Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Vypocet podelneho zrychleni / rychlosti

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
OndraZ
Registrovaný
Příspěvky: 130
Registrován: pát 29.02.2008 01:00
Bydliště: Praha zapad

#1 Příspěvek od OndraZ »

Zdravim, dovolil bych si sem hodit jednu malou blbinku. Treba si s tim nekdo vyhraje a snad to i nekomu muze nekdy pomoct ;-)

Hned na uvod bych chtel poznamenat, ze opravdu nevim kam do fora tento prispevek umistit. Dal jsem ho sem, protoze toto mi prijde jako technicka cast fora a vychozi hodnoty by mely zhruba reflektovat BMW E36 sedan 320i - M52B20, takze 3er ;-) Pokud bude nektery z modu nespokojeny, at jej klidne presune na jine misto. kdyby se tak stalo prosim o info kam byl presunut... Tak konec kecu a jdeme na to:

To co tu mame je jednoducha excel kalkulacka podelne dynamiky vozidla – zrychleni a max rychlost. Bere v potaz hmotnost auta, rozmer a vahu / rotacni setrvacnost kol, krivku kroutaku motoru, zprevodovani….

SEDA policka vyzaduji dosazeni spravnych hodnot podle typu auta, motorizace atd.
ZELENA policka poskytuji vysledne hodnoty.


K jednotlivym sekcim:


1) VOZIDLO

Dosadit hodnoty hmotnosti, celni plochy, koeficientu Cx. Z celni plochy a Cx se vypocitava velikost odporu vzduchu pri konkretni rychlosti. Hmotnost auta dosazovat bez kol, ta bude dala pridana v nasledujici casti:


2) KOLA

Dosadit rozmer a hmotnosti kol. Se znacenim pneu je tady doufam kazdy dostatecne seznameny. Hmotnost kola a pneu at si kazdy najde sam, nebo podle zajmu sem muzu dat par typickych hodnot.

Vysedny dynamicky polomer ovlivnuje zrychleni a maximalni rychlost auta. Na zaklade vstupnich rozmeru / hmotnosti je take spoctena rotacni setrvacnost kola, ktera ovlivnuje zrychleni auta.

Mezi vstupy je take rychlostni index pneu. Z grafu je dobre videt ze typ pneu ma vliv na velikost valiveho odporu pri ruznych rychlostech, tim padem tedy i na podelnou dynamiku vozu.


3) MOTOR

Tady neni co resit, dosadit krivku krouticiho momentu motoru. Krivka vykonu se automaticky dopocte.


4) PREVODOVE USTROJI

Dosadit prevodove pomery jednotlivych rychlosti a diferencialu.

Pozor u kolonky ucinnost. Pokud byla v predeslem kroku vlozena krivka prubehu krouticiho momentu na motoru, je treba uvazovat jeste celkovou ucinnost prevodoveho ustroji. Typicka hodnota se bude pohybovat okolo 0.9

Pokud byla ale vlozena krivka momentu ziskana na kolech – napr zmerena na motorove brzde, je potreba vlozit hodnotu 1. Ucinnost prevodu je uz obsazena v prubehu kroutaku.

Primky v grafu nalevo zobrazuji otacky motoru v zavislosti na rychlosti vozu pri jednotlivych prevodovych stupnich. Krivky znazornuji velikost trakcni sily prenesene na kola.



5) PODELNA DYNAMIKA

Vlozit hodnotu prodleni pri prerazeni – at si kazdy sam zmeri, jak rychle radi ;-)

“Prerazeni pri” definuje otacky pri kterych se radi na vyssi rychlostni stupen.

Dal neni co resit, zelene jsou hodnoty dosazeneho zrychleni a max rychlosti. Vse je mozne prozkoumat v grafu nalevo.




Chtel bych zduraznit ze tahle hracicka nedava zcela presne vysledky. Jsou tady zahrnuty veci jako odpor vzduchu, valivy odpor, vykon motoru atd. Ale napr. Rozjezd z “nuly” je hodne zjednoduseny a nepresny. Uplne pomiji prokluz kol, praci se spojkou / plynem atd.

Za uspech povazuji pokud se pri spravnych vstupnich hodnotach +- priblizite k oficialne udavanym hodnotam zrychleni / rychlosti. Ucelem teto kalkulacky neni ani tak podavat zcela presne vysledky jako spis umoznit rozvahu nad vlivem a dulezitosti ruznych rozmeru kol, zmenou diferencialu ci snizovanim hmotnosti…


Jeste poznamka na zaver. “Kalkulacku” davam k volnemu nekomercnimu pouziti pro cleny a navstevniky bmw klubu. Citim urcita autorska prava a know-how, proto je volne pristupna pouze uzivatelska cast, nikoliv samotne principy vypoctu. Aplikace byla vytvorena a je urcena pro pouziti v MS Office 2003.

Pokud mate nejaky otazky, ptejte se. Podle casu, moznosti a znalosti se tady muzu snazit odpovedet.... Samozrejme pokud v programku nekdo najde nejaky bug, prosim dejte vedet, pokusim se to napravit!


