Stránka 2 z 2
Napsal: pát 04.06.2010 16:31
od T613
vidis a mas to zadarmo

debil je ten co to hned veze do servisu a necha tam 5t za praci a pritom je to takova kravovina ... od toho je forum ne

Napsal: pát 04.06.2010 18:02
od starML
Pokud nemáš relátka, nebudeš mít ani předřadné odpory, musíš to dočíst do konce. Ta regulace bude polovodičová přímo u motorku větráku. A ta krabička vedle je snímač AUC, viz,
http://vs31.sweb.cz//Klima_AUC.doc
Napsal: pát 04.06.2010 23:18
od Snejk
mno hele AUC funguje trošku jinak... ale pořád princip stejný.
pokud zapneš automatickou cirkulaci (A) tak se zapne vnitřní okruh a běží stále.... avšak aby ses tam neudusil... tak to jednou za cca 3-4 minuty na 1minutu otevře venkovni vzduch... aby se udržel vzduch pořád čerstvý... ne však v případě že AUC senzor čuchá smrady... pak počká, až bude vzduch čistý. pokud bude dlouhodobě smradlavej... 50km za šmoudici liazkou, tka maš smulu a prostě si trochu smradu čuchneš protože tě prostě nenecha udusit (usnout) atd....
ale jinak ti to zajistí celkem hladkej průjezd městem bez jakýchkoliv splodin. tak takhle nějak to doopravdy funguje. protože obraceně to nemuže fungovat. i kdyby auc čidlo dokazalo zareagovat jakkoli rychle... tak to uzavření vnitřního okruhu trva 1-2s a to už bys měl davno krz větrak smrad až na zadnich sedačkach

. exisstuje o tom hodně předpisů..
ale jinak je to zcela genialni funkce a mam ji i na stare e32 a funguje to luxusně. mužu si jezdit za karosama v praze do libosti a nesmrdi mi nic.
už nechapu jak kdzž s někym jedu a čucham smrady z okolnich aut že to je vubec možný

Napsal: sob 05.06.2010 00:16
od starML
Máš pravdu, ten článek je z prosince 2008, a to jsem toho moc nevěděl. Do zítra udělám aktualizaci podle WDS.

