Tak tak...a krom toho že je ta hmota rotační a dalekoho od osy tak je taky neodproužená...což sice nemá vliv na akceleraci/deceleraci, ale na jízdní vlastnosti to bude mít vliv zásadní.RomanSvach píše:pisete tu o valivem odporu ale neni tomu nahodou trosku jinak?
kdyz si seberete vahu tech kol a pak kde maj tu vahu umistenou tak to musi jit poznat a nebal bych se rict ze vic jak valivy odpor.
vaha toho kola je soustredena na okrajich co je vlastne to nejhorsi, navic guma je nizsi a taky uplne na okraji.
guma vazi porad skoro stejne ale uzsi a vyssi ma taky lip rozlozenou hmotnost.
vahovy rozdil mezi 16kou a 18kou je kolikrat i 8kg na kolo to na 4ri kola dava 32kg a navic s hmotou daleko od osy otaceni.
neznam pomer jak to prepocitat z rotacni hmoty na jakoby pevnou ale verim ze tom bude vic jak 2x takze to da napr 64kg jakoby jste vozili navic.
nejak neverim ze ta o trosicku vetsi sirka ma na to takovy vliv.
kdo trochu vic rozumi fyzice tak by to mohl objasnit byl bych vdecny.
Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 
pneu 225 a 66kw
-
RomanSvach
- Registrovaný
- Příspěvky: 286
- Registrován: stř 01.09.2010 00:00
- Bydliště: Luhačovice
- Klubové ID: 2535
- Kontaktovat uživatele:
takova kacirska otazka... v cem so vlastne vetsi(sirsi) kola lepsi?Mishak píše:Tak tak...a krom toho že je ta hmota rotační a dalekoho od osy tak je taky neodproužená...což sice nemá vliv na akceleraci/deceleraci, ale na jízdní vlastnosti to bude mít vliv zásadní.RomanSvach píše:pisete tu o valivem odporu ale neni tomu nahodou trosku jinak?...
co se tyce jizdnich vlastnosti tak teoreticky kvuli vaze horsi, co se tyce zrychleni tak kvuli vaze zase horsi, co se tyce odpruzeni zase horsi.
uz milionkrat sem slysel ze na sirsich gumach auto lip "sedi" ale proc? (krom toho ze se guma "nenatahuje" v zatacce).
treci sila je porad stejna, valivy odpor taky(aspon dle fyziky)
jinak urco(zas teoreticky fyzikalne) by mely byt vetsi kola prinos na spotrebu(pri stejne vaze). protoze kolo se min deformuje(rafek se nemacka narozdil gumy) takze spotrebovava min energie tak bude mit lepsi valivy koeficient.
jinak zcela nepopiratelnym faktem je ze velka kola proste a jednoduse vypadaj dobre a mely by se pomalejc sjizdet
-
OndraZ
- Registrovaný
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 29.02.2008 01:00
- Bydliště: Praha zapad
- Klubové ID: 2012
Zdar, pred casem jsem si udelal takovou kalkulacku - snad by se jeste mela valet i nekde tady na klubu:
http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=
Vezmu porovnani typickych kol na E36 205/60 R15 vs. 225/45 R17.
205/60 R15
Pneu ± 8kg
Rafek ± 8kg
Dynamicky radius ±309mm
Rotacni setrvacnost = 1.79 E+06 kg.mm^2
Ekvivalentni "posuvna" hmotnost (4 kola) = 75kg
225/45 R17
Pneu ± 10kg
Rafek ± 10kg
Dynamicky radius ±322mm
Rotacni setrvacnost = 2.67 E+06 kg.mm^2
Ekvivalentni "posuvna" hmotnost (4 kola) = 108kg
Takze prechodem na vetsi kola:
+49% rotacni setrvacnosti na kolech => cca 33+16kg na posuvnych hmotach (jako bys je mel v aute)
nemam presno momentovou charakteristiku a zprevodovani ale pocitam ze 0-100km/h na ty 1.6-ce to bude davat zhruba 1~1.5 sec
A k te sirce gum... Mas pravdu ze fyzikalne treni nezalezi na plose.