DOWNLOAD:
http://www.ondraz.xf.cz/Podelna%20dynam ... lub.cz.zip


PASS:
OndraZ_pro_www.bmwklub.cz

mod: opraven odkaz ... patras
george01
Registrovaný
Příspěvky: 200
Registrován: ned 10.02.2008 01:00
Bydliště: Vychodni Cechy

#2 Příspěvek od george01 »

Skvelej napad ale ty odkazy nefunguji.
ROBi
Registrovaný
Příspěvky: 4495
Registrován: úte 20.05.2008 00:00
Bydliště: PRAHA - BRNO - ŽAROŠICE
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od ROBi »

george01 píše:Skvelej napad ale ty odkazy nefunguji.

Tak tak, chtělo by to upravit...
Uživatelský avatar
patras Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 7095
Registrován: pát 02.05.2003 00:00
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od patras Čestný člen »

oznac ten odkaz jako komplet a dej ho do adresy

http://www.ondraz.xf.cz/Podelna%20dynam ... lub.cz.zip
BMW E39 530i Topazblau - MPaket - I///M Jebat PAKET
OndraZ
Registrovaný
Příspěvky: 130
Registrován: pát 29.02.2008 01:00
Bydliště: Praha zapad

#5 Příspěvek od OndraZ »

Super, diky
Kami1
Registrovaný
Příspěvky: 1704
Registrován: pát 24.10.2008 00:00
Bydliště: Brno

#6 Příspěvek od Kami1 »

:cool2:
Mel bych pro tebe malou inspiraci na doplneni tabulek
-vypocet vykonu motoru na zaklade casu zrychleni z v1 na v2, teoreticky by se dala na zaklade nekolika mereni udelat i jakztakz charakteristika
OndraZ
Registrovaný
Příspěvky: 130
Registrován: pát 29.02.2008 01:00
Bydliště: Praha zapad

#7 Příspěvek od OndraZ »

Charakteristika motoru se da za urcitych predpokladu docela dobre ziskat pokud je k dispozici zaznam rychlost vs. cas. S pomoci OBD-II by to nemel byt problem. Teda aspon US verze to umi, treba softik od http://www.AutoEnginuity.com vypada docela zajimave a tohle nabizi. Bohuzel jsem zatim ani zdaleka nemel moznost vyzkouset. Nejsem si uplne jistej jak by se dostala charakteristika jen na zaklade v1,v2 a t1,t2, zamyslim se nad tim ;-) Kazdopadne zajimavej napad, az bude nekdy v budoucnu cas zkusim se na to podivat.
Kami1
Registrovaný
Příspěvky: 1704
Registrován: pát 24.10.2008 00:00
Bydliště: Brno

#8 Příspěvek od Kami1 »

Pro přesněší výsledky se musí samozřejmě počítat s hmotností, aerodynamickým a valivým odporem, účinností převodu
a většinu z toho už v tabulce v podstatě máš (vítr a sklon vozovky by se dal kompenzovat dvojím měřením v obou směrech),
něco podobnýho jsem chtěl kdysi udělat, pak jsem zjistil, že jsem na to moc línej, chce to celkem dost času.
Bral bych to jako levnější alternativu vůči dynamometru, samozřejmě na úkor přesnosti
- nejde o to znát výkon na kilowatu přesně, ale zda se po zásahu do motoru snížil nebo zvýšil, případně změnila momentová charakteristika
OndraZ
Registrovaný
Příspěvky: 130
Registrován: pát 29.02.2008 01:00
Bydliště: Praha zapad

#9 Příspěvek od OndraZ »

Prave ze to "dyno" je uz pekne vyreseny v tom softu autoenginuity. Soupne se na PC, pripoji do OBD, nastavi parametry a muze se zacit merit. Dodelat to do toho excelu bych spis bral jako takovy zajimavy cviceni. Pro praxi mi prijde lepsi ten hotovej soft. Hlavne proto, ze clovek ma "online" data primo z diagnostiky auta a nemusi nijak laborovat s merenim casu a rychlosti. Asi se porozhlednu jestli si ten softik rozumi i s evropskou diagnostikou, mohlo by to bejt dost zajimavy :-)
assassin_tl
Registrovaný
Příspěvky: 254
Registrován: pon 09.02.2009 01:00
Bydliště: Jince,Horomerice
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od assassin_tl »

Kami1 píše:Pro přesněší výsledky se musí samozřejmě počítat s hmotností, aerodynamickým a valivým odporem, účinností převodu
a většinu z toho už v tabulce v podstatě máš (vítr a sklon vozovky by se dal kompenzovat dvojím měřením v obou směrech),
něco podobnýho jsem chtěl kdysi udělat, pak jsem zjistil, že jsem na to moc línej, chce to celkem dost času.
Bral bych to jako levnější alternativu vůči dynamometru, samozřejmě na úkor přesnosti
- nejde o to znát výkon na kilowatu přesně, ale zda se po zásahu do motoru snížil nebo zvýšil, případně změnila momentová charakteristika


neco podobnyho s tim ze v tom je akcelerometr je tohle... prej se to pri spravnym kalibrovani a pouziti (rovnej kus cesty) ani prilis nelisi od dyna..
http://www.gtechpro.com
Obrázek
Kami1
Registrovaný
Příspěvky: 1704
Registrován: pát 24.10.2008 00:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od Kami1 »

Šikovná věcička za 199 (jsetli funguje)
capri
Registrovaný
Příspěvky: 1470
Registrován: čtv 03.03.2005 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od capri »

mam někde program do PDA s Windows mobile kterej tohle taky měří :) samo PDA musí bejt vybaveny akcelerometrem :) tak kdo bude chtít pošlu mu to
Odpovědět