Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

U?ah. momenty - vačka - M40 - súrne!!!

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
FrajerT
Registrovaný
Příspěvky: 219
Registrován: pon 08.11.2004 01:00
Bydliště: Slovensko

#1 Příspěvek od FrajerT »

Potreboval by som jednu súrnu radu od niekoho, kto má skúsenosti s výmenou vačky na M40. Kamoš totiž konečne zohnal druhý motor a ide z neho prehadzova? vačku + zdvihátka na ten jeho šrotovník... :wink:
Takže v prvom rade by potreboval vedie? u?ah. momenty na skrutky, ktorými je prichytená vačka, príp. keby tam boli nejaké iné vychytávky, na ktoré si pri výmene má da? bacha, bol by som vďačný za každú radu. Díky vopred!
Bobra2
Registrovaný
Příspěvky: 359
Registrován: ned 27.04.2008 00:00

#2 Příspěvek od Bobra2 »

TADY máš naskenovanej text z knihy " Jak na to? "


Montáž

. Ložiska vačkového hřídele potřeme olejem a nasadíme vačkový hřídel.

. Modely do 8/93 (motor M40): Dosedací plochu víčka ložiska -F- na hlavě válců lehce potřeme na vyšrafovaných místech (viz foto) netvrdnoucím třenicím prostředkem (např. Curii).



· Všechna víčka ložisek -1- namontujeme na původní místa a matice -9- stejnoměrně utáhneme. Matice M6: 10 Nm, matice M7: 15 Nm, matice M8: 20 Nm. U modelů do 8/ 93 (motor M40) zkontrolujeme, zda na víčku prvního ložiska jsou Iícovací pouzdra -7-.

· Nasadíme olejové vedení -14-. Těsnění -16- prostředního dutého šroubu -15- vždy vyměníme. Šrouby -17- utáhneme momentem 6 Nm, šroub -15- momentem 11 Nm.

· Modely do 8/93 (motor M40): Nový radiální těsnicí kroužek -13- potřeme olejem a pomocí vhodné trubky ho nasuneme co nejdále. Poté těsnicí kroužek trubkou zarazíme až k dorazu. V odborném servisu se k tomu používá zarážecí pouzdro 331190.

· V případě potřeby zkontrolujeme vůli vačkového hřídele: požadovaná hodnota axíální vůle: 0,15 - 0,33 mm;
radiální vůle: 0,02 - 0,054 mm; výška vačky: 34,83 - 34,95 mm.

· Na vačkový hřídel položíme krycí plech. Nasadíme víko hlavy válců s těsněním a utáhneme šrouby. Šroub M6:
10 Nm, šroub M7 a M8: 15 Nm. Poškozené těsnění vyměníme.

· K víku hlavy válců připojíme odvzdušňovací hadici.

· Modely do 8/93 (motor M40): Namontujeme ozubený rozvodový řemen, viz str. 21.

· Modely od 9/93 (motor M43): Nasadíme řetězové kolo s řetězem. Šípka na řetězovém kole musí ukazovat nahoru. Podélné otvory vyrovnáme, aby se překrývaly přes střed. Čtyři šrouby řetězového kola utáhneme momentem 10 Nm. Na kryt rozvodového řetězu namontujeme snímač identifikace válců. Pozor: Z klikového i vačkového hřídele odstraníme aretační nástroje.

. Modely od 9/93 (motor M43): Protočíme motor na řemenici klikového hřídele, aby vačky vačkového hřídele nad příslušným vahadlem ukazovaly kolmo nahoru. V této poloze nasadíme speciální nástroj BMW a ventil zmáčkneme. Vahadlo namontujeme zpět na původní místo.

· Namontujeme viko hlavy válců a zkompletujeme motor.

· Motor necháme běžet na volnoběžné otáčky. Pokud vahadla "klepají" (slyšíme neobvyklé zvuky motoru), zvýšíme otáčky motoru na max. 2000 oUmin a necháme motor dále běžet, dokud rušivé zvuky ustanou. Hydraulícká zdvihátka ventilů se přitom naplní motorovým olejem a automaticky nastaví správnou vůli ventilů. Pozor: Demontovaná zdvihátka nenecháváme déle než 1 ° min v obrácené poloze, jinak z nich motorový olej pomalu vyteče a zdvihátka nebudou fungovat.

Vačkový hřídel - demontáž a montáž

Modely 318is/ti, 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i

Jelikož je u těchto modelů vždy zapotřebí speciální nářadí BMW, doporučujeme obrátit se na odborný servis.
Vačkový hřídel lze demontovat i bez demontáže hlavy válců. V následujícím textu popisujeme demontáž hřídele po demontáží hlavy válců. Přípravné práce provádíme i bez demontáže hlavy válců podle pokynů v kapitole "Hlava válců - demontáž a montáž".

· V případě potřeby zkontrolujeme vůli vačkových hřídelů:
požadovaná hodnota axiální vůle: 0,15 - 0,33 mm; radiální vůle: 0,02 - 0,061 mm.

Demontáž

. Demontujeme hlavu válců, viz str. 30 a 36.

. K demontáži vačkových hřídelů budeme potřebovat speciální zařízení BMW 113260 (model 318i: 113270). Po povolení pánví ložisek udržuje toto zařízeni ložiska vačkových hřídelů v montážní poloze. Pracovní pokyny platí stejně pro oba vačkové hřídele nezávísle na pořadí jejich demontáže.

. Odšroubujeme zapalovací svíčky.

. Speciální zařízení zašroubujeme do závítů svíček a utáhneme momentem 25 Nm.
FrajerT
Registrovaný
Příspěvky: 219
Registrován: pon 08.11.2004 01:00
Bydliště: Slovensko

#3 Příspěvek od FrajerT »

Super, díky za vyčerpávajúci popis!
Kamoš to včera zbúchal, našiel som na http://www.e30.de u?ah. moment 18NM, takže to zhruba korešponduje s tým, čo si napísal. On to síce aj tak dovalil na nejakých 23NM, keďže sa mu to zdalo málo, ale poriešil to úspešne a chodí to ako hodinky...
V každom prípade díky za ochotu! :wink:
Odpovědět