Ale v pripade pneumatiky se do znacne miry jedna o tvarovy styk - guma se zdeformuje podle textury asfaltu (jakoby vyplni "prohubne") - vic gumy => lepsi kontakt => vic prenesene sily (at uz podelne - alkcelerace, brzdeni nebo pricne - zataceni).
Na hladsim povrchu bude prinos sirsi gumy mensi (treba led, ale tam je to zase slozitejsi). Ono obecne vypocty a modelovani pneumatik jsou jeste dneska takova cerna magie automobiloveho prumyslu. Ne nadarmo se nejpouzivanejsi matematicky model pneumatiky jmenuje "magic formula"
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_B._Pacejka
http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=
Vezmu porovnani typickych kol na E36 205/60 R15 vs. 225/45 R17.
205/60 R15
Pneu ± 8kg
Rafek ± 8kg
Dynamicky radius ±309mm
Rotacni setrvacnost = 1.79 E+06 kg.mm^2
Ekvivalentni "posuvna" hmotnost (4 kola) = 75kg
225/45 R17
Pneu ± 10kg
Rafek ± 10kg
Dynamicky radius ±322mm
Rotacni setrvacnost = 2.67 E+06 kg.mm^2
Ekvivalentni "posuvna" hmotnost (4 kola) = 108kg
Takze prechodem na vetsi kola:
+49% rotacni setrvacnosti na kolech => cca 33+16kg na posuvnych hmotach (jako bys je mel v aute)
nemam presno momentovou charakteristiku a zprevodovani ale pocitam ze 0-100km/h na ty 1.6-ce to bude davat zhruba 1~1.5 sec
A k te sirce gum... Mas pravdu ze fyzikalne treni nezalezi na plose.
Ale v pripade pneumatiky se do znacne miry jedna o tvarovy styk - guma se zdeformuje podle textury asfaltu (jakoby vyplni "prohubne") - vic gumy => lepsi kontakt => vic prenesene sily (at uz podelne - alkcelerace, brzdeni nebo pricne - zataceni).
Na hladsim povrchu bude prinos sirsi gumy mensi (treba led, ale tam je to zase slozitejsi). Ono obecne vypocty a modelovani pneumatik jsou jeste dneska takova cerna magie automobiloveho prumyslu. Ne nadarmo se nejpouzivanejsi matematicky model pneumatiky jmenuje "magic formula"
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_B._Pacejka
-
RomanSvach
- Registrovaný
- Příspěvky: 286
- Registrován: stř 01.09.2010 00:00
- Bydliště: Luhačovice
- Klubové ID: 2535
- Kontaktovat uživatele:
tak hej ale ten luxus ked v kolajach neplavas a na hrboloch ti neuskakuje zadok, a u mojej 316i je poznat aj lepsiu akceleraciuCBR1000F píše:185? asi jak u koho. Já jsem z těch kol byl na prášky.
ked som po minulej zime prehadzoval s tych 185 na vtedy este 225 som myslel ze mam pokazene auto co to nechcelo tahat
-
RomanSvach
- Registrovaný
- Příspěvky: 286
- Registrován: stř 01.09.2010 00:00
- Bydliště: Luhačovice
- Klubové ID: 2535
- Kontaktovat uživatele:
ti rikam, kup si karbonove disky a pojede ti to jak raketajohnyfly1 píše:tak hej ale ten luxus ked v kolajach neplavas a na hrboloch ti neuskakuje zadok, a u mojej 316i je poznat aj lepsiu akceleraciuCBR1000F píše:185? asi jak u koho. Já jsem z těch kol byl na prášky.![]()
ked som po minulej zime prehadzoval s tych 185 na vtedy este 225 som myslel ze mam pokazene auto co to nechcelo tahat![]()