Napsal: sob 05.06.2010 00:40
od jurasis
Jen pár poznámek:
Předřadné odpory jsou VIDĚT za vrtulí chladiče, protože se HŘEJÍ jako sviňa, tedy musí být dobře chlazeny. Dva hliníkové hranolky, cca 1,5 x 1,5 x 8 cm
Předřadné odpory jsou JEN ke snížení hlučnosti, nízké otáčky žerou STEJNĚ el. energie, jako ventilátor běžící naplno. Jen to je nepříjemné, nicméně pro klimu vítané.
Analogie s vnitřním ventilátorem... (např vyvětrání interiéru je energeticky (z baterie) stejně náročné "na plné kule" jako "na nízké otáčky".
Spálený předřadný odpor (první) indikuje většinou PRORAŽENÉ vinutí motoru. Pozor na to, kolik ventilátor točí při zkoušce NAPRUDKO... (zkušenost, že motor se sice točí, ale už jsem nevěnoval pozornost tomu, že nějak málo, mě stála 1500,- za odpory zbytečně).
Kompletní el. motor na 39ku stojí cca 5k včetně komplet předřadných odporů. Výměna na 39ce cca 2 hoďky...
Napsal: sob 05.06.2010 09:45
od Radek
predradne odpory tam jsou kvuli snizeni otacek motoru - Ohmuv zakon... urcite ne kvuli snizeni ?hlucnosti?
Napsal: sob 05.06.2010 12:53
od T613
no jurasis to mysli dobre ale popsal to neodborne ... kdyz uz tak je treba brat v potaz pojmy jako je spotreba. El. ventilator na plno tj. 12V jede na plne otacky a odebira nejaky proud (placnu 10A). Na zaklade spinaciho prvku (cidla teploty, tlaku a kdoviceho) dojde k prepojeni na okruh pres jeden nebo dva z tech odporu, cimz spotreba celku neklesne, ale cast prebere prave ten odpor. Tento odpor je vykonovy a je navrzeny hodnotou tak, aby neco vydrzel.
Pokud z tohoto neco nefunguje tak nejlheci je zmerit jednak odpor (zda neni spaleny) a el ventilator zkusit primo na baterku 12V - otestujes motor, pokud jede na 12V pojede i na 9V 7V v okruhu s odporem ...
Napsal: sob 05.06.2010 19:53
od starML
Jurasis chtěl naznačit, že na provětrání vnitřku vozu spotřebujete stejné množství energie, tj. větrák na plný výkon a minutu, nebo třetinový výkon po dobu 3 minut. To platí ! A totéž platí, že pro ochlazení kondenzátoru klimatizace poběží větrák buď minutu na plný výkon, nebo 3 minuty na třetinový. Takže na totéž spotřebujeme stejné množství energie, jde o to jakým způsobem - rychle nebo plynule.
Tady se dostáváme k okamžitému příkonu, který je přiváděn na motor větráku. Jestliže uvážím, že jeho obvod je chráněn pojistkou F75 (50A) a pojistky se dimezují na 120-130% běžného proudu, při napětí 12 Voltů mi vychází proud okolo 40 ampér, příkon do 500 Wattů, odpor vinutí motoru 0,3 Ohmu. Předřadné odpory mají hodnoty 0,5 Ohmu pro 1.stupeň a 0,2 Ohmu pro 2. stupeň. (T613 - tyhle hodnoty běžným měřákem nezměříš, budou se jevit jako zkrat.)
Když to všechno spočítám, vychází mi že :
- na 1.stupeň má větrák příkon cca 140W, spíná K21, odpovídá 30%
- na 2.stupeň má větrák příkon cca 290W, spíná K22, odpovídá 60%
- na 3.stupeň to jde na přímo ==> 500W, spíná K201,odpovídá 100%
Více je v této tabulce
http://vs31.sweb.cz//Regulace_vetraku.doc
Jako nejdůležitější beru upozornění, že "spálený první předřadný odpor většinou indikuje PRORAŽENÉ vinutí motoru." Takže větrák je třeba vyzkoušet, jestli jde naplno (kdo to pozná??:D ) a zbytečně neinvestovat do odporů. Přidám i jeden vlastní postřeh - na lopatkách vrtule bývá kovové sponka v různé vzdálenosti od středu a slouží jako závaží na vyvážení plastového odlitku. Pokud zkoroduje a odpadne, vrtule bude hlučná. Zalepit kapičkou vteřinového lepidla se vyplatí, ne šroubek, ne tavnou pistolí, to by váhu zvětšilo.
Docela dobré stránky, i pro laiky:
http://resenafyzika.ic.cz/elektrina.htm
http://www.8bitu.cz/clanek/zaklady-elek ... rezistoru/
Napsal: ned 06.06.2010 08:11
od magiccc
Ještě budu mít jeden dotaz. Ta el. vrtule musí běžet pořát? Prostě když je zapnutá klimatizace, tak nepřetržitě běží i vrtule? Nezáleží na teplotě vzduchu, nebo já nevim čeho ještě?
Včera jsem pročistil důkladně ten konektor a klima normálně fungovala celej den, ale když jsem v noci přijel k baráku a podíval se na vrtuli tak se netočila a do cca minuty se rozběhla...
Napsal: ned 06.06.2010 15:16
od starML
Znova přečíst
http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc , doplnil jsem tam stranu 7 = dodal jsem další informace, které tam 4.6.2010 nebyly.
Podle mojich zkušeností se u vozidel se starším typem regulace (s relátky) větrák klimy vždy zapne na 1.stupeň cca do 5 vteřin po zapnutí klimatizace, ať je vnější teplota jakákoliv. Tedy i zimě. Ti, co používají klimatizaci i zimě (pomůže odmlžení skel) by si měli dát pozor, aby větrák nebyl ucpán sněhem nebo zmrazky. Potom může dojít ke spálení motoru - viz článek v odkazu.
Pokud máš tu plynulou elektronickou regulaci a ŘJ motoru vyhodnotí, že elektrický větrák není třeba, tak se větrák vůbec nezapne, nebo zapne až při zastavení vozu, kdy už není chlazen náporem - jak popisuješ. To jsou ty výhody novějších provedení, kdy se snaží ušetřit každý gram paliva a Watt elektrické energie, viz.
http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... rview.html .
Dále v tom článku popisuji, za jakých podmínek ŘJ motoru kompresor klimatizace nespustí nebo dočasně odpojí, protože sílu motoru je potřeba využít na zrychlení apod. Jenže tato vzájemná provázanost jednotlivých zařízení předpokládá jejich naprostou funkčnost. Jestliže např. klimatizace potřebuje signál o rychlosti vozu a ta je získávána ze zadního čidla ABS, tak se můžeme hodně natrápit, protože příčina leží o 1,5 metru dále.
Napsal: pon 07.06.2010 08:28
od Birkoff
Mě větrák spíná na 1-ní stupeň hned po zapnutí klimatizace, jen v případě, že je venkovní teplota nad 10st. Jinak se netočí a po chvíli chlazení zapne na 2-hý stupeň na "nějakou dobu" a pak se vypne. Takhle to je i napsaný ve WDS.
Napsal: pon 07.06.2010 21:30
od starML
Díky za upozornění, dokument který to popisuje jsem díky Birkoffovi našel na straně 9
http://www.meeknet.co.uk/E38/M62%20Engine%20Details.pdf. Takže jsem svůj
http://vs31.sweb.cz//Vetrak_pred_chladicem.doc opět doplnil u tuto informaci.
Nic méně si nejsem jistý, jestli ta podmínka "- Water temperature> 91 st.C " znamená
a současně nebo to znamená
nebo. Ale přiznávám se, s klimatizací jsem si při teplotě menší než 10 stupňů Celsia ještě nehrál.
A opět si dovolím upozornit na vzájemnou provázanost jednotlivých zařízení. Takže pokud bude nefunkční čidlo vnější teploty umístěné za přední mlhovkou na řidičově straně v náfuku k brzdám a na BC se bude ukazovat teplota -40 stupňů, tak klima skutečně nezapne. Doufám, že teď "magicc" nenapíše : Tak to mi nefunguje taky.

