych potřeboval "nasimulovat" připojenou funkční zátěžovou dečku, aby mi pořád nesvítila kontrolka na palubce - řešit vymontováním žárovky se mi to vážně nechce, neni to zrovna moc košer


Jo a co se týče natežené kabeláže pod sedačkami u e34 tak jsem se setkal s tím, že pokud auto mělo aspoň jednu funkci ovládanou elektricky na jedné ze sedaček, tak je kabeláž pod kobercem připravena na obou dvou stranách a pokaždé jde zprovoznit a napájet pomocí nich všechny dodatečné funkce sedaček. Tzn. že do těchto konektorů je nataženo trvalé napetí, kostra, dále napětí na podsvětlení tlačítek spínané přepínačem světlometů a spínané napětí od zapalování.
Naopak pokud v autě původní sedačky nemají ani jednu funkci elektrickou, tak je pravděpodobnost, že pod kobercem bohužel žádná kabeláž nachystaná nebude, nicméně přesvědčit se o tom je zálěžitost na pár minut - stačí povolit dva šrouby, pak vytáhnout sedačku a pak odehnout a prohledat prostor pod spojem přední a zadní části koberce u výdechu topení. Vím že u jednoho ze svých kombíků jsem měl na původní sedačce pouze pneumatické ovládání bederní opěrky a když jsem dával el. sedačku ke spolujezdcovi, tak jsem byl celkem pesimisticky naladěn představou, že budu muset ke spolujezdcovo tahat kabeláž, nicméně jsem byl takto naladěn jen do té doby, co jsem odhrnul koberec a tam našel úhledně poskládaný kabel z konektorem