Napsal: úte 08.06.2010 09:41
od magiccc
Ne, to nenapisu

Klima normálně chladí a vrtule se po nastartování roztočí na jedničku. Pak běží občas rychleji a občas vypne úplně. Nevím jestli by při zahratem motoru a v 25stupních náhodou neměla teda běžet nepřetržitě, ale klima už nevypíná... Hlavně že mám v autě 21stupňů a nepotim se, vrtulka ať si dělá co chce

Napsal: úte 08.06.2010 11:35
od jurasis
Radek píše:predradne odpory tam jsou kvuli snizeni otacek motoru - Ohmuv zakon... urcite ne kvuli snizeni ?hlucnosti?
Tak to je jasný. Jenže otáčky se snižují kvůli hlučnosti, pro klimu by bylo ideální, kdyby ventilátor běžel pořád na plno. Jenže kdo tohle zkusil, ví, že v zácpě dlouho nevydrží...
Zjednodušeně: VŠECHNY STUPNĚ ŽEROU EL. ENERGIE SKORO STEJNĚ, jde jen o to, kolik se jí spotřebuje v motoru a kolik v předřadném odporu... Odpory jsou 80W a 120W (pokud si to pamatuju dobře)...
starML: je sice pravda, že 1min/100% a 3min na 33% dostaneš do interiéru stejně vzduchu, ale v druhém případě s TROJNÁSOBNOU SPOTŘEBOU EL. ENERGIE... Jde mi o CELKOVOU spotřebu větve s ventilátorem...
Doufám, že jsem svoje postřehy už vysvětlil...